Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta16223.04.20241

2920-2024 (08 00 00, 10 03 01)

Pyhtymäentien, Koskennurmenkaaren, Koskennurmenkujan ja Koskennurmenpolun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat, sekä yleisten alueiden puistosuunnitelmat koskien Koskennurmen asemakaava-aluetta

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnan hyväksyttäväksi esitetään suunnitelmat uusista kaduista ja puistoista Koskennurmen kaava-alueelle.

Kylk § 162

Kaupunkiympäristö, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnitteluinsinööri Seppo Kaunisto, ja kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, maisemasuunnittelija Tiina Puska 17.4.2024:

Nykytila ja suunnittelun tavoitteet

Suunnittelun kohteena on pääosin Koskennurmen kaupunginosassa (099) sijaitseva alue, joka länsireunasta ulottuu jonkin verran myös Yli-Maarian kaupunginosan (097) puolelle. Kuvassa 1 esitellään suunnittelukohde kartalla. Suunnittelualue sijaitsee noin 10 km Turun keskustasta ja rajautuu nykyiseen Koskennurmenkatuun ja Pyhän Marian tiehen kaakossa, Pyhtynmäkeen koillisessa sekä Paattisten jokeen lounaassa ja luoteessa.

 

Kuva 1. Suunnittelukohde opaskartalla.

Suunnittelualueen päätienä on toiminut Pyhtymäentie. Se on hiekkapäällysteinen, jolta haarautuvat pienemmät tienpätkät eri kiinteistöille. Alue on suurimmaksi osaksi peltoa ja metsäaluetta. Alueen läpi virtaa Paattistenjoki.

 

Maisemakuva on selvästi kaksijakoinen – osin avointa, maisemallisesti arvokasta peltomaisemaa ja osin kallioista metsää. Pellot ovat pääosin viljelykäytössä, metsäalueella sijaitsee kaupungin ylläpitämä kuntorata. Alueella esiintyy arvokkaita luontotyyppikohteita sekä uhanalaisia eläinlajeja, merkittävin on liito-orava sekä lintulaji, jonka laji ja reviiri eivät ole julkista tietoa. Edellä mainitut arvokkaat kohteet ja elinympäristöt on otettu suunnittelussa huomioon ja nämä alueet jäävät nykyiselleen.

 

Alue on kaavoitettu pääosin pientaloalueeksi sekä viheralueiksi. Viheralueet on kaavassa merkitty VP, VL ja VE eli puistoksi, lähivirkistysalueeksi sekä maiseman- ja ympäristönhoitoalueeksi. Asemakaava on kuulutettu voimaan 16.12.2023. Alueen rakentamisen tavoitteena on lisätä kaupungin tonttitarjontaa sekä huomioida ja kehittää alueen virkistysmahdollisuuksia.

 

Suunnittelualueen uusina liikkumisväylinä tulevat toimimaan Pyhtymäentie, Koskennurmenkuja, Koskennurmenkaari ja Koskenurmenpolku. Uusi Pyhtymäentie tulee sijoittumaan pääosin nykyisen Pyhtymäentien kohdalle, mutta kulkuyhteys rakennetaan kokonaan uudeksi, kun sorapintaisen tien paikalle rakennetaan nykystandardien mukainen katu. Koskennurmenkaari ja siihen liittyvät tontit alueen keskivaiheilla muodostavat lenkin eräänlaista peltosyvennystä mukaillen. Tätä täydentää Koskennurmenkuja, josta on mahdollista muodostaa pääsy muutamille asuintonteille. Samalla se tarjoaa alueen keskivaiheilta suoran yhteyden kuntoradalle.

 

Viheralueet säilyvät suurimmaksi osaksi nykyisellään Pyhtynpuistoa lukuun ottamatta. Sinne rakennetaan leikki- ja liikunta-alue, joka palvelee keskeisen sijainnin takia hyvin kaiken ikäisiä nykyisiä sekä uusia asukkaita.

Koskenurmenpolku tulee täydentämään alueen yhteyttä Turun keskustan suuntaan. Tämä yhteys on tarkoitettu vain jalankulkijoille ja pyöräilijöille, mutta alueen etäisyyksien ollessa pitkät, on toinenkin korkealuokkainen yhteys tarpeen.

