Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta24011.06.202417

2524-2024 (02 08 02)

Hankintaoikaisuvaatimus Topinojankaaren rakentaminen (rakennusurakka 1): urakoitsijan valinta

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnan hankintapäätöksestä 9.4.2024 § 128 (hankinta Topinojankaaren rakentaminen (rakennusurakka 1): urakoitsijan valinta) on tehty hankintaoikaisuvaatimus. Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään, että hankintaoikaisuvaatimus hylätään kokonaisuudessaan perusteettomana.

Kylk § 240

Konsernihallinto, lakipalvelut, kaupunginjuristi Lauri Kyllönen 6.6.2024:

 

Asian tausta

 

Turun kaupungin kaupunkiympäristön rakennuttaminen on pyytänyt tarjouksen Topinojankaaren rakentaminen (rakennusurakka 1) hankintaa koskien. Kyseessä on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, myöhemmin ”hankintalaki”) kansallisen kynnysarvon ylittävä rakennusurakka. Urakka-aika alkaa keväällä 2024 ja päättyy syksyllä 2025.

 

Kaupunkiympäristön rakennuttaminen on kilpailuttanut urakan Topinojankaaren rakentaminen (rakennusurakka 1). Kaupunkiympäristölautakunta on 23.1.2024 § 26 päättänyt urakoitsijan valintakriteereistä ja siitä, että urakan kilpailutus voidaan käynnistää. Kilpailutus on tapahtunut avoimella menettelyllä.

 

HILMA-hankintakanavalla on 6.2.2024 julkaistu hankintailmoitus, jossa pyydettiin mahdollisia tarjoajia jättämään tarjouksensa 13.3.2024 klo 13.00 mennessä. Urakoitsijan valintakriteerinä oli halvin hinta.

 

Tarjoukset avattiin 14.3.2024, tarjousten avauspöytäkirja on esitetty oheismateriaalissa 10.

 

Määräaikaan mennessä saapui seitsemän (7) tarjousta.

 

Määräaikaan mennessä saapuneista tarjouksista kaikki täyttivät tarjouspyynnön kelpoisuuden ehdot.

 

Hyväksyttyjen tarjoajien antamat urakkahinnat (alv 0 %):​ 

LM-Suomiset Oy

1.990.000,00 €

Resolum Oy

2.047.000,00 €

Oteran Oy

2.112.000,00 €

Maisemarakennus Viitanen Oy

2.158.000,00 €

Kuljetusliike Sautila Oy

2.362.000,00 €

Marttilan Maanrakennus Oy

2.408.747,00 €

YIT Infra Oy

2.737.100,00 €

 

Hinnaltaan halvimman tarjouksen tehneen LM-Suomiset Oy:n tarjouksen mukaisesti urakan kokonaishinta on 1.990.000,00 euroa.

 

Hankkeen rakennusosatasoinen (ns. ROLA-tasoinen) kustannusarvio talousarviossa on 2.650.000,00, joten hanke voidaan toteuttaa kustannusarvion puitteissa. Hankkeen aloittamiseen on varattu 650 000 vuodelle 2024. Hankkeen loppuun saattamisen edellyttämä määrärahavaraus tehdään vuoden 2025 talousarvion laadinnan yhteydessä.

 

Urakka-aika alkaa keväällä 2024 ja päättyy syksyllä 2025.

 

Kaupunkiympäristölautakunta on hankintapäätöksellään 09.04.2024 128 § päättänyt päätöksellään muun ohella seuraavasti:

 

-Topinojankaaren rakentaminen (rakennusurakka 1) -urakan urakoitsijaksi valitaan LM-Suomiset Oy 6.2.2024 päivätyn tarjouspyynnön ja 13.3.2024 päivätyn tarjouksen mukaisesti siten, että kokonaisurakkahinta on 1.990.000,00 euroa (alv 0 %),

 

- kaupunkirakentamisjohtaja oikeutetaan tekemään sopimukseen tarvittavia vähäisiä muutoksia ja valtuutetaan allekirjoittamaan sopimus yksin, ja

 

- pöytäkirja tämän asian kohdalla tarkastetaan heti.

