Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 215 | 28.05.2024 | 14 |
2891-2024 (10 03 01)
Pihlajaniemen asemakaava-alueen osan katu-, puisto- ja liikenteenohjaussuunnitelmat, osa 3
Tiivistelmä:
Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Pihlajaniemen asemakaava-alueen suunnitelmiin tehtyjen tarkistusten johdosta uudelleen nähtävillä olleita katu-, puisto- ja liikenteenohjaussuunnitelmia 11 kpl.
Kylk § 215
Kaupunkirakentaminen, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, infran suunnittelupäällikkö Kari Linnakoski, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri Harry Jaakkola 14.5.2024.
Yleistä
Alueella on voimassa kaupunginvaltuuston 11.4.2022 § 71 hyväksymä asemakaava. Korkein hallinto-oikeus hylkäsi valituslupahakemuksen 21.11.2023 ja Pihlajaniemen asemakaava on kuulutettu voimaan 25.11.2023.
Pihlajaniemen asemakaava mahdollistaa monipuolisen asuntotuotannon, koulun ja päiväkotien toteuttamisen sekä liiketilojen ja päivittäistavarakaupan rakentamisen. Kaavamuutosalueelle on arvioitu sijoittuvan noin 2500 asukasta.
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus on teettänyt Pihlajaniemen asemakaava-alueelle katu-, puisto- ja liikenteenohjaussuunnitelmat. Laajan alueen suunnitelmat tuodaan päätöksentekoon neljässä eri osassa. Hyväksyttäväksi esitetään nyt Pihlajaniemen asemakaava-alueen 3. osan suunnitelmat. Aikaisemmin kaupunkiympäristöautakunta on hyväksynyt alueen katu- ja puistosuunnitelmia 19.3.2024 § 90 ja 7.5.2024 § 186. Päätökset ovat oheismateriaalina 3 ja 4.
Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi seuraavat katusuunnitelmat:
- Rykmentintie Peltokankareenpuiston kohdalla
- Esikunnankatu
- Tuulikuja
- Tuimakuja
- Sotilaskodinpolku
- Hirvensalon puistotie väli Esikunnankatu - Vähäheikkiläntie
- Korvetinkatu
- Koululaivankuja
Lisäksi esitetään hyväksyttäväksi Vähäheikkiläntien väli Hirvensalon puistotie – Rykmentintie, Stålarminpuiston ja Peltokankareenpuiston katu- ja puistosuunnitelma sekä liikenteenohjaussuunnitelma, joka käsittää lähes koko asemakaava- alueen lukuun ottamatta aikaisemmin hyväksyttyä Rykmentintien osuutta. Hirvensalon puistotien osalta on laadittu erillinen liikenteenohjaussuunnitelma.
Pihlajaniemen asemakaava-alueen viimeisenä yleisen alueen suunnitelmana Katanpäänpuiston puistosuunnitelma tulee olemaan nähtävillä 20.5. – 3.6.2024. Kyseinen puistosuunnitelma tuodaan kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyyn syyskaudella 2024.
Suunnitelmat
Pihlajaniemen katuverkon järjestelyt ja liikenteelliset ratkaisut ovat määritelty alueen asemakaavassa. Asemakaavaan merkityt jalankulun ja pyöräilyn reitit toteutetaan pääosin betonilaatalla ja asfaltilla lukuun ottamatta Sotilaskodinpolkua, joissa pintamateriaalina käytetään maatiiltä. Katujen ajoradat ovat pääsääntöisesti asfalttipintaisia. Kadut on suunniteltu varustettavan luonnonkivisillä reunatuilla, joilla ohjataan hulevesiä.
Aikarajoitettu kadunvarsipysäköinti on sallittu Esikunnankadulla, Koululaivankujalla ja Korvettikadulla sekä Tuulikujalla.
Pyöräilyä varten rakennetaan Esikunnankadulle yksisuuntaiset 1,5 metriä leveät pyörätiet. Esikunnankadun jalankulkuväylän leveys on 2 metriä. Koululaivankujalla, Korvettikadulla, Tuimakujalla sekä Tuulikujalla pyöräily tapahtuu ajoradalla. Sotilaskodinpolku osa alueen sisäistä jalankulku- ja pyöräilyverkostoa.
Rykmentintien ja Vähäheikkiläntien risteys
Suunnitelma koskee Vähäheikkiläntien ja Rykmentintien risteysaluetta Vähäheikkiläntien pohjoispuolella. Risteykseen asennetaan liikennevalo-ohjaus, joten Rykmentintien linjaukseen tulee vähäisiä muutoksia. Muilta osin Rykmentintien Pihlajaniemen asemakaavan alueella sijaitseva katusuunnitelma on hyväksytty jo aikaisemmin.
Vähäheikkiläntie
Vähäheikkiläntien ja Rykmentintien risteys uusitaan ja siihen asennetaan liikennevalo-ohjaus. Myös Vähäheikkiläntien ja Hirvensalon puistotien risteys uusitaan erityisesti Hirvensalon puistotien haaran osalta. Vähäheikkikläntien eteläreunalle rakennetaan erotettu jalankulku- ja pyöräilyväylä, jonka leveys on 2+2 metriä.
