Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta18607.05.20241

2666-2023 (10 03 01, 08 00 00)

Pihlajaniemen asemakaava-alueen osan katusuunnitelmat, osa 2

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi 14 kpl Pihlajaniemen asemakaava-alueen katusuunnitelmia.

Kylk § 186

Kaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, infran suunnittelupäällikkö Kari Linnakoski, liikennesuunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri Harry Jaakkola 25.4.2024.​

Yleistä

​Alueella on kaupunginvaltuuston 11.4.2022 § 71 hyväksymä, 21.11.2023 lainvoiman saanut ja 25.11.2023 voimaan kuulutettu asemakaava. Asemakaava mahdollistaa monipuolisen asuntotuotannon, koulun ja päiväkotien toteuttamisen sekä liiketilojen ja päivittäistavarakaupan rakentamisen. Kaavamuutosalueelle on arvioitu sijoittuvan noin 2500 asukasta. Kaavan hyväksymisen yhteydessä kaupunginvaltuusto hyväksyi kaavan toteuttamisesta aiheutuviksi infra- ja yleisten alueiden kustannuksiksi 25,1 Me (alv 0 %) ja kaavan ulkopuolisen Rykmentintien jalankulku- ja pyörätien toteuttamisen kustannuksiksi Uittamontielle asti noin 0,6 Me.

​Kaupunginvaltuusto hyväksyi 14.2.2022 § 25 kaupungin ja Senaatti-kiinteistöjen välisen maankäyttösopimuksen, joka allekirjoitettiin 1.3.2022. Maankäyttösopimuksella Senaatti-kiinteistöt luovutti kaupungille maa-alueita yhteensä 4.325.219 euron arvosta ja sitoutui maksamaan sopimuskorvausta 26.538.043 euroa.

​Maankäyttösopimuskorvaus (26.538.043 euroa) erääntyy maksettavaksi Pihlajaniemen yhdyskuntarakentamisen tahdissa neljässä erässä siten, että ensimmäinen erä 10 M€ erääntyy maksettavaksi 25.5.2024. Sopimuskorvauksen viimeinen erä 1.538.043 euroa erääntyy maksettavaksi, kun sopimusalueen kadut ja puistot on viimeistelty katu- ja puistosuunnitelmien mukaiseen tasoon kuitenkin viimeistään 25.11.2035.

​Sopimuskorvauksen lisäksi maankäyttösopimuksessa sovittiin mm. infran suunnittelun ja toteutuksen aikataulusta sekä suunnittelu jatkumisesta Masu Planning Oy:n laatimien suunnitelmien ohjeiston mukaisesti (Pihlajaniemi Street Desing Manual 31.3.2020 ja Pihlajaniemen hulevesipuiston yleissuunnitelma 12.4.2021).

​Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus on teettänyt Pihlajaniemen asemakaava-alueelle katu-, puistosuunnitelmat sekä tehnyt omana suunnittelutyönä liikenteenohjaussuunnitelmat. Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi 19.3.2024 § 90 Rykmentintien väli Vähäheikkiläntie - Alokkaantie katusuunnitelmat, Saattueenpuiston puistosuunnitelman sekä Rykmentintien liikenteenohjaussuunnitelman väli Vähäheikkiläntie - Rykmentintie 21.

​Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi seuraavat katusuunnitelmat:

​- Eteläinen kanavanranta

- Pohjoinen kanavanranta

- Iku-Tursonkuja

- Jurmonkuja

- Viirikönkuja

- Vesihiidenkuja

- Vetehisenkuja

- Tyrskykuja

- Tuiskukuja

- Laivueenkatu

- Pihlajaniemen aukio

- Lippueenkatu

- Soittokunnanpolku

- Lippulaivankuja

​Myöhemmin lautakunnalle tulee vielä myöhemmin hyväksyttäväksi ns. osa 3 eli Vähäheikkiläntien väli Hirvensalon puistotie-Rykmentintie, Rykmentintie Peltokankareenpuiston kohdalla, Esikunnankadun, Tuulikujan, Tuimakujan, Sotilaskodinpolun, Hirvensalon puistotien, Korvetinkadun ja Koululaivankujan katusuunnitelmat, Katanpäänpuiston puistosuunnitelma sekä Pihlajaniemen liikenteenohjaussuunnitelma.