 

Sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävällä sopimuksella. Hankintapäätös voidaan panna täytäntöön ja hankintasopimus tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä.

 

Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.”

 

Resolum Oy on tehnyt asiassa hankintaoikaisuvaatimuksen 22.4.2024 ja täydentänyt vaatimustaan 24.4.2024.

 

Resolum Oy:n valitus markkinaoikeuteen ja Turun kaupungin sitoumus

 

Resolum Oy on myös valittanut asiasta markkinaoikeuteen.

 

Turun kaupunki on antanut markkinaoikeudelle sitoumuksen, että hankintaa ei panna täytäntöön, niin kauan kuin Resolum Oy:n valitus eli markkinaoikeuden diaarinumero 302/03.04.04.00.04/2024 on vireillä markkinaoikeudessa.

 

Hankintaoikaisuvaatimus perusteineen

 

Resolum Oy on vaatinut, että Turun kaupungin kaupunkiympäristölautakunta kumoaa 9.4.2024 tekemänsä päätöksen urakoitsijan valinnasta Topinojankaaren rakentaminen (rakennusurakka 1) -urakkaa koskien ja muuttaa päätöstä hankintaoikaisuna siten, että urakoitsijaksi valitaan Resolum Oy.  

 

Resolum Oy on esittänyt vaatimustensa perusteeksi seuraavaa:

 

”Oikaisuvaatimuksen ja hankintaoikaisun kohteena olevassa Turun kaupungin

kaupunkiympäristölautakunta päätöksessä on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, myöhemmin ”Hankintalaki”) mukaisesta, avoimella menettelyllä kilpailutetusta rakennusurakasta.  

 

Turun kaupungin kaupunkiympäristölautakunta on julkaissut 6.2.2024 HILMA-hankintakanavalla ilmoituksen, jossa Turun kaupungin kaupunkiympäristölautakunta on pyytänyt tarjoajia jättämään tarjouksensa 13.3.2024 klo 13:00 mennessä. Valintaperusteena on ollut halvin hinta.

 

Tarjouspyynnön (liite 1) kohdassa Muut tiedot (s. 12) on määritelty, että tarjoajalla tulee olla hankinnan kokoon ja laatuun nähden taloudelliset edellytykset hankinnan suorittamiseen. Tätä ominaisuutta arvioidaan tarjoajan luottokelpoisuudesta saatujen tietojen perusteella. Tarjoajan ja soveltuvuusvaatimusten täyttymiseksi ilmoitettujen alihankkijoiden (ns. ”voimavara-alihankkija”) luottokelpoisuuden tulee olla Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa -suosituksen mukaan vähintään hyvä (AA). Muun vastaavan luottotietolaitoksen (ei pankin) luottokelpoisuusluokitus tulee olla vähintään tätä vastaava.

 

Määräajassa tarjouksensa ovat jättäneet LM-Suomiset Oy, Oteran Oy, Maisemarakennus Viitanen Oy, Kuljetusliike Sautila Oy, Marttilan Maanrakennus Oy, YIT Infra Oy ja Resolum Oy. Resolum Oy:n kokonaistarjouksen arvo on ollut 2.047.000,00 euroa (alv 0 %).

 

Turun kaupungin kaupunkiympäristölautakunta on 9.4.2023 tehnyt päätöksen urakoitsijan valinnasta. Urakoitsijaksi valittiin LM-Suomiset Oy:n (liite 2).  Tehdyn päätöksen mukaan Resolum Oy:n tarjous on ollut toiseksi halvin. 

 

Turun kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan päätös urakoitsijavalintaa koskien on virheellinen.

 

Hankintalain 85 §:n 1 momentin mukaisesti hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla ja tarjoajilla on hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tätä varten hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia vähimmäisliikevaihdosta tai varojen ja velkojen välisestä suhteesta. Hankintayksikkö voi myös vaatia riittävää vastuuvakuutusta.

