Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta16707.05.202410
Kaupunkiympäristölautakunta19021.05.20243

1321-2023 (10 03 00)

Poikkeamispäätös; Käyttötarkoituksen muutos, juhlateltta, vaja ja inva-wc, Ruissalo (P 2023-155)

Tiivistelmä:

Kyseessä on suojellun asuinrakennuksen tilojen käyttötarkoituksen muutos kahvila-, myymälä- ja juhlatilaksi. Osa rakennuksesta jää yhä asuinkäyttöön. Lisäksi pihalla sijaitsevaan paviljonkiin toteutetaan inva-wc, pihalla sijainnut vanha vaja rakennetaan uudelleen ja vuokra-alueelle sijoitetaan kesäajaksi juhlateltta. Naapurit ovat jättäneet muistutuksia hankkeesta. Hakemusta ehdotetaan hyväksyttäväksi ehdollisena.

Kylk § 167

Konsernihallinto, ympäristöjuristi Nina Mattila 22.4.2024:

Rakennuspaikka ja sen sijainti

Kiinteistötunnus: 853-503-1-3, vuokra-alue 853-503-1-3-0-145, vuokra-alueen pinta-ala 8501 m2.

Osoite: Kuuvantie 198

Hakija

Sannamari Suomi

Rakennushanke

​-​ Asuinrakennuksen käyttötarkoituksen muutos kahvila-, myymälä- ja juhlatilaksi. Osa rakennuksesta jää asuinkäyttöön:

​1.​ kerroksessa:

- kuumennuskeittiö (nykyinen keittiö; ei muutoksia)

- asuinhuoneet kahvila/juhlatila/myymälä- ja asiakastiloiksi

- veranta kahvilan asiakastilaksi

- eteisestä yhdistetty siivoustila

2.​​ kerroksessa:

- asuinhuone ja wc työntekijöiden sosiaalitiloiksi

-​ ​Vanha vaja rakennetaan uudelleen varastotilan luomiseksi (28,5 m2).

-​ ​Olemassa olevan paviljongin yhteyteen rakennetaan tarpeellinen INVA-WC rakennuksen tyyliin (16,3 + 7,6 m2).

-​ ​Juhlateltta (kesäkuusta syyskuuhun) (74 m2).

-​ Autopaikat 10 kpl + 1 invapaikka.

Kaavoitustilanne

Alueella on voimassa v. 1998 vahvistettu Ruissalon osayleiskaava, jossa hakemuksen kohde sijaitsee retkeily- ja ulkoilualueella (VR-1). Kaavamääräyksen mukaan: "Aluetta tulee hoitaa puistometsänä tai metsäpuistona. Alueella tulee edistää kasvillisuuden luontaista uudistumista. Liikkuminen tulee ohjata erillisille kevyen liikenteen väylille ja poluille. Alueelle saa sijoittaa alueen hoidon kannalta välttämättömät varasto- ja huoltotilat. Alueella olemassa olevia rakennuksia saa käyttää virkistystoimintaan. Alueelle tulee laatia hoito- ja käyttösuunnitelma."

Villa Kuuva sijaitsee myös yleiskaavan mukaisella alueen osalla, jolla sijaitseva huvilaympäristö säilytetään (a/s). Kaavamääräyksen mukaan: "Aluetta saa käyttää asumiseen, virkistykseen tai kulttuuripalveluihin liittyvään toimintaan. Rakennuksen tai rakennusryhmän pihapiiriä ja sen välitöntä ympäristöä tulee hoitaa rakennusten tyyliin sopivana puutarha- ja puistoalueena eikä pihapiirissä olevia istutuksia ja rakennuksia, kuten ulkohuoneita, kaivoja ja aitoja saa ilman pakottavaa syytä hävittää. Puretun tai muuten tuhoutuneen rakennuksen tilalle saa vain erityisestä syystä ja erityisin ehdoin rakentaa uuden rakennuksen. Uudisrakennuksen tulee sopeutua hyvin jäljellä olevaan ympäristöön. Ennen rakennusluvan myöntämistä tulee museoviranomaiselle varata tilaisuus lausunnon antamiseen."

