Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 157 | 23.04.2024 | 6 |
4635-2022 (10 02 03)
Asemakaavanmuutosehdotus; S:t Olofsskolan, III kaupunginosa (os. Luostarinkatu 11) (20/2022)
Tiivistelmä:
Asemakaavanmuutoksen tavoitteena on mahdollistaa uuden koulun toteuttaminen nykyisen S:t Olofsskolanin paikalle. Rakennusoikeus kasvaa nykyisestä 4 477 k-m2:stä lähes kaksinkertaiseksi eli 8 500 k-m2:iin. Tällöin se mahdollistaa koululta vaaditun oppilasmäärän kasvun 600 oppilaaseen. Kaava mahdollistaa tämän päivän vaatimukset täyttävän laadukkaan ja arkkitehtuuriltaan modernin koulurakennuksen, jossa huomioidaan uuden opetussuunnitelman mukainen toiminnallisuus ja esteettömyys sekä kulttuurihistoriallisesti arvokkaan alueen arvot.
Kylk § 157
Kaupunkiympäristö, kaavoitus, kaavoitusarkkitehti Iiris Talvitie 15.4.2024:
Asemakaavanmuutosehdotus laaditaan kolmanteen (III) kaupunginosaan korttelin 1 tontille 6 osoitteeseen Luostarinkatu 11. Tontti on pinta-alaltaan 4477 m2. Tontille on laadittu 6.2.2024 päivätty ja 10.4.2024 lausuntojen perusteella muutettu asemakaavanmuutosehdotus.
Suunnittelualueella sijaitsee ruotsinkielinen yläkoulu S:t Olofsskolan. Se sijoittuu Luostarivuoren koulun ja Kaskenkadun päiväkodin väliin Samppalinnan vuori -nimisen puiston vierelle.
Taustaa
S:t Olofsskolan on Turun ainoa ruotsinkielinen yläkoulu, ja sen oppilaat saapuvat koko Turun alueelta sekä viereisistä kunnista. Koulu on vuosien varrella kasvanut oppilasmäärältään hieman yli kolmestasadasta noin 520:een. Koulurakennus on pinta-alaltaan 4 415 k-m2, tilat sijaitsevat kolmessa kerroksessa kadun puolelta ja kahdessa kerroksessa pihan puolelta.
Vuonna 1966 valmistunut koulurakennus on huonokuntoinen. Rakennukseen on vuosien varrella tehty lähinnä teknisiä korjauksia ja lisäyksiä mm. lämmityksen ja ilmanvaihdon osalta. Varsinaista peruskorjausta kohteeseen ei ole aiemmin tehty. Kesällä 2021 tehdyn sisäilma- ja rakennetutkimuksen sekä asbesti- ja haitta-ainekartoituksen perusteella rakennus osoittautui niin huonokuntoiseksi, että koulu joutuu siirtymään väistötiloihin syksyllä 2022. Väistötilojen vuokrasopimus on voimassa 30.6.2027 asti.
S:t Olofsskolanin tarveselvitys
Kasvaneen oppilasmäärän ja opetustilojen riittämättömyyden perusteella sekä nykyisen koulukiinteistön kunnon takia lähdettiin tutkimaan koulun lisätilan tarvetta. Tarveselvityksessä tarkasteltiin nykyisen rakennuksen peruskorjausta ja laajentamista sekä nykyisen rakennuksen korvaamista uudisrakennuksella.
Tutkimusraporttien perusteella rakennus on niin laajojen ja haastavien korjausten tarpeessa, ettei peruskorjausta nähdä enää taloudellisesti kannattavaksi. Myös rakennuksen kerroskorkeus on aikakauden rakennusten tapaan melko matala, joten nykypäivän talotekniikan sijoittaminen tiloihin on vaikeaa. Kaikkien suositeltujen ja vaadittavien korjaustoimenpiteiden sekä toiminnallisten ongelmien korjaaminen on kalliimpaa kuin uudisrakentaminen. Lisäksi nykyrakennuksesta joudutaan purkamaan merkittäviä osia niin laajalti, että rakennushistoriallisesti on pohdittava, jäisikö alkuperäisestä edes niin paljon jäljelle, että nykyrakennus tulisi tämän perusteella säilyttää.