 

LM-Suomiset Oy ei ole täyttänyt Turun kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan tarjouspyynnössä asettamia soveltuvuusvaatimuksia taloudellisista edellytyksistä.

 

LM-Suomiset Oy:n 27.3.2024 päivätyn Suomen Asiakastieto Oy:n Raiting Alfa-raportin mukaan LM-Suomiset Oy:n luottokelpoisuus on tyydyttävä+ (A+) (liite 3). Saman raportissa ilmenevien aikaisempien rating-tietojen mukaan LM-Suomiset Oy:n luottokelpoisuus on ollut hyvä (AA) viimeksi 19.3.2023, josta se on laskenut 17.9.2023 tyydyttävään (A+) säilyen raportista ilmenevien historiatietojen mukaan muuttumattomana 17.9.2023-27.3.2024 välisen ajan.

 

Näin ollen mitään muutoksia LM-Suomiset Oy:n luottoluokitukseen ei ole tapahtunut, eikä näin ollen LM-Suomiset Oy ole voinut miltään osin osoittaa 13.3.2024 mennessä sen täyttävän taloudellisia edellytyksiä, jotka Turun kaupunki on asettanut.

 

Edellä lausutusta seuraa, että LM-Suominen Oy ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja kelpoisuusvaatimuksia koskien taloudellisia edellytyksiä. Näin ollen myös LM-Suomiset Oy olisi tullut ensisijaisesti sulkea pois menettelystä puuttuvien taloudellisten edellytysten johdosta ja toissijaisesti sen antama tarjous hylätä tarjouspyyntöä vastaamattomana.

 

Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaisesti hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi

sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

 

Valitessaan LM-Suomiset Oy:n urakoitsijaksi on Turun kaupungin kaupunkiympäristölautakunta rikkonut tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vaatimusta.

 

Koska Resolum Oy on ollut halvin, tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetut vaatimukset täyttänyt tarjoaja, tulee Resolum Oy valita urakoitsijaksi.

 

Turun kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan tulee kumota 9.4.2024 tekemä päätös urakoitsijan valinnasta ja hankintaoikaista tekemänsä päätös siten, että urakoitsijaksi valitaan Resolum Oy.”

 

Oikaisuvaatimuksen täydennys

 

Resolum Oy on lisäksi täydentänyt oikaisuvaatimustaan 24.4.2024 todeten:

 

Resolum Oy täydentää 22.4.2024 päivättyä oikaisuvaatimustaan seuraavin, tässä täydennyksessä esitetyin perustein:

 

Turun kaupungin juristi Lauri Kyllönen on toimittanut sähköpostitse 24.4.2024 tiedoksi LM-Suomiset Oy:n Suomen Asiakastieto Oy:n Alfa Rating-raportin 24.4.2024, jonka perusteella Hankintayksikkö on väittänyt LM-Suomiset Oy:n ratingin olevan (AA+) eli hyvä+ (liite 1).

 

Raportista on ilmennyt, että Turun kaupunki on käyttänyt taloudellisten edellytysten arvioimiseen väärää, tarjouksen antamishetkellä voimassa olevista Rating Alfa-arviointikriteereistä poikkeavaa Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa-raporttia.

 

Turun kaupungin käyttämässä Rating Alfa-raportissa sovelletut arviointikriteerit ovat olleet suppeamatta. Raportissa ei määritellä luottoluokitusta, vaan ainoastaan rating yrityksen tilinpäätöstietojen perusteella. Tässä hankintayksikön käyttämässä, väärässä ja vanhassa raportissa ei huomioida taustahenkilöiden, yritystoiminnassa tapahtuneiden muutosten, maksutavan ja vakavaraisuuden vaikutusta arvioitavan yrityksen osalta, kuten oikeassa ja tarjouksen jättämishetkellä 13.3.2024 sekä hankintapäätöksen tekemishetkellä 9.4.2024 voimassa olleissa Rating Alfa-arviointikriteereissä tehdään.