Lisäksi Villa Kuuvaa koskee kohdemerkintä: "Rakennustaiteellisesti tai historiallisesti arvokas tai maisemakuvan säilymisen kannalta tärkeä rakennus-ryhmä/rakennus, jonka kaavamääräys on: "Rakennusryhmään kuuluvan rakennuksen, rakennuksen osan tai rakennelman saa purkaa ainoastaan rakennuslain 124 § 2 momentin tarkoittamissa tapauksissa tai jos purkaminen lisää alueen kulttuurihistoriallista tai maisemallista arvoa.

Rakennuksessa ei saa suorittaa sellaisia muutos- tai lisärakennustöitä, jotka turmelevat julkisivujen, vesikaton, sisärakenteiden tai kiinteiden kalusteiden kulttuurihistoriallista tai rakennustaiteellista arvoa tai tyyliä. Mikäli rakennuksessa on aiemmin suoritettu tällaisia toimenpiteitä, on rakennus korjaus- tai muutostöiden yhteydessä pyrittävä korjaamaan entistäen tai muu rakennukseen ja sen ympäristöön sopivalla tavalla. Rakennuksen tai rakennusryhmän pihapiiriä ja sen välitöntä ympäristöä tulee hoitaa rakennusten tyyliin sopivana puutarha- ja puistoalueena eikä pihapiirissä olevia istutuksia ja rakennuksia, kuten ulkohuoneita, kaivoja ja aitoja saa ilman pakottavaa syytä hävittää. Puretun tai muuten tuhoutuneen rakennuksen tilalle saa vain erityisistä syistä ja erityisin ehdoin rakentaa uuden rakennuksen. Uudisrakennuksen tulee sopeutua hyvin jäljellä olevaan ympäristöön. Ennen rakennus- tai purkuluvan myöntämistä tulee museoviranomaiselle varata tilaisuus lausunnon antamiseen."

Osayleiskaavan yleismääräysten mukaan:

1. Rakentaminen, mikä vaikeuttaa alueen käyttöä yleiskaavassa varattuun tarkoitukseen, on yleiskaava-alueella rakl 31 §:n nojalla kielletty.

2. Yleiskaava-alueella on rakl 135 §:n 1 momentin nojalla kielletty suorittamasta kaivamis-, louhimis-, tasoittamis- tai täyttämistyötä, puiden kaatoa tai näihin verrattavaa toimenpidettä ilman kaupunginhallituksen tai sen määräämän viranomaisen lupaa. Lupaa myönnettäessä on varmistettava, ettei toimenpide vaikeuta alueen käyttöä yleiskaavassa varattuun tarkoitukseen, turmele maisemakuvaa tai muuta haitallisesti alueen eläimistön tai kasvillisuuden elinolosuhteita.

3. Rakennuslupaa tai rakennuksen käyttötarkoituksen muutosta koskevaa lupaa ei saa myöntää, mikäli rakennustoimenpide:

a) Lisää huoneistojen lukumäärää tai kasvattaa olennaisesti alueen kerrosalaa

b) Vähentää rakennuksien tai ympäristön kulttuurihistoriallista tai maisemallista arvoa

c) Tuo alueelle toimintaa, mikä aiheuttaa melua, tärinää, pölyä, hiukkas- tai kaasupäästöjä tai muita ympäristöhäiriöitä

d) Aiheuttaa raskasta tai runsasta moottoriajoneuvoliikennettä

4. Toiminnot tulee sijoittaa ensisijaisesti olemassaoleviin rakennuksiin: rakennusten peruskorjaus on sallittu. Erityisestä syystä sallitaan vähäinen lisärakentaminen, mikäli rakennus sopeutuu sijaintinsa, mittasuhteidensa, värityksensä, julkisivumateriaaliensa ja rakennustyylinsä osalta ympäröivään rakennuskantaan ja luonnonmaisemaan.

5. KL-, YV-, YP-, RM-, YU/s- ja TY-alueilla olemassaoleviin rakennuksiin saa sijoittaa kiinteistön hoidon kannalta välttämättömät henkilökunnan asunnot.

6. Olemassaolevien rakennusten välittömän pihapiirin saa aidata kevyellä enintäin 1 m korkealla puuaidalla. Aitaa ei kuitenkaan saa rakentaa niin, että vapaa liikkuminen rantaa pitkin estyy tai vaikeutuu.