Suunnitelmat

Kadut:

Pyhtymäentie alkaa Pyhän Marian tien ja Koskennurmenkadun liittymästä ja loppuu Pyhtymäenpolun alkuun. Pyhtymäentien pituus on noin 900 metriä. Jalkakäytävät ovat ajoradasta rakenteellisesti erotettu omaksi tilakseen, ja ajoneuvoliikenne käyttää ajorataa yhteisenä tilana. Koskennurmenkaaren, Pyhtymäentien sekä Koskennurmenkujan välisiin liittymiin on suunniteltu ylijatketut jalkakäytävät. Koskennurmenpolun ja Pyhtymäentien liittymään on suunniteltu korotettu suojatie.

 

Kuvassa 2 esitellään Pyhtymäentien poikkileikkaus, jossa ajoradan leveys on 5,50 metriä ja jalkakäytävän leveys on 3,00 metriä. Myös Koskennurmenkujan ja Koskennurmenkaaren ajoradan leveys on 5,5 metriä. Koskennurmenkujan varrella ei kulje jalkakäytävää, kun puolestaan Koskennurmenkaaren varrella kulkevan jalkakäytävän leveys on 2,5 metriä.

 

Ajoratojen päällysrakenteet ovat asfalttia ja jalkakäytävien päällysrakenteet ovat betonilaattaa. Ajoratojen molempiin reunoihin tulee betoninen reunatuki. Pyhtymäentien päähän tulee kääntöpaikka.

 

Jalkakäytävän betonilaatta viestii käyttäjälle tilan olevan tarkoitettu jalankulkijoille. Asfaltoidusta väylästä syntyy mielikuva yhdistetystä jalkakäytävästä ja pyörätiestä. Jalkakäytävien päällysrakenteen kustannusero asfaltin ja betonilaatan välillä on noin 140.000 euroa.

Kuva 2. Pyhtymäentien poikkileikkaus.

Koskennurmenkaari alkaa Koskennurmenkaaren ja Pyhtymäentien liittymästä ja loppuu Koskennurmenkaaren ja Pyhtymäentien liittymään. Koskennurmenkaaren pituus on noin 460 metriä.

 

Koskennurmenkuja katu alkaa Koskennurmenkujan ja Pyhtymäentien liittymästä ja loppuu Koskennurmenkujan ja Koskennurmenkaaren liittymään. Koskennurmenkujan pituus on noin 130 metriä.

 

Koskennurmenpolun kävelyn ja pyöräilyn väylä alkaa nykyiseltä Koskennurmenpolulta ja loppuu Koskennurmenpolun ja Pyhtymäentien liittymään. Koskennurmenpolun pituus on noin 270 m. Asfaltoitu ajoradan leveys on 4,0 metriä. Koskennurmenpolku on esitetty asfaltoivaksi, valaistuksi ja ympärivuotisesti ylläpidettäväksi.

 

Maataloustontin nykyinen liittymä (osoitteessa Pyhtymäentie 32) esitetään siirrettäväksi muutamia metrejä. Liittymää siirretään siten, ettei viereistä yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää mennä lähemmäs, mutta hyvä kulkuyhteys tontille kuitenkin säilyy. Siirto on huomioitu kaavoituksen yhteydessä.

 

Puistokäytävät:

 

Puistokäytävien leveys ja tyyppi vaihtelee riippuen sijainnista. Pääreitit ovat valaistuja yhteyksiä, jotka palvelevat myös laajempaa aluetta. Päällysteenä on kivituhka, lukuun ottamatta Koskennurmenpolkua, joka toteutetaan asfalttipäällysteisenä. Koskennurmenpolku ylittää Paattistenjoen uudella sillalla mistä reitti jatkuu olemassa olevana länteen. Reitin vierustalle istutetaan puurivi, joka toimii liito-oravien reittinä. Alueelle tulee myös toisarvoisia, kevyemmin rakennettavia yhteyksiä, joiden tarkoituksena on täydentää alueen reittiverkkoa: Pohjoisosan avoimelle peltoalueelle tuleva reitti toteutetaan vahvistettuna niittynä, jota hoidetaan niittämällä. Reitti johtaa Paattistenjokea ylittävälle kevyelle sillalle. Koilliseen jatkuva osuus sijoittuu metsään. Metsässä polku toteutetaan vain kevyesti hakettamalla reittiä sekä merkein, esim. puihin maalattavin täplin.

