Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu 
Infran suunnittelupäällikkö5818.06.2024 

3982-2024 (10 03 01)

Gregorius IX:n tien runkolinjapysäkkien 1405 ja 1410 parantaminen Paavinkadun liittymän kohdalla, katusuunnitelman hyväksyminen

Kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Ossi Kaila 17.6.2024:

 

Turun kaupunginvaltuusto päätti 14.12.2009 § 278 valita joukkoliikennejärjestelmäksi runkobussijärjestelmän. Kaupunginvaltuusto päätti vuoden 2020 toisen osavuosikatsauksen yhteydessä 21.9.2020 § 150, että runkolinjaston käynnistämisajankohtaa siirretään alkavaksi 1.7.2025.

 

Runkolinjaston tavoitteena on luoda koko kaupungin kattava linjasto, jossa käyttäjän on helppo ja turvallinen vaihtaa linjalta toiselle. Runkolinjaston tarkoitus on tarjota tiheään liikennöivät runkolinjat, joita täydennetään liityntälinjoilla, täydentävillä linjoilla sekä erikseen räätälöidyillä koululais- ja palvelulinjoilla. Uudistus parantaa matkustamisen sujuvuutta. Runkolinjaston myötä poikittaisia yhteyksiä tulee lisää, linjat liikennöivät tiheämmin ja Föli-alueen saavutettavuus paranee. Samalla palvelutaso, matkustajille suunnattu informaatio, pysäkki-infra ja linja-autokalusto paranee. Runkolinjaston käyttö tulee olla kaikille sujuvaa sekä esteetöntä. Runkolinjaston käyttöönotto edellyttää pysäkkijärjestelyiden parantamista.

 

Pysäkkimuutoksiin liittyvä periaatepäätös

 

Kaupunkiympäristölautakunta on 16.4.2024 § 143 tehnyt vähäisiin pysäkkimuutoksiin liittyvän periaatepäätöksen, jonka pohjalta infran suunnittelupäällikön on ollut tarkoitus hyväksyä vähäinen katusuunnitelman muutos. 

 

Periaatesuunnitelmassa on esitetty 19 pysäkkikohteen muutokset. Muutokset ovat käytännössä pysäkkilevennyksen ja odotustilan laajentamista, pyöräilyn siirtämisjärjestelyitä odotuskatoksen taakse sekä odotuskatoksen joko lisäämistä tai siirtämistä ja mahdollista kuivatuksen parantamista.

 

Suunnittelukohde ja sen nykytila

 

Suunnittelun kohteena on Halisten kaupunginosassa sijaitseva Gregorius IX:n tie Paavinkadun liittymän kohdalla.

 

Suunnittelualueen läntisen puolen kohdalla katu on kaistajärjestelyineen ja keskisaarekkeineen noin 17,50 metriä leveä. Kadun ostoskeskuksen puoleisella osuudella on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä sekä nykyinen linja-autopysäkki, joka on noin 20 m pitkä. Pysäkin odotustila on alle 2 m leveä laatoitettu alue ja pysäkin katos on sijoitettu kevyen liikenteen väylän taakse.

 

Gregorius IX:n tien itäpuolella eli Paavinkadun liittymän pohjoispuolella oleva pysäkki on saneerattu vuonna 2021. Pysäkin nykyiseen varustukseen ei kuulu katosta.

 

Kuva 1: Suunnittelukohteen sijainti opaskartalla. 

Suunnitelma

 

Gregorius IX:n tien läntisen puolen pysäkin odotustilan leveydeksi on suunniteltu 3,17 metriä ja pituudeksi 36,00 metriä. Nykyinen pysäkkikatos siirretään laatoitetulle odotustilalle. Pysäkin reunaan asennetaan betoniset reunatuet. Pysäkin kohdalla odotustila merkitään reunakiven takareunaan asennettavalla valkoisella huomiolaatalla. Muilta osin odotustilan pintamateriaali on betonilaattaa. Odotustilan laajentamiseen tarvittava tila otetaan kevyen liikenteen väylältä sekä kadun reunassa olevalta nykyiseltä nurmikaistalta. Kevyen liikenteen väylää levennetään pysäkin kohdalla viereiselle nurmialueelle siten, että sen leveys on suunnittelualueen kohdalla 3,50 metriä. Linja-auton pysäkkitasku levennetään 3,50 metriä leveäksi kaistamerkintöjä uusimalla. Kadun ja pysäkin kuivatusta parannetaan asentamalla yksi uusi hulevesikaivo.

 

Kadun itäisen puolen pysäkki säilyy muuten entisellään, mutta se varustetaan katoksella.

 

Mitoitusajoneuvona käytetään tulevaisuuteen varautumisena nivelbussia, vaikka nykytilanteessa on käytössä telibussit. Periaatesuunnitelman mukaisesti Gregorius IX:n tien runkolinjapysäkkien pysäkkisyvennyksen pituutta mitoittavana tekijänä on käytetty kahta bussia. 

Kuva 2. Gregorius IX:n tien katusuunnitelma.

Nähtävillä olo

Laadittu katusuunnitelma ei ole ollut julkisesti nähtävillä.

Ottaen huomioon esitettyjen toimenpiteiden vähäinen muutos nykytilanteeseen, suunnitelman nähtävillä olo ei ole ollut tarkoituksenmukaista.

 

Kustannukset

 

Hankkeen rakentamissuunnitelmatasoinen kustannusarvio on 80.000 euroa (alv 0 %) ja se sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 10 % hankevarauksen. Kustannusarviossa käytetty maarakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,4 (2020=100, tammikuu 2024).

 

Hanke rahoitetaan runkolinjaston investointivaroista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

 

Infran investointiohjelmassa on 2,5 M€ määrärahavaraus vuosille 2024 ja 2025 runkolinjapysäkkeihin. Mahdollisissa määrärahantarvemuutoksissa asia tuodaan esille osavuosikatsauksissa.

 

Toimivalta

 

Kaupunkiympäristöjohtaja on tehnyt 28.5.2024 § 100 päätöksen kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden hallinnon järjestämisestä. Päätöksen 19 §:n kohdan 1 mukaan infran suunnittelupäällikkö hyväksyy vähäiset tai kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen perustuvat katujen ja muiden yleisten alueiden suunnitelmat.

 

Liite 1   Katusuunnitelma Gregorius IX:n tie K 8494 012, 12.4.2024

 

Päätös          ​​Päätin hyväksyä kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen perustuvan, liitteen 1 mukaisen katusuunnitelman.​

 

Kari Linnakoski

 

Infran suunnittelupäällikkö

 

 

Jakelu

tiedKaupunkiympäristö, katuympäristön kunnossapito ja kaupunkivedet
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
tiedKaupunkiympäristölautakunta


Liitteet:

Kypakyts § 58
Liite 1:Katusuunnitelma Gregorius IX:n tie K 8494 012, 12.4.2024