Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta28420.08.20243

4365-2024 (08 00 00)

Tapahtumanaikaiset järjestelyt ja kokemukset sähköpotkulauta- ja fölläriparkeista kesällä 2024

Tiivistelmä:

Turussa järjestettiin kesällä 2024 monta suurta tapahtumaa ja niiden vaikutukset liikenteeseen olivat merkittäviä. Kaupunkiympäristölautakunnalle esitellään kokemuksia suurtapahtumien yhteyteen järjestetyistä sähköpotkulauta- ja kaupunkipyöräpysäkeistä.

Kylk § 284

Kaupunkiympäristö, kaupunkiliikkumisen ratkaisut, projektikoordinaattori Jere Sipponen, 14.8.2024

Kaupunkiympäristölautakunnalle esiteltiin 11.6.2024 § 231 suurtapahtumien yhteyteen järjestettyjen sähköpotkulauta- ja kaupunkipyöräpysäköinnin tapahtumanaikaiset järjestelyt. Tapahtumajärjestäjien sekä kaupungin liikennesuunnittelun kanssa sovittiin etukäteen järjestelyistä sähköpotkulautojen ja kaupunkipyörien, eli föllareiden, pysäköintipaikkojen osalta kesän suurtapahtumissa (oheismateriaali 1).

Kesän 2024 jälkeen tarkoitus on, että tapahtumien järjestäjät huomioivat itse sähköpotkulauta- ja föllärijärjestelyt väliaikaisia järjestelyjä suunnitellessaan. Tämän vuoden suunnitelmat ja raportoinnit toimivat pohjana seuraavien vuosien järjestelyille, mitkä helpottavat merkittävästi järjestäjien sekä kaupungin suunnittelutyötä.

Kaupunkiympäristölautakunnalle annetaan tiedoksi kokemukset sähköpotkulauta- sekä fölläriparkkien tapahtumanaikaisten järjestelyjen osalta kesältä 2024.

Kesärauha

Kesärauhassa, joka järjestetään Linnanpuistossa 7.–9.6.2024, oli sovittu järjestettäväksi tapahtuman sähköpotkulauta- sekä fölläriparkki Forum Marinumille. Linnaburgerin vieressä sijaitseva fölläriparkki oli suljettu tapahtuman ajan. Tapahtuman parkin sekä aluetta lähimpien fölläriparkkien kapasiteettia lisättiin. Sähköpotkulaudoilla, eli skuuteilla, oli pysäköintikielto tapahtuma-alueella sekä alennettu ajonopeus (15 km/h) 300 metrin alueella tapahtuma-alueen ympärillä.

Kesärauhan osalta tapahtuma sujui pääasiassa hyvin ja kävijät löysivät väliaikaiset parkit hyvin. Fölläreitä vuokrattiin Forum Marinumilta tapahtuman aikana 435 kertaa. Myös skuutteja oli runsaasti Forum Marinumilla tapahtuman aikana. Parkeista viestittiin niin tapahtumajärjestäjän kuin kaupunginkin toimesta ennakkoon, mutta fyysisiä opasteita ei juuri ollut tai ne oli suunnattu väärin. Sähköpotkulautoja kertyi paljon myös Sale Kompassin edustalle. Tapahtuman jälkeen laudat eivät aiheuttaneet haittaa liikenteelle vaan ne oli kerätty tai viety pois käyttäjien tai operaattorien toimesta.

Ruisrock

Ruisrockissa 5.–7.7.2024 sähköpotkulautaparkki oli järjestetty Vaasanpuistoon vuoden 2023 tapaan. Sähköpotkulaudoille asetettiin ajokieltoalue Ruissalon saareen. Fölläriparkki osoitettiin Ruissalon saareen vievän sillan pohjoispuolelle. Föllärien asemat suljettiin Ruissalossa tapahtuman ajaksi pl. Kasvitieteellisen puutarhan asema, jonka piti alunperin olla suljettuna, mutta se jäi auki.

