Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta31210.09.20245
Kaupunkiympäristölautakunta32817.09.20244

1548-2024 (10 03 00)

Poikkeamispäätös; Matkaviestintukiaseman sijoittaminen, Yli-Maaria (P 2024-179)

Tiivistelmä:

Poikkeamista haetaan matkaviestintukiaseman sijoittamiselle asemakaavan lähivirkistysalueelle. Kolme naapuria jätti hakemuksesta muistutuksensa. Hakemuksen mukaista tukiaseman sijoittamista ehdotetaan hyväksyttäväksi ehdollisena.

Kylk § 312

Konsernihallinto, lakipalvelut, ympäristöjuristi Jenna Härkönen 2.9.2024:

Rakennuspaikka ja sen sijainti

Kiinteistö 853-97-9903-0, vuokra-alueen pinta-ala n. 100 m2.

Osoite: Pyhän Marian tie, Ylijoenmetsä -niminen lähivirkistysalue.

Hakija

DNA Tower Finland Oy

Rakennushanke

-​ Rakennetaan matkaviestintukiasema, joka käsittää 42 metriä korkean putkipylvään sekä noin 10 m2:n suuruisen laitekopin.

Kaavoitustilanne

​Alueella on voimassa asemakaava, joka on tullut voimaan 3.7.2010. Rakennuspaikkaa koskevat seuraavat kaavamääräykset:

​VL: Lähivirkistysalue.

Poikkeukset MRL 58 §:

​-​ Matkaviestintukiaseman sijoittaminen asemakaavan mukaiselle lähivirkistysalueelle (VL).

Naapureiden ja asianosaisten kuuleminen

​Hakemuksesta on tiedotettu kirjeitse naapureille ja kuulutuksella muille mahdollisille osallisille. Naapureille ja osallisille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Muistutuksia jätettiin kolme.

Muistutukset

​Muistutuksissa vastustetaan poikkeamishakemusta. Muistutusten mukaan kyseisten asuinrakennusten takapihojen ja Paattistenjoen välinen alue on asemakaavassa merkitty puistoalueeksi, eikä talojen rakennuttamisvaiheessa asemakaavassa ollut suunnitteilla yhdyskuntateknisiä rakennuksia. Muistutusten mukaan kyseistä metsää käytetään virkistäytymiseen ja suunniteltu tukiasema ylittää selvästi puurajan, mikä aiheuttaa esteettistä haittaa. Lisäksi tukiasema vaikuttaa alueen käyttöön ja viihtyisyyteen sekä kiinteistöjen arvoon. Suunniteltu tukiasema tulisi näkymään häiritsevästi olemassa olevien asuinrakennusten ikkunoista. Muistutusten mukaan tukiasemalle tulee etsiä vaihtoehtoinen järkevämpi sijoituspaikka.

Hakijan vastine

​Hakija on antanut vastineensa naapureiden muistutuksiin. Vastineen mukaan maston korkeuden ja järeyden määräävät radio- ja teletekniset vaatimukset, ja tässä kohteessa kiinnitysalustaksi on valittu varsinaisia perinteisiä mastoja huomattavasti matalampi, yksinkertaisempi ja ilman haruksia oleva ns. vapaasti seisova antennipylväs. Minimivaatimus antennikorkeuksille on niiden sijoittuminen puuston yläpuolelle ja näin ollen pylväs erottuu aina korkeutensa vuoksi ympäristöstään. Pylvään värityksellä on pyritty vähentämään sen maisemaan näkymistä. Vastineen mukaan sijoituspaikalla on suhteellisen runsas puusto (lyhyitä havupuita) ja lähimpien tonttien suuntaan on runsas ja korkeita havupuita sisältävä kaistale, joka tulee peittämään laitetilan sekä pylvästä huomattavasti. Vastineen mukaan pylväs ei vaikuta viheralueen harraste- tai urheilukäyttöön suuresti, koska vuokra-ala on n. 100 m2 n. 2,5 ha viheralueesta. Pylvään lähimmät naapureiden asuinrakennukset sijaitsevat yli 70 m päässä lännen suunnassa eikä siitä ole haittaa ympärillä olevalle asutukselle.

