Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 235 | 11.06.2024 | 12 |
4153-2024 (08 00 00)
Arkistonpolun, Kutomonkadun, Lonttistentien, Parkinportin, Tuureporinkadun ja Ukkokodinpolun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat
Tiivistelmä:
Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Tuureporinkadun, Lonttistentien, Kutomonkadun, Verkatehtaankadun, Parkinportin, Arkistonpolun ja Ukkokodinpolun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat. Tuureporinkadulle ja Lonttistentielle rakennettaisiin uudet yksisuuntaiset pyörätiet, Verkatehtaan edustan aukiota parannetaan ja Tuureporinkadun pysäköintipaikat järjestetään uudelleen.
Kylk § 235
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Pärssinen, suunnitteluinsinööri Joonas Kaskinen 3.6.2024:
Tausta ja kehittämistarpeet
Parkinkentän asemakaavanmuutos- sekä tonttijako- ja tonttijaonmuutosehdotus hyväksyttiin Turun kaupunginvaltuustossa 14.2.2022 § 22. Kaupunginvaltuusto päätti samalla hyväksyä Parkinkentän asemakaava-alueen yleisten aleuiden infrakustannusarvioksi 2,7 miljoonaa euroa (alv 0 %). Parkinkentän kaavaehdotukseen kuului osa Tuureporinkadusta, osa Kutomonkadusta, Arkistonpolku, Ukkokodinpolku ja uusi Parkinportin katuaukio. Asemakaava on kuulutettu voimaan 15.4.2023. Parkinkentän puistosuunnitelma tuodaan erikseen päätettäväksi.
Keskustan pyöräliikenteen tavoiteverkon mukaisesti (kh 20.3.2023 § 100) Tuureporinkadulle ja Lonttistentielle rakennetaan yksisuuntaiset pyöräväylät.
Nykytilanne ja tavoite
Lonttistentie ja Kutomonkatu ovat luonteeltaan paikallisia kokoojakatuja, joiden tehtävänä on välittää alueen sisäistä liikennettä asuinkatujen ja pääkatujen välillä.
Tuureporinkatu ja Verkatehtaankatu välillä Lonttistentie – Kankurinkatu ovat luonteeltaan enemmän asuinkatuja, joissa liikenteen välittämisen rooli ei ole yhtä merkittävä. Verkatehtaankadun välillä Aninkaistensilta - Tuureporinkatu ja Lonttistentien kautta kulkee tärkeä pyöräliikenteen pääreitti, joka yhdistää Aninkaistensillan ja Tuomaansillan.
Arkistonpolku ja Ukkokodinpolku ovat kortteleiden välisiä huoltoteitä, joissa jalankulun ja pyöräliikenteen ohella on myös alueen sisäistä huoltoliikennettä. Arkistonpolku ja osittain myös Ukkokodinpolku ovat osa Aninkaistenmäen ylittävää pyöräliikenteen pääreittiä.
Tuureporinkadun ja Lonttistentien pohjoispuolella on nykyisin yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä ja eteläpuolella pelkkä jalkakäytävä. Kutomonkadulla on jalkakäytävä vain kadun itäpuolella. Ukkokodinpolku ja Arkistonpolku ovat nykyisin asfalttipäällysteisiä huoltoteitä, joilla läpiajo on kielletty moottoriajoneuvoilta.
Tuureporinkadulla on yhteensä 63 autopaikkaa, jotka ovat maksullisia arkisin ja lauantaisin. Lonttistentiellä on 5 autopaikkaa, joissa pysäköinti on rajoitettu 30 minuuttiin pysäköintikiekolla arkisin ja lauantaisin. Osoitettuja pyöräpaikkoja kaduilla ei ole, mutta pyöriä pysäköidään Verkahovin sisäänkäynnin viereen.
Lonttistentiellä ja Kutomonkadulla on nykyisin kaksi Fölin paikallisliikennelinjaa – P2 ja 220. Nousuja pysäkeiltä oli vuonna 2019 alle sata vuorokaudessa.
Kaikille suunnittelualueen kaduille uusitaan valaistus.
Verkahovin eteen ja Tuureporinkatu 1 eteen istutetaan uudet katupuut.
Suunnitelma
Verkatehtaankadun, Tuureporinkadun, Lonttistentien ja Kutomonkadun risteysaluetta on pienennetty, jotta kadun reunoilla olisi enemmän tilaa jalankululle, oleilulle, katuvihreälle ja pyöräpysäköinnille. Lisätilaa on saatu poistamalla suojateiden keskisaarekkeet sekä tiukentamalla kadun reunakivilinjojen kaarresäteitä. Ajoratojen geometrian tiukentamisella on myös tavoiteltu alhaisempaa nopeustasoa ja turvallisempaa liikenneympäristöä, jossa 30 km/h nopeusrajoitusta ei ylitetä. Risteyksen nykyinen korotus puretaan.
Yksisuuntaiset pyörätiet
Tuureporinkadulle ja Lonttistentielle on suunniteltu yksisuuntaiset pyörätiet molemmin puolin katua. Jalankulku ja pyöräliikenne erotellaan toisistaan. Arkistonpolun ja Tuureporinkadun risteykseen tehdään uusi korotettu suojatie.
Pysäköinti
Tuureporinkadun nykyiset kohtisuorat pysäköintipaikat poistuvat ja ne muutetaan kadunsuuntaisiksi pysäköintipaikoiksi. Arkiston edustalle jää viisi maksullista pysäköintipaikkaa, joissa pysäköintiaikaa ei ole rajoitettu. Parkinkentän edustalle on suunniteltu saattoliikennettä varten yhteensä seitsemän lyhytaikaisia pysäköintipaikkaa. Saattopaikat palvelevat sekä Parkinkenttää että läheistä päiväkotia. Tuureporinkadulta poistuu noin 50 autojen pysäköintipaikkaa.