Ruisrock aiheutti haasteita sähköpotkulautojen osalta koko viikonlopun ajan ja operaattoreiden toimintaan jouduttiin puuttumaan useaan otteeseen. Parkeista oli viestitty etukäteen sosiaalisen median kautta sekä tapahtumanjärjestäjän omissa kanavissa, mutta silti sähköpotkulaudoille osoitettu Vaasanpuiston parkki ei toiminut toivotulla tavalla. Lautoja kertyi puiston reunoille sekä kävelytielle aiheuttaen haasteita liikenteelle. Osa operaattoreista ei noudattanut sovittuja rajoitusalueita ja lautoja kertyi Pahaniemen sillan alkuun sekä sillan alle tukkien kevyenliikenteen väylän. Ruisrock joutui puuttumaan operaattorien toimintaan ja lauantaina sillan alle ei enää jäänyt skuutteja merkittävästi. Kaupungin osalta reagointi on haasteellista virka-ajan ulkopuolella. Osa käyttäjistä pystyi myös ohittamaan pysäköintikieltoalueelle pysäköinnin yhdellä klikkauksella. Lautoja kertyi myös asetetun pysäköintikieltoalueen reunoille sekä keskustassa Ruissaloon vievän linjan 8 pysäkin yhteyteen. Jatkossa Ruisrockin yhteydessä Pansiontiellä olisi hyvä ottaa yksi ajokaista pois käytöstä pyöräliikenteen käyttöön. Sähköpotkulaudoille tulee myös asettaa ajokieltoalue väliaikaisesta parkista alkaen. Vaasanpuisto on lähtökohtaisesti liian kaukana ja parkki sähköpotkulaudoille tulisi löytyä lähempää festivaalialuetta.

Fölläreiden osalta väliaikainen parkki toimi onnistuneesti jo kolmatta vuotta putkeen. Fölläreitä ajettiin kuitenkin myös saareen asti sekä maksullisen pyöräparkin yhteyteen. Ruisrockin kanssa on käyty keskusteluja fölläriparkin sijoittamisesta jatkossa festarialueen maksullisen pyöräparkin yhteyteen.

Tall Ships’ Race

Tall Ships Racessa 18.–21.7.2024 sähköpotkulautojen pysäköinti järjestettiin Veistämönaukiolle sekä Unioninkadulle. Fölläreiden asemat suljettiin tapahtuma-alueella, mutta aluetta lähimpien asemien kapasiteettia lisättiin. Sulku koski Forum Marinumin, Varvintorin, Förin sekä Vesibussin asemia. Väliaikaisina asemina oli tarkoitus hyödyntää tapahtumajärjestäjän asettamia pyöräparkkeja alueen ympärillä esimerkiksi Borenpuistossa.

Sähköpotkulaudoille asetettiin ajokieltoalue tapahtuman ajaksi, mutta sitä ei ollut asetettu sovitusti 17.7. mennessä TIER:in ja Ryden toimesta ja kaupunki joutui muistuttamaan heitä asiasta. Tapahtuman turvallisuuspäällikkö ilmoitti skuuttien aiheuttamista vaaratilanteista kaupungille, mutta asia saatiin hallintaan heti, kun ajokieltoalue oli asetettu kaikkien operaattoreiden osalta. Veistämönaukio sekä Unioninkatu toimivat skuuttiparkkeina, mutta järjestäjien toimesta näissä kohteissa ei ollut opasteita. Maininnat parkeista löytyivät sisääntulojen yhteydestä. Sähköpotkulautoja ei kertynyt väliaikaisiin parkkeihin, mutta laudat eivät aiheuttaneet haasteita muuallakaan. Itäisen Rantakadun puolelle Martinsillan yhteyteen kertyi lautoja, mutta ne oli pysäköity siististi rantapenkereelle. Sähköpotkulautojen aiheuttamista haasteista ei raportoitu enää alkuhaasteiden jälkeen. Järjestyksenvalvojien toiminta oli hyvää ja he eivät päästäneet lautoja alueelle, mutta kysyttäessä heiltä missä parkit sijaitsevat, he eivät osanneet ohjeistaa käyttäjiä perille. Jatkossa järjestyksenvalvojilla tulisi olla tieto siitä, missä lähimmät sähköpotkulauta- ja pyöräparkit sijaitsevat. Föllärien osalta tapahtuma sujui hyvin ja lähialueen parkit toimivat hyvin ja niitä oli riittävästi. Parkkien kapasiteettia oli myös kasvatettu tapahtuman ajaksi.

