Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kaupunkiympäristö | |||
Kaupunkiympäristöjohtaja | 149 | 03.09.2024 |
2526-2024 (10 03 00)
Poikkeamispäätös: Asuinkerrostalot ja pysäköintijärjestelyt, Harittu (P 2024-294)
ympäristöjuristi Nina Mattila 29.8.2024:
Rakennuspaikka ja sen sijainti
Kiinteistötunnus: 853-35-38-5
Osoite: Murkionkatu 12b
Hakija
TVT Asunnot Oy
Rakennushanke
Kolme asuinkerrostaloa sekä autokatokset ja ulkoiluvälinevarastot niiden väleihin. Lisäksi rakennetaan parkkipaikat p-1 alueelle ja kadunvarsipysäköintipaikat tontin etelärajalle.
Kaavoitustilanne
ASEMAKAAVA
Alueella on voimassa asemakaava, joka on tullut voimaan 07.01.2023. Rakennuspaikkaa koskevat seuraavat kaavamääräykset:
AK-1: Asuinkerrostalojen korttelialue. Korttelialueelle saa rakentaa myös palveluasuntoja ja tarpeellisia yhteiskäyttöön tarkoitettuja tiloja enintään 800 k-m2.
Rakennusten tulee julkisivujen värityksen, materiaalin sekä aukotuksen periaatteiden suhteen muodostaa kaupunkikuvallisesti yhtenäinen kokonaisuus ja ne tulee huolellisesti sovittaa ympäröivän maaston korkeussuhteisiin. Julkisivuissa ei saa olla näkyviä elementtisaumoja. Maantasokerrosten julkisivut eivät saa antaa umpinaista vaikutelmaa. Autosuojarakennusten julkisivuille tulee istuttaa köynnöskasveja. Katoille sijoitettavat tekniset tilat ja laitteet tulee sopeuttaa julkisivujen arkkitehtuuriin.
Parvekkeet saavat ylittää merkityn rakennusalan rajan. Ajoyhteyden yläpuolisten parvekkeiden vapaa alikulkukorkeus on jalkakäytävän osalta 3,0 metriä ja kadun osalta 4,6 metriä.
Kattamattomat autopaikat sekä jätesäiliöt ja tomutuspaikat tulee rajata pensasistutuksin.
Pihalle saa rakentaa kevyet polkupyöräkatokset rakennusalaa ylittäen.
Palomuurin rakentamatta jättäminen sallitaan tonttien rajalle, kun paloturvallisuudesta huolehditaan korvaavin järjestelyin. Tontin rajassa kiinni olevaan julkisivuun saa rakentaa ikkunoita, mikäli kyseisen julkisivun etäisyys naapuritontilla olevaan rakennusalaan on vähintään 8 metriä.
Korttelialueella on sallittava naapuritonttien kesken väestönsuojien, leikki- ja oleskelu alueiden, auto- ja polkupyöräpaikkojen, huollon, jätteiden keräilyn, ajoyhteyksien ja kävely- ja pelastusteiden yhteisjärjestely. Samalla korttelialueella tonttia ei saa aidata toista tonttia vastaan. Niillä tonteilla, joiden pihamaat rajautuvat toisiinsa, on suunniteltava ja rakennettava piha-, leikki- ja oleskelualueet sekä istutukset yhtenäisesti.
Korttelin piha-alueiden järjestelyssä tulee kiinnittää erityistä huomiota maaston korkeussuhteisiin ja louhittavan kallion reunan maisemointiin. Ketoalueet tulee aidata ja suojata korttelialueen rakentamisvaiheessa työmaa-alueesta. Ketokohteille ei saa varastoida tai läjittää rakennusmateriaaleja eikä maa-aineksia.
Rakennuslupavaiheessa tulee esittää koko AK-1-korttelialuetta koskeva pihasuunnitelma, jolla s-1-alueiden säilyminen turvataan mahdollisimman hyvin ja niiden kuluminen minimoidaan. Tämä tulee huomioida myös rakennusten sisäänkäyntien sijoittamisessa.
Kortteliin tulee sallia maanalaisten johtojen tarvitsemien rasitteiden perustaminen.
Autopaikat:
Autopaikkoja on osoitettava 1ap/100 k-m2 asuinkerrostalojen kerrosalaa kohden ja 1ap/125 k-m2 palveluasumisen/senioriasumisen tai korkotuetun vuokratuotannon kerrosalaa kohden. Autopaikoista 1/2 tulee sijoittaa rakenteellisena pihakannen alle tai a-1 autojen säilytyspaikan rakennusalalle. Autopaikat saa rakentaa sallittua kerrosalaa ylittäen. Vieraspaikkoja on rakennettava 1ap/10 asuntoa.
