Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 223 | 28.05.2024 | 2 |
2874-2024 (10 03 01)
Raunistulan puistotien, Markulantien, Vanha Tampereentien sekä Kärsämäentien katu- ja liikenteenohjasuunnitelmat pysäkkiparannuksista sekä kaistamuutoksista Kärsämäentiellä
Tiivistelmä:
Raunistulan puistotien, Markulantien, Vanha Tampereentien sekä Kärsämäentien katu- ja liikenteenohjasuunnitelmat pysäkkiparannuksista sekä kaistamuutoksista Kärsämäentiellä
Kylk § 223
Kaupunkiympäristö, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnitteluinsinööri Eero Paavola, ja kaupunkirakentaminen, suunnitteluinsinööri Riina Rasimus ja vastaava rakennuttaja Aki Männistö 22.5.2024:
Taustaa
Fölin runkolinjasto aloittaa liikennöinnin vuoden 2025 heinäkuun alussa. Linjaston perustan muodostavat suurimpien asuinalueiden ja kauppatorin väliset linjat sekä näitä linjoja risteävät kehärunkolinjat. Linjojen risteämiskohtien katuliittymähaaroihin rakennetaan laadukkaat pysäkit, joissa matkustajalla on vaivatonta vaihtaa linja-autoa eri linjojen kesken.
Suunnittelukohde
Hyväksyttäväksi esitettävä katusuunnitelma koskee neljän kadun liittymää Kaerlan, Kastun ja Raunistulan kaupunginosien yhteisellä rajalla. Suunnittelukohteen sijainti opaskartalla on esitetty kuvassa 1.
Kuva 1: Suunnittelukohde Markulantien, Raunistulan puistotien, Kärsämäentien ja Vanha Tampereentien liittymässä.
Suunnittelun tavoitteet
Pysäkkiparannusten tavoitteena on sijoittaa sekä uudet että nykyiset parannettavat pysäkit kaikkiin neljään liittymän poistumishaaraan sekä niin lähelle liittymää kuin mahdollista. Tällaisella pysäkkisijoittelulla kävelymatka pysäkiltä toiselle saadaan minimiin. Pysäkkilaiturien tavoitepituudet määrittyvät sen perusteella, käyttääkö seisaketta samanaikaisesti yksi tai useampi linja-auto. Mitoittavana ajoneuvona on käytetty nivelbussia.
Muutokset nykytilaan
Raunistulan puistotiellä kohti keskustaa oleva pysäkki pidennetään kahden nivelbussin vaatimaan pituuteen. Jalankulun ja pyöräilyn väylää siirretään pysäkin matkalla niin etäälle ajoradasta, että näiden väliin saadaan mahtumaan odotustila ja katos.
Vanha Tampereentiellä kohti Räntämäkeä olevan pysäkin muutokset ovat samat kuin Raunistulan puistotiellä.
Markulantiellä kohti Tampereen valtatietä olevaa pysäkkiä on pidennetty yhden nivelbussin vaatimaan pituuteen ja odotustilaan sijoitetaan katos.
Kärsämäentien alkuun rakennetaan uusi pysäkkilaituri ajoradan ja yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän väliin. Kadulla on kaksi saman suunnan kaistaa, joista toinen toimii jatkossa bussin pysäyttämispaikkana liittymän poistumishaaran alussa.
Kuva 2. Ote Kärsämäentien suunnitelmakartasta pysäkin kohdalta.
Tila pysäkkimuutokselle Kärsämäentiellä on saatu muuttamalla pohjoisesta tulevia ajokaistoja. Kärsämäentieltä on nykyisin mahdollista ajaa suoraan kahdelta kaistalta ja vasemmalle kääntyville on varattu varsin lyhyt kaista, johon mahtuu maksimissaan neljä henkilöautoa. Tälle kaistalle pyrkivien määrä on samaa suuruusluokkaa kuin suoraan ajavien autojen määrä Tilannekuvat ja muutokset on kuvattu oheismateriaalissa 3.
Kärsämäentiellä pohjoisesta kohti keskustaa menevän liikenteen ohjaaminen kahden kaistan sijaan yhdelle ja toisen kaistan varaaminen vasemmalle kääntyvälle liikenteelle tasaa kaistatarjonnan käytännössä liikennemäärien mukaiseksi.
Kustannukset
Kärsämäentien, Vanhan Tampereentien, Raunistulan puistotien ja Markulantien runkolinjapysäkkien rakentamisen rakennusosatasoinen kustannusarvio on 650.000 euroa (alv 0 %). Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,4 (2020=100, tammikuu 2024). Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 10 % hankevarauksen.
Hanke rahoitetaan runkolinjaston investointivaroista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.