Uudisrakennuksen tulevaa laajuutta arvioitiin alustavan huonetilaohjelman avulla. Mitoitus on arvioitu n. 500 oppilaan ja 60-70 opettajan mukaan. Nykyinen 400 m2 liikuntasali oli pieni kasvaneelle oppilasmäärälle ja pukutilojen sijoitus eri kerroksessa aiheuttavat valvontaongelman. Liikuntasalia käyttävät myös koulun lisäksi iltakäyttäjät. Tarveselvityksessä esitettiin 760 m2 liikuntasalia ja kuntosalia sen yhteyteen.
Tilapalvelut esittivät tarveselvityksessä ensisijaisesti S:t Olofsskolanin nykyisen rakennuksen purkua ja paikalle rakennettavaa uudisrakennusta. Tarkempi suunnittelu esitettiin tehtäväksi hankesuunnitteluvaiheessa.
S:t Olofsskolanin tarveselvitys hyväksyttiin kaupunginhallituksessa 4.4.2022 § 162. Päätöksessä todetaan, että hanke toteutetaan S:t Olofsskolanin nykyiselle tontille ja käynnistetään asemakaavan muutosprosessi osoitteessa Luostarinkatu 11.
Tarveselvityksen oppilas- ja henkilökunnan määrä kasvoi hankesuunnitteluvaiheessa. 8-sarjaisesta ja viiden erityisryhmän koulusta suunnitellaan 9-sarjainen koulu 27:llä opetusryhmällä ja kuudella eritysryhmällä. Tilaohjelman tarkistuksen myötä opetustilojen määrä pieneni tarkistamalla tilojen käyttöaste uusilla konseptin mukaisilla tavoitteilla.
Uusi koulu rakennetaan modernina oppilasympäristönä. Esteettömyys, muuntautuvat tilat, turvallisuus, ulko- ja sisätilojen viihtyisyys sekä kaupungin strategian mukaiset ilmastotavoitteet huomioidaan koulun toteutuksessa ja nykyisen rakennuksen purkutyössä. Koulurakennukselle haetaan ympäristöluokitus RTS, 4 tähteä. Kiertotaloutta edistetään rakennuksen koko elinkaaren aikana. Osana ilmastonmuutoksen hillintäprosessia hankkeessa käytetään EU-taksonomian mukaisia arviointikriteerejä, jotka ohjaavat suunnittelua ja toteutusta.
Kaupunginvaltuusto päätti 12.2.2024 § 21 hyväksyä S:t Olofsskolanin hankesuunnitelman 600 oppilaan tilaohjelman mukaisena. Samalla valtuusto päätti, että nykyiselle S:t Olofsskolanin rakennukselle haetaan purkulupaa, hankkeessa siirrytään toteutusvaiheeseen, hankkeen kustannusarvioksi hyväksytään 34-36 milj. €, uuden koulukokonaisuuden rakentaminen aloitetaan vasta kaavan hyväksymisen jälkeen ja, että kehitys- ja toteutusvaiheessa huomioidaan toiminnallisesti ja teknisesti rakennuksen monipuolisen käytön mahdollisuudet muunakin kuin virka-aikana kaikille käyttäjäryhmille, kuten mm. seurat, yhdistykset ja liikkujat. Hankkeen aikaisin arvioitu valmistumisajankohta on loppuvuodesta 2027. Kilpailutusvaihe, suunnittelu- ja toteutusvaihe edellyttää hankkeelta n. 3–3,5 vuotta.
Suunnittelutilanne
Voimassa olevassa yleiskaava 2020:ssa suunnittelualue on julkisten palvelujen ja hallinnon alue (PY). Yleiskaava 2020:ssa kohde sisältyy kulttuurihistoriallisesti, kaupunkikuvallisesti, maisemallisesti tai luonnontilallisesti arvokkaalle alueelle; alueella tapahtuvat muutokset tulee tehdä niin, että alueen ominaispiirteitä ei turmella.
