Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Kaupunkiympäristölautakunta 10.09.2024 11

4348-2024 (10 03 01)

Eskonkadun ja Nummisuutarinkadun katu-, puisto- ja liikenteenohjaussuunnitelmia koskevan päätöksen korjaaminen ja suunnitelmien hyväksyminen

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään poistettavaksi lautakunnan 13.8.2024 § 275 tekemä päätös ja samalla tuodaan hyväksyttäväksi suunnitelmat runkolinjaston pysäkkiparin parannuksesta Eskonkadun ja Nummisuutarinkadun risteysalueella. Suunnitelmissa esitetään Eskonkadun ja Nummisuutarinkadun linjauksen ja risteysalueen muutokset.

Kylk §

Kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, infran suunnittelupäällikkö Kari Linnakoski 30.8.2024:

 

Kaupunkiympäristölautakunta on 13.8.2024 § 275 hyväksynyt Eskonkadun ja Nummisuutarinkadun katu-, puisto- ja liikenteenohjaussuunnitelmat koskien runkolinjaston pysäkkiparin parantamista sekä risteysalueen muutoksia. Päätöksen esittelytekstinä oli kuitenkin virheellisesti Eskonkadun ja Kreetankadun risteysalueen runkolinjaston bussipysäkkiä koskeva esitysteksti. Em. päätöksen liitteet olivat oikeat mutta selkeyden vuoksi lautakunnalle esitetään virheellisen päätöksen poistamista ja uuden päätöksen tekemistä.

 

Nykytila ja suunnittelun tavoitteet

 

Suunnittelun kohteena on Kaerlan kaupunginosassa sijaitseva Eskonkadun ja Nummisuutarinkadun risteysalue. Suunnittelualue sijoittuu myös Fingridin voimajohtoalueelle.

 

Eskonkatu ja Nummisuutarinkatu ovat nykyisellään suunnittelualueen kohdalta n. 7 metriä leveät, joissa on nykyiset linja-autopysäkit molemmilla puolilla katua siten, että pohjoisen puoleinen pysäkki on Nummisuutarinkadun puolella ja etelän puoleinen pysäkki Eskonkadun puolella. Katujen molemmissa reunoissa on reunakivet.

 

Eskonkadun etelä-/länsireunassa on nykyisin pintamateriaalein erotettu pyörätie ja jalkakäytävä noin 200 metrin matkalla pysäkin molemmin puolin.

 

Eskonkadun nykyinen pysäkki etelänsuuntaisella kaistalla sijaitsee kaarteessa, jolloin linja-auton on vaikea pysähtyä esteettömästi reunakiven viereen. Lisäksi nykyisen pysäkin odotustila ei tarjoa esteetöntä pääsyä linja-auton kyytiin. Pysäkin merkittävä parantaminen edellyttää Eskonkadun ja Nummisuutarinkadun linjauksen ja risteysalueen muutoksia ja vaikuttaa myös pohjoisen suuntaan olevan pysäkin järjestelyihin.

 

Suunnittelualue sijaitsee asemakaavoitetulla alueella, jonka kaavat on hyväksytty vuosina 1971, 1972 ja 1985. Suunnittelualue ulottuu asemakaavan Eskonkadun ja Nummisuutarinkadun katualueille ja Eskonpuistoon. Suunnittelualue rajoittuu asuinkerrostalojen-, autopaikkarakennusten korttelialueeseen ja puistoon.

 

Suunnitelman tavoitteena on parantaa Eskonkadun ja Nummisuutarinkadun linja-autopysäkkien ympäristöä vastaamaan Turun kaupungin uuden runkolinjareitin tarpeita ja parantaa esteettömyyttä.

 

Suunnitelma, muutokset nykytilaan

 

Eskonkadun ja Nummisuutarinkadun perusleveydeksi on suunniteltu noin 6,5–7,0 metriä. Sekä Eskonkadun että Nummisuutarinkadun pysäkkejä parannetaan. Eskonkadun pysäkille ajamista pyritään helpottamaan muuttamalla reunakivilinjaa. Molemmat pysäkit mitoitetaan yhdelle nivelbussille. Pysäkkien odotustilat erotetaan reunakivellä pysäkkisyvennyksestä sekä erilaisella pintamateriaalilla (betonilaatta) muusta ympäristöstä. Pysäkit varustetaan uusilla katoksilla (Eskonkatu 1,3 m x 4,0 m ja Nummisuutarinkatu 1,7 m x 4,0 m) sekä roska-astioilla.

 

Eskonkadun viereinen erotettu pyörätie ja jalkakäytävä muutetaan yhdistetyksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi vastaamaan alueen yhtenäistä linjausta. Jalkakäytävän betonilaatta poistetaan ja väylä asfaltoidaan. Etelän puoleinen pysäkki yhdistyy ko. yhdistettyyn pyörätiehen ja jalkakäytävään, jonka leveys on 4,0 metriä. Nummisuutarinkadun pysäkille johtava suojatie siirretään noin sijansa verran pohjoiseen nykyisestä. Suojateiden esteettömyyttä parannetaan reunatuen korkeusvaihteluin ja varoitusalueiden huomiolaatoilla.

 

Eskonkadun ja Nummisuutarinkadun risteysaluetta jäsennetään siirtämällä pyörätien ja jalkakäytävän linjausta ja reunakivilinjoja ja kiveämällä välikaista betonikivellä.

 

Pintavedet ohjataan pinnankallistuksilla ja reunakivillä nykyiseen huleveden runkolinjaan uusilla ja nykyisillä hulevesikaivoilla.

 

Kadun nykyinen valaistus uusitaan tarvittavilta osin.

 

Kuva 1. Eskonkadun ja Nummisuutarinkadun katusuunnitelma

 

Kustannukset

 

Hankkeen rakentamissuunnitelmatasoinen kustannusarvio on 187 000 euroa (alv 0 %). Kustannusarviossa käytetty maarakennusindeksin pisteluku on 128,4 (2020=100, tammikuu 2024). Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 10 % hankevarauksen.

 

Hanke rahoitetaan runkolinjaston investointirahoista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

 

Nähtävilläolo ja muistutukset

 

Katu-, puisto- ja liikenteenohjaussuunnitelmat ovat olleet nähtävänä 17.6.2024 1.7.2024 välisenä aikana. Suunnitelmista ei tullut yhtään muistutusta.

 

Katu- ja puistosuunnitelman nimiöön on tehty teknisluontoinen päivitys nähtävillä olon jälkeen.

 

Liite 1                                  Eskonkadun-Nummisuutarinkadun ja Eskonpuiston katu- ja puistosuunnitelma KW 7372 012, 29.7.2024

 

Liite 2                                  Ote Eskonkadun-Nummisuutarinkadun liikenteenohjaussuunnitelmasta L 7372 011, 13.6.2024

 

Kaupunkiympäristöjohtaja   Christina Hovi

 

Ehdotus        Kaupunkiympäristölautakunta päättää:

 

- poistaa kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 13.8.2024 § 275 ja

 

- hyväksyä Eskonkadun ja Nummisuutarinkadun sekä Eskonpuiston katu-, puisto- ja liikenteenohjaussuunnitelmat liitteiden 1–2 mukaisesti.

 

Tiedote          Ehdotus hyväksyttiin.


Liitteet ja oheismateriaalit:

Kylk § 11
Liite 1:Eskonkadun-Nummisuutarinkadun ja Eskonpuiston katu- ja puistosuunnitelma KW 7372 012, 29.7.2024
Liite 2:Ote Eskonkadun-Nummisuutarinkadun liikenteenohjaussuunnitelmasta L 7372 011, 13.6.2024