Suunnitelmat

​Pihlajaniemen katuverkon järjestelyt ja liikenteelliset ratkaisut ovat määritelty alueen asemakaavassa. Shared space alueilla katujen pintamateriaaleina käytetään luonnonkivilaattaa ja nupukiveä.

​Asemakaavaan merkityt jalankulku- ja pyörätiet toteutetaan pääosin betonilaatalla lukuun ottamatta Vetehisenkujaa, joissa pintamateriaalina käytetään maatiiltä sekä Viirikönkujaa, joka on osittain asfalttipintainen.

​Katujen ajoradat ovat pääsääntöisesti asfalttipintaisia.

​Kadut on suunniteltu varustettavan luonnonkivisillä reunatuilla, joilla ohjataan hulevesiä.

Pihlajaniemen aukio

​Pihlajaniemenaukio sijaitsee kaava-alueen luoteisosassa. Aukio rakennetaan viihtyisäksi alueeksi, jonka itäreunaan kaava sallii muodostuvan mm. liiketiloja ja mahdollisia kahviloita ja ravintoloita terasseineen. Pihlajaniemen aukion pääasiallinen pintamateriaali on luonnonkivilaatta. Aukiolle tulee runsaasti puita.

Lippueenkatu

​Lippueenkatu toimii alueen sisäisenä kokoojakatuna, jossa mahdollisen läpiajon houkuttelevuutta on pyritty estämään rakenteellisella ratkaisulla.​

Vähäliikenteisellä kadulla pyöräily tapahtuu ajoradalla. Jalkakäytävät on erotettu ajoradasta reunakivellä. Pihlajaniemen aukion kohdalla Lippueenkadun 2,50 m leveät jalkakäytävät toteutetaan aukion materiaalilla eli luonnonkivilaatalla ja 6,00 m leveä ajorata nupukivellä. Muutoin Lippueenkadun ajorata on asfalttia ja jalkakäytävät betonilaattaa. Lippueenkadun 2,50 m leveiden pysäköintitaskujen pintamateriaali on noppakivi.

Viirikönkuja

​Väylät on tarkoitettu alueen sisäiselle jalankululle ja pyöräliikenteelle. Väylällä on sallittu huolto- ja pelastusliikenne. Viirikönkuja on osittain asfalttipintainen ja osittain betonilaattapintainen. Asfalttipintaisen osuuden leveys on 6,00 m ja betonilaattapintaisen 4,00 m. Betonilaattapintaisen osuuden reuna-alue on asfalttipintaista 2,00 m leveämpi, mikä mahdollistaa pienten lehtipuiden istuttamisen reuna-alueelle.

Vesihiidenkuja, Vetehisenkuja, Pohjoinen kanavanranta

​Väylät on tarkoitettu alueen sisäiselle jalankululle ja pyöräliikenteelle, joissa huolto- ja pelastusliikenne on sallittu.​ Vetehisenkujan pintamateriaali on maatiili, Vesihiidenkujan ja Pohjoisen kanavanrannan betonilaatta. Vesihiidenkujan ja Vetehisenkujan jalankulku- ja pyöräilyalueen leveys vaihtelee välillä 4,50 m – 9,80 m. Pohjoisen kanavarannan jalankululle ja pyöräilylle varatun alueen leveys on 3,50 m.

Eteläinen kanavanranta, Tyrskykuja, Tuiskukuja

​Väylät on tarkoitettu alueen sisäiselle jalankululle ja pyöräliikenteelle. Väylällä on sallittu huolto- ja pelastusliikenne. Tyrskykujan ja Tuiskukujan sekä pääosin Eteläisen kanavanrannan pintamateriaali on betonilaatta. Eteläisen kanavanrannan Sotilaskodinpolun pään puoleisessa päässä pintamateriaalina on maatiili Sotilaskodinpolun mukaisesti. Eteläisen kanavanrannan jalankululle ja pyöräilylle varatun alueen leveys on 3,50 m, Tyrskykujan pääosin 7,30 m ja Tuiskukujan vaihtelee 4,00 m – 10,00 m.

Soittokunnanpolku, Iku-Tursonkuja, Jurmonkuja

​Väylät on tarkoitettu alueen sisäiselle jalankululle ja pyöräliikenteelle. Väylällä on sallittu huolto- ja pelastusliikenne. Väylien pintamateriaali on betonilaatta. Soittokunnanpolun jalankululle ja pyöräilylle varatun alueen leveys on 4,00 m, Iku-Tursonkujan 8,00 m – 9,80 m ja Jurmonkujan 4,50 m – 9,80 m.

