Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta25818.06.202415

3536-2024 (10 03 01, 08 00 00)

Itä-Skanssin asemakaava-alueen osan katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Itä-Skanssin asemakaava-alueen katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat. Vallikadun raitiotien tilavaraukselle istutetaan puita ja kadulla on yksisuuntaiset pyörätiejärjestelyt.

Kylk § 258

Kaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Joonas Kaskinen, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri Harry Jaakkola 4.6.2024:

Yleistä

Alueella on kaupunginvaltuuston 23.1.2023 § 12 hyväksymä asemakaava. Itä-Skanssin asemakaava on tullut voimaan 25.3.2023.

​Asemakaava mahdollistaa monipuolisen asuntotuotannon, koulun ja päiväkotien toteuttamisen, liike- ja toimistotilojen sekä myymälätilan rakentamisen. Asemakaava-alueelle on arvioitu sijoittuvan noin 2300 asukasta.

​Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus on teettänyt Itä-Skanssin asemakaava-alueelle katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat. Hyväksyttäväksi esitetään Vallikadun, Traverssipolun, Sitadellinkujan, Vallipolun sekä Lunettipolun katusuunnitelmat sekä liikenteenohjaussuunnitelmat. Skanssinpolun puistosuunnitelma laaditaan myöhemmin, koska suunnitelma käsittää laajemman kokonaisuuden, joka ulottuu kaava-alueen ulkopuolelle Uudenmaantieltä Huhkolaan asti.

Suunnitelmat

Itä-Skanssin katuverkon järjestelyt ja liikenteelliset ratkaisut on määritelty alueen asemakaavassa. Vallikadun suunnitelmaan on tehty tilavaraus raitiotielle kaupunginvaltuuston päätöksen 14.12.2015 § 212 perusteella.

Vallikatu on alueen kokoojakatu, johon on tehty tilavaraus raitiotielle kadun keskiosaan. Ajoradat ovat tämän tilavarauksen molemmin puolin yksisuuntaisia, samoin kuin erotetun jalankulku- ja pyöräilyväylän pyörätieosuudet. Vallikadun suunnittelussa on pyritty korostamaan jalankulun ja pyöräilyn asemaa, joten Vallikadun poikkikatujen risteykset ovat suunniteltu ylijatketuilla jalankulku- ja pyöräilyväylillä.

​Kadun keskiosaan, viherkaistan reunoille, istutetaan kaksi puuriviä. Ajoradan kulutuskerroksena on asfaltti. Yksisuuntaisten pyöräteiden kulutuskerros on punaista asfalttia ja jalkakäytävien betonilaattaa ja -kiveystä. Reunatuet ovat luonnonkiveä.

Traverssipolku ja Lunettipolku ovat jalankululle ja pyöräilylle sekä huoltoliikenteelle varattuja katuja. Väylien pintamateriaali on betonikiveystä tai asfalttia. Molemmille kaduille on esitetty istutettavaksi puita.

Vallipolku on tonttikatu, johon tulee muutama aikarajoitettu pysäköintipaikka

mahdollisen myymälätilan tarpeita ajatellen. Katumaisella osuudella on viisi metriä leveä ajorata, jonka pintamateriaali on asfalttia. Kääntöpaikalla pintamateriaali on kokonaan betonikiveystä. Ajoradan eteläpuolella on reunatuella korotettu kaksi metriä leveä pysäköintikaista ja tämän jälkeen reunatuella korotettu kolmen metrin jalkakäytävä. Ajoradan pohjoispuolella on kahdeksan metrin viheralue ja sen jälkeen kolmen metrin jalkakäytävä.

Kadun viheralueille on esitetty hulevesipainanne sekä puuistutuksia.

Sitadellinkujan alkuosa on tonttiliikenteelle sekä yleisten rakennusten korttelialueen (Y) saattoliikenteelle suunniteltu katu. Kadun loppuosa on varattu jalankululle ja pyöräilylle sekä huoltoliikenteelle. Katumaisella osuudella on viisi metriä leveä ajorata, jonka pintamateriaali on asfaltti. Ajoradan eteläpuolella on 2,5 metrin jalkakäytävä, pohjoispuolella on 2,5 metriä leveä erotusalue ja kaksi metriä leveä jalkakäytävä. Kääntöpaikalla pintamateriaali on kokonaan betonikiveystä. Sitadellinkuja jakautuu kahteen erilaiseen osuuteen; katumaiseen ja puistomaiseen. Sitadellinkujan alkupäässä katumaisella osuuudella on puurivi kadun pohjoisreunalla, kadun loppupäässä olevalla puistomaisella osuudella puurivi on sijoitettu kadun eteläreunalle.

