Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu 
Infran suunnittelupäällikkö5918.06.2024 

4011-2024 (10 03 01)

Uudenmaankadun runkolinjapysäkin 163 parantaminen Pyhän Kerttulin oikopolun kohdalla, katusuunnitelman hyväksyminen

 

Kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Ossi Kaila 17.6.2024:

 

Turun kaupunginvaltuusto päätti 14.12.2009 § 278 valita joukkoliikennejärjestelmäksi runkobussijärjestelmän. Kaupunginvaltuusto päätti vuoden 2020 toisen osavuosikatsauksen yhteydessä 21.9.2020 § 150, että runkolinjaston käynnistämisajankohtaa siirretään alkavaksi 1.7.2025.

 

Runkolinjaston tavoitteena on luoda koko kaupungin kattava linjasto, jossa käyttäjän on helppo ja turvallinen vaihtaa linjalta toiselle. Runkolinjaston tarkoitus on tarjota tiheään liikennöivät runkolinjat, joita täydennetään liityntälinjoilla, täydentävillä linjoilla sekä erikseen räätälöidyillä koululais- ja palvelulinjoilla. Uudistus parantaa matkustamisen sujuvuutta. Runkolinjaston myötä poikittaisia yhteyksiä tulee lisää, linjat liikennöivät tiheämmin ja Föli-alueen saavutettavuus paranee. Samalla palvelutaso, matkustajille suunnattu informaatio, pysäkki-infra ja linja-autokalusto paranee. Runkolinjaston käyttö tulee olla kaikille sujuvaa sekä esteetöntä. Runkolinjaston käyttöönotto edellyttää pysäkkijärjestelyiden parantamista.

 

Pysäkkimuutoksiin liittyvä periaatepäätös

 

Kaupunkiympäristölautakunta on 16.4.2024 § 143 tehnyt vähäisiin pysäkkimuutoksiin liittyvän periaatepäätöksen, jonka pohjalta infran suunnittelupäällikön on ollut tarkoitus hyväksyä vähäinen katusuunnitelman muutos. 

 

Periaatesuunnitelmassa on esitetty 19 pysäkkikohteen muutokset. Muutokset ovat käytännössä pysäkkilevennyksen ja odotustilan laajentamista, pyöräilyn siirtämisjärjestelyitä odotuskatoksen taakse sekä odotuskatoksen joko lisäämistä tai siirtämistä ja mahdollista kuivatuksen parantamista.

 

Suunnittelukohde ja sen nykytila

 

Suunnittelun kohteena on ensimmäisessä kaupunginosassa sijaitseva Uudenmaankatu Pyhän Kerttulin oikopolun kohdalla.

 

Uudenmaankatu on suunnittelualueen kohdalla kaistajärjestelyineen ja keskisaarekkeineen noin 27 metriä leveä pääkatu. Suunniteltava linja-autopysäkki on kadun itäpuolella sijaitsevan Pyhän Kerttulin oikopolun kohdalla. Nykyinen pysäkki on tyypiltään pysäkkisyvennys, jonka vieressä on eroteltu pyörätie ja jalkakäytävä. Pysäkin kohdalla pyörätien leveys kaventuu noin 1 metriä leveäksi. Pysäkillä ei ole nykyisin katosta tai kunnollista odotustilaa.

Kuva 1: Suunnittelukohteen sijainti opaskartalla

Suunnitelma

 

Nykyinen pysäkkisyvennys muutetaan ajoratapysäkiksi siirtämällä nykyistä reunatukilinjaa (luonnonreunatuki) ajoradan puolelle uuteen linjaan. Pysäkin suunniteltu pituus on 36,00 metriä ja sille rakennetaan odotustila, jonka yhteenlaskettu leveys reunatuen kanssa on 2,70 metriä. Ajoratapysäkin eli linja-auton seisontatilan leveys odotustilan kohdalla on 2,90 metriä. Pysäkin kohdalla odotustila merkitään reunatuen takareunaan asennettavalla valkoisella huomiolaatalla. Muilta osin odotustilan ja viereisen jalkakäytävän pintamateriaali on betonilaattaa ja viereiset erotusalueet betonikiveystä. Odotustilan taakse tulee pyörätie, jonka leveys pysäkin kohdalla on 1,60 metriä sekä jalkakäytävä, jonka leveys on 1,90 metriä. Odotustilaan tulee pysäkkikatos ja roska-astia sekä katoksen molemmille reunoille asennetaan pysäkin suuntaiset pysäkkikaiteet. Reunatuet madalletaan viereisen suojatien kohdalla. Kadun hulevesijärjestelyt säilyvät nykytilanteen mukaisina.

 

Mitoitusajoneuvona käytetään tulevaisuuteen varautumisena nivelbussia, vaikka nykytilanteessa on käytössä telibussit. Periaatesuunnitelman mukaisesti Uudenmaankadun runkolinjapysäkin pysäkkisyvennyksen pituutta mitoittavana tekijänä on käytetty kahta bussia.

 

Kuva 2: Uudenmaankadun katusuunnitelma.

Nähtävillä olo

Laadittu katusuunnitelma ei ole ollut julkisesti nähtävillä.

Ottaen huomioon esitettyjen toimenpiteiden vähäinen muutos nykytilanteeseen, suunnitelman nähtävillä olo ei ole ollut tarkoituksenmukaista.

Kustannukset

 

Hankkeen rakentamissuunnitelmatasoinen kustannusarvio on 69.000 euroa (alv 0 %) ja se sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 15 % hankevarauksen. Kustannusarviossa käytetty maarakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,4 (2020=100, tammikuu 2024).

 

Hanke rahoitetaan runkolinjaston investointivaroista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

 

Infran investointiohjelmassa on 2,5 M€ määrärahavaraus vuosille 2024 ja 2025 runkolinjapysäkkeihin. Mahdollisissa määrärahantarvemuutoksissa asia tuodaan esille osavuosikatsauksissa.

 

Toimivalta

 

Kaupunkiympäristöjohtaja on tehnyt 28.5.2024 § 100 päätöksen kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden hallinnon järjestämisestä. Päätöksen 19 §:n kohdan 1 mukaan infran suunnittelupäällikkö hyväksyy vähäiset tai kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen perustuvat katujen ja muiden yleisten alueiden suunnitelmat.

 

Liite 1   Katusuunnitelma Uudenmaankatu K 6026 058, 17.5.2024

 

Päätös          ​​Päätin hyväksyä kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen perustuvan, liitteen 1 mukaisen katusuunnitelman.​

 

Kari Linnakoski

 

Infran suunnittelupäällikkö

 

Jakelu

tiedKaupunkiympäristö, katuympäristön kunnossapito ja kaupunkivedet
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
tiedKaupunkiympäristölautakunta


Liitteet:

Kypakyts § 59
Liite 1:Katusuunnitelma Uudenmaankatu K 6026 058, 17.5.2024