Laivueenkatu

​Väylä on osa alueen sisäistä kokoojakatua, jossa mahdollisen läpiajon houkuttelevuutta on pyritty estämään rakenteellisella ratkaisulla. Laivueenkadun 6,00 m leveän ajoradan ja sen yhteydessä olevien, 2,50 m leveiden pysäköintipaikkojen pintamateriaali on asfaltti. Jalkakäytävän, leveys 2,50 m, pintamateriaali on betonilaatta.

Lippulaivankuja

​Lippulaivankuja on eroteltu jalankulku- ja pyöräilyväylä, jossa betonilaattapäällysteisen jalankulkuväylän leveys on 2,00 m ja asfalttipäällysteisen pyöräilyväylän leveys on 2,50 m.

​Osaan Pihlajaniemen katu- ja puistosuunnitelmia on tehty muutoksia, joiden johdosta suunnitelmat on laitettu uudelleen nähtäville. Nämä tullaan tuomaan myöhemmin kaupunkiympäristölautakunnan käsiteltäväksi. Samassa yhteydessä tuodaan Pihlajaniemen asemakaava-alueen liikenteenohjaussuunnitelma lautakuntaan.

Nähtävilläolo

​Eteläinen kanavanranta, Pohjoinen kanavanranta, Viirikönkuja, Vesihiidenkuja, Vetehisenkuja, Tyrskykuja, Tuiskukuja, Pihlajaniemen aukio, Lippueenkatu ja Soittokunnanpolku ovat olleet nähtävillä 27.3. – 11.4.2023 välisenä aikana. Suunnitelmista on tehty 6 muistutusta.

​Laivueenkatu, Iku-Tursonkuja, Jurmonkuja ja Lippulaivankuja ovat olleet nähtävillä 27.11. – 11.12.2023 välisenä aikana. Suunnitelmista on tehty 3 muistutusta.

Muistutusten sisältö tiivistetysti:

​Muistutus 1 koskee pelastusajoneuvojen liikkumista, nostopaikkoja sekä huoltoliikenteen toimivuutta sekä hulevesien järjestämistä suunnittelualueella.

​Muistutuksessa 2 on esitetty huoli jalankulun ja pyöräilyn olosuhteista suunnittelualueella.

​Muistutus 3 ei varsinaisesti koske lautakunnan käsittelyyn meneviä suunnitelmia.

​Muistutus 4 koskee pääosin asemakaavassa käsiteltyjä asioita.

​Muistutus 5 koskee meluaidan korkeutta ja alueen liikennemääriä.

​Muistutus 6 koskee pääosin asemakaavassa määriteltyjä seikkoja.

​Muistutus 7 koskee pääosin asemakaavassa esitettyjä asioita

​Muistutus 8 koskee meluseinää ja liikenteellisiä asioita

​Muistutus 9 ei koske lautakunnan käsittelyyn meneviä suunnitelmia

Vastine muistutukseen 1:

​Suunnitelmiin on tehty tarvittavat muutokset nähtävillä olon jälkeen yhteistyössä muistutuksen tekijän kanssa, liittymien sijainnin osalta tulee noudattaa asemakaavan määräyksiä.

Vastine muistutukseen 2:

​Vähäheikkiläntien pohjoispuoli säilyy tässä vaiheessa ennallaan, toimenpiteet kohdistuvat kadun eteläpuolelle suunniteltuun jalankulku- ja pyöräilyväylään sekä Vähäheikkiläntien ja Hirvensalon puistotien sekä Vähäheikkiläntien ja Rykmentintien risteyksiin. Rykmentintielle esitetty 1,50 m leveys täyttää yksisuuntaisen pyörätien suunnitteluohjeiden vaatimukset. Rykmentintien katusuunnitelma on hyväksytty kaupunkiympäristölautakunnassa 19.3.2024 § 90.

​Lippueenkatu on muutettu muistutuksen perusteella siten, että pyöräily tapahtuu ajoradalla. Rykmentintien poikkikatujen liittymien turvallisuutta on parannettu jatkamalla reunakivet risteysten yli, lisäksi jalankulun ja pyöräilyn erottelua on tehostettu lisäämällä väylien väliin noppakiviraita.

Vastine muistutukseen 3:

​Muistutukset eivät koske käsittelyssä olevia suunnitelmia, omakotiyhdistyksen esittämät kiellot ja rajoitukset käsitellään alueen kehittymisen yhteydessä, kuten jo yleisötilaisuuksissa on todettu.