Kadun pohjoisreunan jalankulku- ja pyöräilyväylä säilyy entisellään, ajoradan ja kyseisen väylän välikaistalle istutetaan puustoa.
Hirvensalon puistotie
Esikunnankadun sekä Vähäheikkiläntien risteykset on suunniteltu uudestaan,
lisäksi Hirvensalon puistotien runkolinjapysäkit on päivitetty. Aikaisemmin Hirvensalon puistotielle esitetyt täydennysistutukset on kustannussyistä poistettu.
Tuimakuja, Tuulikuja, Koululaivankuja, Korvettikatu
Kadut ovat tonttikatuja, joilla on pyöräily ajoradalla. Aikarajoitettu kadunvarsipysäköinti sallittu em. kaduilla lukuun ottamatta Tuimakujaa.
Kustannussyistä ensimmäisen nähtävilläolon jälkeen Tuulikujan ja Tuimakujan ajoradan päällyste on vaihdettu asfaltiksi, Koululaivankujan ja Korvetinkadun pysäköintipaikkojen pintamateriaali on vaihdettu asfaltiksi.
Sotilaskodinpolku
Väylä on tarkoitettu alueen sisäiselle jalankululle ja pyöräliikenteelle, joissa
pelastusliikenne on sallittu. Katualueen pinnoite on maatiiltä.
Nähtävilläolo
Katu- ja puistosuunnitelmat ovat olleet nähtävillä osin 27.3. – 11.4.2023 ja osin 27.11. – 11.12.2023 välisenä aikana sekä kaikki uudelleen muutoksien johdosta 22.4. – 6.5.2024 välisenä aikana. Liikenteenohjaussuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 27.11. - 11.12.2023 sekä 27.3.- 11.4.2023.
Muistutukset
Katu- puisto- ja liikenteenohjaussuuunnitelmista on nähtävillä olon aikana tehty 2 muistutusta.
Muistutus 1 koskee alueen pyöräilyolosuhteita ja niiden kehittämistä.
Muistutus 2 koskee asemakaavassa määriteltyjä asioita sekä Rykmentintien
katusuunnitelmaa koskevia asioita.
Vastine muistutukseen 1
Muistutuksen perusteella on tarkistettu Esikunnankadun ja Hirvensalon puistotien risteyksen järjestelyt ja siihen on tehty tarvittavia muutoksia. mm. pyöräilyväylää on levennetty 3 metriseksi. Myös yhteys Laivueenkadulle on parannettu.
Väistämisvelvollisuusmerkit kaksisuuntaisesta pyörätiestä varoittavien lisäkilpien kanssa on esitetty liikenteenohjaussuunnitelmassa.
Lisäksi risteysalueilla pyöräilyväylien reunakivet poistetaan kokonaan tai pyörätie rakennetaan samaan tasoon ajoradan kanssa.
Muilta osin muistutus ei anna aihetta toimenpiteille.
Kaava-alueen eteläpuolinen alue on vielä kaavoittamatta, joten liittymän paikka ei ole vielä tiedossa.
Pihlajaniemen asemakaava-alueeseen rajautuvista kaduista Vähäheikkiläntien pohjoispuoli säilyy tässä vaiheessa liikenteellisesti ennallaan. Vähäheikkiläntien pohjoispuolisen ajoradan sekä jalankulku- ja pyörätien väliselle alueelle esitetään istutettavaksi puita. Muilta osin toimenpiteet kohdistuvat kadun eteläpuolelle suunniteltuun jalankulku- ja pyöräilyväylään sekä Vähäheikkiläntien ja Hirvensalon puistotien sekä Vähäheikkilläntien ja Rykmentintien risteyksiin. Myös Hirvensalon puistotien jalankulku- ja pyöräilyväylä jää tässä vaiheessa ennalleen.
Esikunnankadulle esitetty 1,5 metrin leveys yksisuuntaiselle pyörätielle täyttää Liikenneviraston pyöräilyväylien suunnitteluohjeiden mukaiset vaatimukset.
Vastine muistutukseen 2
Muistutus ei anna aihetta toimenpiteille. Muistutuksessa esitetyt asiat on ratkaistu jo asemakaavan yhteydessä tai Rykmentintie 12 kohdan katusuunnitelman yhteydessä.
Nähtävilläolon jälkeen tehdyt muutokset
Muistutuksen perusteella on tarkistettu Esikunnankadun ja Hirvensalon puistotien risteyksen järjestelyt ja siihen on tehty tarvittavia muutoksia. mm. pyöräilyväylää on levennetty 3 metriseksi. Myös yhteys Laivueenkadulle on parannettu.
Tehdyt muutokset ovat olleet luonteeltaan niin vähäisiä, että suunnitelmien asettaminen uudelleen nähtäville ei ole tarpeen.
