Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta26118.06.202418

3388-2024 (10 03 01)

Katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat linja-autopysäkeistä Kaerlantiellä Pulmussuontien liittymän läheisyydessä

Tiivistelmä:

Kaerlantielle Pulmussuontien liittymän läheisyyteen on suunniteltu uudet pysäkit 1.7.2025 aloittavalle kehärunkolinjalle. Pysäkkien katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat esitetään kaupunkiympäristölautakunnan hyväksyttäväksi.

Kylk § 261

Kaupunkiympäristö, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelu Eero Paavola, kaupunkirakentaminen, toteutussuunnittelu Riina Rasimus 4.6.2024:

 

Taustaa

 

Kaerlantiellä aloittaa liikennöinnin 1.7.2025 kaksi uutta Fölin linjaa; linja 10A sekä linja 21. Kehälinja 10A liikennöi Kaerlantiellä Kärsämäentieltä Pohjoiskaarelle ja linja 21 reitillä Pulmussuontie-Kaerlantie-Tampereen valtatie.

 

Suunnittelukohde

 

Suunnitellut pysäkit sijaitsevat Kaerlantiellä Kaerlan ja Kärsämäen kaupunginosissa 25.3.2023 voimaan tulleen asemakaavan katualueella.

 

Kuva 1. Suunnittelukohde opaskartalla punaisella.

 

Suunnittelun tavoitteet

 

Pysäkkien suunnittelun tavoitteena on tarjota Fölin uusien linjojen palvelut kohdassa, jossa yhdistyy kaksi uutta runkolinjaa sekä näitä risteävät kaksi uutta täydentävää linjaa.

 

Suunnitelma

 

Suunnitelma koskee Kaerlantien ja Pulmussuontien/Pulmussuonkadun liittymää. Liittymässä on siitä poistuttaessa nykyisin linja-autopysäkit Pulmussuontiellä kohti keskustaa ja Pulmussuonkadulla kohti pohjoista. Nämä pysäkit tulevat jatkossakin palvelemaan 1.7.2025 aloittavia reittejä. Täysin uutena linjana aloittaa liikennöinnin linja 10A Kaerlantiellä. Tätä linjaa varten on suunniteltu uudet pysäkit Kaerlantielle, Kaerlantien ja Pulmussuontien/-kadun liittymän poistumissuunnille. Kohti Tampereen valtatietä liikennöivä uusi linja 21 tulee myös käyttämään toista Kaerlantien pysäkkiä.

 

Kaerlantien uudet pysäkit on suunniteltu ilman ajoratalevikettä. Linja-auto pysähtyy ajokaistan oikeaan reunaan. Pysäkille pysäyttäminen aiheuttaa hetkellisen seisahduksen linja-auton takana tuleville autoille. Tällainen suunnitteluratkaisu on ollut varsin yleisesti käytössä kaduilla, joissa liikennemäärä sen mahdollistaa. Kaerlantiellä mitattu liikenteen määrä on 2200 autoa vuorokauden aikana.

 

Pulmussuontien/Pulmussuonkadun länsipuolella pysäkin odotustilan mahdollistamiseksi ajoradan keskilinjaa siirretään etelämmäs noin 1,6 metrillä. Samalla eteläreunan reunakivilinjaa siirretään keskemmälle niin, että ajoradan leveys pysäkin kohdalla on 7,25 metriä. Eteläreunan jalankulku- ja pyörätien asfaltti uusitaan ja pyörätien ja ajoradan väliin jäävä välikaista nurmetetaan. Pohjoisreunan pysäkin odotustila jatkuu länteen kapenevana jalkakäytäväajoradan liittyessä nykyiseen rakenteeseen.

 

Pulmussuontien/Pulmussuonkadun itäpuolella nykyisen jalankulku- ja pyörätien ja ajoradan väliin muodostetaan pysäkin odotustila kaventamalla ajorataa noin 1,8 metrillä noin 7,0 metriin siirtämällä reunatukilinjaa. Pysäkin odotustila erotetaan pyörätiestä erilaisella pintamateriaalilla (betonilaatta) ja ajoradasta betonisella reunakivellä. Odotustilan ulkopuolella ajorata erotetaan jalankulku- ja pyörätiestä betonisella reunakivellä ja betonikiveyksellä.

 

Pyöräteiden ja ajoradan asfalttia uusitaan ja reuna-alueet nurmetetaan rakennustyön vaatimassa laajuudessa.

 

Pysäkkien odotustilaan sijoitetaan pysäkkikatos.

 

Pulmussuontien itäpuolelle sijoittuvan Kaerlantien ylittävän korotetun suojatien korotusosaa levennetään linja-autoliikenteen minimivaatimusten mukaiseksi. Suojateiden esteettömyyttä parannetaan reunatuen korkeusvaihteluin sekä varoitusalueiden kiveyksillä. Pulmussuonkadulle lisätään suojatie Kaerlantien pohjoispuolelle.

 

Hulevedet ohjataan pinnankallistuksin ja reunakivien avulla nykyisiin ja rakennettaviin hulevesikaivoihin ja nykyiseen hulevesiviemäriverkostoon.

 

Katuvalaistusta parannetaan pysäkkien kohdalla.

 

Kustannukset

 

Suunnitelmien infrarakentamisen rakennusosatasoinen kustannusarvio on 193.000 euroa (alv 0 %). Kustannusarviossa käytetty maarakennuskustannusindeksin pisteluku 128,4 (2020=100, tammikuu 2024). Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 10 % hankevarauksen.

 

Hanke rahoitetaan runkolinjaston investointivaroista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

 

Nähtävilläolo ja muistutukset

 

Pysäkin katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat ovat olleet nähtävänä 20.5-3.6.2024 välisenä aikana. Suunnitelmista tuli muistutus nähtävilläolon aikana.

