Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu | |||
Infran suunnittelupäällikkö | 76 | 06.09.2024 |
4652-2024 (10 03 01)
Markulantien runkolinjapysäkit Pulmussuontien kohdalla, katusuunnitelman hyväksyminen
Kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Riina Rasimus 9.8.2024:
Taustaa
Turun kaupunginvaltuusto päätti 14.12.2009 § 278 valita joukkoliikennejärjestelmäksi runkobussijärjestelmän. Kaupunginvaltuusto päätti vuoden 2020 toisen osavuosikatsauksen yhteydessä 21.9.2020 § 150, että runkolinjaston käynnistämisajankohtaa siirretään alkavaksi 1.7.2025.
Runkolinjaston tavoitteena on luoda koko kaupungin kattava linjasto, jossa käyttäjän on helppo ja turvallinen vaihtaa linjalta toiselle. Runkolinjaston tarkoitus on tarjota tiheään liikennöivät runkolinjat, joita täydennetään liityntälinjoilla, täydentävillä linjoilla sekä erikseen räätälöidyillä koululais- ja palvelulinjoilla. Uudistus parantaa matkustamisen sujuvuutta. Runkolinjaston myötä poikittaisia yhteyksiä tulee lisää, linjat liikennöivät tiheämmin ja Föli-alueen saavutettavuus paranee. Samalla palvelutaso, matkustajille suunnattu informaatio, pysäkki-infra ja linja-autokalusto paranee. Runkolinjaston käyttö tulee olla kaikille sujuvaa sekä esteetöntä. Runkolinjaston käyttöönotto edellyttää pysäkkijärjestelyiden parantamista.
Pysäkkimuutoksiin liittyvä periaatepäätös
Kaupunkiympäristölautakunta on 16.4.2024 § 143 tehnyt vähäisiin pysäkkimuutoksiin liittyvän periaatepäätöksen, jonka pohjalta infran suunnittelupäällikön on ollut tarkoitus hyväksyä vähäinen katusuunnitelman muutos.
Periaatesuunnitelmassa on esitetty 19 pysäkkikohteen muutokset. Muutokset ovat käytännössä pysäkkilevennyksen ja odotustilan laajentamista, pyöräilyn siirtämisjärjestelyitä odotuskatoksen taakse sekä odotuskatoksen joko lisäämistä tai siirtämistä ja mahdollista kuivatuksen parantamista.
Suunnittelukohde ja sen nykytila
Suunnittelun kohteena on Kastun kaupunginosaan sijoittuvat Markulantien runkolinjapysäkit Pulmussuontien risteyksen kohdalla.
Markulantie on yksiajoratainen, noin 8,5 metriä leveä pääkatu. Ajoradan eteläpuolelle sijoittuu reunakivellä ja nurmikaistalla ajoradasta erotettu jalankulku- ja pyörätie. Pulmussuontien risteyksen kohdalla länsipuolella on länteen suuntaavan kaistan nykyinen, mitoitukseltaan lyhyt pysäkkisyvennys ja itäpuolella itään suuntaavan kaistan käytännössä matkustajan odotustilaton pysäkkisyvennys. Kummallakaan pysäkillä ei ole katosta.
Suunnittelualue sijoittuu sähköverkon voimajohtoalueelle.
Kuva 1: Suunnittelukohteen sijainti opaskartalla.
Suunnitelmat
Kumpaakin pysäkkiä pidennetään nykyisestä risteysalueelta ulospäin. Pysäkit on mitoitettu tulevaisuuteen varautuen käyttäen mitoitusajoneuvona yhtä nivelbussia.
Länteen suuntaavan pysäkin odotustilaa levennetään viheralueelle. Odotustila erotetaan pysäkkisyvennyksestä betonisella reunakivellä ja huomiolaatalla. Muuten odotustilan pintamateriaali on betonilaatta. Odotustila liittyy Pulmussuontien nykyiseen jalkakäytävään. Odotustilaan sijoitetaan pysäkkikatos ja roska-astia.
Itään suuntaavan pysäkin kohdalle jäsennetään betonilaattapintainen odotustila. Odotustila erotetaan pysäkkisyvennyksestä betonisella reunakivellä ja huomiolaatalla. Odotustilan kapeuden ja maanalaisen tekniikan vuoksi odotustilaan ei sijoiteta katosta. Odotustila varustetaan penkillä, roska-astialla ja pysäkkimerkin liikennemerkkitolppaan asennettavalla digitalisella aikataulunäytöllä. Odotustilan taakse sijoittuvan jalankulku- ja pyörätien korkeusasemaa nostetaan tarpeen mukaan hulevesien ohjaamiseksi pois katualueen rajasta.
Kadulla muodostuvat hulevedet ohjataan nykyisin järjestelyin pinnankallistusten ja reunatukien avulla nykyisiin hulevesikaivoihin ja hulevesiviemäriin.
Reuna-alueet nurmetetaan tarvittavin osin.
Katuvalaistusta uusitaan tarvittavin osin.
Kuva 2. Markulantien katusuunnitelma.
Nähtävilläolo
Laaditut katusuunnitelmat eivät ole olleet julkisesti nähtävillä. Ottaen huomioon esitettyjen toimenpiteiden vähäiseen nykyistä tilannetta muuttavaan luonteeseen, suunnitelman nähtävilläolo ei ole ollut tarkoituksenmukaista.
Kustannukset
Hankkeen rakentamissuunnitelmatasoinen kustannusarvio on 98 000 euroa (alv 0 %) ja se sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 10 % hankevarauksen. Kustannusarviossa käytetty maarakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,4 (2020=100, tammikuu 2024).
Hanke rahoitetaan runkolinjaston investointivaroista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.
Infran investointiohjelmassa on 2,5 M€ määrärahavaraus vuosille 2024 ja 2025 runkolinjapysäkkeihin. Mahdollisissa määrärahantarvemuutoksissa asia tuodaan esille osavuosikatsauksissa.
Toimivalta
Kaupunkiympäristöjohtaja on tehnyt 28.5.2024 § 100 päätöksen kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden hallinnon järjestämisestä. Päätöksen 19 §:n kohdan 1 mukaan infran suunnittelupäällikkö hyväksyy vähäiset tai kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen perustuvat katujen ja muiden yleisten alueiden suunnitelmat.
Liite 1 Katusuunnitelma Markulantie Pulmussuontien kohdalla K5730150, 14.6.2024
Päätös Päätin hyväksyä kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen 16.4.2024 § 143 perustuvan, liitteen 1 mukaisen katusuunnitelman.
Kari Linnakoski
Infran suunnittelupäällikkö
Jakelu
tiedKaupunkiympäristö
tiedKaupunkiympäristö, katuympäristön kunnossapito ja kaupunkivedet
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikkumispalvelut
Liitteet:
Kypakyts § 76
Liite 1:Katusuunnitelma Markulantie Pulmussuontien kohdalla K5730150, 14.6.2024