Slot

Slot Festivaalissa 19.–20.7.2024 sähköpotkulautojen sekä fölläreiden tapahtumaparkki osoitettiin Linnaburgerin edustalle. Sähköpotkulaudoille oli asetettu sama pysäköintikielto sekä alennettu nopeus kuin Kesärauhassakin. Föllärien osalta tapahtuma-aluetta lähimpien pysäkkien kapasiteettia lisättiin.

Slot festivaalin sähköpotkulautaparkki ei toiminut toivotulla tavalla, vaan laudat kertyivät alueelle johtavien kevyenliikenteen väylien varteen tukkien liikenteen. Föllärien osalta Turun linnan asema toimi hyvin ja oli koko järjestelmän kolmanneksi suosituin asema perjantain ja lauantain aikana. Vuokrausmäärät olivat kuitenkin selkeästi pienemmät kuin mitä Kesärauhassa, joka järjestettiin samalla paikalla kesäkuussa.

DBTL

DBTL:ässä 25.–27.7.2024 Akatemiatalon fölläripysäkki suljettiin ja muiden aluetta lähellä olevien pysäkkien kapasiteettia lisättiin. Sähköpotkulaudoilla on ajokielto tapahtuma-alueelle. Sähköpotkulaudoille oli osoitettu kaupungin maalaamia pysäköintiruutuja tapahtuma-alueen ympäriltä eikä erillistä skuuttiparkkia järjestetty.

DBTL:än osalta tapahtuma sujui pääasiassa hyvin. Laudat eivät kertyneet sisäänkäyntien eteen vaan enimmäkseen Via Tribunaalin ja Vanhan Suurtorin yhteyteen, jossa oli tapahtuman aikana sadoittain lautoja. Tapahtumajärjestäjä ei ollut tosin informoinut kaupunkia parkkiohjeistuksista ja lautojen ja pyörien pysäköinti oli kielletty Tuomiokirkkoterassin edessä ja pysäköinti oli ohjeistettu Vanhalle Suurtorille. Tämä ei kuitenkaan aiheuttanut suurempia haasteita lopulta, ainoastaan viestintä oli hieman harhaanjohtavaa tästä syystä. Lautoja kertyi kuitenkin tapahtuma-alueen reunoille, muun muassa Hämeentielle M-Roomin edustalle aiheuttaen liikennehaasteita. Jatkossa pysäköintikieltoalueita tulisi asettaa myös tapahtuma-alueen reunoille niihin paikkoihin, joihin lautoja saattaa kertyä runsaasti. Föllärien osalta tapahtuma sujui hyvin ja Akatemiatalon asema poistettiin käytöstä tapahtuman ajaksi.

Yhteenveto

Väliaikaisten pysäköintijärjestelyjen onnistuminen oli vaihtelevaa. Viestinnällä ja fyysisillä opasteilla on iso merkitys tapahtumanaikaisten järjestelyjen onnistumisessa. Myös järjestyksenvalvonnalla ja heidän ohjeistuksellaan voidaan saada asiat toimimaan sovitusti. Ajokieltoalueet ovat ainoa toimiva ratkaisu, silloin kun halutaan rajoittaa sähköpotkulautoja laajemmin. Tämä on mahdollista ja järkevää ainoastaan isoimpien tapahtumien yhteydessä, kuten Ruisrock ja Tall Ships’ Races. Fölläreiden osalta toiminta on helpompaa, sillä ne voidaan jättää ainoastaan asemille ja kasaumat ovat pienempiä.

Oheismateriaali 1​Tapahtumapysäköinnit ja kokemuksia kesältä 2024, sähköpotkulaudat ja föllärit

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää merkitä asian tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esitteli kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää.