Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta27213.08.20245

1533-2024 (02 02 02)

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden vuoden 2024 talouden ja toiminnan 2. osavuosikatsaus

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus tuo kaupunkiympäristölautakunnalle tiedoksi toisen osavuosikatsauksen raportointijaksolta 1.1.- 30.6.2024. Kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle annettava osavuosikatsaus sisältää toiminnan ja talouden katsauksen sekä henkilöstötavoitteiden toteutumisennusteen. Lisäksi kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle raportoidaan hankkeiden kustannusarviomuutokset ja vaikutukset vuositason rahoitukseen sekä talousarviolausekkeiden, pormestari- ja sopeuttamisohjelman toimenpiteiden tilanne.

Kylk § 272

Konsernihallinnon talouspalvelut, talouspäällikkö Johanna Korpikoski ja kiinteistötalouspäällikkö Timo Sankari 5.8.2024:

 

Kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle annetaan osavuosikatsaukset toiminnan ja talouden kehittymisestä kolme kertaa vuodessa tilikauden aikana. Neljäs toiminnan ja talouden toteutumisesta annettava raportti on tilinpäätös.

 

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2024 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt toiminnan ja talouden kehittymisen raportoinnista. Ensimmäinen osavuosikatsaus laaditaan raportointijaksolta 1.1. – 30.6.2024.

 

Toimintasuunnitelmien noudattamista ja täytäntöönpanoa koskevien määräysten (kh 18.12.2023 § 476 liite 4) mukaan kaupunginhallitukselle annettava ensimmäinen ja kolmas osavuosikatsaus sisältää talouden katsauksen sekä henkilöstötavoitteiden toteutumisennusteen. Ko. määräyksen mukaan kaupunginhallitukselle raportoidaan arviot kaupunginvaltuuston sitoviksi vahvistamien tavoitteiden, talousarviolausekkeiden ja pormestariohjelman toimenpiteiden toteutumisesta tilikaudella sekä sopeuttamistavoitteiden seuranta. Lisäksi raportoidaan investointihankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset vuositason rahoitukseen.

 

Käyttötalouden ennuste

 

Kaupunkiympäristö tulee tämänhetkisen ennusteen mukaan alittamaan sille asetetun toimintakatteen 3,9 milj. eurolla ennusteen ollessa -43,9 milj. euroa (TAM -47,8 milj. euroa). Kaupunkiympäristön vuoden 2024 arvioitu henkilötyövuosien käyttö on kesäkuun raportointihetkellä 374 (TA 388 HTV).

 

Nyt käsiteltävänä olevassa vuoden 2024 toisessa osavuosikatsauksessa talouden toteutumiseen ennustetut muutokset ovat seuraavat:

 

Kaupunkiympäristölautakunnan alaisten toimintatuottojen (tuet ja avustukset) ennustetaan ylittävän talousarvion 0,5 milj. eurolla ennusteen ollessa 47,5 milj. euroa (TA 47,1 milj. euroa).

 

Kaupunkiympäristölautakunnan alaisten toimintakulujen ennustetaan alittavan talousarvion 1,7 milj. eurolla ennusteen ollessa 68,6 milj. euroa (TA 70,3 milj. euroa). Henkilöstökulujen ennustetaan alittuvan 1,3 milj. euroa talousarvioon verrattuna (TA 23,9 milj. euroa). Ennusteen mukaan muut toimintakulut alittuvat 0,7 milj. euroa (TA 4,9 milj. euroa), palvelujen ostot ylittyvät 0,3 milj. euroa (TA 38,8 milj. euroa) ja aineet ja tarvikkeet ylittyvät 0,1 milj. euroa (TA 2,5 milj. euroa).

 

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan toimintatuottojen ennustetaan ylittävän talousarvion 0,9 milj. eurolla (TA 40,3 milj. euroa). Hyvä tulos johtuu matkamäärän kasvusta 5,9 % edellisen vuoden toukokuun lopun tilanteesta. Toimintakulujen (palvelujen ostot) ennustetaan alittavan 0,8 milj. euroa talousarviosta (TA 66,7 milj. euroa), liikennöintimenot ovat arvioitua pienemmät.