Kustannukset
Nyt hyväksyttäväksi esitettyjen katusuunnitelmien rakennusosatasoinen arvonlisäveroton kustannusarvio on 10,0 milj. euroa (alv 0 %) sisältäen hulevesirakenteiden kustannukset. Aikaisemmin hyväksyttyjen katu- ja puistosuunnitelmien yhteenlaskettu kustannusarvio on 16,9 milj euroa (alv 0 %).
Edellä esitetyt kustannusarviot sisältävät infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 10 % hankevarauksen. Kustannusarvioissa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 131,6 (elokuu 2023) (2015=100).
Kaupunginvaltuusto on 11.4.2022 § 71 hyväksynyt Pihlajaniemen asemakaava-alueen yleisten alueiden infrakustannusarvioksi 25,1 milj. euroa (alv 0 %). Kyseisissä kustannusarvioissa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on ollut 101,83 (lokakuu 2020) (2015=100). Kaupunginvaltuuston hyväksymä kustannusarvio on 32,4 milj. euroa (alv 0 %) maarakennuskustannusindeksin pisteluvulla 131,6.
Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen (kv 13.2.2023 § 32) mukaisesti, mikäli hankkeen hyväksytty kustannusarvio hankevarauksineen nousee indeksikorjaukset huomioon ottamisen jälkeen 10 % ja vähintään 100.000 euroa, tai mikäli hankkeessa tapahtuu jokin muu merkittävä muutos, saatetaan päivitetty kustannusarvio tms. muutosten jälkeen toimivaltaisen tahon käsiteltäväksi.
Koko hankkeen kustannusarvio ei näillä näkymin tule ylittämään kaupunginvaltuuston hyväksymää, indeksillä korjattua kustannusarviota eikä edellä esitettyä tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaista 10 % rajaa. Näin ollen hankkeen kustannusarviota ei ole tarpeen lähettää kaupunginvaltuustoon uudelleen käsiteltäväksi.
Liite 1Katu- ja puistosuunnitelma Vähäheikkiläntie väli Hirvensalon puistotie – Rykmentintie, Stålarminpuisto ja Peltokankareenpuisto K 6251 067, 15.4.2024
Liite 2Katusuunnitelma Hirvensalon puistotie väli Esikunnankatu - Vähäheikkiläntie K 5510 025, 15.4.2024
Liite 3Katusuunnitelma Rykmentintie Peltokankareenpuiston kohdalla K 5399 070, 15.4.2024
Liite 4Katusuunnitelma Esikunnankatu K 9184 001, 6.5.2024
Liite 5Katusuunnitelma Sotilaskodinpolku K9192 001, 15.4.2024
Liite 6Katusuunnitelma Tuulikuja k 9197 001, 15.4.2024
Liite 7Katusuunnitelma Tuimakuja K 9199 001, 15.4.2024
Liite 8Katusuunnitelma Koululaivankuja K 9203 001, 15.4.2024
Liite 9Katusuunnitelma Korvetinkatu K9204 001, 15.4.2024
Liite 10Liikenteenohjaussuunnitelma L 6251 072, 16.5.2024
Liite 11Liikenteenohjaussuunnitelma L 5510 016, 13.11.2023
Oheismateriaali 1Muistutus 1
Oheismateriaali 2Muistutus 2
Oheismateriaali 3Kaupunkiympäristölautakunta 19.3.2024 § 90
Oheismateriaali 4Kaupunkiympäristölautakunta 7.5.2024 § 186
Oheismateriaali 5Hyväksyttäväksi esitetyt yleiset alueet
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteiden 1–11 mukaiset katu-puisto- ja liikenteenohjaussuunnitelmat ja että päätös määrätään tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman (MRL 202 §).
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedTurun Polkupyöräilijät ry
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön kunnossapito
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
Liitteet:
Kylk § 215
Liite 1:Katu- ja puistosuunnitelma Vähäheikkiläntie väli Hirvensalon puistotie - Rykmentintie, Stålarminpuisto ja Peltokankareenpuisto K 6251 067, 15.4.2024
Liite 2:Katusuunnitelma Hirvensalon puistotie väli Esikunnankatu - Vähäheikkiläntie K 5510 025, 15.4.2024
Liite 3:Katusuunnitelma Rykmentintie Peltokankareenpuiston kohdalla K 5399 070, 15.4.2024
Liite 4:Katusuunnitelma Esikunnankatu K 9184 001, 6.5.2024
Liite 5:Katusuunnitelma Sotilaskodinpolku K 9192 001,15.4.2024
Liite 6:Katusuunnitelma Tuulikuja K 9197 001, 15.4.2024
Liite 7:Katusuunnitelma Tuimakuja K 9199 001, 15.4.2024
Liite 8:Katusuunnitelma Koululaivankuja K 9203 001, 15.4.2024
Liite 9:Katusuunnitelma Korvetinkatu K 9204 001, 15.4.2024
Liite 10:Liikenteenohjaussuunnitelma L 6251 072, 16.5.2024
Liite 11:Liikenteenohjaussuunnitelma L 5510 016, 13.11.2023