Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu | |||
Liikennesuunnittelupäällikkö | 57 | 06.06.2024 |
3658-2024 (08 00 00)
Pyöräpysäköintipaikkojen lisääminen keskustassa
Liikennesuunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Pärssinen:
Kadut
Henrikinkatu, Itäinen Pitkäkatu, Kauppiaskatu, Kirkkotie, Kompantie, Koulukatu, Käsityöläiskatu, Linnankatu, Luostarinkatu, Läntinen Pitkäkatu, Martinkatu, Matinkatu, Puutarhakatu, Sairashuoneenkatu, Varvintori, Ursininkatu, Yliopistonkatu
Kaupunginosat
I, III, IV, VI, VII, VIII, IX, Kupittaa, Iso-Heikkilä, Nummi
Tausta
Turun kaupungin tavoitteena on kasvattaa pyöräliikenteen määrää kolme prosenttia vuosittain. (kh 26.11.2018 § 463)
Vuonna 2019 tehdyn pyöräilybarometrin perusteella turkulaisista 66 % pyöräilisi enemmän tai aloittaisi pyöräilyn ”Jos pyörien pysäköintipaikat ja -alueet olisivat paremmin turvattuja ilkivallalta ja varastamiselta.”
Vastaajista 50 % oli tyytyväisiä tai melko tyytyväisiä ja 32 % tyytymättömiä tai melko tyytymättömiä pyöräpysäköintimahdollisuuksiin bussipysäkeillä ja juna- ja bussiasemilla. Vastaajista 73 % oli tyytyväisiä tai melko tyytyväisiä ja 26 % tyytymättömiä tai melko tyytymättömiä pyöräpysäköintimahdollisuuksiin julkisilla alueilla.
Liikennesuunnittelun vastuualue saa jatkuvasti palautetta puutteellisista pyöräpysäköintimahdollisuuksista Turun keskustassa. Yleisimmin palautteet tulevat Turun kaupungin palautepalvelun kautta suoraan asukkailta. Parantamalla pyöräpysäköintiä Turun keskustassa lisätään pyöräilyn houkuttelevuutta ja osaltaan edesautetaan kulkumuotojakauman muutosta kohti kestävämpää suuntaa.
Suunnitelma
Liikennesuunnittelussa on etsitty keskustasta uusia paikkoja, joissa on selkeästi tarvetta turvalliselle ja helposti saavutettavalle pyöräpysäköinnille.
Pyörätelineitä on suunnitelmissa yhteensä 286, joka tarkoittaa 572 uutta pyöräpysäköintipaikkaa. Varvintorilla vanhat ja huonokuntoiset pyörätelineet korvataan uusilla.
Pyörätelineet sijoitetaan pääasiassa välikaistoille, joissa ne eivät ole liikkumisen ja kunnossapidon esteenä. Henrikinkadulla, Kirkkotiellä, Läntisellä Pitkäkadulla, Linnankadulla, Käsityöläiskadulla, Yliopistonkadulla, Kompantiellä, Sairashuoneenkadulla ja Eerikinkadulla osa telineistä sijoitetaan nykyisten kadunvarsiautopaikkojen tilalle. Näiltä kaduilta poistuu noin 15 autopaikkaa, mutta tilalle tulee 160 uutta pyöräpaikkaa.
Luostarinkadulla pyörätelineet asennetaan nykyisten mopopaikkojen paikalle ja mopopaikat siirretään nykyisten autopaikkojen paikalle hieman etäämmällä Luostarivuoren koulun pääovista. Luostarinkadulta poistuu noin viisi autopaikkaa, mutta tilalle tulee 48 uutta pyöräpaikkaa.
Pyörätelineiden rakennuttamisen kustannukset osoitetaan liikenteen toimivuuden ja turvallisuuden -hankelistalta.
Liite 1 Kaupunginosien I, III, IV, Kupittaa ja Nummi suunnitelmat
Liite 2 Kaupunginosien VI ja VII suunnitelmat
Liite 3 Kaupunginosien VIII, IX ja Iso-Heikkilä suunnitelmat
Oheismateriaali 1 Yleiskartta
Liikennesuunnittelupäällikkö Maija Norava:
PäätösPäätin hyväksyä liitteiden 1–3 mukaiset suunnitelmat uusista pyöräpysäköintipaikoista keskustaan.
Maija Norava
liikennesuunnittelupäällikkö
Jakelu
tiedLounais-Suomen poliisilaitos
tiedKaupunkiympäristö, pysäköinninvalvonta
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedLuostarivuoren koulu
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
Liitteet:
Kypalisu § 57
Liite 1:Kaupunginosien I, III, IV, Kupittaa ja Nummi suunnitelmat
Liite 2:Kaupunginosien VI ja VII suunnitelmat
Liite 3:Kaupunginosien VIII, IX ja Iso-Heikkilä suunnitelmat
Oheismateriaali 1:Yleiskartta