 

Lautakuntakohtaisten toimintakatteiden ja HTV:n toteumaennusteet ovat seuraavat:

 

- kaupunkiympäristölautakunta -19,2 milj. euroa (TAM -21,3 milj. euroa) ja henkilötyövuosiennuste 348 (TA 361 HTV),

 

- Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta -24,6 milj. euroa (TAM -26,4 milj. euroa) ja henkilötyövuosiennuste 22 (TA 22 HTV),

rakennus- ja lupalautakunta -0,1 milj. euroa (TA -0,1 milj. euroa) ja henkilötyövuosiennuste 0 (TA 0 HTV),

 

- Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta 0 milj. euroa (TA 0 milj. euroa) ja henkilötyövuosiennuste 4,7 (TA 4,3 HTV).

 

Talouden ja toiminnan toteutuminen sekä työvoiman käyttö on esitetty liitteessä 1 Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus 6 2024.

 

Talousarviolausekkeiden ja pormestariohjelman toimenpiteiden ja sopeutustavoitteiden tilanne

 

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle asetettujen talousarviolausekkeiden, pormestariohjelman ja sopeuttamistavoitteiden toimenpiteiden toteutus on edennyt suunnitelmien mukaisesti.

 

Talousarviolausekkeen ja pormestariohjelman toimenpiteiden (liite 2) ja sopeutustavoitteiden (liite 3) tilanteesta raportoidaan osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä.

 

Kaavoitusohjelman ja kiinteistökehitysohjelman seuranta

 

Kaavoitusohjelmassa on raportoitu merkittävimpien kaavojen edistyminen. Kaavoituskohteet ovat edenneet pääosin suunnitelmien mukaisesti.

 

Kiinteistökehitysohjelman kohteet ovat niin ikään edenneet pääosin suunnitelmien mukaisesti.

 

Kaavoitusohjelman tilanteen seuranta (liite 4) ja kiinteistökehitysohjelman seuranta (liite 5) raportoidaan toisen osavuosikatsauksen ja tilinpäätöksen yhteydessä.

 

Investoinnit, maanhankinnat, myynnit ja maankäyttösopimuskorvaukset sekä pilaantuneiden maa-alueiden puhdistuskustannukset (Kh yhteiset, omaisuudenhallinta)

 

Kaupunginhallituksen omaisuudenhallinnan tulosyksikölle on varattu investointiosaan ja käyttötalousosaan talousarviomäärärahat (1602 KH/Maaomaisuus, 1603 KH/Tilaomaisuus, 1604 KH/Infraomaisuus) Investointiohjelmien ja kiinteän omaisuuden myyntivoittotavoitteiden toteutusta varten. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus vastaa edellä mainittujen kokonaisuuksien toteutuksesta ja raportoinnista.

 

Kaupunkiympäristön infran rakennuttamisen ja toimitilojen rakennuttamisen (KH/Yhteiset, omaisuudenhallinta) investointimäärärahojen ennustetaan toteutuvan 13,5 milj. euroa talousarviota pienempänä (TAM 194,0 milj. euroa). Kiinteän omaisuuden hankintojen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 3,5 milj. euroa). Infrainvestointien rahoitusosuudet alittuvat 1,1 milj. euroa talousarvioon verrattuna (TA 11,8 milj. euroa). Merkittävin syy poikkeamaan on rahoituksen siirtyminen kaavoituksen ajoituksen ja infran toteutusaikataulun muuttuessa. Investointihankkeiden rahoitustuen ennuste muodostuu Euroopan Unionin CEF Liikenne -rahoitustuesta, Traficomin kävelyn ja pyöräilyn investointituesta ja ARA:n infra-avustuksesta kaava-alueiden kunnallistekniikan rakentamiseen ja aluehallintoviraston avustuksesta ulkoliikuntapaikkahankkeille.

 

Kiinteän omaisuuden myyntituloennuste 23,0 milj. euroa on 3,3 milj. euroa korkeampi verrattuna talousarvioon (TA 19,7 milj. euroa) ja myyntivoittojen ennuste 21,0 milj. euroa ylittää 3,0 milj. euroa talousarvion (TA 18,0 milj. euroa). Ennuste on talousarviota korkeampi, koska osa esisopimusten mukaisista kaupoista on toteutunut oletettua nopeammalla aikataululla. Maankäyttösopimustuloja ennustetaan kertyvän talousarvion mukaisesti (TA 15,0 milj. euroa).

