Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu 
Infran suunnittelupäällikkö7306.09.2024 

5283-2024 (10 03 01)

Satakunnantien runkolinjapysäkki 475 Nuijamaankadun kohdalla

Kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Riina Rasimus 28.8.2024:

 

Taustaa

 

Turun kaupunginvaltuusto päätti 14.12.2009 § 278 valita joukkoliikennejärjestelmäksi runkobussijärjestelmän. Kaupunginvaltuusto päätti vuoden 2020 toisen osavuosikatsauksen yhteydessä 21.9.2020 § 150, että runkolinjaston käynnistämisajankohtaa siirretään alkavaksi 1.7.2025.

 

Runkolinjaston tavoitteena on luoda koko kaupungin kattava linjasto, jossa käyttäjän on helppo ja turvallinen vaihtaa linjalta toiselle. Runkolinjaston tarkoitus on tarjota tiheään liikennöivät runkolinjat, joita täydennetään liityntälinjoilla, täydentävillä linjoilla sekä erikseen räätälöidyillä koululais- ja palvelulinjoilla. Uudistus parantaa matkustamisen sujuvuutta. Runkolinjaston myötä poikittaisia yhteyksiä tulee lisää, linjat liikennöivät tiheämmin ja Föli-alueen saavutettavuus paranee. Samalla palvelutaso, matkustajille suunnattu informaatio, pysäkki-infra ja linja-autokalusto paranee. Runkolinjaston käyttö tulee olla kaikille sujuvaa sekä esteetöntä. Runkolinjaston käyttöönotto edellyttää pysäkkijärjestelyiden parantamista.

 

Pysäkkimuutoksiin liittyvä periaatepäätös

 

Kaupunkiympäristölautakunta on 16.4.2024 § 143 tehnyt vähäisiin pysäkkimuutoksiin liittyvän periaatepäätöksen, jonka pohjalta infran suunnittelupäällikön on ollut tarkoitus hyväksyä vähäinen katusuunnitelman muutos. 

 

Periaatesuunnitelmassa on esitetty 19 pysäkkikohteen muutokset. Muutokset ovat käytännössä pysäkkilevennyksen ja odotustilan laajentamista, pyöräilyn siirtämisjärjestelyitä odotuskatoksen taakse sekä odotuskatoksen joko lisäämistä tai siirtämistä ja mahdollista kuivatuksen parantamista.

 

Suunnittelukohde ja sen nykytila

 

Suunnittelun kohteena on Satakunnantien nykyinen runkolinjapysäkki 475, Nuijamaankadun risteyksessä. Kyseinen pysäkki sijoittuu pohjoisen puoleiselle ajoradalle. Kohde sijoittuu Turun kaupungin Ruohonpään (075) kaupunginosaan.

 

Satakunnantie on kaksi ajoratainen pääkatu. Parannettava pysäkki sijoittuu pohjoisen puoleisen ajoradan reunaan ja palvelee kohdassa länteen suuntautuvaa runkolinjaston liikennettä. Pohjoisen puoleisen kaksi kaistaisen ajoradan leveys on noin 7,5 m. Ajoradan pohjoispuolella on noin 3,5 m leveä jalankulku- ja pyörätie. Ajoradan ja jalankulku- ja pyörätien väliin sijoittuu nykyinen pysäkkisyvennys sekä kapea, asfalttipintainen odotustila bussiliikenteen matkustajille.

 

Kuva 1: Suunnittelukohteen sijainti opaskartalla.

 

Suunnitelmat

 

Katusuunnitelma koskee Satakunnantien runkolinjapysäkkiä 475 Nuijamaankadun risteyksessä.

 

Pysäkkisyvennystä ja odotustilaa pidennetään mitoitusajoneuvon mukaiseen tilavaraukseen, 22 metriä. Mitoitusajoneuvona käytetään tulevaisuuteen varautuen nivelbussia, vaikka nykytilanteessa on käytössä telibussit.

 

Pysäkkisyvennyksen leveys on 3 metriä ja odotustilan leveys 2,57 metriä. Odotustila erotetaan syvennyksestä betonisella reunatuella ja huomiolaattaraidalla. Odotustilan pintamateriaali on betonilaatta ja näin se erottuu asfalttipintaisesta jalankulku- ja pyörätiestä. Odotustilaan sijoitetaan pysäkkikatos sekä roska-astia.

 

Pysäkkisyvennyksen kuivatus hoidetaan nykyisellä ritiläkaivolla ja rumpuputkella katualueen pohjoisreunan ojaan.

 

Kadun nykyinen valaistus uusitaan tarvittavin osin.

 

Nähtävilläolo

Laaditut katusuunnitelmat eivät ole olleet julkisesti nähtävillä. Ottaen huomioon esitettyjen toimenpiteiden vähäiseen nykyistä tilannetta muuttavaan luonteeseen, suunnitelman nähtävilläolo ei ole ollut tarkoituksen mukaista.

Kustannukset

 

Hankkeen rakentamissuunnitelmatasoinen kustannusarvio 44 000 euroa (alv 0 %) ja se sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 10 % hankevarauksen. Kustannusarviossa käytetty maarakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,4 (2020=100, tammikuu 2024).

 

Hanke rahoitetaan kahdelta investointivaralta: toimivuutta ja turvallisuutta edistävistä sekä runkolinjaston investointivaroista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

 

Infran investointiohjelmassa on 2,5 M€ määrärahavaraus vuosille 2024 ja 2025 runkolinjapysäkkeihin. Mahdollisissa määrärahantarvemuutoksissa asia tuodaan esille osavuosikatsauksissa.

 

Toimivalta

 

Kaupunkiympäristöjohtaja on tehnyt 28.5.2024 § 100 päätöksen kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden hallinnon järjestämisestä. Päätöksen 19 §:n kohdan 1 mukaan infran suunnittelupäällikkö hyväksyy vähäiset tai kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen perustuvat katujen ja muiden yleisten alueiden suunnitelmat.

 

Liite 1​                                  Katusuunnitelma Satakunnantie K 6734 178, 25.6.2024

 

Päätös          ​​Päätin hyväksyä kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen 16.4.2024 § 143 perustuvan, liitteen 1 mukaisen katusuunnitelman.

 

 

Kari Linnakoski

Infran suunnittelupäällikkö

Jakelu

tiedKaupunkiympäristö, katuympäristön kunnossapito ja kaupunkivedet
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
tiedKaupunkiympäristölautakunta


Liitteet:

Kypakyts § 73
Liite 1:Katusuunnitelma Satakunnantie K 6734 178, 25.6.2024