Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu 
Infran suunnittelupäällikkö7506.09.2024 

4653-2024 (10 03 01)

Markulantien ja Tampereen valtatien risteysalueen runkolinjapysäkkeihin liittyvän katusuunnitelman hyväksyminen

Kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Riina Rasimus 9.8.2024:

 

Taustaa

 

Turun kaupunginvaltuusto päätti 14.12.2009 § 278 valita joukkoliikennejärjestelmäksi runkobussijärjestelmän. Kaupunginvaltuusto päätti vuoden 2020 toisen osavuosikatsauksen yhteydessä 21.9.2020 § 150, että runkolinjaston käynnistämisajankohtaa siirretään alkavaksi 1.7.2025.

 

Runkolinjaston tavoitteena on luoda koko kaupungin kattava linjasto, jossa käyttäjän on helppo ja turvallinen vaihtaa linjalta toiselle. Runkolinjaston tarkoitus on tarjota tiheään liikennöivät runkolinjat, joita täydennetään liityntälinjoilla, täydentävillä linjoilla sekä erikseen räätälöidyillä koululais- ja palvelulinjoilla. Uudistus parantaa matkustamisen sujuvuutta. Runkolinjaston myötä poikittaisia yhteyksiä tulee lisää, linjat liikennöivät tiheämmin ja Föli-alueen saavutettavuus paranee. Samalla palvelutaso, matkustajille suunnattu informaatio, pysäkki-infra ja linja-autokalusto paranee. Runkolinjaston käyttö tulee olla kaikille sujuvaa sekä esteetöntä. Runkolinjaston käyttöönotto edellyttää pysäkkijärjestelyiden parantamista.

 

Pysäkkimuutoksiin liittyvä periaatepäätös

 

Kaupunkiympäristölautakunta on 16.4.2024 § 143 tehnyt vähäisiin pysäkkimuutoksiin liittyvän periaatepäätöksen, jonka pohjalta infran suunnittelupäällikön on ollut tarkoitus hyväksyä vähäinen katusuunnitelman muutos. 

 

Periaatesuunnitelmassa on esitetty 19 pysäkkikohteen muutokset. Muutokset ovat käytännössä pysäkkilevennyksen ja odotustilan laajentamista, pyöräilyn siirtämisjärjestelyitä odotuskatoksen taakse sekä odotuskatoksen joko lisäämistä tai siirtämistä ja mahdollista kuivatuksen parantamista.

 

Suunnittelukohde ja sen nykytila

 

Suunnittelun kohteena on Markulantien runkolinjapysäkit välillä Seunalankaari – Tampereen valtatie sekä Tampereen valtatien runkolinjapysäkki pohjoisen suuntaan. Suunnittelualue sijoittuu Kaerlan, Kastun ja Vätin kaupunginosien rajalle.

 

Markulantie ja Tampereen valtatie ovat pääkatuja, joiden risteysalue toimii runkolinjastouudistuksen jälkeen runkolinjojen risteämäkohtana ja mahdollisena vaihtopaikkana.

 

Markulantien ja Tampereen valtatien risteys on liikennevalo-ohjattu ja ajoradalla on useampia kaistoja kaikkiin ajosuuntiin. Markulantiellä on olemassa olevat linja-autopysäkit molempiin suuntiin. Pysäkit sijoittuvat Seunalantien ja Viertolantien välille. Markulantien molemmin puolin sijoittuu jalankulku- ja pyörätiet. Pysäkit ovat pysäkkisyvennyksiä ja niiden ja jalankulku- ja pyöräteiden välinen kapea odotustila on asfalttipintainen.

 

Tampereen valtatien runkolinjapysäkki sijoittuu Markulantien risteysalueen pohjoispuolelle.

 

Pysäkeillä ei ole katoksia.

 

Suunnittelualue sijoittuu sähköverkon voimajohtoalueelle.

 

Kuva 1: Suunnittelukohteen sijainti opaskartalla.

