Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, liikkumispalvelut 
Joukkoliikennepalvelujohtaja1405.09.2024 

2877-2023 (02 08 00)

Pyöräilyn ja muun kestävän liikkumisen edistäminen Turussa (SCALE-UP)

Projektikoordinaattori Eetu Sonck, liikkumispalvelut ja projektipäällikkö Tapani Järvinen, hankintapalvelut 5.9.2024:

Hankinnan tausta

Turun kaupunki etsii toteuttajia palvelukokeiluille, jotka pyrkivät ratkaisemaan pyöräilyyn ja muuhun kestävään liikkumiseen liittyviä haasteita. Kokeiluilla tarkoitetaan sellaista toimintaa, joka ei ole kaupungin normaalia toimintaa ja jonka avulla voidaan testata jotain tapaa, menetelmää tai toimintamallia, jolla voidaan ratkaista tarjouspyynnössä esitettyjä haasteita. Turku haluaa kokeiluilla tukea uusien liiketoimintamallien kehittymistä sekä luoda olosuhteet uusille markkinaehtoisesti toimiville liikkumisen palveluille.

Turun kaupungin Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus pyysi tarjouksia osana EU-rahoitteista SCALE UP -hanketta. SCALE-UP -hankkeen päätavoitteena on kehittää datapohjaisia ja käyttäjäkeskeisiä strategioita älykkään, puhtaan ja osallistavan liikkuvuuden nopeuttamiseksi alueellisissa liikenteen solmupisteissä. Hanke on saanut rahoitusta Euroopan unionin Horizon 2020 -ohjelmasta. Hankkeen päävetäjänä toimii Antwerpenin kaupunki ja kahtena muuna pääpartnerina ovat Madrid ja Turku. Turun kokonaisuuden osatoteuttajina ovat Varsinais-Suomen liitto, Turun ammattikorkeakoulu ja Vinka Oy.

Hankinnassa on kysymys julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) kansalliset kynnysarvot alittavasta hankinnasta eli ns. pienhankinnasta. Hankintamenettelynä käytetään avointa suunnittelukilpailua ja tarjousten vertailu tehdään 100 % laadun perusteella, eli nk. ranskalaisena urakkana. Palvelukokeiluiden tulee alkaa viimeistään syyskuun 2024 aikana ja päättyä toukokuussa 2025. Jokaisen haasteen kohdalla on ilmoitettu tarkemmin toivottu aloitusajankohta ja palvelukokeilun vähimmäiskesto.

Hankinta on jaettu kahteen osakokonaisuuteen eli ns. haasteisiin, joista jokaisen maksimibudjetti on 10 000 EUR (alv 0 %). Budjetin tulee sisältää suunnitelman luominen sekä sen varsinainen toteutus. Tarjoaja saattoi halutessaan tarjota kumpaankin haasteeseen.

Haasteita on kaksi (2) ja ne sijoittuvat Turun kaupunkiin: linja-autoasemalle sekä ennalta määräämättömälle alueelle. Hankinnan kohteena on kestävän liikkumisen palvelukokeilut. Tarjouspyynnössä esitetyt haasteet perustuvat Turun kaupungin tekemään sidosryhmäyhteistyöhön. Haaste 1 koskee pyörätarvikeautomaattia Turun linja-autoasemalle ja haaste 2 uutta kestävää liikkumista edistävää palvelua Turkuun.

Tarjouspyyntö lähetettiin 7.8.2024 Cloudia-kilpailutusjärjestelmän kautta yhdeksälle yritykselle, mukaanlukien CoReorient Oy:lle ja Svops Oy:lle.

Tarjouksia tuli tarjouspalveluun määräaikaan (25.08.2024 klo 23:59) mennessä neljä kappaletta, joista kaksi kohdistui haasteeseen 1 ja kaksi haasteen 2. Tarjoukset teki Svops Oy sekä CoReorient Oy, jotka molemmat tarjosivat ratkaisua molempiin haasteisiin.

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutettiin kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien soveltuvuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjoajille asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla.

Kaikki tarjoajat ovat vakuuttaneet täyttävänsä tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

CoReorient Oy:n haasteeseen 1 lähettämä tarjous ei täyttänyt palvelun sisältöä koskevia vaatimuksia, joten se suljettiin pois vertailusta. Haasteeseen 2 saatiin molemmilta palveluntarjoajilta palvelun sisältövaatimukset täyttävät tarjoukset, jotka vastasivat Turun kaupungin esittämään haasteeseen.

Tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta

Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu tehtiin vertailemalla tarjousta suhteessa vertailukriteereihin. Jokaisen haasteen osa-aluekohtainen maksimipistemäärä oli 25 pistettä. Ratkaisuehdotus arvioitiin asiantuntijaraadin toimesta seuraavin kriteerein:

1) Uutuusarvoa ja innovatiivisuutta (pisteytys 0-5);

Suunnitelmassa on uutuusarvoa ja innovatiivisuutta, esim. digitaalisuuden, datan tai palvelumuotoilun avulla.

2) Ratkaisukeskeisyyttä (pisteytys 0-5);

Suunnitelma vastaa annettuun haasteeseen ja kehittää kestävää liikkumista. Työtä on mahdollista jatkokehittää, siinä on kaupallista potentiaalia ja se on skaalattavissa. Skaalautuvuus ja jatkopotentiaali voidaan esittää esimerkiksi liiketoimintasuunnitelman avulla.

3) Asiakaslähtöisyys ja helppokäyttöisyys (pisteytys 0-5);

Suunnitelmassa on huomioitu loppukäyttäjä, esim. palvelun helppokäyttöisyys, palvelun hinta, asiakastuki ja eri käyttäjäryhmät.

4) Kustannustehokkuus ja resurssiviisaus (pisteytys 0-5);

Suunnitelma on kustannustehokas ja resurssien käytössä huomioitu ympäristönäkökulmat. Jotta kohdasta voi saada täydet viisi pistettä, tulee palveluntuottajan osoittaa huomioineensa suunnitelmassa käytössä olleiden tavaroiden osalta niiden elinkaarihallinnan näkökulma, eli mitä palvelua varten hankituille tavaroille tapahtuu palvelukokeilun jälkeen.

5) Vaikuttavuus (pisteytys 0-5);

Suunnitelmassa on esitetty, kuinka vaikuttavuutta tullaan kokeilun aikana seuraamaan. Erityisesti arvostetaan Scale Up -hankkeen indikaattoreiden huomiointia, jotka ovat:

Haasteeseen 1 saimme yhden tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen Svops Oy:ltä. CoReorient Oy:n haasteeseen 1 jättämä tarjous ei kaikilta osin vastannut palvelun sisältöä koskevia vaatimuksia, joten se suljettiin pois vertailusta.

Haasteeseen 2 saatujen tarjouksien pisteet muodostuivat seuraavasti:

Tarjoaja

Pisteet

Sija

Svops Oy

18

2

CoReorient Oy

21

1

Parhaat kokonaispisteet tarjousten vertailussa haasteeseen 2 sai CoReorient Oy. Tarjousten vertailu esitetään tarkemmin erillisellä liitteellä (Liite 1).

Liite 1​Tarjousten vertailutaulukko

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 5.9.2024:

Päätös​Haaste 1: Päätän, että Turun kaupunki hankkii Turun linja-autoasemalle tehtävän pyörätarvikeautomaattipalvelun Svops Oy:ltä tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin. CoReorient Oy:n tarjous ei ollut tarjouspyynnön mukainen, joten se suljettiin pois vertailusta.

​Haaste 1. Pyörätarvikeautomaatti Turun linja-autoasemalle

Svops Oy

KP 40510, tilausnumero OMA45750: 10​ 000 € (alv 0%)

​Haaste 2: Päätän, että Turun kaupunki hankkii uuden kestävää liikkumista Turussa edistävän palvelun seuraavalta yritykseltä tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

​Haaste 2. Uusi kestävää liikkumista edistävä palvelu Turkuun

CoReorient Oy

KP 40510, tilausnumero OMA45750: 10​ 000 € (alv 0%)

​Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, valitusosoituksen ja muut oheisasiakirjat tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella

Sirpa Korte

​Joukkoliikennepalvelujohtaja

Oikaisuvaatimusohje liitteenä

​Lisätietoja: Projektikoordinaattori Eetu Sonck +358 44 907 5285

Jakelu

aoCoreorient Oy
aoSvops Oy
tiedKonsernihallinto, hankintapalvelut
tiedAaltonen Stella
tpvJärvinen Tapani
tiedKorte Sirpa
tiedMontonen Anna-Kaisa
tiedPeltonen Risto
tpvSonck Eetu


Liitteet:

Kypalipa § 14
Liite 1:Tarjousten vertailutaulukko