 

Muistutus

 

Muistutuksessa esitetään huoli ajoradalle pysähtyneen linja-auton vaikutuksesta suojatie-, liittymä- sekä kohtaamisnäkemiin. Myös tontilta poistumisen vaikeutuminen linja-auton pysähtyessä ennen tonttiliittymää on tuotu esiin muistutuksessa.

 

Kaerlantien ajoradan hyvin loiva linjausmuutos on esitetty muistutuksessa aiheuttavan hämmennystä ja vaaratilanteita autojen kohtaamistilanteissa sekä suojatielle pyrkivän havainnoimisessa. Linjausmuutoksen on katsottu muistutuksessa myös heikentävän Kaerlantien autoliikenteen sujuvuutta.

 

Muistuttaja esittää huolen, että pysäkillä tapahtuvat linja-autojen pysähtymiset ja liikkeelle lähdöt aiheuttavat melu-, tärinä- ja pakokaasunhaitan lähimmälle asumiselle. Myös pysäkin mahdollisesti mukanaan tuoma ihmisten oleilu pysäkkialueella aiheuttaa muistuttajan mielestä häiriötä ja roskaamista.

 

Edelle todetuin perustein muistuttaja ehdottaa pysäkin sijainniksi Kaerlantiellä Pulmussuontien/-kadun liittymän toista puolta Kärsämäen urheilupuiston kohdalla.

 

Vastine muistutukseen

 

Katuverkolla kaikkialla uusien pysäkkien sijoittelussa tavoitteena on mahdollistaa liittymissä kaikki mahdolliset liikennöintivariaatiot. Siis mahdollistaa linja-auton pysäkille pääsy riippumatta siitä, mistä linja liittymään tulee ja minne se poistuu. Suunnitteluratkaisuna edellä kuvattu tavoite toteutuu aina, kun pysäkit sijoitetaan liittymään sen kaikkiin poistumishaaroihin. Tämä on ohjannut myös pysäkkisen sijoittelua Kaerlantiellä, koska Kaerlantien lisäksi liittymään saapuu myös linja etelästä Pulmussuontieltä kääntyen vasemmalle Kaerlantielle.

 

Kuva 2. Linjat 1.7.2025 alkaen sekä nykyiset ja uudet pysäkit opaskartalla. Muistutuksessa esitetty vaihtoehtoinen sijainti Kaerlantien itäpuolelle Kärsämäen urheilupuiston kohdalla linjalle 10A olisi siis tullut kyseeseen, mikäli linjaa 21 reitille Pulmussuontie-Kaerlantie-Tampereen valtatie ei olisi tulossa.

 

Pysähtyessään Kaerlantien pysäkille kohti Tampereen valtatietä jää linja-auton takaosan taakse Kaerlantien ylittävä suojatie. Linja-auton takaa jo suojatielle ehtinyt jalankulkija on havaittavissa autosta käsin hyvissä ajoin ennen suojatietä vähän riippuen siitä, mihin kohtaa laituria linja-auto on pysähtynyt. Suojatielle juuri aikovan havaitsemiseksi näkyvyys on rajoitettu. Suojatien käyttäjä ei kuitenkaan tarkasteltujen suuntien kesken ole astumassa lähimmälle autokaistalle vaan ajoradan vastakkaisen puoleiselle kaistalle.

 

Kaupungissa autojen ajokaistojen geometrian suunnittelua ohjaavat niin autojen kuin kaikkien muidenkin käyttäjäryhmien tilatarpeet. On hyvin yleistä, että autojen ajotilan linjaus ja leveys vaihtelevat katutilan käytön ja katualueen leveyden ehdoilla. Turussa paikalliskaduilla nopeusrajoitus on korkeimmillaan 40 km/h, näin myös Kaerlantiellä.

 

Linja-autopysäkin paikka on valikoitunut parhaan palvelun saavuttamiseksi. Neljän pysäkin muodostama kokonaisuus sijaitsee Kaerlan ja Kärsämäen kaupunginosien muodostaman asuinalueen ytimessä. Vaihtoehtoista paikkaa muistutuksen kohteena olevalle pysäkille ei ole suunnittelutyössä löydetty. Pysäkin liikennöinti alkaa valittavaksi tulevan liikennöitsijän toimesta heinäkuun 2025 alusta. Liikennesuunnittelun saaman tiedon mukaan käytettävä liikennöintikalusto tulee olemaan liikevoimatuotoltaan päästötön, siis käytännössä sähkökäyttöis.

 

Muistutuksessa mainittu taukopaikkana käytetty ajoratalevike Kaerlantiellä poistuu.

 

Nähtävilläolon jälkeen katusuunnitelmaa on päivitetty lisäämällä Pulmussuontien ylittävän suojatien ja pyörätien jatkeen kohdalle madallettu reunatuki suojatien liittymän ulkopuoleiseen reunaan esteettömyyden parantamiseksi. Tehdyt muutokset on arvioitu vähäisiksi, eivätkä ne täten edellytä suunnitelmien uudelleen nähtäville asettamista.

 

Liite 1                                  Kaerlantien katusuunnitelma K 5935 041 4.6.2024

 

Liite 2                                  Kaerlantien liikenteenohjaussuunnitelma ote L 5935 029 16.4.2024

 

Oheismateriaali 1               Muistutus

 

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

 

Ehdotus        Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Kaerlantien katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat liitteiden 1 ja 2 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedPoso Terhi
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 261
Liite 1:Kaerlantien katusuunnitelma K 5935 041 4.6.2024
Liite 2:Kaerlantien liikenteenohjaussuunnitelma ote L 5935 029 16.4.2024