 

Sillat:

 

Koskennurmenpuistoon, Paattistenjoen yli rakennetaan kaksi uutta siltaa. Toinen, raskasrakenteisempi silta, sijoittuu Koskennurmenpolulle. Hyvin lähellä sijaitsee nykyinen huonokuntoinen silta. Uuden sillan paikka on kaavaprosessin aikana valittu siten, että kulku on turvallisempaa ja viereisen maatilan liikenne ei sekoitu jalankulku- ja pyöräliikenteen väylän kanssa. Toinen silta, kevytrakenteinen kävelysilta, sijoittuu Pyhtynpolulle, suunnittelualueen luoteiskärkeen. Silloilla mahdollistetaan nykyistä laajemmat hyvät jalankulku- ja pyöräily-yhteydet alueelle ja alueelta. Siltasuunnitelmat on laadittu ja tuodaan päätöksentekoon erikseen.

 

Viheralueet:

 

Pyhtynpuistoa lukuun ottamatta viheralueet säilyvät suurimmaksi osaksi nykyisellään: metsänä, viljelykäytössä sekä maiseman- ja ympäristön hoitoalueina. Puistokäytäviä ja polkuja lisätään, niittyjä ja vastaavia kohennetaan, nykyistä Pyhtyn parkkia kunnostetaan.

Maisemalliset arvot (esim. Paattistenjoen rantaniityt) sekä luontoarvot (esim. liito-oravien elinympäristöt) säilytetään.

 

Leikki ja liikunta:

 

Suunnittelualueen keskivaiheille, Pyhtynpuistoon, toteutetaan monipuolinen leikki- ja liikuntapaikka, joka palvelee kaiken ikäisiä käyttäjiä. Lisäksi alueelle sijoitetaan pieni pelinurmi. Leikkipaikan ja nurmikentän välistä johdetaan puistokäytävä kohti metsässä olevaa nykyistä Pyhtyn lenkkiä. Puistokäytävän varrelle istutettavien puiden tarkoitus on mm. luoda alueelle varjostusta ja lisätä esteettisyytä sekä toimia liito-oravien kulkureittinä.

 

Valaistus:

 

Leikki-/liikuntapaikka sekä sen poikki johtava reitti valaistaan, kuten myös muut pääreitit. Kaikki valaistavat uudet ja kunnostettavat reittiosuudet on tarkoitus toteuttaa niin, että valaistus ei aiheuta häiriötä luontoarvoille.

 

Paikoitus:

 

Nykyistä Pyhtynmäen paikoitusaluetta Auvaismäentien varrella muokataan siten, että jatkossa sinne mahtuu jäsennellysti 12 autoa. Alueen reunoille istutetaan puustoa. Pysäköintialue palvelee ensisijaisesti Pyhtyn lenkillä ulkoilevia.

Nähtävilläolot

Katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 29.1. - 12.2.2024 välisen ajan. Muistutuksia tuli katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmia koskien kolme kappaletta (muistutukset 1–3).

Puistosuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 29.1.-12.2.2024 ja 26.2-11.3.2024. Ensimmäisen nähtävillä olon aikana suunnitelmaan jätettiin yksi muistutus (muistutus 4). Jälkimmäisenä aikana muistutuksia ei jätetty. Puistosuunnitelmat olivat kahteen kertaan nähtävillä, koska niiden hallinnollisessa käsittelyssä tapahtui virhe. Nähtävillä olleisiin suunnitelmiin oli jäänyt pohjalle vanha versio asemakaavaehdotuksesta, mikä oli tekeillä osin samaan aikaan puistosuunnittelun kanssa. Tämän lautakuntaesityksen liitteinä on kaavan suhteen päivitetyt suunnitelmat. Päivityksen yhteydessä suunnitelmiin vaihdettiin pumppaamon paikka lainvoimaisen kaavan mukaiseen paikkaan, aiemmasta noin 40 metriä etelään.

Muistutus 1:

- Muistutuksessa toivotaan suunnitellun jalkakäytävän päällystämistä asfaltilla ja sen muuttamista yhdistetyksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi.

- Muistutuksessa tuodaan esille, että Pyhtymäentien viemäriverkosto joka sanojen mukaan pitäisi olla tien päässä ei ole totta. Koskennurmenkatua, kun tehtiin, niin viemärivaraus unohtui kokonaan.

- Muistutuksessa esitetään uuden tien tulevan liian lähelle asukkaan porakaivoa, josta hän ottaa talousveden. Kuinka kaupunki ottaa sen huomioon, jos vesi pilaantuu?

