Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta24718.06.20244

799-2022 (10 02 03)

Asemakaavanmuutosehdotus ja tonttijakoehdotus; Karhunaukion yhtenäiskoulu, Huhkola, Lauste (os. Karhunkatu, Itäkaari) (23/2022)

Tiivistelmä:

Asemakaavanmuutos mahdollistaa uuden yhtenäiskoulun rakentamisen Poropuiston ja Voudinpuiston alueelle noin 850 oppilaalle. Koulun urheilukentät sijoittuvat turvallisen jalankulku- ja polkupyöräyhteyden päähän Rummunlyöjänpuistoon. Itäkaaren ja Karhunkadun risteysalueen sekä Karhunkadulle tulevien uusien tonttiliittymien liikennejärjestelyjä parannetaan. Jaaninojan uoma säilyy avoimena. Karhunaukion monitoimitalon asemakaavan toteuttamisesta aiheutuvaa infrakustannusarvion vaihteluväliä 10-20 miljoonaa euroa (alv 0 %) esitetään kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi asemakaavan hyväksymisen yhteydessä.

Kylk § 247

Kaupunkiympäristö, kaavoitus, kaavoitusarkkitehti Christiane Eskolin 12.6.2024:​

Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus -palvelualueen kaavoitus on laatinut 21.12.2023 päivätyn ja 6.6.2024 lausuntojen perusteella muutetun asemakaavanmuutosehdotuksen Huhkolan ja Lausteen kaupunginosiin.

Nykytilannetta ja suunnittelutilannetta kuvataan kaavaselostuksen kappaleessa 3 Lähtökohdat.​

Asemakaavanmuutoksen tarkoitus​

Asemakaavanmuutoksen tavoitteena on uuden yhtenäiskoulun rakentaminen Poropuiston ja Voudinpuiston alueelle kaupunginhallituksen 5.10.2021 § 456 päätöksen mukaisesti.​

Kaavaan varataan riittävät tilat monitoimitalon rakennuksille sekä ulkoalueet välitunti- ja liikuntatoimintaa varten. Ulkoliikunta-alue rakennetaan Rummunlyöjänpuistoon, jonne muodostetaan turvallinen kävely- ja pyöräreitti.​

Karhunkadun katualueen uusien liikennejärjestelyjen toimivuuden, esteettömyyden ja turvallisuuden varmistamiseksi liikennejärjestelyt uusitaan. Jaaninojan uoma säilyy avoimena.​

Asemakaavanmuutosehdotus​

Asemakaavaehdotuksessa Karhunkadun varrelle muodostuu kaksi uutta opetustoimintaa palvelevien rakennusten korttelialuetta (YO-1). Monitoimitalon ylä- ja alakoulu, aamu- ja iltapäivätoiminta, esiopetus ja perhetupa on tarkoitus sijoittua kortteliin 34 ja liikuntatilat kortteliin 88.

Korttelin 34 rakennusoikeuden määrä on 10500 k-m2, jolloin tonttitehokkuudeksi (e t) muodostuu 1,18. Korttelin 88 rakennusoikeuden määrä on 3500 k-m2, jolloin (e t) muodostuu 1,30.​

Karhunkadun varrelle on muodostettu yleinen pysäköintialue Karhunaukionparkki (LP-1) koulun, päiväkodin ja vierailijoiden käyttöön ja ajo alueelle on osoitettu suoraan Karhunkadulta. Tällä varmistetaan, että Karhunaukio on turvallinen kokoontumis- ja tapaamispaikka päiväkodin ja koulujen käyttäjiä ajatellen.​

Monitoimitalon ulkoliikuntatoiminnot sijoittuvat Rummunlyöjänpuistoon urheilu- ja virkistyspalvelujen alueelle (VU-1), jonne on tarkoitus toteuttaa skeittialue, tekonurmikenttä ja jääkiekkokaukalon kokoinen tekojääkenttä, jossa on mahdollista kesäisin pelata koripalloa tai tennistä. Lisäksi alueelle osoitetaan tilavaraukset pysäköinnille alueen käyttäjiä varten. Alueelle on mahdollista rakentaa huolto- ja varastorakennuksia, joita varten kaavassa osoitetaan yhteensä 350 k-m2 rakennusoikeutta. Ulkoliikuntaolosuhteet palvelevat monitoimitalon oppilaita, esiopetusta ja urheiluluokka -toimintaa sekä alueen muita käyttäjäryhmiä ja vapaa-ajanliikkujia. Itäkaaren katualueen eteläreunalle rakennetaan meluaita melusuojausta varten.​

Puistokokonaisuuden (Poropuisto, Voudinpuisto ja Rummunlyöjänpuisto) tavoitteena on toimia virkistysalueena ja liikunta-alueena lähialueen asukkaille, koululaisille ja päiväkotilapsille. Puiston läpi muodostuu uusi valaistu kävely- ja pyöräilyreitti, joka mahdollistaa turvallisen liikkumisen koulurakennusten ja ulkoliikuntakenttien välillä. Tätä tarkoitusta varten Jaaninojan yli rakennetaan uusi silta.