Poikkeukset

-​ ​Meren tai vesistön ranta-alueeseen kuuluvalle rantavyöhykkeelle ei saa rakentaa rakennusta ilman asemakaavaa tai sellaista oikeusvaikutteista yleiskaavaa, jossa on erityisesti määrätty yleiskaavan tai sen osan käyttämisestä rakennusluvan myöntämisen perusteena. (MRL 72.1 §).

-​ Osayleiskaava sallii vain vähäisen lisärakentamisen ja edellyttää toimintojen ensisijaista sijoittamista olemassa oleviin rakennuksiin. Osayleiskaava ei salli huoneistojen lisäämistä (MRL 43 §).

-​ ​Rakennuksen etäisyys rantaviivasta alle 50 metriä (RJ 14 §).

Naapureiden ja asianosaisten kuuleminen

​Hakemuksesta on tiedotettu kirjeitse naapureille, joille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Hakemuksesta jätettiin kolme muistutusta. Muistutuksissa ollaan huolissaan etenkin toiminnasta aiheutuvista melu ym. haitoista. Hakemuksen hyväksymisen katsotaan myös olevan yhdenvertaisuusperiaatteen vastaista. Lisäksi hakemuksen liitteineen katsotaan olevan puutteelliset. Hakija antoi muistutuksiin vastineensa. Muistutukset ja vastine ovat päätösehdotuksen oheismateriaaleina.

Asianosaisten laajempi kuuleminen ei ole tarpeen (MRL 173 § ja MRA 86 §).

Viranomaisluvat ja lausunnot

​Varsinais-Suomen pelastuslaitos: ehdollinen

Ympäristönsuojelu: ehdollinen

Museokeskus: ehdollinen

Varsinais-Suomen ELY-keskus: ehdollinen

Päätöksen perustelut

Kyseessä on suojellun asuinrakennuksen käyttötarkoituksen muutos kahvila-, myymälä- ja juhlatilaksi. Osa rakennuksesta jää asuinkäyttöön. Samalla pihalla sijaitsevan paviljongin yhteyteen toteutetaan inva-wc ja pihalla sijainnut vaja rakennetaan uudelleen. Rantaan sijoitetaan juhlateltta kesäkuusta-syyskuuhun. Hakijan kuvauksen mukaan kyse on vakituisesta sesonkiluontoisesta kahvila/juhlatoiminnasta hakijan kotona ja pihalla. Hakija hakee myös lupaa laajentaa olevaa lasikkoa (mereltä katsoessa ison kuusen taakse), jotta hakija voi sijoittaa tilaan inva-wc:n kesäkäyttöön ja lupaa uudistaa/palauttaa vajarakennuksen palvelemaan pihan ylläpitoa ja kahvilan varastotarpeita, joita ei vanhassa huvilarakennuksessa ole. Lisäksi haetaan lupaa pitää rannassa katosta (teltta) sadesäätä varten. Hakijalle on aiemmin myönnetty tilapäinen rakennuslupa (2015-547), jonka voimassaolo on päättynyt 30.9.2016.

​Yhden naapurin muistutuksessa on tuotu esille useita asioita, jotka ratkaistaan vasta rakennuslupavaiheessa. Mahdollisesta luvattomasta rakentamisesta aiheutuvia seuraamuksia (korotettu lupamaksu, ilmoituksen tekeminen poliisille) arvioi rakennusvalvontaviranomainen rakennuslupavaiheessa. Rakennuspaikalla on Ruissalon vesiosuuskunnan olemassa oleva paineviemäriliittymä. Tällaisessa tapauksessa, jolloin rakennuspaikalla on olemassa oleva paineviemäriliittymä, ei poikkeamishakemuksen käsittelyn yhteydessä hakijoilta pyydetä tarkempaa lisäselvitystä jätevesien käsittelystä.

