Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta21228.05.202411

2715-2024 (08 00 00)

Kiinamyllynkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat välillä Hämeenkatu - Lemminkäisenkatu

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Kiinamyllynkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat, joilla varaudutaan Fölin runkolinjastouudistukseen ja parannetaan jalankulun ja pyöräliikenteen olosuhteita kehittyvän Kupittaan alueella.

Kylk § 212

Kaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Pärssinen ja toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Jarmo Koivisto 21.5.2024:

Tausta

Kaupunginhallitus hyväksyi Lemminkäisenkadun, Sirkkalankadun ja Kiinamyllynkadun hankesuunnitelman 20.11.2023 § 420. Hankkeen kustannusten vaihteluväliksi hyväksyttiin 4–8 miljoonaa euroa sisältäen 20 % hankevarauksen. Nyt kaupunkiympäristölautakunnalle tuotavat katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat pohjautuvat hyväksyttyyn hankesuunnitelmaan. Suunnitelmat kattavat osan hankealueen ensimmäisestä rakentamisvaiheesta.

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi 16.4.2024 § 145 Lemminkäisenkadun (väli Kiinamyllynkatu–Sirkkalankatu), Sirkkalankadun (väli Lemminkäisenkatu–Joukahaisenkatu) ja Joukahaisenkadun (väli Kätilöpolku–Tykistökatu katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat. Lemminkäisenkadun (väli Sirkkalankatu–Tykistökatu) suunnitelmat tuodaan kaupunkiympäristölautakunnalle myöhemmin vuoden 2024 aikana.

Nykytilanne

Suunnittelualue sijaitsee Turun ruutukaavakeskustassa I kaupunginosassa Kupittaan läheisyydessä. Suunnittelualue on Kiinamyllynkadulla 240 metriä pitkä.

Kiinamyllynkadulla on muutamia joukkoliikennereittejä, joilla on suhteellisen tiheä vuoroväli. Toiminnallisesti Kiinamyllynkatu yhdessä Lemminkäisenkadun kanssa on tärkeä alueellinen kokoojakatu. Kiinamyllynkadulla on myös erityisen paljon jalankulkua ja pyöräliikennettä.

Kiinamyllynkadulla on kaksisuuntainen pyörätie toisella puolen katua, joka on eroteltu jalankulusta. Pyörätiet ja jalkakäytävät ovat käyttäjämääriin nähden liian kapeat. Kapeiden kulkuväylien vuoksi liikkuminen jalan tai pyörällä ei ole sujuvaa ja etenkin ruuhkaisina aikoina se on myös turvatonta ja epämiellyttävää.

Kiinamyllynkadulla on kaksi linja-autopysäkkiä, taksiasema ja lastauspaikka päivittäistavarakaupan tarpeisiin. Auto- ja pyöräpysäköintiä ei ole katualueella.

Kadun puolivälissä on kaksi arvokasta 1870-luvulla rakennettua puurakennusta, jotka ympäristöineen ovat suojeltuja.

Tavoite

Hankkeen ensisijaisena tavoitteena on mahdollistaa Turun seudun joukkoliikenteen Fölin uuden runkolinjaston liikennöinnin aloittaminen 1.7.2025 alkaen. Kauppatorin ja Varissuon väliä kulkevat uudet runkolinjat (3 ja 3A), uudet kehärunkolinjat (10 ja 10A) sekä uusi Ylioppilaskylän ja Uittamon väliä kulkeva linja (39) tulevat kulkemaan Kiinamyllynkadun kautta. Linjoille rakennetaan uusi pysäkki Hämeentielle Rehtorinpellonkadun risteyksen yhteyteen sekä aikataulun tasauksen mahdollistavat pysäkit Sirkkalankadulle.

Runkolinjastouudistusten lisäksi tavoitteena on parantaa jalankulun ja pyöräliikenteen olosuhteita kehittyvän Kupittaan alueella, jotta liikkuminen olisi tulevaisuudessa entistä turvallisempaa ja sujuvampaa.

Suunnitelma

Kiinamyllynkadulle tehdään yksisuuntaiset pyörätiet kadun molemmin puolin. Pyörätiet päällystetään punertavalla asfaltilla ja jalkakäytävät tavalliseen tapaan betonilaatoilla. Pyöräteiden leveys vaihtelee 2 metristä 2,5 metriin ja jalkakäytävien leveys vaihtelee 1,9 metristä 3,5 metriin. Reunakivet ovat graniittisia ja välikaistat tehdään betonikivistä.

Yksi Kiinamyllynkadulla oleva huonokuntoinen vaahtera joudutaan poistamaan, mutta sen tilalle istutetaan uusi lehtipuu. Kiinamyllynkadun, Lemminkäisenkadun ja Kurjenkaivonkentän risteykseen toteutetaan pieni levähdyspaikka, jossa on kaksi penkkiä.

Kiinamyllynkadulla oleva taksiasema ja lastauspaikka poistuvat. Myös Kiinamyllynkadun linja-autopysäkit (A-sairaala, 1030 ja 1048) poistetaan. Uudet korvaavat pysäkit suunnitellaan Sirkkalankadulle ja Hämeentielle.

