Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 260 | 18.06.2024 | 17 |
3389-2024 (10 03 01, 08 00 00)
Uuden linja-autopysäkin katu- ja liikenteenohjaussuunnitelma Kaerlantiellä Paltankadun liittymän läheisyydessä
Tiivistelmä:
Kaerlantielle, Paltankadun liittymään on suunniteltu uusi pysäkki heinäkuussa 2025 aloittaville runkolinjoille. Pysäkin katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat esitetään kaupunkiympäristölauta-kunnan hyväksyttäväksi.
Kylk § 260
Kaupunkiympäristö, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelu Eero Paavola, kaupunkirakentaminen, toteutussuunnittelu Riina Rasimus 4.6.2024:
Taustaa
Heinäkuun 2025 alussa Kaerlantiellä aloittaa liikennöinnin kaksi uutta Fölin linjaa, kehälinja 10A sekä linja 21 Paattinen-Puutori. Linjan 21 kohti Paattista oleva pysäkki sijaitsee Tampereen valtatiellä ja sen pariksi on suunniteltu uusi pysäkki Kaerlantielle Paltankadun liittymään.
Suunnittelukohde
Suunniteltu pysäkki sijaitsee Kaerlantiellä, Kaerlan kaupunginosassa, 25.3.2023 voimaan tulleen asemakaavan katualueella.
Kuva 1. Uusi pysäkki opaskartalla Kaerlantiellä ja nykyinen pysäkki Tampereen valtatiellä.
Suunnittelun tavoitteet
Pysäkin katusuunnitelma on laadittu ensisijaisesti uuden aloittavan linjan 21 Paattinen-Puutori pysäkkiparin järjestämiseksi Kaerlantien ja Tampereen valtatien liittymän läheisyyteen. Nykyisin liittymässä on pysäkki Paattisten suuntaan Tampereen valtatiellä ja uusi pysäkki Kaerlantiellä rakennetaan tämän pariksi. Pysäkeillä parannetaan mm. Runosmäen terveyspalvelujen saavutettavuutta joukkoliikenteellä pohjoisesta.
Suunnitelma, muutokset nykytilaan
Pysäkille ei rakenneta ajoratalevikettä, vaan linja-auto pysähtyy kaistalle. Tämä on katsottu turvalliseksi, koska Kaerlantie on varsin vähäliikenteinen. Pysäkin ja sen ympäristön suunnittelussa on tavoiteltu kohtuullista esteettömyyttä.
Pysäkin matkustajien odotustila on suunniteltu samaan tasoon nykyisen jalankulku- ja pyöräilyväylän kanssa. Odotustilan pintamateriaali on betonilaatta ja se erotetaan reunakivellä ajoradasta. Odotustila varustetaan katoksella.
Pintavedet ohjataan pinnankallistuksilla nykyisiin hulevesikaivoihin.
Kustannukset
Hankkeen rakentamissuunnitelmapohjainen kustannusarvio on 35.000 euroa ja se sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 10 % hankevarauksen. Kustannusarviossa käytetty maarakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,4 (2020=100, tammikuu 2024).
Hanke rahoitetaan runkolinjaston investointivaroista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.
Nähtävilläolo
Pysäkin katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat ovat olleet nähtävänä 20.5-3.6.2024 välisenä aikana. Suunnitelmista ei ole jätetty muistutuksia.
Nähtävilläolon aikana katusuunnitelmaa on päivitetty teknisluontoisella nimiön merkintöjen korjauksella sekä lisäämällä Kaerlantien ylittävän suojatien kohdalle madallettu reunatuki esteettömyyden parantamiseksi. Tehdyt muutokset on arvioitu vähäisiksi, eivätkä ne täten edellytä suunnitelmien uudelleen nähtäville asettamista.
Liite 1 Kaerlantien katusuunnitelma Paltankadun kohdalla, runkolinjapysäkki, K 5935 040, 4.6.2024
Liite 2 Suunnittelualueen liikenteenohjaussuunnitelma ote L 5808 094 8.4.2024
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi
Ehdotus Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Kaerlantien katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat Paltankadun kohdalla liitteiden 1 ja 2 mukaisesti.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
Liitteet:
Kylk § 260
Liite 1:Kaerlantien katusuunnitelma Paltankadun kohdalla, runkolinjapysäkki, K 5935 040, 4.6.2024
Liite 2:Suunnittelualueen liikenteenohjaussuunnitelma ote L 5808 094 8.4.2024