 

Vastine muistutukseen:

Alueella on haluttu erotella polkupyöräily ja jalankulku toisistaan. Betonilaatalla viestitään jalankulun sijaintia. Polkupyörien sijoittaminen ajoradalle rauhoittaa jalankululle varatun alueen pelkästään jalankulkijoille ja mahdollistaa paremman näkemän ansiosta enemmän aikaa havainnoida risteävästä suunnasta lähestyvät ajoneuvot. Huomioitavaa on, että alle 12-vuotias saa kuitenkin ajaa jalkakäytävällä, joka jalkakäytävän leveyden puolesta on mahdollista.

Kadun paikka määräytyy asemakaavassa. Mahdollinen kaivoveden pilaantuminen on rakentamiseen liittyvä asia, joka tulee käsiteltäväksi tarvittaessa erikseen.

Muistutus 2:

- Koskennurmenpolun ja Pyhtymäentien risteyksessä oleva korotettu suojatie arvion mukaan tulee aiheuttamaan tärinää lähellä sijaitsevaan kuivurirakenneukseen, joka on rakennettu laatalle ja rakennuksen paino on 300–350 tonnia. Risteysalueen kohdalla on hyvin pehmeä maaperä (25–33 m).

- Muistutuksessa toivotaan myös hulevesiputket lähemmäksi joen rantaa, kuin joen toisella puolella, sillä se syö rinnettä voimakkaasti.

 

Vastine muistutukseen:

Asemakaavassa kyseisen risteyksen kohdalla kaavamääräyksessä on maininta, että katualueen osa on rakennettava siten, että kadun poikki jatkuvan jalankulkuyhteyden jatkuvuus ja turvallisuus erityisesti korostuu. Katusuunnitelmalla toteutetaan tältä osin asemakaavan tavoitteita.

Savimaaperälle rakennetuilla kaduilla liikenne aiheuttaa ajoradan epätasaisuuden takia heikkoa tärinää ympäristössä. Tärinän ulottuvuudet ympäristöön ovat hyvin vaikeasti ennustettavissa. Tärinän voimakkuudet eivät yllä juuri missään sille tasolle, että niiden seurauksena olisi riski rakenteellisille vaurioille läheisissä rakennuksissa.

Hulevesiviemärin tarkempi purkukohta huomioidaan rakennussuunnitelmassa.

Muistutus 3:

- Koskennurmenpolun ja Pyhtymäentien risteyksen korotettu suojatie tulee toteuttaa niin, ettei se aiheuta kohtuuttoman suurta tärähdystä ja kaatumisvaaraa pyöräilijälle.

- Ylijatketut jalkakäytävät ovat hyvä ratkaisu, mutta toivotaan, että väistämisvelvollisuutta korostetaan kärkikolmiolla, jotta ei syntyisi väärinkäsityksiä.

- Puistosuunnitelman mukaisesti esitetyt pyöräkatos ja telineet ovat hankalassa paikassa ottaen huomioon lähettyvillä olevan toisen pysäkin sijainti. Katos ja telineet toivotaan asetettavaksi lähemmäs Pyhtymäentien risteystä.

 

Vastine muistutukseen:

Korotettu suojatie rakennetaan hidastamaan Pyhtymäentien liikennettä kohdassa, jossa vieressä on leikkipuisto ja risteävää liikennettä. Myös polkupyöräilijöiden tulee tarpeen tullen hidastaa ajonopeutta siten, että kohdan voi ylittää turvallisesti.

Kolmioiden lisääminen väistämisvelvollisuuden korostamiseksi on otettu huomioon päivitetyssä liikenteenohjaussuunnitelmassa.

Puistosuunnitelmassa esitetyt bussipysäkin viereen tulevat pyöräkatos ja -telineet ovat tulleet suunnitelmaan tavoitteiden vastaisesti ja myös niiden toimivuutta ajatellen muistutuksen mukaisesti väärään paikkaan. Nämä nähtävillä olleessa puistosuunnitelmassa esitetyt pyöräkatos ja -telineet jäävät tässä kohtaa tämän suunnitelman ulkopuolelle ja niiden asettaminen tullaan arvioimaan uudelleen erillisessä katusuunnitelmassa.

Muistutus 4:

- Muistutuksessa vaaditaan, että Pyhtynpolku toteutetaan vain maastoon (puihin) merkittynä polkuna eikä suunnitelmassa ehdotettuna hakepintaisena reittinä. Maastopyöräilyn, mopoilun tms. käyttö polulla tulee estää. Pyhtynpolun toteuttaminen ei saa aiheuttaa Pyhtyntien hoidolle lisäkustannuksia eikä ilkivallan lisääntymistä.