Vastine muistutukseen 4.

​Muistutuksen tekijälle on ehdotettu, että kaupunki siirtäisi kustannuksellaan tonttiliittymän Rykmentintieltä Puistomäenkadulle. Ehdotusta ei ole hyväksytty. Meluaidan korkeus täyttää asemakaavamääräyksen vaatimukset.

​Suunnittelutyön yhteydessä on huomioitu myös puolustusvoimien tarpeet. Katanpäänpuiston suunnittelussa on huomioitu suunnitteluohjeiden mukaiset materiaalit. Katanpäänpuisto tulee lautakunnan käsiteltäväksi myöhemmin.

Vastine muistutukseen 5:

​Meluseinän osalta asia on tutkittu ja todettu, että suunnitelmassa esitetty meluseinän korkeus täyttää asemakaavamääräyksen vaatimukset.

Vastine muistutukseen 6:

​Asemakaavassa on määrätty istutettava/ säilytettävä puurvi Hirvensalon Puistotien ja asemakaava-alueen väliin jäävälle kaistaleelle. Katanpään-puistoon istutetaan runsaasti puita, jotka kasvaessaan tuovat alueelle vehreyttä, varjoa ja miellyttävän pienilmaston. Katanpäänpuisto tulee lautakunnan käsiteltäväksi myöhemmin.

Vastine muistutukseen 7:

​Muistutuksen tekijälle on ehdotettu, että kaupunki siirtäisi kustannuksellaan tonttiliittymän Rykmentintieltä Puistomäenkadulle. Ehdotusta ei ole hyväksytty. Meluaidan korkeus täyttää asemakaavamääräyksen vaatimukset. Suunnittelutyön yhteydessä on huomioitu myös puolustusvoimien tarpeet.

Vastine muistutukseen 8:

​Katusuunnitelmassa on esitetty meluaita Rykmentintie 12-16 kohdalle, muistutuksessa esitetyt kiellot ja rajoitukset käsitellään alueen kehittymisen yhteydessä.

Vastine muistutukseen 9:

​Suurin osa muistutuksessa koskevia asioita ratkaistaan Hirvensalon puistotien, Vähäheikkiläntien ja Esikunnankadun suunnitelmissa. Muistutus käsitellään kyseisten suunnitelmien yhteydessä. Tarkoituksena on tuoda suunnitelmat lautakunnan käsittelyyn ennen kesälomia.

Nähtävilläolon jälkeen tehdyt muutokset

​Osaan suunnitelmista on tehty nähtävilläolon jälkeen vähäisiä muutoksia. Liittymissä reunakivilinjoja on tarkennettu ja samalla hulevesikaivojen sijaintia on muutettu ja pyöräilijöiden ylityskohtia on täsmennetty noppakiviraidoilla. Tulevien tonttiliittymien paikkoja on poistettu koska niiden sijainnista ei ole varmaa tietoa. Pihlajaniemen aukiolla kiveysten materiaaleja on tarkennettu. Pelastuslaitoksen kanssa pidetyn neuvottelun jälkeen joitain puita on siirretty pelastautumisen mahdollistamiseksi. Vetehisenkujan ja Vesihiidenkujan kapeat pensasalueet on muutettu kiveyksiksi kunnossapidollisista syistä.

​Tehdyt muutokset ovat olleet luonteeltaan niin vähäisiä, että suunnitelmien asettaminen uudelleen nähtäville ei ole tarpeen.

Kustannukset

​Nyt hyväksyttäväksi esitettyjen katusuunnitelmien rakennusosatasoinen arvonlisäveroton kustannusarvio on 13,7 milj. euroa (alv 0 %) sisältäen huleveden kustannukset.

​Edellä esitetyt kustannusarviot sisältävät infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 10 % hankevarauksen. Kustannusarvioissa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 131,6 (elokuu 2023) (2015=100).

​Kuten edellä on todettu, kaupunginvaltuusto on 11.4.2022 § 71 hyväksynyt Pihlajaniemen asemakaava-alueen yleisten alueiden infrakustannusarvioksi 25,1 milj. euroa (alv 0 %). Kyseisessä kustannusarvioissa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on ollut 101,83 (lokakuu 2020) (2015=100).

​Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen (kv 13.2.2023 § 32) mukaisesti, mikäli hankkeen hyväksytty kustannusarvio hankevarauksineen nousee indeksikorjaukset huomioon ottamisen jälkeen 10 % ja vähintään 100.000 euroa, tai mikäli hankkeessa tapahtuu jokin muu merkittävä muutos, saatetaan päivitetty kustannusarvio tms. muutosten jälkeen toimivaltaisen tahon käsiteltäväksi. Mahdollinen kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi uudelleen lähetettävä Pihlajaniemen infrakustannusasia tulee arvioitavaksi vasta kaava-alueen kaikkien suunnitelmien valmistuttua.

Liite 1Katusuunnitelma Pihlajaniemenaukio K 9208 001, 31.8.2023

Liite 2Katusuunnitelma Lippueenkatu K 9186 001, 31.8.2023

Liite 3Katusuunnitelma Viirikönkuja K 9185 001, 27.1.2023

Liite 4Katusuunnitelma Vetehisenkuja K 9187 001, 31.8.2023

Liite 5Katusuunnitelma Vesihiidenkuja K 9188 001, 31.8.2023

Liite 6Katusuunnitelma Pohjoinen kanavanranta K 9189 001, 31.8.2023

Liite 7Katusuunnitelma Eteläinen kanavanranta K 9191 001, 31.8.2023

Liite 8Katusuunnitelma Tuiskukuja K 9196 001, 27.1.2023

Liite 9Katusuunnitelma Tyrskykuja K 9198 001, 31.8.2023

Liite 10Katusuunnitelma Soittokunnanpolku K 9193 001, 27.1.2023

Liite 11Katusuunnitelma Iku-Tursonkuja K 9194 001, 27.1.2023

Liite 12Katusuunnitelma Jurmonkuja K 9195 001, 21.9.2023

Liite 13Katusuunnitelma Laivueenkatu K 9224 001, 16.11.2023

Liite 14Katusuunnitelma Lippulaivankuja K 9206 001, 16.11.2023

Oheismateriaali 1Muistutus 1

Oheismateriaali 2​Muistutus 2

Oheismateriaali 3​Muistutus 3

Oheismateriaali 4​Muistutus 4

Oheismateriaali 5​Muistutus 5

Oheismateriaali 6​Muistutus 6

Oheismateriaali 7​Muistutus 7

Oheismateriaali 8​Muistutus 8

Oheismateriaali 9​Muistutus 9

Oheismateriaali 10​Pihlajaniemen katuverkko ja liikennejärjestelyperiaate

Oheismateriaali 11​Hyväksyttäväksi esitetyt katusuunnitelmat, kartta

​Kaupunkiympäristöjohtajan varahenkilönä maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää:

- hyväksyä liitteiden 1-14 mukaiset katusuunnitelmat, ja

- että päätös määrätään tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman (MRL 202 §).

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esitteli kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi.​

Jakelu

tiedPuistomäen omakotiyhdistys ry
tiedSkanska Talonrakennus Oy
tiedTurun Polkupyöräilijät ry
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön kunnossapito
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 186
Liite 1:Katusuunnitelma Pihlajaniemenaukio K 9208 001, 31.8.2023
Liite 2:Katusuunnitelma Lippueenkatu K 9186 001, 31.8.2023
Liite 3:Katusuunnitelma Viirikönkuja K 9185 001, 27.1.2023
Liite 4:Katusuunnitelma Vetehisenkuja K 9187 001, 31.8.2023
Liite 5:Katusuunnitelma Vesihiidenkuja K 9188 001, 31.8.2023
Liite 6:Katusuunnitelma Pohjoinen kanavanranta K 9189 001, 31.8.2023
Liite 7:Katusuunnitelma Eteläinen kanavanranta K 9191 001, 31.8.2023
Liite 8:Katusuunnitelma Tuiskukuja K 9196 001, 27.1.2023
Liite 9:Katusuunnitelma Tyrskykuja K 9198 001, 31.8.2023
Liite 10:Katusuunnitelma Soittokunnanpolku K 9193 001, 27.1.2023
Liite 11:Katusuunnitelma Iku-Tursonkuja K 9194 001, 27.1.2023
Liite 12:Katusuunnitelma Jurmonkuja K 9195 001, 21.9.2023
Liite 13:Katusuunnitelma Laivueenkatu K 9224 001, 16.11.2023
Liite 14:Katusuunnitelma Lippulaivankuja K 9206 001, 16.11.2023