​Esteettömyyteen liittyvät asiat ratkaistaan rakennuslupavaiheessa. Esteettömyysasetuksen 2.1 §:n mukaan ”asetusta sovelletaan myös maankäyttö- ja rakennuslain 125 §:n mukaan luvanvaraiseen hallinto-, palvelu-, toimisto- liike-, varasto- ja tuotantorakennuksen sekä asuinkerrostalon yleisten tilojen korjaus- ja muutostyöhön, laajentamiseen, kerrosalaan laskettavan tilan lisäämiseen ja rakennuksen käyttötarkoituksen muutokseen hallinto-, palvelu-, toimisto-, liike- tai asuinkäyttöön siltä osin kuin esteettömyyden parantaminen on rakennuksen ominaisuudet sekä toimenpiteen laatu ja laajuus huomioon ottaen tarkoituksenmukaista.” Tarkoituksenmukaisuusarviointiin vaikuttavia rakennuksen ominaisuuksia ovat esimerkiksi rakennuksen käyttötarkoitus ja kulttuurihistorialliset arvot.

​Viereiselle vuokra-alueelle on vuonna 2018 myönnetty suunnittelutarveratkaisu (5920-2017), jolla navetan käyttötarkoitus on muutettu kokoontumistilaksi (juhlatila). Kyseisen luvan voimassa olo on päättynyt. KHO on ratkaisussaan 2015:144 todennut, että poikkeamisen ohjaavuus toisiin vastaaviin hankkeisiin ulottuu samaan kokonaisuuteen kuuluviin vastaaviin hankkeisiin. Poikkeamisharkinta edellyttää kuitenkin aina tapauskohtaista kokonaisharkintaa.

​Kyseessä on olemassa olevaan asuinrakennukseen ja sen pihapiiriin toteutettavasta toiminnasta. Hakemuksen käsittelyn yhteydessä on pyydetty asiantuntijaviranomaisten lausunnot. Asiantuntijaviranomaisissa asiaa valmistelelleille henkilöille on erikseen vielä 13.3 ja 22.3 kerrottu, että mikäli viranomaiset haluavat joltain osin täydentää lausuntojaan tai tarvitsevat hakijalta lisäselvitystä jostain asiasta, he voivat olla yhteydessä valmistelijaan.

Museokeskuksen lausunnon mukaan museo ei näe estettä huvilarakennuksen ottamiselle kahvilakäyttöön, koska käyttö ei aiheuta rakenteellisia muutoksia huvilassa eikä tuhoa sen kulttuurihistoriallista arvoa. Museon näkemyksen mukaan on hyvä ratkaisu sijoittaa INVA-WC ulkorakennukseen, jotta vältytään sisätilamuutoksilta ja pitkien kulkuluiskien rakentamisesta. Paviljongin laajennus ja ulkovajan laajennus vanhalle perustukselle sopeutuvat hyvin huvilan pihapiiriin mittasuhteidensa ja ominaispiirteidensä osalta, eikä museolla ole huomautettavaa niiden rakentamisesta. Rannalle suunniteltu juhlateltta on kooltaan iso ja sijoittuu rantaan neljäksi kesäkuukaudeksi. Se ei sijoitu suoraan huvilan eteen, mutta on silti huomattava osa rantanäkymää. Koska kyseessä on koko kesän kiinteästi alueella oleva teltta, ei museo puolla sen sijoittamista alueelle.

​Ympäristönsuojelun lausunnossa todetaan, että ympäristönsuojelun näkemyksen mukaan käyttötarkoituksen muutos huvilasta kahvilaksi, olemassa olevan paviljongin laajennus kahvilatoiminnan edellyttämän inva-wc:n sijoituspaikaksi, sekä paikalla aiemmin sijainneen varastorakennuksen uudelleen rakentaminen ei aiheuta vaikutuksia Ruissalon Natura-alueen luontotyyppeihin tai sen suojeluperusteena oleviin lajeihin, eikä siten edellytä Natura-vaikutusten arviointitarpeen harkintaa. Turun kaupungilla on hyvin vähän vapaita rantoja, ja rakennuksen käyttö kahvilatoimintaan lisää mahdollisuuksia ranta-alueiden yleiseen virkistyskäyttöön. Kahvilatoiminta tapahtuu huvilalla ja sen välittömässä pihapiirissä, eikä siten johda luonnon monimuotoisuusarvojen heikkenemiseen. Toiminnan laajentaminen tulee lisäämään autoliikennettä Kuuvaan jonkin verran, ja jatkuvasti kasvava yksityisautoilu on tunnistettu merkittäväksi Ruissalon luonnonarvoja heikentäväksi tekijäksi. Ympäristönsuojelun näkemyksen mukaan Villa Kuuvan kahvilan käyttötarkoituksen muutoksen aiheuttama liikenteen lisääntyminen on vähäistä suhteutettuna Ruissaloon suuntautuvan yksityisautoilun kokonaismäärään, eikä siten ole peruste toiminnan rajoittamiselle.