Alueelle on myös varattu paikka monitoimitalon lumen lähisijoitusta varten. Kesäaikaan alue on käytettävissä autopysäköintiin. Uusi ajoliittymä alueelle osoitetaan Itäkaarelta.​

Asemakaavanmuutoksen lähtökohtana on luoda kaavallinen valmius mahdollistaa alueelle uusi koulutoiminnan kokonaisuus, joka sisältää varautumisen ilmastonmuutoksen vaikutuksiin.​

Kaavaprosessin vaiheet

Asemakaavan laadinta perustuu kaupunginhallituksen 5.10.2021 § 456 tekemään periaatepäätökseen, jonka mukaan Lausteen alakoulun ja Vasaramäen yläkoulun tilat korvataan Poropuiston / Karhunaukion alueelle suunniteltavalla kouluhankkeella, jonka mitoituksessa huomioidaan myös Skanssin alueen koulutarpeet ja jonka mitoituksen lähtökohtana on 700 oppilaan yhtenäiskoulu.​

Kaupunginhallitus hyväksyi 20.6.2022 § 306 Karhunaukion yhtenäiskoulun tarveselvityksen.

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi kaavan tavoitteet ja merkitsi osallistumis- ja arviointisuunnitelman tiedoksi 4.10.2022 § 365.

Ilmoitus vireilletulosta sekä 14.10.2022 päivätty osallistumis- ja arviointisuunnitelma lähetettiin siinä mainituille osallisille kirjeitse 17.10.2022.

Porttivahdinkujan pientalotonttien omistajilta tuli yhteydenotot 14.6.2022 ja 12.5.2023, joiden johdosta järjestettiin tapaaminen paikalla. Tapaamisista laadittiin muistiinpanot.​

Turun kaupungin kaavoitus järjesti yleisötilaisuuden alueen suunnittelun tueksi. Tilaisuus pidettiin Skanssin Monitori-tilassa 27.10.2022. Osallistujia tilaisuudessa oli noin 20 henkeä.​

Osallisilta pyydettiin alkuvaiheen mielipiteitä 14.11.2022 mennessä. Mielipiteitä annettiin 21 kappaletta, joista yksi mielipide oli yhteensä 51 eri henkilön yhteisesti allekirjoittama kannanotto Poronkadun varren asukkailta.

Turun kaupungin kaavoitus järjesti yleisötilaisuuden alueen suunnittelun tueksi. Tilaisuus pidettiin Skanssin Monitori-tilassa 27.10.2022. Kutsuttuna olivat kaikki kuntalaiset ja erityisesti Huhkolan ja Lausteen alueen asukkaat, joita kaavanmuutoksen vaikutus merkittävimmin koskee.

Osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa päivitettiin 13.3.2023, jolloin kaava-aluetta laajennettiin koskemaan myös Rummunlyöjänpuiston kenttiä ja osaa Itäkaaren katualueesta. Laadittavien selvitysten luetteloon lisättiin Jaaninojan vesiluonnon selvitys.

Kaavaehdotus oli julkisesti nähtävillä 12.2.2024 - 12.3.2024. Nähtävillä oloaikana saapui viisi muistutusta: yksi kuntalaiselta, 2 kappaletta Porttivahdinkujan asukkailta, Turun polkupyöräilijät ry:ltä ja Vasaramäen koulun vanhempainyhdistykseltä. Nähtävillä oloajan päättymisen jälkeen asukas Mäyränkujalta lähetti mielipiteensä kaavasta.

