Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 343 | 24.09.2024 | 8 |
5088-2024 (10 03 01, 08 00 00)
Katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat pysäkin sekä jalankulun ja pyöräilyn väylien parantamisesta Tykistökadulla välillä Joukahaisenkatu-Kalevantie
Tiivistelmä:
Kaupunkiympäristölautakunnan hyväksyttäväksi esitetään katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat pysäkin sekä jalankulun ja pyöräilyn väylien parantamisesta Tykistökadulla välillä Joukahaisenkatu-Kalevantie. Suunnitelmilla parannetaan kohteen liikenneturvallisuutta ja saatetaan linja-autopysäkkien sekä jalankulun ja pyöräilyn väylät viimeisimpien suunnitteluohjeiden mukaisiksi.
Kylk § 343
Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelu Eero Paavola, kaupunkirakentaminen, suunnitteluinsinööri Riina Rasimus 4.9.2024:
Taustaa
Tykistökadun liikenteen järjestelyt on toteutettu 1990-luvun puolen välin aikoihin Helsingin valtatien rakentamisen yhteydessä. Hankekokonaisuus näyttäytyi tuolloin kaupungin ja valtion yhteisenä liikenneinfran parantamisen kärkihankkeena ja sen tavoitteena oli kytkeä silloisen moottoritiemäisen maantien liikennejärjestelyt saumattomasti katuverkkoon. Hankkeen yhteydessä parannettiin ja rakennettiin myös uutta jalankulun ja pyöräilyn reitistöä sekä pysäkit Tykistökadulle, mutta niiden laatutaso ei enää vastaa tämän päivän vaatimuksia.
Kuva 1. Suunnittelualueen sijainti opaskartalla.
Pysäkkien peruspuute Tykistökadulla on niiden odotustilojen ahtaus. Pysäkkien odotuskatokset sijaitsevat katualueen reunoilla uloimman kulkuväylän eli jalkakäytävän takana. Matkustajat odottavat linja-auton saapumista katoksen alla, jalkakäytävällä ja useimmiten myös pyörätiellä. Odotustilassa pysäköidään myös suuria määriä sähköpotkulautoja.
Odotettavissa oleva käyttäjämäärien kasvu Tykistökadun pysäkeillä ja niiden kohdilla olevilla jalankulun ja pyöräilyn väylillä on luonut painetta näiden laadun parantamiseen. Kupittaan aseman rooli tilapäisenä päärautatieasemana on luonnollisesti ylikuormittanut Tykistökadun linja-autopysäkkejä, mutta kahden viime vuoden kaltaisiin käyttäjämääriin on perusteltua varautua tulevaisuudessa lähialueen vahvan kasvun myötä.
Suunnitelma
Laaditussa Tykistökadun parantamisen katusuunnitelman laadinnassa on tavoiteltu matkustajien odotustilan mahdollisimman tehokasta erottelua jalankulusta ja pyöräilystä. Pysäkin matkustajalaituri katoksineen rakennetaan linja-auton pysäkkikaistan viereen ja pyörätie sekä jalkakäytävä linjataan kulkemaan laiturin takaa. Näin linja-autoon siirtyvät eivät enää siirry katoksesta linja-autoon jalkakäytävän ja pyörätien poikki ja turvallisuus paranee.
Kuva 2. Tykistökadun havainnepoikkileikkaus pysäkkien kohdalta. Poikkileikkauksessa oikealla Kupittaan asema.
Kuva 3. Katusuunnitelman liikennejärjestelyperiaatteet asemapiirroksena
Tila autojen ajoradan ulkopuolisten alueiden leventämiselle on saatu siirtämällä luoteispuoleinen levennetty jalankulku- ja polkupyöräilyväylä lähes kiinni katualueen reunaan sekä poistamalla Tykistökadulta toinen vasemmalle Joukahaisenkadulle kääntyvistä kaistoista. Toisen kaistan poistaminen perustuu osin sen toiminnalliseen tarpeettomuuteen sekä sillä myös ennakoidaan kaistajärjestelyjä Kupittaan Kärjen joukkoliikennekannen toteuduttua Joukahaisenkadulla. Tykistökadun ja tontin I-52-2 välinen korkeusero otetaan kiinni katualueen rajan tuntumaan sijoitettavalla tukimuurilla. Tukimuuri mahdollistaa jalkakäytävän leventämisen nykyisen korkeuseroja tasaavan luiskan kohdalle.