​Vastineen mukaan tukiasema palvelee nykyisiä sekä muiden operaattorien asiakkaita. Yksi tukiasema voi palvella samanaikaisesti vain rajallisen määrän asiakkaita, mikä vuoksi tukiasemia tulee rakentaa suhteellisen taajaan kaupunkialueilla, missä on paljon ihmisiä. Tukiaseman sijaintipaikan siirtämisestä tulisi kuuluvuus- sekä kapasiteettiongelmia. Tältä osin vastineessa on viitattu Hämeenlinnan hallinto-oikeuden päätökseen, jossa todettiin, että MRL ei sinänsä edellytä, että poikkeamisasiassa ennen ratkaisun tekemistä selvitetään muita mahdollisia sijoituspaikkoja.

​Asianosaisten laajempi kuuleminen ei ole tarpeen (MRL 173 § ja MRA 86 §).

Päätöksen perustelut

​Rakennuspaikka sijaitsee Yli-Maariassa Ylijoenmetsä -nimisellä lähivirkistysalueella. Poikkeamishakemus koskee 42 metrin korkuisen putkipylvään sekä noin 10 m2:n suuruisen laitekopin rakentamista. Matkaviestintukiasemaa varten tullaan vuokraamaan noin 100 m2:n suuruinen alue lähivirkistysalueelta.

​Hakija on perustellut poikkeamishakemustaan sillä, että suunniteltu tukiasema poistaa matkapuhelinkuuluvuuden katveita ja lisää datakapasiteettia alueella. Uusien tukiasemapaikkojen sijoitus pyritään valitsemaan niin, että ne antavat parhaan alueellisen kuuluvuuden. Lähialueella ei ole saatavilla olemassa olevia tukiasemapaikkoja, joita voitaisiin hyödyntää ja joista saataisiin alueelle laadullisesti ja kapasiteetiltaan riittävä palvelu. Alueella ei ole myöskään jo olemassa olevia soveltuvia rakenteita tukiasemalaitteiden asennusta varten. Hakijan mukaan masto tulee palvelemaan myös muita teleoperaattoreita. Kun otetaan huomioon hakijan esittämät perustelut tukiasemien tarpeesta, on poikkeamiselle katsottava olevan maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:ssä tarkoitettu erityinen syy.​

​Hakija on pyrkinyt vähentämään visuaalista haittaa maston rakenteella ja värityksellä. Suunniteltu masto on kapearakenteinen eikä siinä ole haruksia. Pylvään yläosa näkyisi jonkin verran lähiympäristöön korkeutensa vuoksi, mutta harmaa väritys ja pylvään kapearakenteisuus edistävät sen sulaumista ympäristöön. Lähimmät asuinrakennukset ovat noin 70 metrin etäisyydellä suunnitellusta mastosta. Tukiaseman rakentamisen vuoksi puustoa joudutaan jonkin verran kaatamaan uuden huoltokulun ja vuokra-alan kohdalta. Hakijan mukaan huoltokulku tukiasemalle tulee tapahtumaan uutta käyntiä pitkin, joka lähtee jalkakäytävältä. Huoltokulku tukiasemalle on vuosittain vähäistä, noin 1-3 kertaa.

​Tukiaseman sijoittamista Yli-Maariaan on tutkittu selvittämällä mahdollisia reunaehtoja ja muita sijoittamiseen vaikuttavia asioita sekä paikkatiedon pohjalta että maastokäynnillä. Arviointi tehtiin yhteistyössä kaavoituksen, ympäristönsuojelun sekä kaupunkiympäristön kunnossapidon kanssa. Tukiaseman sijoittamisessa huomioitiin alueen luonto- ja maisemalliset arvot. Tukiasema on pyritty sijoittamaan puuston suojaan, jotta se näkyisi ympäristöönsä vähemmän. Etäisyyden kadulta tuli olla kuitenkin lyhyt, jotta tukiasemalle ei jouduttaisi rakentamaan pitkää tietä. Paikaksi valikoitui istutettu kuusikko, jossa ei ole erityisiä luontoarvoja. Edellä esitetyn perusteella tukiaseman sijoittaminen kyseiseen paikkaan on perusteltua. Tukiasemat erottuvat korkeutensa vuoksi väistämättä ympäristöstään, mutta ottaen huomioon lähimpien asuinrakennusten sijoittuminen yli 70 metrin päähän suunnitellusta tukiasemasta, maisemallista haittaa ei voida pitää poikkeamishakemuksen hylkäämisen perusteena. Kun huomioidaan hakemuksen kohteena olevan lähivirkistysalueen pinta-ala suhteessa tukiaseman vaatimaan vähäiseen tilatarpeeseen ja siihen, että aluetta voidaan edelleen käyttää sen voimassa olevan asemakaavan mukaiseen käyttötarkoitukseen, hankkeen ei voida nähdä aiheuttavan haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle.

​Hakija on toimittanut hakemuksensa liitteenä Turun kaupungin kaupunkisuunnittelun ja kaupunkiympäristön kunnossapidon alustavan kannanoton, joka on päivätty 15.1.2024. Kannanoton mukaan estettä tukiaseman sijoittamiselle ei ole, jos tukiasema sijoitetaan 8.12.2023 päivätyn alustavan esityksen mukaiselle paikalle. Hakemuksen liitteenä olevasta asemapiirroksesta (pvm. 7.12.2023) käy ilmi, että tukiasema sijoitetaan edellä mainitun alustavan esityksen mukaiselle paikalle. Kannanoton mukaan tarkemmassa suunnittelussa ja rakentamisessa tulee huomioida, että kaadettujen puiden rungot ja oksat viedään pois. Edelleen kannanoton mukaan, jos mastoon tarvitaan lentoesteväritys, olisi maisemakuvan kannalta toivottavaa, että pylvään putkiosa voitaisiin toteuttaa harmaana (sinkittynä) ja vain pylvään ristikko-osat lentoestevärillisenä. Kannanotossa esitetyt seikat on huomioitu poikkeamispäätöksen ehdoissa. Hakijalla ei ollut ehtoihin huomautettavaa.

​Edellä esitetyn perusteella hakemuksen mukaiseen poikkeamiseen on erityinen syy eikä poikkeaminen aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle. Rakentaminen ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista (MRL 171 §).

Liite 1​Asemapiirros 7.12.2023

Oheismateriaali 1​Sijaintikartta

Oheismateriaali 2​Muistutus 24.6.2024 (Salauksen peruste: Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 32 kohta)

Oheismateriaali 3​Muistutus 24.6.2024

Oheismateriaali 4​Muistutus 24.6.2024

Oheismateriaali 5​Vastine 21.8.2024​

​Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää myöntää hakemuksen ja 7.12.2023 päivätyn asemapiirroksen mukaiset poikkeukset seuraavilla ehdoilla:

-​ tarkemmassa suunnittelussa ja rakentamisessa tulee huomioida, että kaadettujen puiden rungot ja oksat viedään pois, ja

-​​ ​ mikäli mastoon tarvitaan lentoesteväritys, pylvään putkiosa tulee toteuttaa harmaana (sinkittynä) ja vain pylvään ristikko-osat lentoestevärillisenä.

​Samalla päätetään, että hakijalta peritään poikkeamispäätöksen johdosta rakennusvalvontataksan 3.1 §:n mukaisesti 1150 euroa, naapurien kuulemisen johdosta 70 euroa/kuultava kiinteistö (3 kpl) sekä kuulutuksen julkaisemisesta sanomalehdessä 600 euroa, yhteensä 1960 euroa.

Päätöksen voimassaolo

​Poikkeamispäätös on voimassa kaksi vuotta päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta lukien. Vastaavaa rakennuslupaa tulee hakea tämän ajan kuluessa.

​Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen.

PäätösAsia pantiin pöydälle​ Ålandin Mannin kannattamana tekemästä ehdotuksesta.

Kylk § 328

Pöydältä 10.9.2024 § 312

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoDNA Tower Finland Oy
tiedVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvKaupunkiympäristö, kaavoitus keskusta-alue
tpvKaupunkiympäristö, kaavoitus keskustan ulkopuolinen alue
tpvKonsernihallinto, talouspalvelut, myynnistä suoritukseen
tiedRakennus- ja lupalautakunta


Liitteet:

Kylk § 312
Liite 1:Asemapiirros 7.12.2023

Kylk § 328
Liite 1:Asemapiirros 7.12.2023