​Ympäristönsuojelun lausunnossa todetaan, että tilaisuuksien ja tapahtumien on noudatettava voimassa olevia melutason ohjearvoja, jotka ovat loma-asumiseen käytettävillä alueilla, leirintäalueilla, taajamien ulkopuolella olevilla virkistysalueilla ja luonnonsuojelualueilla päiväohjearvo 45 dB sekä yöohjearvo 40 dB. Pysäköinti huvilan pihalla tapahtuu nykyisin osin sorapohjaisella alueella ja osin kovalla nurmipinnalla, puupaaluin rajatulla alueella. Toiminnanharjoittajan mukaan nykyinen rajattu alue on riittävä pysäköinnin tarpeisiin. Asemapiirustuksessa esitetty liikuntaesteisen pysäköintipaikka toteutuu niin ikään huvilalle vievän sorapintaisen kulkuväylän ja kääntöpaikan laidalla, eikä edellytä rakenteellisia uudistuksia. Villa Kuuvan tasainen ja kovapohjainen piha-alue on mahdollistanut pihan osan ottamisen väliaikaiseksi pysäköintialueeksi ilman että alueelta on täytynyt kaataa puita tai että aluetta on pitänyt muuten muokata. Ympäristönsuojelun näkemyksen mukaan piha-alueelta rajattua pysäköintialaa on mahdollista käyttää pysäköintiin edelleenkin, mutta aluetta ei tule muokata, eikä nurmipintaa muuttaa sorapintaiseksi. Ympäristönsuojelun lausunnon mukaan kulkuyhteyden Villa Kuuvaan tulee perustua nykyiseen sorapintaiseen huvilatieväylään, jota ei tule oleellisesti leventää. Ympäristönsuojelun näkemyksen mukaan autopaikkojen lisääminen tontille sekä käyttötarkoituksen muutos voidaan toteuttaa sillä edellytyksellä, että toiminnan laajentaminen ei edellytä muutostarvetta huvilatielle. Lisäksi todetaan, että lisärakentamisen on sopeuduttava alueen kulttuurihistorialliseen ympäristöön ja luonnonmaisemaan museoviranomaisen hyväksymän suunnitelman mukaan. Viherkatot tulee toteuttaa paikallisella lajistolla.

Varsinais-Suomen ELY-keskuksen lausunnossa on todettu, että Ruissalo on valtakunnallisesti merkittävää rakennettua kulttuuriympäristöä sekä valtakunnallisesti arvokasta maisema-aluetta. Arvokkailla maisema-alueilla rakentaminen on harkittava erityisen tarkkaan. Rakentamisen on sovelluttava kulttuuriympäristöön, sen arvot säilyttäen. Ruissalon kulttuuriympäristön arvo perustuu vanhaan huvilaympäristöön. Villa Kuuvan käyttötarkoituksen muutos kahvilaksi ei hakemuksen mukaan aiheuta muutoksia rakennuksen huonetilajaossa. Esteettömän wc:n sijoittaminen laajennukseen on päärakennuksen kannalta luontevampi ratkaisu. Pienikokoinen huonokuntoinen vaja on tarkoitus purkaa ja rakentaa tilalle uusi vajarakennus (28,5 m2). Asiakirjoista ei käy ilmi nykyisen vajan koko, mutta valokuvien perusteella se on pienempi kuin suunniteltu uusi vajarakennus. Vajan korvaava uudisrakennus ei kuitenkaan ole erityisen kookas, ja se on sovitettavissa ympäristöönsä, samoin suunniteltu paviljongin laajennus (7,6 m2). Paviljongin yhteydessä olevaa terassia ei ole hakemuksen mukaan tarkoitus kattaa. Rannan tuntumaan sijoitettu teltta on maisemallisesti hyvin näkyvällä paikalla ja pohja-alaltaan kookas (74 m2) suhteessa rakennuksiin. ELY-keskuksen mukaan on vielä tarpeen harkita teltan kokoa sekä sen sijoitusta. ELY-keskus katsoo, että haettu poikkeaminen on mahdollinen, mikäli muutokset toteutetaan kulttuuriympäristöön soveltuvalla tavalla. Rakennusluvan käsittelyn yhteydessä on siksi tarpeen kuulla Turun museokeskusta.