Katusuunnitelmassa on myös parannettu Tykistökadun ylitysjärjestelyjä erottelemalla toisistaan suojatie ja pyöräilyn kadunylityspaikka. Katuvihreän määrää lisätään sijoittamalla keskikaistalle ja erotusalueelle uusia katupuita. Kadun valaistus uusitaan. Kadun poikkileikkausmuutokset edellyttävät uusia ritiläkaivoja.
Liikenteenohjausta päivitetään viitoituksen osalta vastaamaan päivän tilannetta. Kaupunki on Varhan kanssa sopinut, että viitoituskohde A SAIRAALA, A SJUKHUS poistetaan tarpeettomana kaikista suunnista Tykistökadun ja Joukahaisenkadun liittymässä. Viitoitukseen tehdään myös voimassa olevan lainsäädännön edellyttämät nuoli-, symboli- ja kohdenimiasettelumuutokset.
Kustannukset
Tykistökadun hankesuunnitelmatasoinen kustannusarvio on 885.000 euroa ja se sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 20 % hankevarauksen. Kustannusarviossa käytetty maarakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,4 (2020=100, tammikuu 2024).
Hanke rahoitetaan runkolinjaston investointivaroista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.
Nähtävilläolo ja muistutukset
Katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat ovat olleet nähtävänä 12.-26.8.2024. Suunnitelmista saapui kaksi muistutusta.
Muistutuksessa 1 pyydetään huomioimaan pysäkkikatoksen takaseinän jatkeelle esitetyn kaiteen riittävä etäisyys pyörätiehen sekä harkitsemaan pyörätien poikki sijoitettujen suojateiden määrän vähentämistä.
Vastine muistutukseen 1:
Rakentamissuunnitelmaan tullaan kaide sijoittamaan puolen metrin etäisyydelle pyörätien reunasta.
Muistutuksessa esitetyt näkemykset suojateiden käyttäjämäärien eroista ovat liikennesuunnittelun arvion mukaan paikkaansa pitävät. Suojateiden sijoittelussa pidättäydytään kuitenkin katusuunnitelmaehdotuksen mukaisessa määrässä. Sen lisäksi, että suojatiet pitävät sisällään säännön, ne myös antavat pysäkkiympäristölle erityisilmeen, mikä edesauttaa pyöräilijää noudattamaan kohdassa erityistä varovaisuutta sekä ennen että jälkeen pysäkin.
Muistutuksessa 2 tuodaan esiin hulevesien ohjautuminen Joukahaisenkadun katualueelta Joukahaisenkadulla sijaitsevan kiinteistön kellaritiloihin riittämättömien ritiläkaivojen ja reunatuen mataluuden takia. Muistutuksessa toivotaan, että hulevesien tulvareitti Tykistökadulta Joukahaisenkadulle katkaistaisiin.
Vastine muistutukseen 2:
Muistutus ei ole esillä olevaan katusuunnitelmaan liittyvä, joten se ei aiheuta muutoksia katusuunnitelmaan. Joukahaisenkadulla tarvittavat toimenpiteet ovat kadun rakennussuunnitelmaan liittyvä yksityiskohta ja sen osalta ryhdytään tarpeellisiin toimenpiteisiin.
Katusuunnitelmapiirustukseen on lisätty nähtävillä olon jälkeen valaisinpylväiden ja portaalin sijainnit. Muutokset ovat luonteeltaan vähäisiä eivätkä edellytä katusuunnitelman asettamista uudelleen nähtäville.
Liite 1 Tykistökadun katusuunnitelma K 6010 017 10.9.2024
Liite 2 Tykistökadun liikenteenohjaussuunnitelma Ote L 6010 014 21.8.2024
Liite 3 Joukahaisenkadun liikenteenohjaussuunnitelma Ote L 6184 043 21.8.2024
Oheismateriaali 1 Muistutus 1
Oheismateriaali 2 Muistutus 2
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
Ehdotus Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteiden 1-3 mukaiset katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat pysäkin sekä jalankulun ja pyöräilyn väylien parantamisesta Tykistökadulla.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
Liitteet:
Kylk § 343
Liite 1:Tykistökadun katusuunnitelma K 6010 017 10.9.2024
Liite 2:Tykistökadun liikenteenohjaussuunnitelma Ote L 6010 014 21.8.2024
Liite 3:Joukahaisenkadun liikenteenohjaussuunnitelma Ote L 6184 043 21.8.2024