Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu 
Infran suunnittelupäällikkö5617.06.2024 

4702-2024 (10 03 01)

Markulantien runkolinjapysäkkien 962 ja 454 parantaminen Eskonkadun kohdalla, katusuunnitelman hyväksyminen

Kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Riina Rasimus 17.6.2024:

   

Turun kaupunginvaltuusto päätti 14.12.2009 § 278 valita joukkoliikennejärjestelmäksi runkobussijärjestelmän. Kaupunginvaltuusto päätti vuoden 2020 toisen osavuosikatsauksen yhteydessä 21.9.2020 § 150, että runkolinjaston käynnistämisajankohtaa siirretään alkavaksi 1.7.2025.

 

Runkolinjaston tavoitteena on luoda koko kaupungin kattava linjasto, jossa käyttäjän on helppo ja turvallinen vaihtaa linjalta toiselle. Runkolinjaston tarkoitus on tarjota tiheään liikennöivät runkolinjat, joita täydennetään liityntälinjoilla, täydentävillä linjoilla sekä erikseen räätälöidyillä koululais- ja palvelulinjoilla. Uudistus parantaa matkustamisen sujuvuutta. Runkolinjaston myötä poikittaisia yhteyksiä tulee lisää, linjat liikennöivät tiheämmin ja Föli-alueen saavutettavuus paranee. Samalla palvelutaso, matkustajille suunnattu informaatio, pysäkki-infra ja linja-autokalusto paranee. Runkolinjaston käyttö tulee olla kaikille sujuvaa sekä esteetöntä. Runkolinjaston käyttöönotto edellyttää pysäkkijärjestelyiden parantamista.

 

Pysäkkimuutoksiin liittyvä periaatepäätös

 

Kaupunkiympäristölautakunta on 16.4.2024 § 143 tehnyt vähäisiin pysäkkimuutoksiin liittyvän periaatepäätöksen, jonka pohjalta infran suunnittelupäällikön on ollut tarkoitus hyväksyä vähäinen katusuunnitelman muutos. 

 

Periaatesuunnitelmassa on esitetty 19 pysäkkikohteen muutokset. Muutokset ovat käytännössä pysäkkilevennyksen ja odotustilan laajentamista, pyöräilyn siirtämisjärjestelyitä odotuskatoksen taakse sekä odotuskatoksen joko lisäämistä tai siirtämistä ja mahdollista kuivatuksen parantamista.

 

Suunnittelukohde ja sen nykytila

 

Suunnittelun kohteena on Markulantiellä Eskonkadun ja Varkkavuorenkadun risteyksen välittömässä läheisyydessä sijaitseva runkolinjapysäkkipari. Suunnittelukohde sijaitsee Vätin kaupunginosassa.

 

Suunnittelualue rajautuu pohjoisessa asuinkerrostalojen korttelialueeseen ja Impivaaran urheilutoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueeseen. Markulantien rajautuu etelässä Tammispaltanpuistoon ja Hepokullan kenttään.

 

Suunnittelukohde sijoittuu runkolinjojen risteyskohtaan ja sen pysäkkien odotetaan toimivan vaihtopaikkana.

Markulantien ajoradan leveys on pysäkkien kohdalla 10…11,5 metriä leveä. Markulantien – Eskonkadun - Varkkavuorenkadun risteys on liikennevalo-ohjattu ja vasemmalle kääntymiselle on varattu oma kääntymiskaista.

 

Markulantien pohjoisreunassa ja etelänreunassa Varkkavuorenkadulta itään on itä-länsisuuntainen yhdistetty jalankulku- ja pyörätie, jonka on pyöräilyn pääverkostoa.

 

Markulantien pohjoisen puoleisella pysäkillä 962 ei ole varsinaista matkustajien odotustilaa tai pysäkkikatosta. Markulantien etelänpuoleisella pysäkillä 454 Varkkavuorenkadusta itään on odotustila ja katos.

 

Kuva 1: Suunnittelukohteen sijainti opaskartalla.

 

Suunnitelmat

 

Markulantien pohjoisen puoleiselle pysäkille sovitetaan linja-automatkustajien odotustila sekä pysäkkisyvennys kaventamalla pyörätietä pysäkin kohdalla noin 4,0 metristä 2,7 metriin siirtämällä reunakivilinjaa ajoradalle päin. Samalla länteen suuntaavaa ajorataa kavennetaan pysäkin kohdalla noin 2,7…2,9 metriin.