​Pelastuslaitoksen lausunnon mukaan pelastustoiminta on tulipalon tai muun onnettomuuden sattuessa oltava mahdollista. Ajoreittien soveltuvuus pelastusajoneuvoille on selvitettävä. Käyttötarkoituksen muutos tai uudet rakennukset edellyttävät palo- ja poistumisturvallisuuden suunnittelua. Asiat eivät ilmene poikkeamisluvan liitteenä olevista suunnitelmista. Käyttötarkoituksen muutokset ja uudisrakennukset edellyttävät pelastusviranomaisen näkemyksen mukaan rakennuslupamenettelyä. Teltta ja paviljonki sijoittuvat melko lähelle toisiaan. Teltalle on haettava myös pelastusviranomaisen mukaan rakennuslupa.

​Lausunnot on huomioitu poikkeamispäätöksen ehdoissa. Juhlateltan väri tulee sopeutua ympäristöön ja väri tulee hyväksyttää kaupunkikuva-arkkitehdilla. Lisäksi rakennusluvan käsittelyn yhteydessä tulee kuulla Turun museokeskusta. Pysäköintialuetta ei tule muokata, eikä nurmipintaa muuttaa sorapintaiseksi. Kulkuyhteyden Villa Kuuvaan tulee perustua nykyiseen sorapintaiseen huvilatieväylään, jota ei tule oleellisesti leventää. Vuokra-alue on nykyäänkin ympärivuotisessa asuinkäytössä, joten sinne on päästävä pelastuslaitoksen kalustolla. Kohteessa järjestettävien tilaisuuksien ja tapahtumien on noudatettava voimassa olevia melutason ohjearvoja, jotka ovat loma-asumiseen käytettävillä alueilla, leirintäalueilla, taajamien ulkopuolella olevilla virkistysalueilla ja luonnonsuojelualueilla päiväohjearvo 45 dB sekä yöohjearvo 40 dB. Hakijalla ei ollut huomautettavaa ehtoihin. Poikkeamisella mahdollistetaan suojellun kokonaisuuden monipuolinen käyttö. Käytössä oleva rakennus säilyy, kun sitä pidetään kunnossa. Toiminta tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden päästä meren rantaan ja suojeltuun ympäristöön tutustumisen. Asetetuilla ehdoilla hakemuksen hyväksymisen edellytysten voidaan katsoa täyttyvän.

​Edellä esitetyn perusteella hakemuksen mukaiseen poikkeamiseen on erityinen syy. Poikkeaminen ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle. Rakentaminen ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteitten saavuttamista eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteitten saavuttamista (MRL 171 §).

Liite 1​Asemapiirros 13.3.2024

Oheismateriaali 1​Sijaintikartta

Oheismateriaali 2​Muistutus 25.3.2024

Oheismateriaali 3​Muistutus 26.3.2024

Oheismateriaali 4​Muistutus 26.3.2024

Oheismateriaali 5​Museokeskuksen lausunto 6.3.2024

Oheismateriaali 6​Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen lausunto

Oheismateriaali 7​Ympäristönsuojelun lausunto

Oheismateriaali 8​Varsinais-Suomen ELY-keskuksen lausunto 8.4.2024

Oheismateriaali 9​Hakijan vastine 8.4.2024

Oheismateriaali 10​Hakijan vastineen liite 3 (salassa pidettävä: julkisuuslain 24.1 § 25 kohta)​

Kaupunkiympäristöjohtajan varahenkilönä maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää myöntää hakemuksen ja 13.3.2024 päivätyn asemapiirroksen mukaiset poikkeukset seuraavilla ehdoilla:

-​ ​Juhlateltta saa olla paikalla vuosittain vain 1.6.-30.9.