Taksit
Verkatehtaankadulle on suunniteltu kolmen taksin pysähtymispaikka, josta on esteetön kulku Verkahovin pääsisäänkäynnille. Ajo Verkahovin edustan aukiolle estetään pollarein, jotta aukio pysyisi turvallisena ja viihtyisänä.
Pyöräpysäköinti
Uusia pyöräpysäköintipaikkoja on suunniteltu Kutomonkadulle 26 paikkaa, Tuureporinkadulle 44 paikkaa, Lonttistentielle 30 paikkaa ja Parkinportille 54 paikkaa eli yhteensä 154 paikan verran.
Ylijatketut jalkakäytävät ja pyörätiet
Lonttistentien jalkakäytävät ja pyörätiet ovat suunniteltu ylijatkettuina sekä Ketarantien että Verkatehtaankadun risteyksissä. Ketarantien liittymässä on huonot näkemäolosuhteet ja ylijatketulla jalkakäytävällä parannetaan kaikkien liikkujien turvallisuutta ja sujuvuutta.
Kutomonkadun ja Ukkokodinpolun järjestelyt
Kutomonkadun länsipuolelle rakennetaan uusi jalkakäytävä Parkinkentän ja vanhojen katupuiden väliin. Lehmusten juurien suojelemiseksi jalkakäytävän pinta tehdään kivituhkasta.
Kutomonkadun ja Ukkokodinpolun risteyksessä oleva korotettu suojatie puretaan. Tilalle rakennetaan tyynyhidasteet, jotka ovat miellyttävämmät bussimatkustajille, ja suojatie siirretään samaan linjaan Ukkokodinpolun kanssa.
Joukkoliikenne
Kutomonkadun pohjoisempi pysäkkipari poistuu ja uusi esteetön pysäkkipari rakennetaan Lonttistentielle, Ketarantien ja Verkatehtaankadun väliin.
Kustannukset
Kaupunginvaltuuston hyväksymä Parkinkentän asemakaavan yleisten alueiden infran kustannusarvio 2,7 miljoonaa euroa on perustunut katusuunnitelmatasoiseen kustannuslaskelmaan. Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku oli 108,00 (2015=100, huhtikuu 2021). Tällöin asemakaavapäätöksen kustannusarvio on tämän hetkisellä maarakennuskustannusindeksin pisteluvulla 131,22 (2015=100, huhtikuu 2024) 3,28 miljoonaa euroa.
Hyväksyttäväksi esitettävien katusuunnitelmien rakennussuunnitelmatasoinen kustannusarvio on 3,35 miljoonaa euroa (alv 0 %). Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 131,22 (2015=100, huhtikuu 2024) sisältäen 15 % suuruisen hankevarauksen.
Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen (kv 13.2.2023 § 32) mukaisesti, mikäli hankkeen hyväksytty kustannusarvio hankevarauksineen nousee indeksikorjaukset huomioon ottamisen jälkeen 10 % ja vähintään 100.000 euroa, tai mikäli hankkeessa tapahtuu jokin muu merkittävä muutos, saatetaan päivitetty kustannusarvio tms. muutosten jälkeen toimivaltaisen tahon käsiteltäväksi.
Koko hankkeen kustannusarvio ei näillä näkymin tule ylittämään kaupunginvaltuuston hyväksymää, indeksillä korjattua kustannusarviota eikä edellä esitettyä tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaista 10 % rajaa. Näin ollen hankkeen kustannusarviota ei ole tarpeen lähettää kaupunginvaltuustoon uudelleen käsiteltäväksi.
Nähtävilläolo
Katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat ovat olleet julkisesti nähtävillä 28.2.–14.3.2022 kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden palvelupisteessä ja verkossa osoitteessa turku.fi/kuulutukset.
Suunnitelmista ei määräaikaan mennessä jätetty muistutuksia.
Liite 1Arkistonpolun katusuunnitelma, K 6881 010
Liite 2Kutomonkadun katusuunnitelma, K 6768 011
Liite 3Lonttistentien katusuunnitelma, K 5381 037
Liite 4Parkinportin katusuunnitelma, K 9210 001
Liite 5Tuureporinkadun katusuunnitelma, K 64621 033
Liite 6Ukkokodinpolun katusuunnitelma, K 6464 002
Liite 7Kutomonkadun liikenteenohjaussuunnitelma, L 6768 010
Liite 8Tuureporinkadun, Verkatehtaankadun ja Lonttistentien liikenteenohjaussuunnitelma, L 6462 032
Liite 9Ukkokodinpolun ja Arkistonpolun liikenteenohjaussuunnitelma, L 6464 001
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta hyväksyy liitteiden 1–9 mukaiset liikenteenohjaus- ja katusuunnitelmaehdotukset.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedKansallis-Yhtiöt
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
Liitteet:
Kylk § 235
Liite 1:Arkistonpolun katusuunnitelma, K 6881 010
Liite 2:Kutomonkadun katusuunnitelma, K 6768 011
Liite 3:Lonttistentien katusuunnitelma, K 5381 037
Liite 4:Parkinportin katusuunnitelma, K 9210 001
Liite 5:Tuureporinkadun katusuunnitelma, K 64621 033
Liite 6:Ukkokodinpolun katusuunnitelma, K 6464 002
Liite 7:Kutomonkadun liikenteenohjaussuunnitelma, L 6768 010
Liite 8:Tuureporinkadun, Verkatehtaankadun ja Lonttistentien liikenteenohjaussuunnitelma, L 6462 032
Liite 9:Ukkokodinpolun ja Arkistonpolun liikenteenohjaussuunnitelma, L 6464 001