Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu 
Liikennesuunnittelupäällikkö5706.06.2024 

3658-2024 (08 00 00)

Pyöräpysäköintipaikkojen lisääminen keskustassa

Liikennesuunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Pärssinen:​

Kadut

Henrikinkatu, Itäinen Pitkäkatu, Kauppiaskatu, Kirkkotie, Kompantie, Koulukatu, Käsityöläiskatu, Linnankatu, Luostarinkatu, Läntinen Pitkäkatu, Martinkatu, Matinkatu, Puutarhakatu, Sairashuoneenkatu, Varvintori, Ursininkatu, Yliopistonkatu

Kaupunginosat

I, III, IV, VI, VII, VIII, IX, Kupittaa, Iso-Heikkilä, Nummi​

Tausta

Turun kaupungin tavoitteena on kasvattaa pyöräliikenteen määrää kolme prosenttia vuosittain. (kh 26.11.2018 § 463)​

Vuonna 2019 tehdyn pyöräilybarometrin perusteella turkulaisista 66 % pyöräilisi enemmän tai aloittaisi pyöräilyn ”Jos pyörien pysäköintipaikat ja -alueet olisivat paremmin turvattuja ilkivallalta ja varastamiselta.”

Vastaajista 50 % oli tyytyväisiä tai melko tyytyväisiä ja 32 % tyytymättömiä tai melko tyytymättömiä pyöräpysäköintimahdollisuuksiin bussipysäkeillä ja juna- ja bussiasemilla. Vastaajista 73 % oli tyytyväisiä tai melko tyytyväisiä ja 26 % tyytymättömiä tai melko tyytymättömiä pyöräpysäköintimahdollisuuksiin julkisilla alueilla.​

Liikennesuunnittelun vastuualue saa jatkuvasti palautetta puutteellisista pyöräpysäköintimahdollisuuksista Turun keskustassa. Yleisimmin palautteet tulevat Turun kaupungin palautepalvelun kautta suoraan asukkailta. Parantamalla pyöräpysäköintiä Turun keskustassa lisätään pyöräilyn houkuttelevuutta ja osaltaan edesautetaan kulkumuotojakauman muutosta kohti kestävämpää suuntaa.​

Suunnitelma

Liikennesuunnittelussa on etsitty keskustasta uusia paikkoja, joissa on selkeästi tarvetta turvalliselle ja helposti saavutettavalle pyöräpysäköinnille.​

Pyörätelineitä on suunnitelmissa yhteensä 286, joka tarkoittaa 572 uutta pyöräpysäköintipaikkaa. Varvintorilla vanhat ja huonokuntoiset pyörätelineet korvataan uusilla.​

Pyörätelineet sijoitetaan pääasiassa välikaistoille, joissa ne eivät ole liikkumisen ja kunnossapidon esteenä. Henrikinkadulla, Kirkkotiellä, Läntisellä Pitkäkadulla, Linnankadulla, Käsityöläiskadulla, Yliopistonkadulla, Kompantiellä, Sairashuoneenkadulla ja Eerikinkadulla osa telineistä sijoitetaan nykyisten kadunvarsiautopaikkojen tilalle. Näiltä kaduilta poistuu noin 15 autopaikkaa, mutta tilalle tulee 160 uutta pyöräpaikkaa.​

Luostarinkadulla pyörätelineet asennetaan nykyisten mopopaikkojen paikalle ja mopopaikat siirretään nykyisten autopaikkojen paikalle hieman etäämmällä Luostarivuoren koulun pääovista. Luostarinkadulta poistuu noin viisi autopaikkaa, mutta tilalle tulee 48 uutta pyöräpaikkaa.

Pyörätelineiden rakennuttamisen kustannukset osoitetaan liikenteen toimivuuden ja turvallisuuden -hankelistalta.

Liite 1​ Kaupunginosien I, III, IV, Kupittaa ja Nummi suunnitelmat

Liite 2​ Kaupunginosien VI ja VII suunnitelmat

Liite 3​ ​ ​ Kaupunginosien VIII, IX ja Iso-Heikkilä suunnitelmat

Oheismateriaali 1​ ​ Yleiskartta​

Liikennesuunnittelupäällikkö Maija Norava:​

Päätös​Päätin hyväksyä liitteiden 1–3 mukaiset suunnitelmat uusista pyöräpysäköintipaikoista keskustaan.

​Maija Norava

liikennesuunnittelupäällikkö

Jakelu

tiedLounais-Suomen poliisilaitos
tiedKaupunkiympäristö, pysäköinninvalvonta
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedLuostarivuoren koulu
tiedAalto Antti
tpvHämölä Mari
tiedLinna-alho Jonne
tiedNuora Anu


Liitteet:

Kypalisu § 57
Liite 1:Kaupunginosien I, III, IV, Kupittaa ja Nummi suunnitelmat
Liite 2:Kaupunginosien VI ja VII suunnitelmat
Liite 3:Kaupunginosien VIII, IX ja Iso-Heikkilä suunnitelmat
Oheismateriaali 1:Yleiskartta