Tyksin tonttiliittymä Kiinamyllynkadulla muotoillaan uudelleen liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

Nopeusrajoitus lasketaan nykyisestä 40 km/h:stä 30 km/h:een.

Kiinamyllynkadun kuivatusta parannetaan uusilla hulevesikaivoilla. Lisäksi länsipuolen pyörätien reunaan asennetaan uusi linjakuivatuskouru.

Katuvalaistus uusitaan kokonaisuudessaan rakentamisen yhteydessä.

Kustannukset

Suunnitelmien infrarakentamisen rakennusosatasoinen kustannusarvio on 1.074.000 euroa (alv 0 %). Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 131,6 (2015=100, elokuu 2023). Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 15 % hankevarauksen. Hankesuunnitelmassa ollutta varausta (20 %) on pienennetty, koska suunnitelmat ovat tarkentuneet hankeosalaskennan tasosta rakennusosalaskennan tasoisiksi ja kustannukset on laskettu tarkentuneiden suunnitelmien perusteella. Hankesuunnitelman yhteydessä hyväksytty kustannusten vaihteluväli riittää kattamaan tarkentuneiden suunnitelmien kustannukset.

Nähtävilläolo

Katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 22.4.–6.5.2024 välisen ajan. Suunnitelmista on jätetty kolme muistutusta.

Muistutus 1

Muistutuksessa toivotaan, että nykyinen lastauspaikka Kiinamyllynkadulla säilytettäisiin, ja että jalkakäytävälaatoitus uusittaisiin ja perustettaisiin kunnolla myös painumattomilla kohdilla.

Muistutus 2

Muistutuksessa toivotaan, että Kiinamyllynkadulla olevan kääntymiskiellon lisäkilven teksti muutetaan muotoon: koskee läpiajoa Tykistökadulle, ja että oikealle kääntyminen Lemminkäisenkadulta Sirkkalankadulta sallittaisiin.

Muistutus 3

Muistutuksessa toivotaan, että Hämeenkadun risteyksessä autoliikenteen pysäytysviivaa sijoitettaisiin taaemmas, lastauspaikka Kiinamyllynkadulla säilytettäisiin, reunakivet madallettaisiin Kiinamyllynkatu 3–5 ja 7 tonttiliittymien kohdilla, Vähä Hämeenkadun risteyksen kohdalla olevaa suojatietä ei poistettaisi, välikaistaan tehtäisiin aukko Vähä Hämeenkadun pyöräliikennettä varten, ja että pyörätie ja jalkakäytävä tehtäisiin ylijatkettuna Vähä Hämeenkadun risteyksessä ja autoliikenteen yhteys katkaistaisiin.

Vastineet muistutuksiin

Muistutus 1

Kiinamyllynkadulle suunniteltu uusi kääntymiskaista TYKSin tontille estää lastauspaikan säilyttämisen nykyisessä paikassaan. Aivan Kiinamyllynkadun alussa on edelleen mahdollista lastata pysäköintikiellosta huolimatta, mutta erillistä lastauspaikkaa ei niin lähelle Hämeenkadun risteystä ole liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden takia tarkoituksenmukaista tehdä.

Muistutus 2

Liikenteenohjaussuunnitelmasta on poistettu Lemminkäisenkadulle ulottuvat osuudet, koska ne eivät suoraan liity Kiinamyllynkadun katusuunnitelmaan ja kaupunkiympäristölautakunta on hyväksynyt 16.4.2024 Lemminkäisenkadun ja Sirkkalankadun risteyksen käsittävät liikenteenohjaussuunnitelmat.

Muistutus 3

Kiinamyllynkadulla on hankalat kaltevuudet ja hulevesien hallinta kadulla on haasteellista. Reunakivien madaltaminen heikentäisi myös kadun kaltevuuksia. Turun polkupyöräilijöiden ehdottamia reunakivimuutoksia kuitenkin selvitetään rakennussuunnittelun yhteydessä. Katusuunnitelmasta on vahingossa jäänyt pois Kiinamyllynkadun ylittävä suojatie ja se on lisätty katusuunnitelmaankin. Myös välikaistaan ehdotettu kulkuaukko on lisätty katusuunnitelmaan. Hämeenkadun risteykseen on osoitettu pysäytysviiva liikenteenohjaussuunnitelman mukaisesti hieman etäämmälle risteyksestä.

Tehdyt muutokset suunnitelmiin on arvioitu vähäisiksi, eivätkä ne täten edellytä suunnitelmien uudelleen nähtäville asettamista.

Liite 1​Kiinamyllynkadun katusuunnitelma K 5279 029, 11.4.2024

Liite 2​Liikenteenohjaussuunnitelma L 5279 025, ote 7.5.2024

Oheismateriaali 1​Muistutus 1

Oheismateriaali 2​Muistutus 2

Oheismateriaali 3​Muistutus 3

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Kiinamyllynkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat liitteiden 1–2 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedLounais-Suomen Isännöinti Oy
tiedSuomen Yliopistokiinteistöt Oy
tiedTurun Polkupyöräilijät ry
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön kunnossapito
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 212
Liite 1:Kiinamyllynkadun katusuunnitelma K 5279 029, 11.4.2024
Liite 2:Liikenteenohjaussuunnitelma L 5279 025, ote 7.5.2024