Nähtävilläolo ja muistutukset
Suunnitelmat pysäkeistä ja niiden aiheuttamista muutoksista ovat olleet nähtävänä 22.4.2024 - 6.5.2024 välisenä aikana. Suunnitelmista tuli kaksi muistutusta nähtävilläolon aikana.
Muistutus 1
Muistutus 1 koskee Raunistulan puistotien pysäkin sijaintia. Pysäkin koetaan uudessa sijainnissaan muistuttajan mielestä lisäävän häiriötä. Muistutuksessa esitetään huoli kolmen puun hävittämisestä.
Vastine muistutukseen 1
Paikka, jossa matkustajat linja-autoa odottavat ja josta he linja-autoon nousevat, siirtyy nykyistä etäämmälle lähimmästä tontista. Tämä sijainti on määrittynyt parhaan palvelun ja toimivuuden tavoittelun seurauksena.
Pysäkin muutoksen yhteydessä joudutaan poistamaan välikaistalta neljä lehtosaarnea pysäkkialueen laajentamisen seurauksena. Puumäärän vähentymisen takia jalankulku- ja pyöräilyväylän toisella puolella kasvavan tammen arvo kasvaa entisestään. Katualueella kasvava tammi on hyväkuntoinen ja säilyttämisen arvoinen.
Muistutus 2
Muistutuksessa 2 esitetään matkustajien odotustilan takareunaan kaidetta osalle pysäkeistä, Vanhan Tampereentien jalankulku- ja pyöräilyväylän leventämistä sekä Kärsämäentien ja Markulantien kulmaan saareketta jalankulku- ja pyöräilyväylälle.
Vastine muistutukseen 2
Pysäkkiparannusten suunnittelussa on pyritty noudattamaan soveltuvin osin Väylän pyöräliikenteen suunnitteluohjeita. Pysäkkikatoksen sijoittamista bussiseisakkeen ja pyörätien väliin on pidetty suunnittelussa ensiarvoisen tärkeänä tavoitteena. Katoksen takaseinän jatkeille sijoittuvia kaiteita, joilla ohjataan bussista jäävät matkustajat ylittämään pyörätie etäällä katoksesta, on Turussa suunniteltu ja tullaan jatkossakin suunnittelemaan vilkkaiden pyöräteiden varteen sijoittuvilla pysäkeillä. Kaiteiden tarve perustuu kokonaisarviointiin, jossa huomioitavana ovat turvallisuus, saavutettavuus ja kunnossapito. Erityisesti lumen poistamista kaiteet vaikeuttavat, koska koneellisesti aurattava pysäkkialue pirstaloituu. Kaiteen ympärille kertyy väkisinkin lunta, joka pahimmillaan jäätyy kaventaen sen varren väyliä koko talven ajaksi. Edellä mainittu seikka sekä varsin maltillinen pyöräliikenteen määrä ovat olleet syynä kaiteista luopumiselle.
Vanha Tampereentien pysäkkiparannus ja jalkakäytävä/pyörätien siirto ovat tämänhetkisen näkemyksen mukaan ratkaisuna tilapäinen. Alueella on käynnissä asemakaavamuutoksen laadinta, millä tähdätään Turku - Tampere -rautatien tasoristeyksen muuttamiseen eritasoristeykseksi. Tämän toteutuessa Vanha Tampereentien sijainti muuttuu. Pysäkin kohdan jalkakäytävä/pyörätien leveydessä on siksi pysyttäydytty minimimitoissa.
Kärsämäentien ja Markulantien kulmassa liittymäkaarretta on loivennettu kääntymisen sujuvoittamiseksi, koska myös suoraan ajaminen keskittyy jatkossa vain tälle kaistalle. Muistutuksessa esitetty saareke liittymäkaarteen sisäpuolelle oli pitkään mukana suunnitelmaluonnosvaiheessa mutta siitä luovuttiin, koska sen vaikutus erityisesti pyörän ajolinjaan oli epäedullinen.
Liite 1 Suunnittelualueen katusuunnitelma K 6015 077, 10.4.2024
Liite 2 Suunnittelualueen liikenteenohjaussuunnitelma L 5808 094, 8.4.2024
Oheismateriaali 1 Muistutus 1
Oheismateriaali 2 Muistutus 2
Oheismateriaali 3 Esitys Kärsämäentien nykytilanteesta ja suunnitellusta kaistamuutoksesta
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi
Ehdotus Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteet 1 ja 2 suunnitelmiksi Raunistulan puistotien, Markulantien, Vanha Tampereentien pysäkkiparannuksista ja Kärsämäentien pysäkki- ja kaistamuutoksista.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedTurun Polkupyöräilijät ry
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön kunnossapito
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
Liitteet:
Kylk § 223
Liite 1:Suunnittelualueen katusuunnitelma K 6015 077, 10.4.2024
Liite 2:Suunnittelualueen liikenteenohjaussuunnitelma L 5808 094, 8.4.2024