Nähtävilläolo

Suunnitelmat ovat olleet nähtävillä 20.5.2024. – 3.6.2024 välisenä aikana. Nähtävillä olon aikana ei ole jätetty muistutuksia.

Kustannusarvio

Kaupunginvaltuuston 23.1.2023 § 12 asemakaavan hyväksymisen yhteydessä hyväksymä Itä-Skanssin asemakaavan yleisten alueiden infran kustannusarvio 7,6 miljoonaa euroa on perustunut katusuunnitelmatasoiseen kustannuslaskelmaan. Kustannusarvioon sisältyy vesihuollon rakentaminen asemakaava-alueelle. Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku oli 129,36 (2015=100, heinäkuu 2022). Tällöin asemakaavapäätöksen kustannusarvio on maarakennuskustannusindeksin pisteluvulla 128,4 (2015=100, tammikuu 2024) 7,54 miljoonaa euroa.

Hyväksyttäväksi esitettävien katusuunnitelmien katusuunnitelmatasoinen kustannusarvio on 7,30 miljoonaa euroa (alv 0 %). Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,4 (2015=100, tammikuu 2024) sisältäen 15 % suuruisen hankevarauksen. Kustannusarvioon sisältyy hulevesiviemärin rakentaminen asemakaava-alueelle. Kustannusarvioon ei sisälly Skanssinpolun puistosuunnitelma, joka tuodaan käsittelyyn myöhemmin osana laajempaa useamman kaava-alueen käsittävää suunnitelmakokonaisuutta. Skanssinpolku on sisältynyt Itä-Skanssin asemakaavan yleisten alueiden kustannusarvioon, jossa sen osuus on ollut 0,1 milj. €.

Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen (kv 13.2.2023 § 32) mukaisesti, mikäli hankkeen hyväksytty kustannusarvio hankevarauksineen nousee indeksikorjaukset huomioon ottamisen jälkeen 10 % ja vähintään 100.000 euroa, tai mikäli hankkeessa tapahtuu jokin muu merkittävä muutos, saatetaan päivitetty kustannusarvio tms. muutosten jälkeen toimivaltaisen tahon käsiteltäväksi.

Koko hankkeen kustannusarvio ei näillä näkymin tule ylittämään kaupunginvaltuuston hyväksymää, indeksillä korjattua kustannusarviota eikä edellä esitettyä tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaista 10 % rajaa. Näin ollen hankkeen kustannusarviota ei ole tarpeen lähettää kaupunginvaltuustoon uudelleen käsiteltäväksi.

Liite 1​Katusuunnitelma Vallikatu K 9128 001, 26.4.2024

Liite 2​Katusuunnitelma Traverssipolku K 5399 069, 26.4.2024

Liite 3​Katusuunnitelma Vallipolku K 9400 001, 26.4.2024

Liite 4​Katusuunnitelma Sitadellinkuja K 9401 001, 26.4.2024

Liite 5​Katusuunnitelma Lunettipolku K 9402 001, 26.4.2024

Liite 6​Liikenteenohjaussuunnitelma L 9128 002, 14.5.2024

Oheismateriaali 1​Suunnittelualue

​Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää:

- hyväksyä liitteiden 1–6 mukaiset katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat ja

-​ että päätös määrätään tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman (MRL 202 §).

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 258
Liite 1:Katusuunnitelma Vallikatu K 9128 001, 26.4.2024
Liite 2:Katusuunnitelma Traverssipolku K 5399 069, 26.4.2024
Liite 3:Katusuunnitelma Vallipolku K 9400 001, 26.4.2024
Liite 4:Katusuunnitelma Sitadellinkuja K 9401 001, 26.4.2024
Liite 5:Katusuunnitelma Lunettipolku K 9402 001, 26.4.2024
Liite 6:Liikenteenohjaussuunnitelma L 9128 002, 14.5.2024