Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu | |||
Infran suunnittelupäällikkö | 74 | 06.09.2024 |
4651-2024 (10 03 01)
Markulantien runkolinjapysäkit Mullintien kohdalla liittyvän katu- ja puistosuunnitelman hyväksyminen
Kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Riina Rasimus 12.8.2024:
Taustaa
Turun kaupunginvaltuusto päätti 14.12.2009 § 278 valita joukkoliikennejärjestelmäksi runkobussijärjestelmän. Kaupunginvaltuusto päätti vuoden 2020 toisen osavuosikatsauksen yhteydessä 21.9.2020 § 150, että runkolinjaston käynnistämisajankohtaa siirretään alkavaksi 1.7.2025.
Runkolinjaston tavoitteena on luoda koko kaupungin kattava linjasto, jossa käyttäjän on helppo ja turvallinen vaihtaa linjalta toiselle. Runkolinjaston tarkoitus on tarjota tiheään liikennöivät runkolinjat, joita täydennetään liityntälinjoilla, täydentävillä linjoilla sekä erikseen räätälöidyillä koululais- ja palvelulinjoilla. Uudistus parantaa matkustamisen sujuvuutta. Runkolinjaston myötä poikittaisia yhteyksiä tulee lisää, linjat liikennöivät tiheämmin ja Föli-alueen saavutettavuus paranee. Samalla palvelutaso, matkustajille suunnattu informaatio, pysäkki-infra ja linja-autokalusto paranee. Runkolinjaston käyttö tulee olla kaikille sujuvaa sekä esteetöntä. Runkolinjaston käyttöönotto edellyttää pysäkkijärjestelyiden parantamista.
Pysäkkimuutoksiin liittyvä periaatepäätös
Kaupunkiympäristölautakunta on 16.4.2024 § 143 tehnyt vähäisiin pysäkkimuutoksiin liittyvän periaatepäätöksen, jonka pohjalta infran suunnittelupäällikön on ollut tarkoitus hyväksyä vähäinen katusuunnitelman muutos.
Periaatesuunnitelmassa on esitetty 19 pysäkkikohteen muutokset. Muutokset ovat käytännössä pysäkkilevennyksen ja odotustilan laajentamista, pyöräilyn siirtämisjärjestelyitä odotuskatoksen taakse sekä odotuskatoksen joko lisäämistä tai siirtämistä ja mahdollista kuivatuksen parantamista.
Suunnittelukohde ja sen nykytila
Suunnittelun kohteena on Markulantiellä Mullintien kohdalle sijoittuvien runkolinjapysäkkiparin parantaminen sekä puistokäytävän siirto tontilta Makslanpenkan EV-alueelle. Suunnittelualue sijoittuu Kastun ja Kaerlan kaupunginosiin.
Markulantie on yksiajoratainen pääkatu. Ajoradan länsipuolelle sijoittuu nurmikaistalla ajoradasta erotettu jalankulku- ja pyörätie. Nykyiset linja-autopysäkkisyvennykset sijoittuvat Mullintien risteysalueen molemmin puolin. Pohjois-/itäpuolelle sijoittuvalle pysäkille johtaa Markulantien yli suojatie ja pohjoisesta osin tontin puolelle sijoittuva sorapintainen puistokäytävä. Pysäkin odotustila on betonilaattapintainen. Ajoradan länsipuolelle sijoittuvalla pysäkillä ei ole odotustilaa matkustajille. Kummallakaan pysäkillä ei ole katosta.
Suunnittelualue sijoittuu sähköverkon voimajohtoalueelle.
Kuva 1: Suunnittelukohteen sijainti opaskartalla.
Suunnitelmat
Kumpaakin pysäkkiä pidennetään nykyisestä risteysalueelta ulospäin. Pysäkit on mitoitettu tulevaisuuteen varautuen käyttäen mitoitusajoneuvona yhtä nivelbussia.
Pohjoisen/idän puoleisen pysäkin odotustilaa levennetään viheralueelle. Odotustila erotetaan pysäkkisyvennyksestä betonisella reunakivellä ja huomiolaatalla. Muuten odotustilan pintamateriaali on betonilaatta. Odotustila liittyy siirrettävään puistokäytävään nykyisen suojatien kohdalla.
Makslanpenkan sorapintainen puistokäytävä siirretään tontilta EV-alueen puolelle.
Ajoradan lännen puolelle sijoittuvan pysäkin kohdalle jäsennetään betonilaattapintainen odotustila. Odotustila erotetaan pysäkkisyvennyksestä betonisella reunakivellä ja huomiolaatalla. Jalankulku- ja pyörätietä siirretään noin 1,5 metrillä reunaviheralueelle.
Pysäkkien odotustilaan sijoitetaan pysäkkikatos ja roska-astia.
Kadulla muodostuvat hulevedet ohjataan nykyisin järjestelyin pinnankallistusten avulla nykyisiin hulevesikaivoihin ja hulevesiviemäriin.
Reuna-alueet nurmetetaan tarvittavin osin. Puistoalueella reuna-alueille kylvetään niitty.
Katuvalaistusta uusitaan tarvittavin osin.
Kuva 2. Kohteen katu- ja puistosuunnitelma.
Nähtävilläolo
Laaditut katusuunnitelmat eivät ole olleet julkisesti nähtävillä. Ottaen huomioon etäisyyden lähimpään asuntoon ja esitettyjen toimenpiteiden vähäiseen nykyistä tilannetta muuttavaan luonteeseen, suunnitelman nähtävilläolo ei ole ollut tarkoituksenmukaista.
Kustannukset
Hankkeen rakentamissuunnitelmatasoinen kustannusarvio on 120 000 euroa (alv 0 %) ja se sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 10 % hankevarauksen. Kustannusarviossa käytetty maarakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,4 (2020=100, tammikuu 2024).
Hanke rahoitetaan runkolinjaston investointivaroista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.
Infran investointiohjelmassa on 2,5 M€ määrärahavaraus vuosille 2024 ja 2025 runkolinjapysäkkeihin. Mahdollisissa määrärahantarvemuutoksissa asia tuodaan esille osavuosikatsauksissa.
Toimivalta
Kaupunkiympäristöjohtaja on tehnyt 28.5.2024 § 100 päätöksen kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden hallinnon järjestämisestä. Päätöksen 19 §:n kohdan 1 mukaan infran suunnittelupäällikkö hyväksyy vähäiset tai kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen perustuvat katujen ja muiden yleisten alueiden suunnitelmat.
Liite 1 Katu- ja puistosuunnitelma Markulantie, KW5730148, 14.6.2024
Päätös Päätin hyväksyä kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen 16.4.2024 § 143 perustuvan, liitteen 1 mukaisen katu- ja puistosuunnitelman.
Kari Linnakoski
Infran suunnittelupäällikkö
Jakelu
tiedKaupunkiympäristö, katuympäristön kunnossapito ja kaupunkivedet
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
tiedKaupunkiympäristölautakunta
Liitteet:
Kypakyts § 74
Liite 1:Katu- ja puistosuunnitelma Markulantie, KW5730148, 14.6.2024