Yleiskaava 2029:ssä (hyväksytty Kv 13.2.2023 § 27, ei lainvoimainen) suunnittelualue on keskustatoimintojen aluetta (C): ”Alue varataan Turun kaupunkialuetta palveleville keskustatoiminnoille. Alueen pääasiallisia toimintoja ovat keskustamainen asuminen, julkiset ja yksityiset palvelut, hallinto ja keskustaan soveltuvat ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomat työpaikkatoiminnat.”
Suunnittelualue sijaitsee kestävän kaupunkirakenteen vyöhykkeellä ja vesihuollon toiminta-alueella. Suunnittelualueen luoteispuolella on historiallinen puistoalue, jolla ympäristö säilytetään (VPH/s). Lisäksi suunnittelualuetta sivuavat joukkoliikenteen laatukäytävä, pyöräilyn pääverkosto, ulkoilureitti ja kallioresurssialue, joka voidaan ottaa myöhemmin käyttöön. Suunnittelualue sijaitsee myös Aurajokivarren arvokkaalla maisema-alueella (ma-2) ja palokujannepuita-merkinnän alueella. Alue on osa muinaismuistokohdetta 1/1 Turun kaupungin vanha asemakaava-alue. Suunnittelualue rajautuu kansalliseen kaupunkipuistoon.
Suunnittelualue on osa arvokasta rakennetun ympäristön kokonaisuutta 1/35 Luostarinkadun kouluympäristö. ”Luostarinkadun kouluympäristö, arkkitehtonisesti, kulttuurihistoriallisesti ja/tai kaupunki- tai kyläkuvallisesti arvokas rakennetun ympäristön kohde, jonka ominaispiirteet tulee säilyttää. Luvanvaraisista toimenpiteistä tulee kuulla museoviranomaista.”
Lisäksi yleiskaavassa on huomioon otettavia yleismääräyksiä C-alueista, melusta, hulevesien hallinnasta ja arvokkaista rakennetun ympäristön kohteista.
Suunnittelualue sijaitsee osittain kiinteän muinaisjäännöksen alueella, mutta Museokeskuksen mukaan tontilla rakennettaessa ei vaadita arkeologisia kaivauksia. Jos koulutontin rakennustyömaa levittäytyy viereiselle päiväkotitontille, tulee asia arvioida uudestaan päiväkotitontin sijaitessa kokonaan muinaisjäännöksen aluerajauksen sisällä, ja koska tontilla on enemmän koskematonta piha-aluetta, jossa löytöjä on mahdollista tehdä.
Asemakaavan tavoitteet
Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi 31.5.2022 § 219 asemakaavan tavoitteet.
Asemakaavanmuutoksella tavoitellaan S:t Olofsskolanin kasvaneiden tilantarpeiden tyydyttämistä ja rakennusoikeuden lisäämistä nykyisellä koulutontilla kaupunginhallituksen 4.4.2022 § 162 hyväksymän tilatarveselvityksen mukaisesti. Tavoitteena on mahdollistaa koulurakennuksen uusiminen, ensisijaisesti uudisrakennuksella tai vaihtoehtoisesti laajalla peruskorjauksella ja laajennuksella.
Asemakaavanmuutoksella tavoitellaan kaupunkikuvallisesti korkeatasoisen ja 2020-luvun ajallisen kerrostuman tuomista arvokkaaseen koulurakennuksista muodostuvaan ympäristökokonaisuuteen. Tavoitteena on tämän päivän vaatimukset täyttävä laadukas ja arkkitehtuuriltaan moderni koulurakennus, jossa huomioidaan uuden opetussuunnitelman mukainen toiminnallisuus ja esteettömyys, ja joka huomioi kulttuurihistoriallisesti arvokkaan alueen arvot ja kunnioittaa Luostarinkadun koulukokonaisuutta. Lisäksi tavoitteena on Samppalinnan vuoren kansanpuiston reunalle sijoittuvan lehtipuurinteen säästäminen mahdollisimman suurilta osin puuston hyvän kunnon ja puiston ilmeen vuoksi.
