Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu | |||
Infran suunnittelupäällikkö | 55 | 17.06.2024 |
4704-2024 (10 03 01)
Varkkavuorenkadun runkolinjapysäkit Jahtilähteenkadun kohdalla, katusuunnitelman hyväksyminen
Kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Riina Rasimus 14.6.2024:
Turun kaupunginvaltuusto päätti 14.12.2009 § 278 valita joukkoliikennejärjestelmäksi runkobussijärjestelmän. Kaupunginvaltuusto päätti vuoden 2020 toisen osavuosikatsauksen yhteydessä 21.9.2020 § 150, että runkolinjaston käynnistämisajankohtaa siirretään alkavaksi 1.7.2025.
Runkolinjaston tavoitteena on luoda koko kaupungin kattava linjasto, jossa käyttäjän on helppo ja turvallinen vaihtaa linjalta toiselle. Runkolinjaston tarkoitus on tarjota tiheään liikennöivät runkolinjat, joita täydennetään liityntälinjoilla, täydentävillä linjoilla sekä erikseen räätälöidyillä koululais- ja palvelulinjoilla. Uudistus parantaa matkustamisen sujuvuutta. Runkolinjaston myötä poikittaisia yhteyksiä tulee lisää, linjat liikennöivät tiheämmin ja Föli-alueen saavutettavuus paranee. Samalla palvelutaso, matkustajille suunnattu informaatio, pysäkki-infra ja linja-autokalusto paranee. Runkolinjaston käyttö tulee olla kaikille sujuvaa sekä esteetöntä. Runkolinjaston käyttöönotto edellyttää pysäkkijärjestelyiden parantamista.
Pysäkkimuutoksiin liittyvä periaatepäätös
Kaupunkiympäristölautakunta on 16.4.2024 § 143 tehnyt vähäisiin pysäkkimuutoksiin liittyvän periaatepäätöksen, jonka pohjalta infran suunnittelupäällikön on ollut tarkoitus hyväksyä vähäinen katusuunnitelman muutos.
Periaatesuunnitelmassa on esitetty 19 pysäkkikohteen muutokset. Muutokset ovat käytännössä pysäkkilevennyksen ja odotustilan laajentamista, pyöräilyn siirtämisjärjestelyitä odotuskatoksen taakse sekä odotuskatoksen joko lisäämistä tai siirtämistä ja mahdollista kuivatuksen parantamista.
Suunnittelukohde ja sen nykytila
Suunnittelun kohteena on Vätin kaupunginosaan Varkkavuorenkadulle Jahtilähteenkadun risteyksen kohdalle sijoittuvat nykyiset linja-autopysäkit. Suunnittelualue sijoittuu asuinkerrostalovaltaisen alueen keskelle ja rajautuu myös liikerakennusten korttelialueeseen.
Varkkavuorenkadun ajorata on noin 8 metriä leveä ja katualueen länsireunaan sijoittuu yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie. Ajoradan itäpuolella on reunakivellä ajoradasta erotettu betonilaattapintainen jalkakäytävä. Jalkakäytävä sijoittuu osittain tontin puolelle rasitesopimuksen mukaisesti. Varkkavuorenkadun ylittävä suojatie Jahtilähteenkadun eteläpuolella on korotettu suojatie, joka säilyy nykyisellään.
Pysäkkien nykyinen muotoilu ei mahdollista linja-auton esteetöntä pääsyä reunakiven viereen. Lännenpuoleisella pysäkillä 34 on pysäkkikatos.
Kuva 1: Suunnittelukohteen sijainti opaskartalla.
Suunnitelmat
Varkkavuorenkadun runkolinjapysäkkejä Jahtilähteenkadun kohdalla parannetaan ensisijaisesti pysäkin esteettömyyden parantamiseksi. Reunakivilinjojen muutoksilla pyritään helpottamaan bussin ajoa mahdollisimman lähelle reunakiveä, jotta matkustajien sisäänpääsy bussiin helpottuisi.
Periaatesuunnitelman mukaisesti Varkkavuorenkadun pysäkkien mitoitusajoneuvona käytetään tulevaisuuteen varautuen yhtä nivelbussia.
Pysäkkien kohdalla reunatuen näkymä on vähintään 12 cm. Reunakiven nosto edellyttää myös nykyisten pysäkkien odotustilojen pinnan nostoa. Reunatuen taakse tehdään huomiokiveys valkoisella huomiolaattarivillä. Muilta osin pysäkin odotustilan pintamateriaali on betonilaatta.
Varkkavuorenkadun lännenpuoleisen pysäkin odotustilaa pidennetään. Reunakiven noston aiheuttama odotustilan tasauksen Nykyinen pysäkkikatos säilytetään.
Idänpuoleiselle pysäkille sijoitetaan uusi pysäkkikatos roska-astioineen.
Pintavedet ohjataan pinnankallistusten ja reunakiven avulla rakennettaviin hulevesikaivoihin ja hulevesiviemäriverkostoon.
Suojatien esteettömyyttä parannetaan Jahtilähteenkadun pohjoispuolella Varkkavuorenkadun ylittävällä suojatiellä.
Kadun valaistus uusitaan tarvittavin osin.
Kuva 2. Varkkavuorenkadun katusuunnitelma Jahtilähteenkadun kohdalla.
Nähtävillä olo
Laaditut katusuunnitelmat eivät ole olleet julkisesti nähtävillä. Ottaen huomioon esitettyjen toimenpiteiden vähäisen muutoksen nykytilanteeseen, suunnitelman nähtävillä olo ei ole ollut tarkoituksen mukaista.
Kustannukset
Hankkeen rakentamissuunnitelmatasoinen kustannusarvio on 77 000 euroa (alv 0 %) ja se sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 10 % hankevarauksen. Kustannusarviossa käytetty maarakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,4 (2020=100, tammikuu 2024).
Hanke rahoitetaan runkolinjaston investointivaroista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.
Infran investointiohjelmassa on 2,5 M€ määrärahavaraus vuosille 2024 ja 2025 runkolinjapysäkkeihin. Mahdollisissa määrärahantarvemuutoksissa asia tuodaan esille osavuosikatsauksissa.
Toimivalta
Kaupunkiympäristöjohtaja on tehnyt 28.5.2024 § 100 päätöksen kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden hallinnon järjestämisestä. Päätöksen 19 §:n kohdan 1 mukaan infran suunnittelupäällikkö hyväksyy vähäiset tai kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen perustuvat katujen ja muiden yleisten alueiden suunnitelmat.
Liite 1 Katusuunnitelma Varkkavuorenkatu, Runkolinjapysäkit 26 ja 34 Jahtilähteenkadun liittymä, K 7246 035, 19.4.2024
Päätös Päätin hyväksyä kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen perustuvat, liitteen mukaisen katusuunnitelman.
Kari Linnakoski
Infran suunnittelupäällikkö
Jakelu
tiedKaupunkiympäristö, katuympäristön kunnossapito ja kaupunkivedet
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
tiedKaupunkiympäristölautakunta
Liitteet:
Kypakyts § 55
Liite 1:Katusuunnitelma Varkkavuorenkatu, Runkolinjapysäkit 26 ja 34 Jahtilähteenkadun liittymä, K 7246 035, 19.4.2024