Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Kaupunkiympäristölautakunta 24.09.2024 7

5785-2024 (10 03 01, 08 00 00)

Hamppukadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat pysäkkiparin parantamiseksi

Tiivistelmä:

Kaupunki on laatinut katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat pysäkkiparin parantamiseksi Hamppukadulla. Pysäkkisuunnitelmat mahdollistavat sujuvan liikennöinnin 1.7.2025 aloittaville Fölin uusille runkolinjaston reiteille.

Kylk §

Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelu Harry Jaakkola ja kaupunkirakentaminen, toteutussuunnittelu Joonas Kaskinen 18.9.2024:

 

Taustaa

 

Fölin runkolinjaston uusilla reiteillä alkaa liikennöinti 1.7.2025. Linjaston perustan muodostavat suurimpien asuinalueiden ja kauppatorin väliset linjat sekä näitä linjoja risteävät kehärunkolinjat. Linjojen risteämiskohtien katuliittymähaaroihin rakennetaan laadukkaat pysäkit, joissa matkustajalla on vaivatonta vaihtaa linja-autoa eri linjojen kesken. Lisäksi parannetaan bussien kääntöpaikkojen toimivuutta ja viihtyisyyttä.

 

Suunnittelukohde

 

Hyväksyttäväksi esitettävät katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat koskevat Hamppukatua. Suunnittelualue sijaitsee asemakaava-alueella Peltola-13., 31, joka on hyväksytty 28.10.1981 ja on tullut voimaan 7.11.1981. Suunnittelukohteen sijainti on esitetty opaskartalla kuvassa 1.

 

Kuva 1. Suunnittelukohde Hamppukatu.

 

Suunnittelun tavoitteet

 

Suunnittelun tavoitteena on muokata aluetta vastaamaan Turun kaupungin uuden runkolinjareitin tarpeita. Nykyisiä pysäkkejä pidennetään, eteläpuolen pysäkin odotustilaa levennetään ja siihen asennetaan katos. Tarkoituksena on myös selkeyttää katujärjestelyä ammatti-intituutin sisäänajon kohdalla sekä rajata pysäkin odotustilaa reunakivellä. Pysäkkilaiturien pituus on mitoitettu kahdelle nivelbussille.

 

Suunnitelma

 

Suunnittelualueella kadun ajorata säilyy nykyisellään. Asfaltoitu ajorata on noin 7,5 metriä leveä ja sen molemmin puolin asennetaan reunakivi pysäkkien kohdalle. Reunakiven korkeus pysäkkien odotustilan kohdalla on 12 cm.

 

Ammatti-instituutin ajoliittymä kadulle säilyy nykyisellä paikallaan. Liittymän kohdalle asennetaan 8 cm korkea reunakivi. Eteläpuolen pysäkille johtavan suojatien kohdalla reunakiven korkeus on 6 cm kadun molemmin puolin.

 

Pohjoispuolen pysäkin katos säilyy nykyisellä sijainnillaan. Eteläpuolen pysäkille asennetaan uusi katos pysäkin odotustilaan. Odotustilan materiaalina on betonilaatta.

 

Jalankulku- ja pyöräilyväylän tasaukset on pyritty mahdollisuuksien mukaan pitämään lähellä nykyistä maanpintaa, joskin pohjoispuolen pysäkin odotustilan kohdalla tasausta nostetaan uuden reunakiven korkeuden verran. Reuna-alueet nurmetetaan työn vaatimassa laajuudessa. Ammatti-instituutin tontin rajalla oleva aita säilyy nykyisellä sijainnillaan.

 

Kadun eteläpuolella oleva oja täytetään ja putkitetaan pysäkin kohdalla odotustilan leventymisen takia. Täytön tarkoitus on parantaa katupenkereen vakavuutta. Täytön päälle tehdään painanne, jonka tarkoitus on estää veden kulkeutumista siirtolapuutarhan tontille mahdollisessa tulvatilanteessa. Luiskiin tehdään nurmi-/niittyverhous.

 

Hulevedet johdetaan kadulta uusiin rakennettaviin ja nykyisiin hulevesikaivoihin, jotka purkavat kadun eteläpuolella olevaan ojaan.

 

Eteläpuolen pysäkin kohdalla Hamppukadun katuvalaistus uusitaan ja suojatien kohdalle asennetaan lisävalaistusta.

 

Kustannukset

 

Hamppukadun linja-autopysäkkien infrarakentamisen rakennusosatasoinen kustannusarvio on 236 000 euroa (alv 0 %). Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,4 (2020=100, tammikuu 2024). Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 15 % hankevarauksen. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannus jää kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

 

Nähtävilläolo ja muistutukset

 

Suunnitelmat pysäkeistä ja niiden aiheuttamista muutoksista ovat olleet nähtävänä 2.9. – 16.9.2024 välisenä aikana. Suunnitelmista ei ole tullut muistutuksia nähtävilläolon aikana.

 

Liite 1                                  Hamppukadun katusuunnitelma K 6525 004, 15.8.2024

 

Liite 2                                  Hamppukadun liikenteenohjaussuunnitelmaote L 6525 006, 28.8.2024

 

Kaupunkiympäristöjohtaja   Christina Hovi:

 

Ehdotus        Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Hamppukadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat liitteiden 1 ja 2 mukaisesti.

 

Tiedote          Ehdotus hyväksyttiin.


Liitteet ja oheismateriaalit:

Kylk § 7
Liite 1:Hamppukadun katusuunnitelma K 6525 004, 15.8.2024
Liite 2:Hamppukadun liikenteenohjaussuunnitelmaote L 6525 006, 28.8.2024