 

Turun kaupungin väärät ja vanhentuneet arviointikriteerit käyvät hyvin ilmi Resolum Oy:n hankkimasta LM-Suomiset Oy:n 24.4.2024 Rating Alfa -yritysanalyysi ja luottokelpoisuusraportti-raportista (liite 2). Kun Turun kaupungin toimittamassa, väärässä ja vanhentuneilla kriteereillä laaditussa raportissa ratingin esitetään olevan (AA+) eli hyvä+, on LM-Suomiset Oy:n luottoluokitus tosiasiassa oikeiden ja voimassa olevien Rating Alfa-kriteerien perusteella arvioituna tyydyttävä+ (A+).

 

Suomen Asiakastieto Oy on tiedottanut Rating Alfa-arviointikriteerien uudistumisesta lehdistötiedotteella jo 25.1.2023 (liite 3), jolloin tieto on saatettu julkisesti kaikkien, myös Turun kaupungin, tietoon.  Turun kaupunki on lisäksi Suomen Asiakastieto Oy:n sopimusasiakas, joten se on yhtäältä tullut ja ollut tietoinen sen käyttäneen virheellisiä kriteereitä tarjoaja LM-Suomiset Oy:n taloudellisten soveltuvuusedellytysten arvioimiseen.

 

Uudet Rating Alfa-kriteerit ovat olleet voimassa kesästä 2023 saakka, joten on täysin selvää, että Turun kaupunki on ollut niistä tietoinen taikka sen olisi vähintäänkin tullut olla tietoinen niistä 13.3.2024 ja 9.4.2024.

 

Kun lisäksi oikeiden ja voimassa olevien kriteerien mukaisesti laadittujen Rating Alfa -yritysanalyysi ja luottokelpoisuusraportti-raporttien ulkoasu poikkeaa tyystin väärien, vanhojen kriteerien perusteella laadituista Rating Alfa-raporttien ulkoasusta, on täysin selvää, että Turun kaupunki on tiennyt soveltaneensa väärin kriteerein laadittua raporttia taloudellisten soveltuvuusedellytysten arvioimisessa LM-Suomiset Oy:n osalta. 

 

LM-Suomiset Oy ei ole täyttänyt Turun kaupungin 13.3.2024 päivätyssä tarjouspyynnössä asettamia taloudellisia edellytyksiä.

 

Kun Turun kaupunki on näistä edellä todetuista seikoista huolimatta katsonut LM-Suomiset Oy:n täyttävän taloudelliset edellytykset, on Turun kaupunki näin menetellen rikkonut tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vaatimusta.”

 

Lisäksi Resolum Oy on oikaisuvaatimuksen määräajan jälkeen 7.5.2024 toimittanut Tilaajavastuu.fi-järjestelmästä hankitun tilaajavastuuraportin Dun & Bradstreet Finland Oy:n, Rating-luokitus LM-Suomiset Oy:lle koskien päivää 26.4.2024. Lisäksi Resolum Oy on todennut:

 

”Raportista ilmenee, että vaihtoehtoisen luottoluokitus- ja luottotietopalveluita tarjoavan yhtiön, Dun & Bradstreet Finland Oy:n, Rating-luokitus LM-Suomiset Oy:lle on ollut 26.4.2024 seuraava: A - Luottokelpoinen.

 

Näin ollen LM-Suominen Oy ei ole täyttänyt hankintayksikön tarjoajalle asettamia taloudellisia edellytyksiä myöskään vaihtoehtoisen luottoluokitus- ja luottotietopalveluita tarjoavan yhtiön rating-luokituksen perusteella.”

 

Kuultavien lausunnot

 

LM-Suomiset Oy

 

LM-Suomiset Oy on 6.5.2024 antamassaan lausunnossaan todennut seuraavaa:

 

LM-Suomiset Oy on Suomen Asiakastieto Oy:n sopimusasiakas ja sopimukseen kuuluu myös RatingAlfa -raportti, joka on kattava yritysanalyysi- ja luottokelpoisuusraportti.