 

Pilaantuneiden maa-alueiden puhdistuskustannusten ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 3,3 milj. euroa). Ruoppausmassojen vastaanottomaksujen tuloennuste ylittyy 0,1 milj. euroa talousarviosta (0,4 milj. euroa).

 

Kaupunkiympäristön rakennuttamisen infrainvestointihankkeiden menoennuste on 126,3 milj. euroa, poikkeama 11,3 milj. euroa talousarviosta (TAM 137,6 milj. euroa). Investointimäärärahojen vuotuisen käytön ennustaan alittuvan merkittävästi suunnitellusta Kiinteistökehityshankkeet (kh) hankeryhmän kohdalla, yhteensä 12,5 milj. euroa (28,9 %) ja Asukasviihtyvyyttä tukevat (kh) hankeryhmän kohdalla 0,9 milj. euroa (20,7 %). Kiinteistökehityshankkeiden merkittävimmät kuluvan vuoden määrärahaennusteiden alitukset kohdistuvat kaavoituksen ja toteutussuunnittelun ajoitusmuutoksiin seuraavissa kohteissa: Pihlajaniemen kaava-alue 4,0 milj. euroa, Skanssin hankkeet 4,2 milj. euroa, Kaupunginpuutarhan alue 1,9 milj. euroa ja Koskennurmi 1,0 milj. euroa. Ennakoitua nopeammassa aikataulussa ja alle kustannusarvion toteutuvat Pukkilan alue 0,5 milj. euroa ja Fabriikin alue 2,6 milj. euroa. Vuodelta 2023 kuluvaan vuoteen siirtynyt Karhunahteen kaava-alueen toteuttaminen ylittää suunnitellun määrärahatarpeen 1,6 milj. euroa. Asukasviihtyvyyttä tukevien kohteiden alituksen merkittävimmän osan aiheuttavat kaava-alueiden katu/viheralueiden viimeistelyt ja kaava-alueiden keskeneräiset puistot, joille suunniteltu määräraha ylittää vuotuisen tarpeen 0,9 milj. euroa. Vuotuisen määrärahatarpeen ennustetaan ylittyvän merkittävästi Toimintoja tukevat (kh) hankeryhmän kohdalla yhteensä 1,2 milj. euroa (43,1 %) ja Liikenteen toimivuus ja turvallisuus (kh) hankeryhmän kohdalla yhteensä 0,6 milj. euroa (16,0 %). Toimintoja tukevien kohteiden talousarvioraha tulee ylittymään, koska Lauttarannan läjitysalue etenee nopeammin kuin budjetointivaiheessa on arvioitu ja edellisen vuoden kohteita siirtyi kuluvalle vuodelle ennakoidusta poiketen. Liikenteen toimivuutta ja turvallisuutta parantavat kohteet ylityksen 0,6 milj. euroa aiheuttaa Itäinen Pitkäkatu ja Stålarminkatu -hankkeen toteutussuunnittelun lisääminen investointiohjelmaan kuluvalle vuodelle.

 

Toimitilojen rakennuttamisen tilainvestointihankkeiden menoennuste on 67,7 milj. euroa, poikkeama 2,2 milj. euroa muutetusta talousarviosta (TAM 69,9 milj. euroa). Nimettyjen toimitilahankkeiden > 3 M€ (kh) ennuste 56,0 milj. euroa on tässä vaiheessa 1,7 milj. euroa alle talousarvion (2,9 %). Hankkeet etenevät pääosin aikataulussa ja kustannusarvioiden puitteissa. Kupittaan tekojääkentän huoltorakennuksen suunnittelutyön kustannukset ovat nousseet arvioidusta ja kustannusarvio ylittyy 0,2 milj. euroa (16,6 %). Pienten hankkeet < alle 3 M€ (kh) ennuste on tässä vaiheessa 11,0 milj. euroa, poikkeama 0,2 milj. euroa alle talousarviomäärärahojen (1,7 %). Seikkailupuiston Vihreän talon peruskorjaus tulee ylittämään kustannusarvionsa. Suojellun rakennuksen korjaustyön yhteydessä on ilmennyt, että rakennus tarvitsee arvioitua laajemmin korjausta ja korjaustyöt joudutaan suorittamaan museaalisten korjausohjeiden mukaisesti. Kustannusarvion korotus esitetään osavuosikatsaus 3:n yhteydessä. Energiatehokkuusinvestoinnit, kh ennuste on tässä vaiheessa 0,7 milj. euroa, poikkeama 0,3 milj. euroa alle talousarviomäärärahojen (32,5 %). Energiatehokkuuskohteita ei tämän hetken tiedon mukaan ole koko määrärahalle tänä vuonna.