Autopaikat tulee sijoittaa korttelin a-1 rakennusalalle ja yht-1 merkityille rakennusaloille tai pysäköimisalueille p-1.
Polkupyöräpaikat:
Polkupyöräpaikkoja tulee osoittaa 2 polkupyöräpaikkaa/asunto. Vähintään 2/3 polkupyöräpaikoista on sijoitettava rakennukseen integroituun, helposti saavutettavaan, säältä suojattuun ja lukittavaan tilaan ja niille tulee osoittaa pesupaikka.
p-1: Pysäköimispaikka. Alue on puistoon rajautuessa jäsennettävä istutuksin ja pintamateriaalein.
Poikkeukset (MRL 58 §)
Kaavamääräyksestä poiketen puolta autopaikoista (yht. 113 / 2 = 57 ap) ei sijoiteta rakenteellisina pihakannen alle, eikä a-1 autojen säilytyspaikan rakennusalalle.
Sen sijaan a-1 rakennuspaikalle sijoitettaisiin 31 autopaikkaa ei rakenteellisena, ja kaksikymmentä autopaikkaa tontin etelärajaa sivuavan ajo-1-alueen reunoille ajoradanvarsipysäköintinä.
Naapureiden ja asianosaisten kuuleminen
Hakemuksesta on tiedotettu kirjeitse naapureille. Naapureille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Muistutuksia ei tehty.
Asianosaisten laajempi kuuleminen ei ole tarpeen (MRL 173 § ja MRA 86 §).
Lausunnot
Ympäristönsuojelu: ehdollinen
Kaavoitus: ehdollinen
Päätöksen perustelut
Kyseessä on asuinkerrostalojen uudisrakentaminen Haritun kaupunginosaan ennestään rakentamattomalle tontille. Poikkeamishakemuksen mukaan hakija ei sijoita puolta autopaikoista (yht. 113 / 2 = 57 ap) rakenteellisina pihakannen alle, eikä a-1 autojen säilytyspaikan rakennusalalle. Sen sijaan a-1 rakennuspaikalle sijoitetaan 31 autopaikkaa ja kaksikymmentä autopaikkaa tontin etelärajaa sivuavan ajo-1-alueen reunoille ajoradanvarsipysäköintinä. Hakijan mukaan nämä autopaikat päällystetään nurmikiveyksellä ja jäsennöidään puu- ja pensasistutuksin. a-1 rakennuspaikalle rakennetaan autokatos kallion louhittua seinää vasten, ja se katetaan viherkatolla. Kaavan vaatima autopaikkojen kokonaismäärä 1ap / 125 k-m2 toteutuu suunnitelmassa. Vain niiden sijaintiin haetaan poikkeamista.
Hakija on perustellut hakemustaan sillä, että asemakaavan mukaisessa ratkaisussa olisi rakennettava naapuritontin 853-35-38-4 a-1 rakennusalalle kaksitasoinen pysäköintilaitos, jonne sijoittuisi noin 60 autopaikkaa. Koska kaksikerroksinen pysäköintilaitos rakentuu pääasiassa järeistä betonirakenteista, sen hiilijalanjälki on väistämättä merkittävästi suurempi, kuin ei-rakenteelliset parkkipaikat. Siksi kaavan vaatimus rakenteellisista parkkipaikoista on hakijan mielestä ristiriidassa kaupungin oman ilmastostrategian kanssa. Hakijan mukaan parkkitalon ylätasolta tulisi rakentaa esteetön kulkuyhteys pitkällä luiskalla läpi kauniin luonnontilaisen kalliorinteen. Samoin autojen ajo ylemmälle parkkikannelle on mahdollinen vain siten, että kannelle ajetaan samaisen kalliorinteen pohjoissivulle pengerrettävää luiskaa myöten. Pysäköintilaitoksen sisään ajoluiska ei mahdu. A-1 rakennusala sijaitsee asuntojen sisäänkäynteihin nähden kaukana ja 10 metriä alempana. Siksi hakija arvioi, että rakennusten esteettömän saavutettavuuden näkökulmasta mahdollisimman monen autopaikan sijoittaminen lähemmäs asuntojen sisäänkäyntejä on positiivinen suunnitteluratkaisu. Etäisyys parkkitaloon perimmäisen talo D:n sisäänkäynniltä tulee olemaan noin 260m, ja se on pääosin ylä– ja alamäkeä. Lisäksi hakijan mukaan parkkitalon kustannus on tässä markkinatilanteessa tontin sijainnin ja käyttötarkoituksen (tuettu vuokra-asuminen), huomioiden kohtuuttoman suuri, kun autopaikat voidaan järjestää muutoinkin. Hakijan aikomuksena on myös varata kaksi autopaikkaa yhteiskäyttöautoja varten.