Hankesuunnitteluvaiheessa tavoitteet ovat tarkentuneet. Tilantarpeiden tarkemman tarkastelun myötä rakennusoikeutta kasvatetaan aiemmasta tilatarveselvityksestä ja toimintojen sujuvan sijoittelun myötä koko tontin alaa tutkitaan mahdollisena rakennuspaikkana. Tavoitteeksi on otettu Luostarinkadun huolto- ja saattoliikenteen sekä turvallisen koulu- ja työmatkaliikenteen huomioiminen kaavanmuutoksen yhteydessä. Lisäksi tavoitteena on mahdollistaa välituntipihan laajennus tontin ulkopuolelle Samppalinnan vuorelle tarvittavin osin, jotta koulun välituntipihan tilavaade saadaan täyttymään. Tätä aluetta ei kuitenkaan ole tarkoitus rajata yleiseltä käytöltä ja sen ympäristöarvoja tulee kunnioittaa.
Suunnittelun vaiheet ja osallistaminen
Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi kaavan tavoitteet ja merkitsi osallistumis- ja arviointisuunnitelman tiedoksi 31.5.2022 § 219.
Asemakaavan vireilletulosta ilmoitettiin kuulutuksella 11.6.2022. Ilmoitus vireilletulosta sekä 9.5.2022 päivätty osallistumis- ja arviointisuunnitelma lähetettiin siinä mainituille osallisille kirjeitse 8.6.2022.
Osallisilta pyydettiin alkuvaiheen mielipiteitä 5.8.2022 mennessä. Näitä saatiin 2 kappaletta.
Kaavaluonnos hyväksyttiin kaupunginhallituksessa 6.11.2023 § 408, joka pohjautui hankesuunnitelmaluonnoksen ”Uusi puisto” vaihtoehtoon. Nykyinen koulukiinteistö esitettiin korvattavaksi 8100 k-m2 kokoisella uudisrakennuksella.
Luonnosvaiheessa tutkittiin erilaisia toteutusvaihtoehtoja, myös vanhan rakennuksen säilyttäviä vaihtoehtoja.
Hankesuunnitelma hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 12.2.2024 § 21.
Kaavaehdotus oli nähtävillä 26.2.-26.3.2024. Lausuntoja saatiin 5 kappaletta. Muistutuksia ei jätetty. Ympäristönsuojelulta saatiin kaavaehdotukseen kommentti. Lausunnot ja vastineet niihin on kuvattu tarkemmin kohdassa 4.4.8 Nähtävillä olo ja lausunnot.
Koonti lausunnoista ja niihin annetut vastineet
Turun museokeskus vetoaa rakennuksen arvoihin ja siihen että S:t Olofsskolanin rakennus on keskeinen osa Turun yleiskaava 2029:ssä määritettyä arvokkaan rakennetun ympäristön kohderajausta ja vastustaa kaavanmuutosta, joka sallii vanhan rakennuksen purkamisen. Lausunnon mukaan rakennuksella on arkkitehtonisia, rakennushistoriallisia ja kaupunkikuvallisia erityisarvoja.
Kaavoituksen vastine:
Hankesuunnittelun ja kaavaluonnoksen vaihtoehtojen vertailussa tutkittiin vaihtoehtoa, jossa rakennus korjattaisiin ja laajennettaisiin. Tontille ja nykyiseen rakennukseen sijoitettaisiin uuden koulun tilaohjelma sitä vanhaan rakennukseen muokaten. Tämä tuotti toimimattomia vaihtoehtoja, joissa suuri osa rakennuksesta olisi jouduttu purkamaan ja muuttamaan, ja samalla olisi menetetty nykyisen rakennuksen estetiikka ja perusolemus. Toisin sanoen tarkempi korjausvaihtoehdon tutkiminen ei tuottanut toimivaa ratkaisua eikä toiminnallisuudelle asetettuja tavoitteita. Kaavan selostukseen kohtaan 4.4.4 Luonnoksen perusratkaisu ja vaihtoehdot on lisätty kappale tästä suunnitteluvaihtoehdosta. Kaavoitus päätyi esittämän kaavaluonnokseen ehdotusta uudisrakennuksesta, jonka kaupunginhallitus hyväksyi 6.11.2023 § 408. Kaavaehdotus on kaavaluonnoksen mukainen.
