Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta21128.05.202410

2274-2020 (08 00 00)

Fasaaninkadun ja -kujan sekä Kotkankadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmamuutokset

Tiivistelmä:

Kaupunki on suunnitellut uudelleen vuonna 2020 laaditut Fasaanin- ja Kotkankadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat. Muutoksilla Kotkankatu saadaan aikaisempaan suunnitelmaan nähden paremmin sopeutettua ympäristöönsä sekä vastaamaan Kotkankatu 2:n rakennusluvan mukaisia jalankulun reittejä. Muutetut suunnitelmat esitetään kaupunkiympäristölautakunnan hyväksyttäväksi.

Kylk § 211

Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelu Eero Paavola 23.5.2024:

 

Kaupunki on ottanut uuteen valmisteluun 16.6.2020 § 245 kaupunkiympäristölautakunnan hyväksymät suunnitelmat Kotkankadusta, Fasaaninkadusta ja -kujasta. Muutetut katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat koskevat kuvassa 1 punaisella olevia katualueita Pääskyvuoren kaupunginosassa. Katusuunnitelmilla loppuunsaatetaan Fasaaninkatu -nimisen asemakaavamuutoksen saneerattavia katuja.

 

Kuva 1.

 

Vuonna 2020 valmistunut katusuunnitelma laadittiin asemakaavan laadinnan yhteydessä. Tällöin mm. tontin 78–3 Kotkankatuun rajoittuvan rakennuksen sisäänkäynneistä ei ollut täysin tarkkaa tietoa asemakaavan laadinnan aikaan. Rakennuksen valmistuttua vaikutti ilmeiselle, ettei katusuunnitelma huomioinut parhaalla tavalla jalkaisin kulkemista rakennuksen sisäänkäynneille.

 

Vuonna 2020 laaditussa katusuunnitelmassa Kotkankadun ajorata ja uudisrakennuksen puoleinen jalkakäytävä oli sijoitettu liian matalalle suhteessa uudisrakennuksen ensimmäisen kerroksen lattiaa. Siten toteutettuna uudisrakennuksen sisäänkäynneille kulku ei olisi esteettömyysvaatimusten mukaista.

 

Suunnitelma

 

Uudelleen vuonna 2024 laaditussa suunnitelmassa edellä mainitut puutteet on pyritty korjaamaan kokonaistarpeet huomioiden. Kotkankadun ajoradan itäreunaa on korotettu suunnitteluohjeiden sallimissa rajoissa. Jalkakäytävä on sijoitettu aikaisemmasta suunnitelmasta poiketen kiinni uudisrakennukseen koko rakennuksen pituudelta. Näin toteutettuna kaikki rakennuksen sisäänkäynnit ovat kytkettävissä yleiseen jalkakäytävään.

 

Kuvassa 2 on havainnepoikkileikkaus Kotkankadusta Fasaaninkadun suunnasta katsottuna. Vasemmalta uudisrakennuksen seinästä lukien jalkakäytävän leveys on kolme metriä, viherkaista kolme metriä, ajoneuvojen tila (ajorata) 6,5 metriä ja nykyinen jalkakäytävä 2,5 metriä.

 

Kuva 2.

 

Kustannukset

 

Hankkeen kustannusarvio on 235.000 euroa (alv 0 %). Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pistelukua 128,4 (2020=100, tammikuu 2024). Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 10 % hankevarauksen. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

 

 

Nähtävilläolo

Katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 29.4 - 13.5.2024 välisen ajan. Suunnitelmista ei jätetty yhtään muistutusta. Saapuneessa kannanotossa esitetään Kotkankadun eteläpään maisemointia ja muuttamista osittain pyörätieksi siltä osin, kun ajorata ei palvele tontille ajoa. Lisäksi kannanotossa esitetään Fasaaninkujalle kynnyksetöntä liitosta Kotkankadun ja Fasaaninkadun ajorataan sekä Fasaaninkuja linjaamista raitiotien yleissuunnitelmassa esitetty Littoistentien suojatie paremmin huomioiden sekä suunniteltua hieman leveämpänä.

 

Vastaus kannanottoon

Pyörätie Kotkankadun ja Peipposenkujan välille on tärkeä ja se on pyöräilyverkon kehittämisohjelman pienien parannushankkeiden listalla. Pyörätiestä ei ole Kotkankadun katusuunnitelman laadinnan yhteydessä laadittu luotettavaa esiselvitystä Kotkankadun katusuunnitelmaan sisällytettäväksi ja se siksi on jätetty suunnittelutyön ulkopuolelle. Kotkankadun katusuunnitelman toteuttaminen tässä vaiheessa ei vaikeuta millään lailla pyörätien suunnittelua ja rakentamista myöhemmin.

 

Fasaaninkadun, Kotkankadun ja Fasaaninkujan yhtymäkohta on merkitty koko osuudeltaan suojatieksi ja siksi sen liitos ajorataan on merkitty luiskattavaksi. Ratkaisu mahdollistaa erityisesti näkörajoitteiselle tunnistaa reunalinja ilman, että ajoneuvolla ajo reunan yli on epämieluisaa.

 

Fasaaninkujan sijainti ja leveys on määritelty asemakaavassa, joten katusuunnitelmalla ei voida sen sijaintiin enää vaikuttaa. Kulkutilan leveyden määrittelyssä on varattu tilaa molemmin puolin sekä lumelle että väylän sovittamiseen ympäröivään korkeusasemaan.

 

Liite 1                                  Kotkankadun, Fasaaninkadun ja -kujan katusuunnitelma K 6864 008 18.4.2024

 

Liite 2                                  Kotkankadun, Fasaaninkadun ja -kujan liikenteenohjaussuunnitelma L 6846 007 17.4.2024

 

Oheismateriaali 1               Kannanotto

 

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

 

Ehdotus        Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Kotkankadun, Fasaaninkadun ja -kujan katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat liitteiden 1 ja 2 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön kunnossapito
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 211
Liite 1:Kotkankadun, Fasaaninkadun ja -kujan katusuunnitelma K 6864 008 18.4.2024
Liite 2:Kotkankadun, Fasaaninkadun ja -kujan liikenteenohjaussuunnitelma L 6846 007 17.4.2024