 

LM-Suomiset Oy on käyttänyt tarjouksessaan Suomen Asiakastieto Oy:n koostamaa AlfaRating -raporttia (päiväys 6.3.2024). Raportti on päivittynyt raporttiin kuuluvilla tilinpäätös- ym. tiedoilla.

 

Suomen Asiakastieto Oy:n lähettämän sähköpostin perusteella käy ilmi, että Resolum Oy:n vanhentuneeksi ja käyttökelvottomaksi mainitsema raportti on yhtä pätevä kuin uuden mallinen raportti. (sähköposti liitteenä). Näin ollen myös kaupunginjuristi, varatuomari Lauri Kyllösen 24.4.2024 ulos ottama RatingAlfa -raportti on pätevä.

 

Tätä em. RatingAlfa -raporttia olemme aina liittäneet tarjouksiin ja näin teimme myös jättäessämme Turun kaupungin Topinojankaaren rakentamisurakan tarjousta.

 

Sopimusvahvistuksessa sähköpostitse 2.5.2024 olemme saaneet tiedon palvelusopimuksen muuttamisesta ja uusista riskienhallinnan palveluista. Vasta tämän jälkeen selainpalvelut ovat uudistuneet ja RatingAlfa -raportti muuttanut ulkoasuaan, sekä muuttunut erikseen tilattavaksi maksulliseksi raportiksi.

 

Edellä esitettyyn viitaten katsomme, että Turun kaupungille Topinojan urakkatarjoukseen liittämämme RatingAlfa -raportti täyttää tarjouksen jättämishetken (13.3.2024) ja hankintapäätöksen tekemishetken (9.4.2024) arviointikriteerit.”

 

Suomen Asiakastieto Oy:n sähköpostiviesti

 

Lisäksi LM-Suomiset on toimittanut sähköpostin Suomen Asiakastieto Oy:lta, joka on todennut seuraavaa RaitingAlfa -raportista:

 

”Raportti ei ole vanhentunut. Vanhan mallin Rating Alfa -raportti on yhtä pätevä kuin uudenkin mallin. Monimuuttujamallin painotuksen arvoille ovat vain hieman muuttuneet uuden mallin myötä.

 

Muutosta vanhasta mallista uuteen on tehty hiljalleen. Kumpikin raportti on hyvin käyttökelpoinen.”

 

Muut kuultavat

 

Muut kuultavat eivät ole määräaikaan 7.5.2024 klo 14.00 mennessä lausuneet asiasta.

 

Turun kaupungin selvitys

 

Turun kaupunki on asiaa selvittääkseen tilannut AlfaRating -raportin itse LM-Suomiset Oy:n luottoluokitusta koskien 24.4.2024. LM-Suomiset Oy:n luottoluokitus on ollut raportin perusteella AA+.

 

Toimivalta

 

Turun kaupungin hallintosäännön 73 §:n mukaan hankintayksikön aloitteesta tehtävästä hankintaoikaisusta päättää sama taho, joka on tehnyt hankintapäätöksen. Mikäli asianosainen on vaatinut hankintaoikaisua, toimielin tekee hankintaoikaisua koskevan päätöksen myös alaisensa viranhaltijan hankintapäätöksestä.

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen arviointi

 

Sovellettavat oikeusohjeet

 

Hankintalain 3 §:n mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

 

Hankintalain 67 §:n 1 momentin mukaan tarjouspyyntö, neuvottelukutsu ja niiden liitteet on laadittava niin selviksi, että niiden perusteella voidaan antaa keskenään vertailukelpoisia tarjouksia.

 

Hankintalain 74 §:n 1 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

 

Hankintalain 132 § mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

 

Tarjouspyynnön vaatimuksista

 

Tarjouspyynnössä on päätöksenteon perusteissa hankinnan kohteen kriteereistä (s. 12) todettu muun muassa seuraavaa:

 

Vertailuperusteiden määrittely järjestelmässä:

 

Tarjouspyynnössä on todettu, että hankintapäätöksen valintaperusteena on todettu olevan ”hinnaltaan halvin”.