ELY-keskuksen lausunnossa kommentoitiin hankkeen suuria ilmastovaikutuksia, kun kaava sallii nykyisen rakennuksen korvaamisen uudisrakennuksella. Lausunto vaatii kaavamääräyksiä hillitsemään hiilipäästöjä ja tarkempia selvityksiä suoritetuista uudisrakennuksen elinkaarilaskennoista.
Kaavoituksen vastine:
Koulun rakennuttaminen on kaupungin oma hanke, joten voidaan varmistua rakennuttamisen seuraavan Turun linjausta sitoutua ilmastosuunnitelmaan 2029: Turun kaupungin kestävä ilmasto- ja energiatoimintasuunnitelma 2029, joka on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 16.5.2022 § 103. Kestävän rakentamisen vaatimukset sisältyvät Kv 12.2.2024 § 21 hyväksymään hankesuunnitelmaan (kohta 3.7 Kestävän kehityksen tavoitteet) ja ne on kuvattu selostuksen kohdassa 3.2.8. Kaavamääräykset, joita voitaisiin kohteelle määrätä ovat vaikutuksiltaan pienempiä kuin mitä Ilmastosuunnitelma 2029 vaatii. ELY-keskuksen lausunnon ehdottamien kaavamääräysten sisältö on mukana RTS (4 tähteä) -ilmastosertifikaatissa.
Turku Energia Sähköverkot Oy huomautti tarpeesta lisätä muuntamolle varaus tontille, se sallitaan rakennettavaksi kiinteistöön kohtaan, josta on käynti suoraan ulos ja johon on mahdollista päästä kuorma-autolla.
Turku Energia Kaukolämpö Oy pyysi ilmoitusta 3 kk ennen vanhan rakennuksen purkua, sillä linjat tulee tulpata.
Liikuntapalvelut kommentoivat hankkeen olevan yhteneväinen S:t Olofsskolanin hankesuunnitelman kanssa ja toteuttaa kaupunginvaltuuston 11.4.2022 § 67 päätöstä Turku liikuttaa kaikkia - tulevaisuuden linjaukset Turun liikuntapaikkaverkon ja liikuntakulttuurin kehittämiseksi ja kaupunginhallituksen 30.5.2022 § 246 päätöstä liikuntapaikkaverkon kehittämislinjausten toimeenpanosta, joiden mukaan koulujen yhteydessä tai läheisyydessä olevia sisä- ja ulkoliikuntaolosuhteita kehitetään kaikkia kuntalaisia liikuttavana kokonaisuutena.
Ympäristönsuojelu ehdotti tarkennusta kaavamääräykseen puiston suojeluun rakennustöiden aikana sekä kaavamääräystä viherkattojen lajiston kotimaisuudesta. Molemmat ehdotetut kaavamääräykset lisättiin kaavaan.
Asemakaavanmuutosehdotus
Koko kaava-alue on osoitettu opetustoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueeksi (YO). Rakennusoikeutta kortteliin osoitetaan 8 500 k-m2 ja tekniset tilat (arviolta 8-10 % rakennuksen pinta-alasta) saa rakentaa rakennusoikeutta ylittäen. Asemakaavanmuutoksen myötä rakennusoikeus nousee 4 023 k-m2. Kerrosluku uudessa kaavaehdotuksessa on enimmillään V. Rakentamisen korkeus tulee kaavaehdotuksen myötä nousemaan katolle sijoitettu talotekniikka huomioiden n. 10 metrillä. Rakennukseen sallitaan myös n. 15 k-m2 muuntamon rakentaminen.
Kouluun sijoittuisi arviolta 600 oppilasta ja n. 100 henkilökuntaa. S:t Olofsskolanin uudisrakennukseen on tavoitteena toteuttaa 760 m2 kokoinen liikuntasali, joka täydentää keskustan liikuntapaikkaverkostoa. Iltakäyttäjien määrää on vaikea arvioida.
Pyöräpysäköintiä tulee tontille varata yksi kutakin 3 oppilasta kohden ja yksi kutakin 4 työntekijää kohden. Tämä tarkoittaa, että pyöräpysäköintiä tulee koululle n. 300 paikkaa, jota mitoittaa RTS 4 elinkaariluokitus Turun kaupungin mitoituksen sijaan. Osa pyöräpaikoista on tarkoitus sijoittaa kellariin ja osa pihalle joko kadun varressa tai puiston puoleisella kattopihalla.
Autojen pysäköintipaikkoja tulee sijoittaa tontille 3 kappaletta, joista yhden tulee olla liikkumisesteisille varattu pysäköintipaikka sisäänkäynnin läheisyydessä.
Kaavaan kytkeytyvät investointitarpeet
Kaava-alueessa ei ole mukana katu- ja puistoalueita. Luostarinkadulla tulee jatkossa olemaan samanaikaisesti asukkaiden lisäksi paljon koululaisia sekä päiväkotiin meneviä saattajineen. Kaavatyön aikana on laadittu liikennesuunnitelmaluonnos, jonka tavoitteena on lisätä turvallisuutta sekä selkeyttää ja sujuvoittaa liikkumista Luostarinkadulla. Muutoksilla tavoitellaan koulun saavuttamista turvallisesti niin jalan kuin pyörälläkin sekä siirtämistä pakollista saattoliikennettä Kaskenkadun puolelle. Näin koulujen ja päiväkodin alueet rauhoittuisivat ylimääräiseltä autoliikenteeltä.
Luostarinkadusta laaditaan katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat, jotka tulevat myöhemmin päätöksentekoon. Samassa yhteydessä päätetään suunnitelmien kustannuksista ja toteutusajankohdasta. Tavoiteltavaa on, että kadunrakentaminen valmistuisi koulun kanssa samanaikaisesti. Muussa tapauksessa koululaisten matka kulkee työmaiden läpi, joka ei ole tarkoituksenmukaista.
Puiston portaiden kunto ja mahdollinen parannustarve sekä mahdollinen toiminnallinen muutostarve jää selvitettäväksi myöhemmin. Mahdollinen tarvittava puistosuunnitelma valmistellaan erikseen ja sen kustannusarviosta ja toteutusajankohdasta päätetään erikseen.
Seuraava vaihe
Kaavaehdotus etenee kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston hyväksymiskäsittelyyn, kun lautakunta on hyväksynyt kaavan.
Sovelletut lainkohdat
Maankäyttö- ja rakennuslaki 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § ja 66 §.
Maankäyttö- ja rakennusasetus 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § ja 32a §.
Liite 1Kartta S:t Olofsskolan
Oheismateriaali 1Selostus S:t Olofsskolan
Oheismateriaali 2Tilastolomake S:t Olofsskolan
Oheismateriaali 3OAS-vaiheen mielipide ja Museon lausunto
Oheismateriaali 4Kaavaehdotuksesta annetut lausunnot
Oheismateriaali 5S:t Olofsskolan hankesuunnitelma (Kv 12.2.2024 päätöksen liite)
Laaditut selvitykset ja raportit, www.turku.fi/kaavahaku
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että 6.2.2024 päivätty ja 10.4.2024 lausuntojen perusteella muutettu asemakaavanmuutosehdotus S:t Olofsskolan esitetään kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
esiKaupunginhallitus
Liitteet:
Kylk § 157
Liite 1:Kartta S:t Olofsskolan