 

Liitteissä 6 ja 7 on raportoitu kaupunkiympäristön ja toimitilojen rakennuttamisen investointiohjelmien osavuosikatsaus 2:n tilanne kohdekohtaisesti.

 

Lisäksi kaupunkiympäristön muiden investointien ennustetaan toteutuvan 0,6 milj. euroa alle talousarvion (TA 1,0 milj. euroa). Poikkeamasta kohdistuu 0,2 milj. euroa kohdistuu pysäköintiautomaattien hankintatarpeen poistumiseen, 0,2 milj. euroa RYHTI-hankkeen määrärahatarpeen siirron käyttötalouden puolelle ja 0,2 milj. euroa tietojärjestelmien ja toiminnan kehittämisen ajoituksen muutoksiin. Rahoitusosuudet alittuvat suunnitellusta 0,2 milj. euroa (TA 0,2 milj. euroa), koska RYHTI-hankkeen rahoitusosuus kohdistetaan käyttötalouteen poiketen suunnitellusta. Joukkoliikenteen investointien ennuste 0,3 milj. euroa, joka alittaa talousarvion (TA 0,7 milj. euroa). Investointimäärärahassa on mukana koko seudullisen joukkoliikenteen kunnat, joiden osuutta ei ole ennusteessa. Rahoitusosuuksien ennustetaan toteutuvan suunnitellusti (TA 0,3 milj. euroa).

 

Investointiosaan esitettävät kustannusarvio- ja talousarviomuutokset

 

Osavuosikatsauksen yhteydessä arvioidaan investointimäärärahan vuotuista tarvetta. Investointimäärärahoja esitetään leikattavaksi, jos tarve ei vastaa todellista käyttöä ja tarve poikkeaa olennaisesti suunnitellusta.

 

Kaupunkiympäristölautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että infrainvestointiohjelman vuoden 2024 talousarviomäärärahoja esitetään leikattavaksi yhteensä 8,2 milj. euroa. Lisäksi kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden muut investointimäärärahoista esitetään leikattavaksi 0,2 milj. euroa ja vastaavasti rahoitusosuuksista 0,2 milj. euroa.

 

Talousarvion muutokset ja määrärahansiirrot 06 2024 on esitetty liitteessä 10.

 

Tarvittavat hankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset vuositason rahoitukseen raportoidaan ja tuodaan kaupunginhallitukselle osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä. Liitteissä 8 ja 9 on esitetty kaupunginhallitukseen nähden sitovien investointiohjelman tasojen poikkeamat vuositason rahoituksessa, kustannusarvioissa ja aikatauluissa.

 

Kaupunkiympäristölautakunta esittää kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi liitteiden 8 ja 9 mukaiset kustannusarvion muutokset.

 

- Kupittaan tekojääkentän huoltorakennuksen kustannusarvion ennustetaan ylittyvän 202 000 euroa (16,6 %), koska suunnittelutyön kustannukset ovat nousset arvioidusta, ja

 

- Paavo Nurmen stadion, pinnoitteen uusiminen kustannusarvion ennustetaan ylittyvän 249 000 euroa (16,6 %), koska WA-sertifikaatti Class 1 saaminen korottaa urakan hintaa.

 

Yhteenveto

 

Kaupunkiympäristö tulee tämänhetkisen ennusteen mukaan alittamaan sille asetetun toimintakatteen 3,9 milj. eurolla ennusteen ollessa -43,9 milj. euroa (TAM -47,8 milj. euroa).

 

Kaupunkiympäristölautakunnan toimintakate-ennuste on 2,1 milj. euroa talousarviota parempi. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan toimintakate-ennuste on 1,7 milj. euroa talousarviota parempi. Rakennus- ja lupalautakunnan sekä Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan talouden ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.