-​​ Juhlateltan väri tulee valita siten, että se soveltuu ympäristöön. Väri tulee hyväksyttää kaupunkikuva-arkkitehdillä.

-​​ Tilaisuuksien ja tapahtumien on noudatettava voimassa olevia melutason ohjearvoja, jotka ovat loma-asumiseen käytettävillä alueilla, leirintäalueilla, taajamien ulkopuolella olevilla virkistysalueilla ja luonnonsuojelualueilla päiväohjearvo 45 dB sekä yöohjearvo 40 dB.

- Pysäköintialuetta ei tule muokata, eikä nurmipintaa muuttaa sorapintaiseksi.

-​ Kulkuyhteyden Villa Kuuvaan tulee perustua nykyiseen sorapintaiseen huvilatieväylään, jota ei tule oleellisesti leventää.

-​​ Rakennusluvan käsittelyn yhteydessä tulee kuulla Turun museokeskusta.

Samalla lautakunta päättää, että hakijalta peritään rakennusvalvontataksan 3.1 perusteella 1150 euroa sekä naapurien kuulemisesta 70 euroa/kuultava kiinteistö (4 kpl). Yhteensä 1430 euroa.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen.

PäätösAsia pantiin pöydälle Perhon Ålandin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Asian esitteli kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi.

Kylk § 190

Pöydältä 7.5.2024 § 167

PäätösKaupunkiympäristölautakunta päättää hylätä hakemuksen juhlatelttaa koskevalta osalta. Juhlateltan rakentamista alueelle ei sallita. Muilta osin kaupunkiympäristölautakunta päättää myöntää hakemuksen ja 13.3.2024 päivätyn asemapiirroksen mukaiset poikkeukset seuraavilla ehdoilla:

- Tilaisuuksien ja tapahtumien on noudatettava voimassa olevia melutason ohjearvoja, jotka ovat loma-asumiseen käytettävillä alueilla, leirintäalueilla, taajamien ulkopuolella olevilla virkistysalueilla ja luonnonsuojelualueilla päiväohjearvo 45 dB sekä yöohjearvo 40 dB.

- Pysäköintialuetta ei tule muokata, eikä nurmipintaa muuttaa sorapintaiseksi.

- Kulkuyhteyden Villa Kuuvaan tulee perustua nykyiseen sorapintaiseen huvilatieväylään, jota ei tule oleellisesti leventää.

- Rakennusluvan käsittelyn yhteydessä tulee kuulla Turun museokeskusta.

Samalla lautakunta päättää, että hakijalta peritään rakennusvalvontataksan 3.1 perusteella 1150 euroa sekä naapurien kuulemisesta 70 euroa/kuultava kiinteistö (4 kpl). Yhteensä 1430 euroa. Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen.

Ålandin Toivarin kannattamana tekemä muutosehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Päätökseksi tulleen muutosehdotuksen perustelut:

"Rannalle suunniteltu juhlateltta olisi kooltaan iso ja huomattava osa rantanäkymää. Ruissalo on luonnon ja kulttuurihistoriallisten arvojen osalta erityistä aluetta. Tämä on huomioitu yleiskaavan määräyksissä muun muassa siten, että saarella tapahtuvan toiminnan pitäisi sijoittua ensisijassa jo olemassaoleviin rakennuksiin. Teltan sallimista koskeva poikkeamislupa tarkoittaisi merkittävää poikkeamista ja olisi vastoin Ruissalon osalta aiemmin omaksuttua linjaa."

​​

Jakelu

tiedVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
tiedVarsinais-Suomen myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset ry
tiedLundén Aleksi
aoSuomi Sannamari
tiedValo Antti
tpvKaupunkiympäristö, kaavoitus keskusta-alue
tpvKonsernihallinto, talouspalvelut, myynnistä suoritukseen
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tpvKuusisto Jarkko
tpvLeppänen Terhi


Liitteet:

Kylk § 167
Liite 1:Asemapiirros 13.3.2024

Kylk § 190
Liite 1:Asemapiirros 13.3.2024