Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta25718.06.202414

3390-2024 (10 03 01, 08 00 00)

Hämeentien uusien linja-autopysäkkien katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat Rehtorinpellonkadun liittymän läheisyydessä

Tiivistelmä:

Hämeentielle on suunniteltu uudet linja-autopysäkit Rehtorinpellonkadun liittymän läheisyyteen. Pysäkit ovat välttämättömiä heinäkuussa 2025 aloittavalle uudelle runkolinjalle. Suunnitelmat pysäkeistä esitetään kaupunkiympäristölautakunnan hyväksyttäväksi.

Kylk § 257

Kaupunkiympäristö, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelu Eero Paavola, kaupunkirakentaminen, toteutussuunnittelu Riina Rasimus 4.6.2024:

 

Taustaa

 

Uudet kehärunkolinjat aloittavat liikennöinnin reitillä Kiinamyllynkatu - Hämeentie 1.7.2025. Palvellakseen yliopiston seutua, linjalla tulee olla seisakkeet Hämeentiellä mahdollisimman lähellä Kiinamyllynkadun liittymää. Ainoa kyseeseen tullut kohta pysäkeille on Rehtorinpellonkadun liittymän itäpuolella. Kiinamyllynkadulla pysäkeille ei ole tilaa.

 

Suunnittelukohde

 

Kohde sijaitsee Hämeentiellä TYKS:n U-sairaalan ja Kauppakorkeakoulun välissä, 1.8.2015 voimaan tulleen asemakaavan katualueella. Hämeentie on luonteeltaan keskustaan johtava pääkatu, jolla liikennöi useita niin Turun seudullisen joukkoliikenteen kuin myös kaukoliikenteen linjoja. Kadulla on molemmin puolin jalankululle ja pyöräilylle toisistaan erotellut väylät.

 

Kuva 1: Suunnittelukohteen sijainti opaskartalla.

 

Suunnittelun tavoitteet

 

Suunnittelutyön tavoitteena on toteuttaa Hämeentielle uudet linja-autopysäkit siten, että niitä pystyvät käyttämään Hämeenkatu - Hämeentie -reitillä liikennöivät sekä reitillä Kiinamyllynkatu - Hämeentie -reitillä liikennöivät linjat. Uusia pysäkkejä tulee heinäkuun 2025 alusta alkaen käyttämään kuusi Turun seudullisen joukkoliikenteen linjaa.

 

Suunnitelma

 

Hämeentielle Rehtorinpellonkadun itäpuolelle on suunniteltu molemmin puolin kahden linja-auton mittaiset ajoratalevikkeet. Ajoratalevityksien kohdalla jalankulun ja pyöräilyn väyliä on siirretty lähes kiinni kiinteistörajoihin.

 

Kuva 2: Pysäkkilevikkeet ja niiden aiheuttamat pyörätien ja jalkakäytävän siirrot.

 

Kohti keskustaa kulkevalle linjalle tarkoitettu pysäkki joudutaan sijoittamaan ennen Rehtorinpellonkadun liittymää. Liittymässä on liikennevalo-ohjaus toiminnassa klo 6–24. Linja-auton ollessa tällä pysäkillä valo-ohjaamattomaan aikaan klo 24–6, suojatielle pyrkivän jalankulkijan havaitseminen autosta katsottuna vaatii tarkkaavaisuutta. Jotta näkemämatkan ohjearvot saavutetaan, Hämeentien nopeusrajoitus 40 km/h on suunnitelmassa siirretty alkamaan heti Hämeensillan jälkeen. Valo-ohjaamattomaan aikaan linja-autoliikenne on hyvin vähäistä.

 

Pysäkkisyvennysten kohdalle rajataan erilaisella pintamateriaalilla (betonilaatta) kapeat odotustilat. Pyörätie erottuu asfalttipintaisena ja pyörätien taakse sijoittuva jalkakäytävä betonilaattapintaisena. Odotustilan kapeuden ja maanalaisen tekniikan vuoksi kummallekin pysäkille sijoitetaan pysäkkikatos jalkakäytävän takareunaan. Pysäkkikatokset valaistaan. Muilta osin katuvalaistus säilyy nykyisellään.

 

Katualueella pintavedet johdetaan pinnan kallistuksin ja reunatukien avulla rakennettaviin ja nykyisiin hulevesikaivoihin ja hulevesiviemäriverkostoon.

 

Kustannukset

 

Hankkeen rakentamissuunnitelmapohjainen kustannusarvio on 267.000 euroa (alv 0 %) ja se sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 20 % hankevarauksen. Kustannusarviossa käytetty maarakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,4 (2020=100, tammikuu 2024).

 

Hanke rahoitetaan runkolinjaston investointivaroista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

 

Nähtävilläolo

 

Pysäkkien katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat ovat olleet nähtävänä 20.5-3.6.2024 välisenä aikana. Suunnitelmista ei tehty muistutuksia.

 

Liite 1                                  Suunnittelualueen katusuunnitelma K 5793 141 8.5.2024

 

Liite 2                                  Suunnittelualueen liikenteenohjaussuunnitelma L 5793 123 28.5.2024

 

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

 

Ehdotus        Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Hämeentien katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat liitteiden 1 ja 2 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 257
Liite 1:Suunnittelualueen katusuunnitelma K 5793 141 8.5.2024
Liite 2:Suunnittelualueen liikenteenohjaussuunnitelma L 5793 123 28.5.2024