 

Pysäkin odotustila erotetaan erilaisella pintamateriaalilla (betonilaatta) asfaltoidusta pyörätiestä. Betonisen reunakiven takareunaan asennetaan valkoinen huomiolaattaraita. Pysäkki varustetaan katoksella ja roska-astialla.

Markulantien etelänpuoleisen pysäkin 454 odotustilaa levennetään ja reunakivilinja suoristetaan, jotta bussin pääsy pysäkille reunakivilinjan viereen esteettömän sisäänpääsyn mahdollistamiseksi helpottuisi. Samalla parannetaan Hepokullan kentän pysäkin poistumisviisteelle sijoittuvaa huoltoajoliittymää. Reunakivi madalletaan huoltoajoliittymän kohdalla.

 

Pysäkin odotustila kivetään betonilaatoin ja odotustilan kohta merkitään valkoisella huomiolaattaraidalla. Pysäkin nykyinen katos pyritään jättämään käyttöön.

 

Pysäkkien mitoitusajoneuvo on yksi nivelbussi tulevaisuuteen varautuen. Koska suuria muutoksia hulevesien johtamisjärjestelyihin on haluttu välttää ja hulevedet ohjataan nykyisiin hulevesikaivoihin, pysäkit on suunniteltu suunnittelun ohjearvoa pidemmiksi.

      

Pysäkkisyvennyksissä asfaltin kulutuskerros uusitaan. Pysäkin kohdalla reunatuen näkymän tulee olla vähintään 12 cm bussiin nousun helpottamiseksi, jolloin pyörätien pysäkkien odotustilan kohdalla tasausta nostetaan nykyisestä reunakiven ”noston” vaatimassa suhteessa.

 

Pysäkkien välittömään läheisyyteen sijoittuvien suojateiden esteettömyyttä parannetaan.

 

Kadun nykyinen valaistus uusitaan tarvittavin osin.

 

Reuna-alueet nurmetetaan tarvittavin osin.

 

 

 

Kuva 2. Ote Markulantien pysäkkiparin katusuunnitelmasta.

 

Nähtävillä olo

Laaditut katusuunnitelmat eivät ole olleet julkisesti nähtävillä.

Ottaen huomioon esitettyjen toimenpiteiden vähäisen muutoksen nykytilanteeseen, suunnitelman nähtävillä olo ei ole ollut tarkoituksen mukaista.

 

Kustannukset

Hankkeen rakentamissuunnitelmatasoinen kustannusarvio on 88 000 euroa (alv 0 %) ja se sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 10 % hankevarauksen. Kustannusarviossa käytetty maarakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,4 (2020=100, tammikuu 2024).

 

Hanke rahoitetaan runkolinjaston investointivaroista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

 

Infran investointiohjelmassa on 2,5 M€ määrärahavaraus vuosille 2024 ja 2025 runkolinjapysäkkeihin. Mahdollisissa määrärahantarvemuutoksissa asia tuodaan esille osavuosikatsauksissa.

 

Toimivalta

 

Kaupunkiympäristöjohtaja on tehnyt 28.5.2024 § 100 päätöksen kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden hallinnon järjestämisestä. Päätöksen 19 §:n kohdan 1 mukaan infran suunnittelupäällikkö hyväksyy vähäiset tai kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen perustuvat katujen ja muiden yleisten alueiden suunnitelmat.

 

Liite 1​                                  Katusuunnitelma Markulantien runkolinjapysäkit 962 ja 454 Eskonkadun – Varkkavuorenkadun kohdalla K5730147, 19.4.2024

 

Päätös          ​​Päätin hyväksyä kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen perustuvat, liitteen mukaisen katusuunnitelman.​

 

Kari Linnakoski

 

Infran suunnittelupäällikkö

 

 

Jakelu

tiedKaupunkiympäristö, katuympäristön kunnossapito ja kaupunkivedet
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
tiedKaupunkiympäristölautakunta


Liitteet:

Kypakyts § 56
Liite 1:Katusuunnitelma Markulantien runkolinjapysäkit 962 ja 454 Eskonkadun ¿ Varkkavuorenkadun kohdalla K5730147, 19.4.2024