Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta27513.08.20248

4348-2024 (10 03 01)

Eskonkadun ja Nummisuutarinkadun katu-, puisto- ja liikenteenohjaussuunnitelmat koskien runkolinjaston pysäkkiparin parantamista sekä risteysalueen muutoksia

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnan hyväksyttäväksi esitetään suunnitelmat uudesta runkolinjaston linja-autopysäkistä sekä vanhan linja-autopysäkin poistosta Eskonkadulla Kreetankadun pohjoispuolelle.

Kylk § 275

Kaupunkiympäristö, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnitteluinsinööri Seppo Kaunisto, kaupunkirakentaminen, suunnitteluinsinööri Riina Rasimus 30.7.2024:

 

Nykytila ja suunnittelun tavoitteet

 

Suunnittelun kohteena on Kaerlan kaupunginosassa sijaitseva Eskonkadun ja Kreetankadun risteysalue.

 

Eskonkatu on nykyisellään suunnittelualueen kohdalta n. 8–10 metriä leveä, jossa on nykyiset linja-autopysäkit kadun molemmin puolin. Kadun reunoissa on reunakivet. Eskonkadun länsipuolella on nykyinen pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain. Pysäkit sijaitsevat kaarteessa lähellä Kreetankadun risteystä.

 

Suunnittelualue sijaitsee asemakaavoitetulla alueella, jonka kaavat ovat tulleet voimaan vuosina 1969, 1971, 1985 ja 1991. Suunnittelualue sijoittuu asemakaavan mukaiselle Eskonkadun katualueelle sekä Jusolan Aapon puistoon ja rajoittuu asuinkerrostalojen korttelialueeseen sekä puistoon.

 

Suunnitelman tavoitteena on parantaa kadun itäpuolisen pysäkin toimivuutta, turvallisuutta, näkemiä ja pysäkkiympäristön esteettömyyttä siirtämällä pysäkkiä pohjoiseen noin 50 metriä. Samalla mahdollistetaan uuden runkolinjareitin liikennöinti.

 

Suunnitelma, muutokset nykytilaan

 

Eskonkadun poikkileikkaus tulee pysymään lähes entisellään. Sen leveydeksi suojatien keskisaarekkeen kohdalla on suunniteltu noin 10 metriä, saareke mukaan lukien. Muuten kadun leveys on noin 8 metriä.

 

Kadun idänpuolelle on suunniteltu yhdelle nivelbussille mitoitettu runkolinjapysäkki pysäkkisyvennyksenä. Pysäkin odotustila erotetaan reunakivellä pysäkkisyvennyksestä. Pysäkki varustetaan katoksella sekä roska-astialla.

 

Eskonkadun ylittävä keskisaarekkeellinen suojatie siirretään noin 10 metriä etelämmäs pysäkkiä. Pysäkin odotustila ja Jusolan Aapon puiston puistoväylä yhdistetään siirretyn suojatien kautta Eskonkadun länsipuolelle jalankulun ja pyöräilyn väylään, jonka leveys on 4 metriä. Kyseessä oleva nykyinen rinnakkain kulkeva pyörätie ja jalkakäytävä tullaan muuttamaan yhdistetyksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi vastaamaan alueen yhtenäistä linjausta.

 

Kadun itäpuolella nykyisen pysäkin rakenteet sekä puistoväylä nykyisen pysäkin odotustilan takana tullaan poistamaan. Lisäksi Kreetankadun kohdalla oleva Eskonkadun ylittävä suojatie poistetaan.

 

Kadut kuivatetaan nykyiseen huleveden runkolinjaan nykyisillä hulevesikaivoilla.

 

Kadun nykyinen valaistus uusitaan tarvittavilta osin.

 

Kuva 1. Eskonkadun katusuunnitelma

 

Kustannukset

 

Hankkeen rakentamissuunnitelmapohjainen kustannusarvio on 103 000 euroa (alv 0 %) ja se sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 10 % hankevarauksen. Kustannusarvioissa käytetty maarakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,4 (2020=100, tammikuu 2024).

 

Hanke rahoitetaan runkolinjaston investointirahoista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

 

Nähtävilläolo ja muistutukset

 

Katu-, puisto- ja liikenteenohjaussuunnitelmat ovat olleet nähtävänä 17.6.2024 1.7.2024 välisenä aikana. Suunnitelmista ei tullut yhtään muistutusta.

 

Katu- ja puistosuunnitelman nimiöön on tehty teknisluontoinen muutos nähtävillä olon jälkeen.

 

Liite 1                                  Eskonkadun katu- ja puistosuunnitelma KW 7372 012, 29.7.2024

Liite 2                                  Ote Eskonkadun liikenteenohjaussuunnitelmasta L 7372 011, 12.6.2024

 

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

 

Ehdotus        Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Eskonkadun katu-, puisto- ja liikenteenohjaussuunnitelmat liitteiden 1–2 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 275
Liite 1:Eskonkadun-Nummisuutarinkadun ja Eskonpuiston katu- ja puistosuunnitelma KW 7372 012, 29.7.2024
Liite 2:Ote Eskonkadun-Nummisuutarinkadun liikenteenohjaussuunnitelmasta L 7372 011, 13.6.2024