Kaavoitus on antanut lausunnon, jossa kerrotaan, että autojen säilytyspaikan rakennusala a-1 on kaupunkikuvallisesti keskeisellä paikalla, joten pysäköintipaikat tulee sovittaa siellä ympäristöön huolellisemmin kuin suunnitelmassa on esitetty. Alueen reunalle ei saa tehdä näkyviin jäävää kallioleikkausta, vaan mahdollisen kallioleikkauksen kohdalle on rakennettava vähintäänkin autokatos, jonka katolle istutetaan paikallisia kasvilajeja. Lisäksi mahdollinen pysäköintikenttä on ympäröitävä puu- ja pensasistutuksin ja jäsenneltävä pienempiin osiin istutusten avulla. Missään osassa tonttia ei tule sijoittaa pysäköintipaikkoja kiinni tontin rajaan, vaan niiden ja rajan väliin on jätettävä istutuskaistale tontin puolelle. Pysäköimispaikan (p-1) kaavamääräyksessä todetaan: ”Alue on puistoon rajautuessa jäsennettävä istutuksin ja pintamateriaalein.” Sama koskee myös ajoyhteysalueen (ajo-1) mahdollisia autopaikkoja. Nykyisessä suunnitelmassa asukkaat todennäköisesti poistuisivat autosta lähivirkistysalueen puolelle, mikä ei ole toivottavaa. On hyvä, että suunnitelmassa on esitetty puita ajoreitin varrelle autopaikkojen väliin. Niitä tulee istuttaa vieläkin tiheämmin, jotta kokonaisuus olisi jäsennelty.
Ympäristönsuojelun lausunnossa viitataan myös pysäköimispaikan (p-1) kaavamääräykseen, jonka mukaan “Alue on puistoon rajautuessa jäsennettävä istutuksin ja pintamateriaalein.” Istutusalueet osoittavat siten tontin rajan, ja vaikuttavat hillitseväsi tontin toimintojen, kuten hiekoitushiekkapitoisen lumen ja puutarhajätteen läjittämisen levittäytymiseen luonto- ja viheralueiden puolelle. Luonnon monimuotoisuuden kannalta tärkeiden alueiden tai puiston vastaisille rajoille rakennettavia pysäköintialueita ei näin ollen tule rakentaa rajaan kiinni, vaan pysäköintialue on erotettava luonto- ja viheralueista tontin puolella olevilla istutuksilla. Istutuksissa tulee suosia monilajisuutta, ja lajeiksi tulee valita alueen erityispiirteet huomioon ottaen ympäristöönsä sopivaa kasvillisuutta, jotka tällä kohteella ovat lehtipuita tai -pensaita. Viherkatot tulee toteuttaa kotimaisella lajistolla.
Hakija on valmistelun aikana lausuntojen saamisen jälkeen muuttanut suunnitelmiaan siten, että puiston rajalle saadaan riittävä istutusalue pensasistutuksille. Muutos edellytti talon D ulkoiluvälinevarastonluiskan muokkaamista, ja yhden parkkipaikan siirron. Myös pelastusteiden linjauksia säädettiin uudestaan.
Edellä esitetyn perusteella hakemuksen mukaiseen poikkeamiseen on erityinen syy eikä poikkeaminen aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle. Rakentaminen ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteitten saavuttamista eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteitten saavuttamista (MRL 171 §).
Liite 1Asemapiirros 16.4.2024 (päivitetty 22.8.2024)
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
PäätösPäätin myöntää hakemuksen ja 16.4.2024 (päivitetty 22.8.2024) päivätyn asemapiirroksen mukaiset poikkeukset.
Samalla päätän, että hakijalta peritään poikkeamispäätöksen johdosta rakennusvalvontataksan 3.1 §:n mukaisesti 1150 euroa sekä naapurien kuulemisen johdosta 70 euroa/kuultava kiinteistö (5 kpl), yhteensä 1500 euroa.
Päätöksen voimassaolo
Poikkeamispäätös on voimassa kaksi vuotta päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta lukien. Vastaavaa rakennuslupaa tulee hakea tämän ajan kuluessa.
Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen. Päätöksen antopäivä on 11.9.2024.
Christina Hovi
Kaupunkiympäristöjohtaja
Valitusosoitus on päätöksen liitteenä
Jakelu
aoTVT Asunnot Oy
tiedVarsinais-Suomen ELY-keskus/Ympäristö ja luonnonvarat
tiedKaupunkiympäristö, kaavoitus keskusta-alue
tiedKaupunkiympäristö, kaavoitus keskustan ulkopuolinen alue
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
Liitteet:
Kypa § 149
Liite 1:Asemapiirros 16.4.2024 (päivitetty 22.8.2024)