 

Suunnitelmat

 

Markulantien länteen suuntaava pysäkki siirretään nykyisestä sijainnista itään Viertolantien ja Tampereen valtatien väliin. Pysäkki toteutetaan ajoratapysäkin omaisena. Nykyistä jalankulku- ja pyörätietä siirretään pohjoisemmas, kauemmas ajoradasta osittain nykyiselle reunaviheralueelle. Pysäkin odotustila erotetaan ajoradasta betonisella reunakivellä ja huomiolaatalla. Odotustila kivetään betonilaatalla ja erottuu näin ollen asfalttipintaisesta jalankulku- ja pyörätiestä.

 

Nykyisen pysäkin pintarakenteet poistetaan. Ajoradan ja jalankulku- ja pyörätien välinen erotuskaista maisemoidaan nurmella.

 

Markulantien itään suuntaavaa pysäkkisyvennystä odotustiloineen pidennetään lännen suuntaan. Syvennys erotetaan odotustilasta reunakivellä ja huomiolaatalla. Odotustilaa levennetään noin 2,8 metriseksi siirtämällä odotustilaan rajautuvaa jalankulku- ja pyörätietä etelämmäs. Odotustilan pintamateriaali on betonilaatta ja jalankulku- ja pyörätien asfaltti.

 

Markulantien pysäkkien odotustilaan sijoitetaan pysäkkikatos roska-astioineen.

 

Markulantien pysäkit on mitoitettu tulevaisuuteen varautuen käyttäen mitoitusajoneuvona yhtä nivelbussia.

 

Kadulla muodostuvat hulevedet ohjataan nykyisin järjestelyin pinnankallistusten ja reunatukien avulla nykyisiin hulevesikaivoihin ja hulevesiviemäriin tai nykyiseen ojastoon.

 

Reuna-alueiden ja erotuskaistojen nurmetus uusitaan rakennustyön vaatimassa laajuudessa.

 

Kadun nykyinen valaistus uusitaan tarvittavin osin.

 

Kuva 2. Markulantien katusuunnitelma.

 

Nähtävilläolo

Laaditut katusuunnitelmat eivät ole olleet julkisesti nähtävillä. Ottaen huomioon etäisyyden esitettyjen toimenpiteiden vähäiseen nykyistä tilannetta muuttavaan luonteiseen, suunnitelman nähtävilläolo ei ole ollut tarkoituksenmukaista.

Kustannukset

 

Hankkeen rakentamissuunnitelmatasoinen kustannusarvio on 137 000 euroa (alv 0 %) ja se sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 10 % hankevarauksen. Kustannusarviossa käytetty maarakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,4 (2020=100, tammikuu 2024).

 

Hanke rahoitetaan runkolinjaston investointivaroista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

 

Infran investointiohjelmassa on 2,5 M€ määrärahavaraus vuosille 2024 ja 2025 runkolinjapysäkkeihin. Mahdollisissa määrärahantarvemuutoksissa asia tuodaan esille osavuosikatsauksissa.

 

Toimivalta

 

Kaupunkiympäristöjohtaja on tehnyt 28.5.2024 § 100 päätöksen kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden hallinnon järjestämisestä. Päätöksen 19 §:n kohdan 1 mukaan infran suunnittelupäällikkö hyväksyy vähäiset tai kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen perustuvat katujen ja muiden yleisten alueiden suunnitelmat.

 

Liite 1​                                  Katusuunnitelma Markulantie välillä Seunalankaari – Tampereen valtatie, K5730152, 14.6.2024

 

Päätös          ​​Päätin hyväksyä kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen 16.4.2024 § 143 perustuvan, liitteen 1 mukaisen katusuunnitelman.

 

 

Kari Linnakoski

Infran suunnittelupäällikkö

Jakelu

tiedKaupunkiympäristö, katuympäristön kunnossapito ja kaupunkivedet
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
tiedKaupunkiympäristölautakunta


Liitteet:

Kypakyts § 75
Liite 1:Päätin hyväksyä kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen 16.4.2024 § 143 perustuvan, liitteen 1 mukaisen katusuunnitelman.