 

Luottoluokitus

 

Tarjouspyynnön vaatimuksissa tarjoajan luottokelpoisuudesta on esitetty seuraava kelpoisuusvaatimus s. 12:

 

Tarjoajalla tulee olla hankinnan kokoon ja laatuun nähden taloudelliset edellytykset hankinnan suorittamiseen. Tätä ominaisuutta arvioidaan tarjoajan luottokelpoisuudesta saatujen tietojen perusteella. Tarjoajan ja soveltuvuusvaatimusten täyttymiseksi ilmoitettujen alihankkijoiden (ns. ”voimavara-alihankkija”) luottokelpoisuuden tulee olla Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa -suosituksen mukaan vähintään hyvä (AA). Muun vastaavan luottotietolaitoksen (ei pankin) luottokelpoisuusluokitus tulee olla vähintään tätä vastaava.”

 

Asian arviointi

 

Tarjouspyynnössä on todettu, että hankintapäätöksen valintaperusteena on ”hinnaltaan halvin” tarjous.

 

LM-Suomiset Oy on tarjouspyynnön mukaisesti toimittanut AlfaRating -raportin, mikä on kertonut luottoluokituksen olevan AA+ eli yli vaaditun.

 

Tarjousten perusteella LM-Suomiset Oy:n tarjous oli halvin ja siten voitti kilpailun.

 

Resolum Oy on vaatinut LM-Suomiset Oy:n tarjouksen hylkäämistä tarjouspyynnön vastaisena.

 

Tarjouspyynnössä luottoluokitukselta ei ole vaadittu muuta, kuin että se on Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa -suosituksen mukaan vähintään hyvä eli AA. LM-Suomiset Oy:n tarjouksessa ja toimittamassa dokumentissa luottoluokitus on ollut AA+ eli heidän tarjous ei siten ole ollut tarjouspyynnön vastainen.

 

Resolum Oy:n mukaan Turun kaupungin Resolum Oy:lle 24.4.2024 tiedoksi lähettämässä Alfa Rating -raportissa sovelletut arviointikriteerit ovat olleet suppeat. Tarjouspyynnössä ei kuitenkaan ole määritelty raportin laajuutta, vaan todettu, että ”luottokelpoisuuden tulee olla Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa -suosituksen mukaan vähintään hyvä (AA).” Tällöin Resolum Oy:n maininta raportin suppeudesta ei väitteenä liity tarjouspyynnön vaatimuksiin. Myöskään hankintalaissa ei ole määritelty tarjouspyynnön luottoluokitusraporttien laajuutta.

 

Resolum Oy:n lähettämien dokumenttien eli LM-Suomiset Oy:n AlfaRating -raportin 24.4.2024 mukaan LM-Suomiset Oy:n luottoluokitus on A ja Dun & Bradstreet Finland Oy:n, Rating-luokituksen 7.5.2024 mukaan LM-Suomiset Oy:n luottoluokitus on A.

 

Resolum Oy:n lähettämät edellä mainitut dokumentit eivät vaikuta asian käsittelyyn, sillä Turun kaupunki on asian tarkistaakseen tilannut itse AlfaRating lausunnon LM-Suomiset Oy:ta koskien 24.4.2024 ja tällöin luottoluokitus on ollut AA+ eli yli vaaditun ja dokumentti on myös saatettu Resolum Oy:n tietoon. Lisäksi LM-Suomiset Oy on aiemmin tarjouspyynnön mukaisesti toimittanut AlfaRating -raportin, mikä on kertonut luottoluokituksen olevan AA+ eli yli vaaditun. LM-Suomiset Oy:n luottokelpoisuusluokitus on siis ollut tarjouspyynnön aikaan ja sen jälkeen tarjouspyynnön mukainen.