Muistuttajien mukaan uuden koulun vaikutukset Huhkolan pientaloasuinalueella herättävät huolta. Uuden koulun toiminnan pelätään lisäävän melua ja liikennettä, mikä häiritsee alueen asukkaita. Poropuistoon ei haluta sijoittaa välitunti- tai urheilutoimintoja niistä aiheutuvan melun takia. Asukkaat pelkäävät, että kouluhanke laskee alueen kiinteistöjen arvoa.​

Myös koulurakennusten tontit nähdään liian pieninä, jolloin välituntialueet jäävät ahtaiksi. Huolta herättää myös koulun ulkoalueiden ilta- ja viikonloppukäyttö, joka voi aiheuttaa melua, roskaamista, päihdekäyttöä ja ilkivaltaa. Koululaisten kulkeminen Porttivahdinkujan asukkaiden tonttien läpi voi aiheuttaa häiriöitä.​

Koulukokonaisuus ei turvaa pienempien koululaisten turvallista koulunkäyntiä. Jaaninoja koetaan turvallisuusriskiksi pienille lapsille ja tulvatilanteisiin varautumisesta ollaan huolissaan. Koulun tarkoitus oli vähentää segregaatiota yhdistämällä Lausteen, Vasaramäen ja Skanssin lapset. Nykyinen suunnitelma kuitenkin epäonnistuu tavoitteessaan tarjota turvallista ja oppimista edistävää ympäristöä.​

Samaan aikaan nähtävillä olon kanssa kaavaehdotuksesta pyydettiin lausunnot viranomaisilta. Lausunnon lähettivät Varsinais-Suomen aluepelastuslaitos, Turku Energia Kaukolämpö, Turun Vesihuolto Oy, Liikuntapalvelut, Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ja Turku Energia Sähköverkot Oy.

Mielipiteiden, muistutusten ja lausuntojen pääkohdat ja vastaukset on koottu vuorovaikutusraporttiin.​

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 15.4.2024 § 48 Karhunaukion monitoimitalon hankesuunnitelman. Monitoimitalon sisä- ja ulkoliikuntaolosuhteet noudattavat kaupunginhallituksen päätöstä 30.5.2022 § 246 liikuntapaikkaverkon kehittämislinjausten toimeenpanosta. Kaavaehdotus on laadittu rinnan monitoimitalon hankesuunnitelman kanssa. Tämä tarkoittaa, että kaavaehdotuksessa on huomioitu hankesuunnitelmassa sisältö.​

Muutokset kaavaehdotukseen

Lausuntojen ja kaupunkiympäristön asiantuntijoiden kommenttien johdosta kaavamääräyksiin on lisätty johtoaluemerkinnän tarkentava teksti: "z = sähkö", määräys kahden korttelin välisestä rajasta ja lumi-1 määräys muutettiin siten, että aluetta voidaan käyttää lumen lähisijoitusalueena. Yleisiin määräyksiin on lisätty teksti, joka velvoittaa kiinnittämään erityistä huomiota ilmastokestävyyteen alueen rakentamisessa sekä hulevesirakenteiden valmiiksi rakentamisesta ennen rakentamisen aloittamista ja että rakentamiseen sekä kulkuväyliin käytettävän alueen ulkopuolisilla alueilla on säilytettävä ja lisättävä riittävästi puustoa mahdollistamaan liito-oravan liikkuminen alueen poikki ja että puistosuunnitelmassa on osoitettava alueen metsäverkostoyhteydet ja että suunnitelmaa laadittaessa on oltava yhteydessä ympäristönsuojeluun. Karhunaukiolta Jaaninojan ylittävä jalankulku- ja pyöräilysilta on poistettu tarpeettomana.​

Nähtävillä oloaikana ympäristönsuojelun huomion johdosta kaavoitus tilasi kaavan meluselvityksen päivityksen A-Insinööri Oy:ltä ja se valmistui 2.5.2024. Päivityksen johdosta yleisiin määräyksiin on lisätty teksti, jossa todetaan, että Voudinpuisto ja Rummunlyöjänpuiston ulkoliikunta-alueet sijaitsevat meluvyöhykkeellä, jonka torjumiseksi tulee rakentaa noin 650 metriä pitkä meluaita Itäkaaren katualueen reunalle ja sen korkeus tasausviivasta on oltava 1 metri sekä määräys rakennuksien julkisivuille muodostuvista äänitasoerovaatimuksista.​

Kaavakarttaan nähtävillä oloajan jälkeen tehdyt muut muutokset on tarkemmin esitetty selostuksen kohdassa 4.4.6 Muutokset kaavaehdotukseen nähtävillä olon jälkeen (muutettu 6.6.2024) lausuntojen johdosta.​

