Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta25918.06.202416

3493-2024 (10 03 01, 08 00 00)

Jakob Bremerin kadun ja Pikisaarenpuiston katu-, puisto- ja liikenteenohjaussuunnitelmat pysäkin ja kääntöpaikan parantamiseksi

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnan hyväksyttäväksi esitetään suunnitelmat linja-autopysäkin ja kääntöpaikan parantamisesta Jakob Bremerin kadulla ja Pikisaarenpuistossa. Pysäkkisuunnitelmat mahdollistavat sujuvan liikennöinnin 1.7.2025 aloittaville Fölin uudelle runkolinjaston reitille.

Kylk § 259

Kaupunkiympäristö, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelu Harry Jaakkola ja kaupunkirakentaminen, toteutussuunnittelu Riina Rasimus 3.6.2024:

 

Taustaa

 

Fölin runkolinjasto aloittaa liikennöinnin vuoden 2025 heinäkuun alussa. Linjaston perustan muodostavat suurimpien asuinalueiden ja kauppatorin väliset linjat sekä näitä linjoja risteävät kehärunkolinjat. Linjojen risteämiskohtien katuliittymähaaroihin rakennetaan laadukkaat pysäkit, joissa matkustajalla on vaivatonta vaihtaa linja-autoa eri linjojen kesken. Lisäksi parannetaan bussien kääntöpaikkojen toimivuutta ja viihtyisyyttä.

 

Suunnittelukohde

 

Suunnittelualue sijaitsee Pikisaaren kaupunginosassa. Suunnittelualue on 20.4.1953 ja 4.5.1987 voimaan tulleissa asemakaavoissa katu- ja puistoaluetta. Suunnittelukohteen sijainti opaskartalla on esitetty kuvassa 1.

 

Kuva 1. Suunnittelukohde Jakob Bremerin katu ja Pikisaarenpuisto.

 

Suunnittelun tavoitteet

 

Pysäkkiparannuksen tavoitteena on parantaa kääntöpaikan toimivuutta ja viihtyisyyttä laajentamalla pysäkin kääntöympyrää ja parantamalla asiakkaiden viihtyisyyttä rakentamalla laadukas odotuslaituri sekä pysäkkikatos ja runkolukittavat polkupyörätelineet. Pysäkkilaiturin pituus ja kääntöympyrä ovat mitoitettu nivelbussille.

 

Muutokset nykytilaan

 

Jakob Bremerin kadun kääntöpaikka on aikanaan mitoitettu pienemmälle kalustolle ja nykyisten linja-autojen on hankala kääntyä käytössä olevassa tilassa. Tämän lisäksi odotuslaituri puuttuu ja pysäkkikatosta ei ole.

 

Tila pysäkkimuutokselle Jakob Bremerin kadulle on saatu siirtämällä jalankulku- ja pyöräilyväylää hieman kauemmas nykyisestä kääntöpaikasta. Jalankulku- ja pyöräilyväylä sijaitsee jo nykytilanteessa puistoalueella.

 

Matkustajien odotustila erotetaan ajoradasta reunatuella ja jalankulku- ja pyörätiestä eri pintamateriaalilla. Odotustilan pintamateriaali on betonilaatta, jalankulku- ja pyörätien asfaltti.

 

Alueen kuivatusta parannetaan muotoilemalla nykyisiä painanteita ja uusimalla rumpuja. Sivupainanteissa pintavedet ohjataan nykyiseen ojastoon.

 

Kääntöpaikan valaistusta parannetaan.

 

Kustannukset

 

Jakob Bremerin kadun kääntöpaikan ja pääteaseman parantamisen rakennusosatasoinen kustannusarvio on 281.000 euroa (alv 0 %). Kustannusarviossa käytetty maarakennuskustannusindeksin pisteluku on 131,6 (2015=100, elokuu 2023).

 

Hanke rahoitetaan runkolinjaston pysäkkiparannusten investointivaroista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäviksi.

 

Nähtävilläolo ja muistutukset

 

Suunnitelmat pysäkeistä ja niiden aiheuttamista muutoksista ovat olleet nähtävänä 20.5- 3.6.2024 välisenä aikana. Suunnitelmista ei ole jätetty muistutuksia nähtävilläolon aikana.

 

Nähtävillä olon jälkeen katu- ja puistosuunnitelmaa on päivitetty katoksen ja joukkoliikenteen kuljettajille varatun WC-tilan tilavarausten sijainnin osalta.

 

Liite 1                                  Jakob Bremerin kadun ja Pikisaarenpuiston katu- ja puistosuunnitelma KW 7585 006, 4.6.2024

 

Liite 2                                  Jakob Bremerin kadun ja Pikisaarenpuiston liikenteenohjaussuunnitelma L 7585 005, 2.5.2024

 

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

 

Ehdotus        Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Jakob Bremerin kadun ja Pikisaarenpuiston katu-, puisto- ja liikenteenohjaussuunnitelmat liitteiden 1 ja 2 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 259
Liite 1:Jakob Bremerin kadun ja Pikisaarenpuiston katu- ja puistosuunnitelma KW 7585 006, 4.6.2024
Liite 2:Jakob Bremerin kadun ja Pikisaarenpuiston liikenteenohjaussuunnitelma L 7585 005, 2.5.2024