 

Lisäksi Suomen Asiakastieto Oy on 6.5.2024 todennut LM-Suomiset Oy:n välittämässä sähköpostiviestissä RatingAlfa -raportista, että: ”Raportti ei ole vanhentunut. Vanhan mallin Rating Alfa -raportti on yhtä pätevä kuin uudenkin mallin.”

 

LM-Suomiset Oy:n tarjous on siten täyttänyt tarjouspyynnön vaatimukset ja LM-Suomiset Oy:n luottoluokitus on tarjouspyynnön mukainen.

 

Hankintayksikön toiminta on ollut myös hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaista eli hankintayksikkö on kohdellut hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toiminut avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

 

Johtopäätökset

 

Resolum Oy ei ole hankintaoikaisuvaatimuksessaan tuonut esiin sellaista hankintalain 132 §:n 1 momentissa tarkoitettua uutta tietoa, jonka perusteella hankintayksikölle syntyisi oikeus tai velvollisuus oikaista kaupunkiympäristölautakunnan hankintapäätöstä 9.4.2024 § 128.

 

Edellä esitetyin perustein kaupunkiympäristölautakunta päättänee hylätä Resloum Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen kokonaisuudessaan perusteettomana.

 

Kuitenkin Turun kaupunki pitäytyy markkinaoikeudelle antamaansa sitoumuksen perusteella panemasta hankintaa täytäntöön, niin kauan kuin Resolum Oy:n valitus (diaarinumero 302/03.04.04.00.04/2024) on vireillä markkinaoikeudessa.

 

Liite 1                                  Resolum Oy:n hankintaoikaisuvaatimus ja liitteet 1-3

 

Liite 2                                  Resolum Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen täydennys ja liitteet 1-3

 

Oheismateriaali 1               LM-Suomiset Oy:n lausunto hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta

 

Oheismateriaali 2               LM-Suomiset Oy:n liike tai ammattisalaisuudet, (salassa pidettävä, salauksen peruste: Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 24 §:n 1 momentin 20 kohta)

 

Oheismateriaali 3               LM-Suomiset Oy, Suomen Asiakastieto Oy:n sähköpostiviesti.

 

Oheismateriaali 4                LM-Suomiset Oy:ta koskeva AlfaRating -raportti 24.4.2024

 

Oheismateriaali 5               Dun & Bradstreet Finland Oy:n, Rating-luokitus 7.5.2024, koskien LM-Suomiset Oy:ta

 

Oheismateriaali 6               Kaupunkiympäristölautakunnan päätös 23.1.2024 § 26, hankinnan aloitus ja tarjouspyyntö

 

Oheismateriaali 7                Kaupunkiympäristölautakunnan päätös 9.4.2024 § 128, urakoitsijan valinnasta ja tarjousten avauskokouksen pöytäkirja

 

Oheismateriaali 8                Sitoumus markkinaoikeudelle 8.5.2024

 

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

 

Ehdotus        Kaupunkiympäristölautakunta päättää hylätä edellä mainituin perustein Resolum Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen kokonaisuudessaan perusteettomana.

 

Kuitenkin Turun kaupunki pitäytyy markkinaoikeudelle antamaansa sitoumuksen perusteella panemasta hankintaa täytäntöön, niin kauan kuin Resolum Oy:n valitus (diaarinumero 302/03.04.04.00.04/2024) on vireillä markkinaoikeudessa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoKuljetusliike Sautila Oy
aoLM-Suomiset Oy
aoMaisemarakennus Viitanen Oy
aoMarttilan Maanrakennus Oy
aoOteran Oy
aoResolum Oy
aoYIT Infra Oy
tiedKaupunkiympäristö, toimitilojen rakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, viherympäristön kunnossapito
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
tiedKonsernihallinto, talouspalvelut, kirjauksesta tilinpäätökseen
tiedKonsernihallinto, tilapalvelut
tiedKonsernihallinto, tilapalvelut, kohdejohtaminen


Liitteet:

Kylk § 240
Liite 1:Resolum Oy:n hankintaoikaisuvaatimus ja liitteet 1-3
Liite 2:Resolum Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen täydennys ja liitteet 1-3