 

Kaupunkiympäristön omien investointien ennustetaan toteutuvan 0,6 milj. euroa alle talousarvion (TA 1,0 milj. euroa). Rahoitusosuudet alittuvat suunnitellusta 0,2 milj. euroa (TA 0,2 milj. euroa). Joukkoliikenteen investointien ennuste 0,3 milj. euroa alittaa talousarvion (TA 0,7 milj. euroa). Rahoitusosuuksien ennustetaan toteutuvan suunnitellusti (TA 0,3 milj. euroa).

 

Kaupunginhallituksen palvelutilauksessa asetettu tulostavoite Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle (kh-omaisuusyksikkö) annetun ennusteen mukaan kiinteän omaisuuden myyntivoittojen osuus nousee noin 3,0 milj. euroa tavoitteesta, koska osa maanmyynnin esisopimusten mukaisista kaupoista on toteutunut oletettua nopeammalla aikataululla.

 

Investointien rahavirtalaskelma osalta tavoitteita (kh-omaisuusyksikkö) ei ennusteen mukaan täysin saavuteta. Osa investointihankkeista ei ole käynnistynyt tai edennyt suunnitellussa aikataulussa. Kaupunkiympäristön rakennuttamisen ja toimitilojen rakennuttamisen investointien ennuste alittuu 11,3 milj. euroa talousarviota pienempänä ja infrainvestointien rahoitusosuusien ennuste 1,1 milj. euroa. Kiinteän omaisuuden investointituloennusteen osalta tavoitteet ennusteen mukaan ylitetään 3,3 milj. eurolla.

 

Talousarviolausekkeiden, pormestariohjelman ja sopeuttamisohjelman toimenpiteiden sekä kaavoitus- ja kiinteistökehitysohjelmien ennustetaan toteutuvan pääsääntöisesti suunnitellusti vuoden 2024 aikana.

 

Liite 1                                  Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus 6 2024

 

Liite 2                                  Vuoden 2024 toimintasuunnitelman toiminnan tavoitteiden seuranta

 

Liite 3                                  Vuoden 2024 sopeutustavoitteiden seuranta​

 

Liite 4                                  Kaavoitusohjelman seuranta 6 2024

 

Liite 5                                  Kiinteistökehitysohjelman seuranta 6 2024

 

Liite 6                                  Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointiennuste 06 2024

 

Liite 7                                  Toimitilojen rakennuttaminen investointiennuste 06 2024

 

Liite 8                                  Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investoin-tien kohdekohtaiset perustelut 06 2024

 

Liite 9                                  Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 06 2024

 

Liite 10                                  Talousarvion muutokset ja määrärahansiirrot 06 2024

 

Oheismateriaali 1               Kaupunkiympäristön palvelusuunnitelman seurantaraportti 6 2024

 

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

 

Ehdotus        Kaupunkiympäristölautakunta päättää:

 

- merkitä tiedoksi kaupunkiympäristölautakunnan vuoden 2024 toisen osavuosikatsauksen liitteineen ja lähettää ne kaupunginhallituksen käsiteltäväksi,

 

- esittää kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi liitteiden 7 ja 8 mukaiset kustannusarvio- ja vuosittaiset rahankäytön muutokset.

 

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että:

 

- infrainvestointiohjelman Kiinteistökehitys, kh projektilta Budjetointi Kiinteistökehitys leikataan 8 200 000 euroa,

 

- kaupunkiympäristön investointimenojen määrärahoista projektilta Luvat&valvonta budjettiprojekti muut investoinnit leikataan 228 144 euroa, ja

 

- kaupunkiympäristön investointien rahoitusosuudet talousarviomäärärahoista projektilta Luvat&valvonta budjettiprojekti muut investoinnit leikataan 228 144 euroa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talousohjaus


Liitteet:

Kylk § 272
Liite 1:Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus 6 2024
Liite 2:Vuoden 2024 toimintasuunnitelman toiminnan tavoitteiden seuranta
Liite 3:Vuoden 2024 sopeutustavoitteiden seuranta
Liite 4:Kaavoitusohjelman seuranta 6 2024
Liite 5:Kiinteistökehitysohjelman seuranta 6 2024
Liite 6:Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointiennuste 06 2024
Liite 7:Toimitilojen rakennuttaminen investointiennuste 06 2024
Liite 8:Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 06 2024
Liite 9:Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 06 2024
Liite 10:Talousarvion muutokset ja määrärahansiirrot 06 2024