 

Vastine muistutukseen:

Pyhtynpolun toteuttaminen metsässä vain merkittynä polkuna hakepinnan sijaan huomioidaan jatkosuunnittelussa. Maastopyöräilyn yms. estämisen mahdollisuus esim. liikennemerkein tutkitaan. Polun käyttäjämäärään kaupunki ei voi vaikuttaa, mutta koska kyseistä polkua ei varsinaisesti rakenneta eikä polulle ole viitoitusta, oletuksena on, että Pyhtyntie (=yksityistie) säilyy kokonaisuudessaan nykyisellään. Pyhtyntien kunnossapitokustannuksiin metsäpolulla ei ole vaikutusta.

Kustannukset ja kaavasta saatavat tulot

Koskennurmen yleisten alueiden rakentamisen rakennusosatasoinen arvonlisäveroton kustannusarvio on 3.980.000 euroa (alv 0 %). Kustannusarvio sisältää siltojen kustannukset. Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 131,6 (2015=100, marraskuu 2023). Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 20 % hankevarauksen.

 

Kustannuksesta viheralueiden rakentamiskustannus on 490.000 euroa (alv 0 %).

 

Kaava-alueelta on arvioitu saatavan tonttien myyntituloa 2,7 milj. euroa.

 

Kaupunginvaltuusto on hyväksyessään asemakaavan 23.10 2023 § 204 hyväksynyt Koskennurmen yleisten alueiden sekä hulevesiviemärin toteuttamisen rakennusosatasoiset (ROLA) kustannuksiksi n. 5,2 M€.

 

Karttalinkki

 

Liite 1                                  Koskennurmenpuisto (itäosa), Pyhtynmäki, Pikku Pyhtymäki ja Pyhtynparkki, puistosuunnitelma W9221001, 5.1.2024

Liite 2                                  Koskennurmenpuisto (länsiosa), Pyhtynmäki ja Väkäniitty, puistosuunnitelma W9221002, 5.1.2024

Liite 3                                  Pyhtynpuisto, puistosuunnitelma W9221003, 5.1.2024

Liite 4                                  Koskennurmen alueen liikenteenohjaussuunnitelma L 8787 018, 15.2.2024

Liite 5                                  Pyhtymäentie, katusuunnitelma K 8787 002 27.3.2024

Liite 6                                  Pyhtymäentie, katusuunnitelma K 8787 003 27.3.2024

Liite 7                                  Koskennurmenkaari, katusuunnitelma K 9216 002, 1.9.2023

Liite 8                                  Koskennurmenkuja, katusuunnitelma K 9217 001, 1.9.2023

Liite 9                                  Koskennurmenpolku, katusuunnitelma K 9218 001, 27.3.2024

Oheismateriaali 1               Muistutus 1

Oheismateriaali 2                Muistutus 2

Oheismateriaali 3               Muistutus 3

Oheismateriaali 4               Muistutus 4

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Koskennurmen alueen katu- ja liikenneohjaussuunnitelmat sekä yleisten alueiden puistosuunnitelmat liitteiden 1 - 9 mukaisesti.​

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedTurun Polkupyöräilijät ry
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön kunnossapito
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 162
Liite 1:Koskennurmenpuisto (itäosa), Pyhtynmäki, Pikku Pyhtymäki ja Pyhtynparkki, puistosuunnitelma W9221001, 5.1.2024
Liite 2:Koskennurmenpuisto (länsiosa), Pyhtynmäki ja Väkäniitty, puistosuunnitelma W9221002, 5.1.2024
Liite 3:Pyhtynpuisto, puistosuunnitelma W9221003, 5.1.2024
Liite 4:Koskennurmen alueen liikenteenohjaussuunnitelma L 8787 018, 15.2.2024
Liite 5:Pyhtymäentie, katusuunnitelma K 8787 002 27.3.2024
Liite 6:Pyhtymäentie, katusuunnitelma K 8787 003 27.3.2024
Liite 7:Koskennurmenkaari, katusuunnitelma K 9216 002, 1.9.2023
Liite 8:Koskennurmenkuja, katusuunnitelma K 9217 001, 1.9.2023
Liite 9:Koskennurmenpolku, katusuunnitelma K 9218 001, 27.3.2024