Lausuntojen, muistutusten ja keskustelujen perusteella kaavakarttaan tehdyt muutokset ovat vähäisiä, eikä niiden johdosta ole tarpeen asettaa kaavaehdotusta uudelleen nähtäville.​

Infrakustannukset

Yleisten alueiden kustannukset ovat hankeosalaskennan perusteella saatuja ja ne tarkentuvat myöhemmin rakennussuunnittelun yhteydessä. Kaavan toteutuksen kannalta tarpeelliset toimenpiteet ovat kaava-alueen lisäksi osittain myös sen välittömässä läheisyydessä.​

Asemakaava-alueen ja asemakaava-alueen ulkopuolelle sijaitsevien yleisten alueiden infrakustannusarvion vaihteluväli on 10–20 miljoonaa euroa (alv 0 %). Arvio kattaa Karhunkadun muutokset mukaan lukien uuden kiertoliittymän, Karhunaukion sekä Karhunaukionparkin rakentamisen, Rummunlyöjänpuiston rakentamisen mukaan lukien uudet liikuntapaikat, huoltorakennuksen, kylmätekniikkakontin, pysäköintialueen, lumensulatuskentän sekä puiston läpi kulkevan uuden jalankulku- ja pyöräily-yhteyden Karhunkadulta Pormestarinkadulle. Lisäksi kustannusarvio sisältää Jaaninojan ylittävät jalankulku- ja pyöräliikenteen sillat (2 kpl), Karhunkadun alittavien putkien uusimisen, Itäkaaren alikulkusillan uudelleen rakentamisen, valaistuksen lisäämistä viheralueilla sijaitsevien polkujen yhteyteen, leikkipaikan päivittämisen sekä liikennevalojen rakentamisen Biolinjan ja Itäkaaren liittymään. Kaava-alueen ulkopuolella kustannuksissa on huomioitu muutokset Maistraatinkadun liittymään, Pormestarinkatuun ja Kirjurinkatuun.

Kustannusarvioissa on käytetty maanrakennuskustannusindeksin pistelukua 131,6 (2015=100, elokuu 2023). Arvio sisältää rakentamisen, suunnittelun ja muut tilaajan kustannukset sekä infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisen hankevarauksen 20 %–30 %.

Seuraava vaihe​

Asemakaavaehdotus voidaan viedä kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston käsittelyyn heti lautakunnan hyväksymisen jälkeen, sillä ehdotus on jo ollut nähtävillä eikä maankäyttösopimusta tarvita.

Sovelletut lainkohdat​

Maankäyttö- ja rakennuslaki 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § ja 66 §.​

Maankäyttö- ja rakennusasetus 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § ja 32a §.​

Liite 1​Kartta Karhunaukion yhtenäiskoulu

Liite 2​Vastine muistutuksiin

Oheismateriaali 1​Selostus Karhunaukion yhtenäiskoulu

Oheismateriaali 2​Tilastolomake Karhunaukion yhtenäiskoulu

Oheismateriaali 3​Vuorovaikutusraportti 21.12.2023, muutettu 6.6.2024

Oheismateriaali 4​OAS- ja luonnosvaiheen mielipiteet

Oheismateriaali 5​Kaavaehdotuksesta annetut lausunnot

Oheismateriaali 6​Kaavaehdotuksesta annetut muistutukset​

Laaditut selvitykset ja raportit, www.turku.fi/kaavahaku​

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:​

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä vastineet muistutuksiin (liite 2) ja esittää kaupunginhallitukselle, että 21.12.2023 päivätty ja 6.6.2024 lausuntojen perusteella muutettu asemakaavanmuutosehdotus Karhunaukion yhtenäiskoulu esitetään kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi. Asemakaavanmuutoksen yhteydessä hyväksytään sitovat tonttijaot: HUHKOLA 34.-1 ja LAUSTE 88.-1.​

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että Karhunaukion yhtenäiskoulun asemakaavanmuutoksen toteuttamisen yleisten alueiden kustannusarvion vaihteluväli 10–20 miljoonaa euroa (alv 0 %) esitetään kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi asemakaavaan hyväksymisen yhteydessä.​

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedTurun Polkupyöräilijät ry
tiedVaskun vanhemmat, Vasaramäen koulun vanhempainyhdistys ry
tiedKairinen Marko
tiedKaunisto Toni
tiedLaiterä Ladau Tiina
tiedMaula Henna
esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Kylk § 247
Liite 1:Kartta Karhunaukion yhtenäiskoulu
Liite 2:Vastine muistutuksiin