Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 135 | 16.04.2024 | 5 |
4297-2020 (10 02 03)
Asemakaava- ja asemakaavanmuutosehdotus sekä tonttijako- ja tonttijaonmuutosehdotus; Vaalan eritasoristeys, Vaala (os. Laulurastaantie, Unkarinkatu ja Vaalantie) (7/2020)
Tiivistelmä:
Kaavalla mahdollistetaan nopean junayhteyden vaatimat eritasoristeyksen ja rautatiealueen kasvattaminen toiselle pääraiteelle. Toteuttamattomien katualueiden muutoksilla luodaan elinympäristön parannuksia virkistykseen sekä jalankulun ja pyöräilyn verkostoihin ja lisäksi saadaan hieman lisää tonttimaata elinkeinotoimintaan. Kaava-alueen toteuttamisesta aiheutuvien infrakustannusten vaihteluväli on 9-15 M€ (alv 0%). Kustannusarvio esitetään kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi asemakaavan hyväksymisen yhteydessä.
Kylk § 135
Kaupunkiympäristö, kaavoitus, kaavoitusarkkitehti Jani Eteläkoski 2.4.2024:
Kaavoituksessa on laadittu 8.11.2023 päivätty ja 13.2.2024 lausuntojen perusteella muutettu asemakaava- ja asemakaavanmuutosehdotus.
Nyky- ja suunnittelutilanne
Asemakaava ja asemakaavanmuutos laaditaan Lausteen, Pääskyvuoren, Vaalan ja Varissuon kaupunginosiin.
Suunnittelualueen ilme on moninainen. Sieltä löytyy mm. metsäistä mäkialuetta, rakennettuja kiinteistöjä sekä tasaista pelto- ja niittyaluetta, joka on paikoitellen päässyt pusikoitumaan. Koko alueen poikki kulkee Turku-Karjaa junarata. Vaalantie kulkee tällä hetkellä junaradan yli samassa tasossa.
Suunnittelualueen maa-alueet ovat suurimmaksi osaksi Turun kaupungin omistuksessa. Rautatiealue on valtion omistuksessa sekä lisäksi osa asuin- ja teollisuustonteista on yksityisten maanomistajien omistuksessa. Suunnittelualueen pinta-ala on n. 25 ha.
Suunnittelualueella on Korpinkadun varressa yksi jalopuumetsikkö, mutta muilta osin luontoarvot eivät ole merkittäviä.
Suunnittelualueella ei ole tiedossa olevia muinaisjäännöksiä eikä siellä ole rakennus- tai kulttuurihistoriallisesti arvokkaita kohteita.
Suunnittelualueella on n. 100 asukasta ja työpaikkoja alueella on n. 200.
Nykytilannetta ja kaavatilannetta kuvataan tarkemmin kaavaselostuksen kohdassa 3 Lähtökohdat.
Asemakaavan ja asemakaavanmuutoksen tavoitteet
Asemakaavan tärkeimpänä tavoitteena on mahdollistaa nopean junayhteyden toteutuminen Turun ja Helsingin välillä. Nopean junayhteyden toteutumisen edellytyksenä on nykyisen tasoristeyksen korvaaminen eritasoristeyksellä ja toisen pääraiteen rakentaminen. Lisäksi Länsiradan ratasuunnitelma on valmisteilla eikä sitä voida hyväksyä vastoin voimassa olevaa asemakaavaa. Eritasoristeyksen toteuttaminen liittyy myös yleiseen liikenneturvallisuuden parantamiseen.
Varsinais-Suomeen tavoitellaan lähijunaliikenteen käynnistämistä kolmella eri raideosuudella. Turun ja Salon välinen lähijunaliikenne on käytännössä myöskin riippuvainen raidekapasiteetin kehittämistoimista eli nopean junayhteyden muutokset hyödyttäisivät myös lähijunaliikennettä.
Yksi tärkeä tavoite on tarpeettoman laajojen ja toteuttamattomien Itäkaaren ja Laulurastaantien katualueiden poistaminen. Itäkaaren katualueen poistamisen myötä Maistraatinpuistosta voidaan luoda kaavallisesti yhtenäinen virkistysalue ja samalla osa vapautuvasta tilasta voidaan muuttaa pienteollisuudelle. Laulurastaantien katualueen poistamisen yhteydessä vapautuvaa tilaa voidaan osoittaa mm. Korpinkadun rivitalokiinteistöjen piha-alueeksi sekä radan suuntaiseksi suojaviheralueeksi, jossa on huomioitu jalankulun ja pyöräilyn väylä Rastaantien ja Laulurastaantien välille.
Päätavoitteiden lisäksi kaavalla liitetään Laulurastaantien vieressä oleville omakotikiinteistöille niiden aiempien käyttöoikeussopimusten mukaiset alueet pysyvästi tontteihin.
Kaavaprosessin vaiheet
Asemakaavan ja asemakaavanmuutoksen laadinta perustuu kaupungin omaan aloitteeseen, vaikka sysäyksen laadinnalle on antanut ns. tunnin juna sekä sen tarvitsemat muutokset mm. asemakaavoihin ja liikenneverkkoon.
Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi kaavan tavoitteet ja merkitsi osallistumis- ja arviointisuunnitelman tiedoksi 17.11.2020 § 395.
Ilmoitus kaavahankkeen vireilletulosta on suoritettu kuulutuksella 28.11.2020. Lisäksi ilmoitus vireilletulosta sekä 26.10.2020 päivätty osallistumis- ja arviointisuunnitelma lähetettiin siinä mainituille osallisille kirjeitse ja sähköpostilla 30.11.2020.
Alkuvaiheen kuulemisen yhteydessä saatiin yhdeksän mielipidettä. Lisäksi pidettiin yleisötilaisuus, joka silloin vallinneen koronatilanteen takia järjestettiin Teamsin välityksellä.
Kaava-aluetta laajennettiin v. 2022 ja sen myötä osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa päivitettiin. Päivitetty osallistumis- ja arviointisuunnitelma lähetettiin laajennetulle osallisjoukolle 20.10.2022. Tässä yhteydessä saatiin neljä mielipidettä.
Turun Tunnin Juna Oy (nyk. Länsirata Oy) järjesti vuoden 2023 aikana useita ratasuunnittelutyöhön liittyvää yleisötilaisuutta. Valmistelija osallistui näistä Nunna-Kupittaa väliä koskeviin tilaisuuksiin.
Ratasuunnitelmien tarkentumisen myötä tarkentui myös tieto tarvittavasta rautatiealueesta, jonka seurauksena kaava-aluetta laajennettiin v. 2023. Laajennukset olivat sekä laajuudeltaan että merkitykseltään niin vähäisiä, että tässä yhteydessä päivitettyä osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa ei lähetetty osallisille.
Eri vaiheissa jätetyissä mielipiteissä keskeisimmät huolet olivat melusuojauksen saanti junaliikenteen kehittyessä sekä toisen pääraiteen sijoittuminen asutuksen puolelle. Kaavaan on lisätty velvoite läheistä asutusta suojaavan melusuojauksen toteuttamisesta rautatiealueelle. Pääraiteen sijoittumisen osalta vaihtoehtoja ei ole, mutta melusuojaus tulee parantamaan tilannetta huomattavasti nykytilanteeseen verrattuna ja kun uusi raide vaatii pohjanvahvistuksia, tulee se vähentämään junaliikenteen mahdollisia tärinähaittoja.
Mielipiteet ja niihin annetut vastineet löytyvät kaavaselostuksen kappaleista 4.4.4 Alkuvaiheen kuuleminen ja 4.4.6 Kaava-alueen laajennus ja osallistumis- ja arviointisuunnitelman päivitys v. 2022.
Kaavaehdotus oli nähtävillä 11.12.2023-22.1.2024, jona aikana jätettiin yksi muistutus. Turun polkupyöräilijät ry:n muistutus sisältää lähinnä erilaisia parannusehdotuksia ja kysymyksiä huomioitavista asioista.
Samaan aikaan nähtävillä olon kanssa kaavaehdotuksesta pyydettiin lausuntoja. Näitä saatiin Kaarinan kaupungilta, Liikuntapalveluilta, Museopalveluilta, Turku Energia Kaukolämmöltä, Turku Energia Sähköverkoilta, Turun Tunnin Juna Oy:ltä, Turun Vesihuolto Oy:ltä, Vanhusneuvostolta, Varsinais-Suomen aluepelastuslaitokselta, Varsinais-Suomen ELY-keskukselta, Väylävirastolta ja kaupungin ympäristönsuojelulta.
Keskeisimmät lausunnoista esiin nousseet asiat olivat kunnallistekniikan ja sähköverkkojen huomiointi, Korpinkadun varrella olevan jalopuumetsikön huomiointi sekä raideliikenteen melun huomiointi.
Alueen infra tulee kokemaan erinäisiä siirtotarpeita, mutta isoimmat näistä koskettavat Länsiradan toteuttamista ja siten niistä huolehtiminen ei suoraan kuulu kaupungille.
Jalopuumetsikön säilyttämistä turvaavia ratkaisuja on lisätty kaavaan. Väistämätöntä on toki metsikön jonkin asteinen heikkeneminen, koska uuteen eritasoratkaisuun liittyvä katuosuus on täytynyt linjata metsikön läpi.
Väyläviraston lausunnon pohjalta rautatiealueen melusuojauksen määräystekstiä on muutettu niin, että suojauksen tarkempi toteutustapa ja sijainti rautatiealueella määritellään ratasuunnitelmassa.
Lausunnot vastineineen löytyvät kaavaselostuksen kappaleesta 4.4.10 Lausunnot.
Lausuntojen perusteella on tehty useita pieniä muutoksia ja täsmennyksiä kaavaan. Tällaisia olivat mm. täsmennykset sähkönjakeluverkon huomiointiin sekä luontoarvoihin liittyvät lisäykset. Muutokset ovat merkitykseltään kuitenkin niin vähäisiä, ettei kaavaehdotusta ole tarpeen asettaa uudelleen nähtäville.
Asemakaava- ja asemakaavanmuutosehdotus
Kaavaratkaisun olennaisimmat muutokset nykytilanteeseen verrattuna ovat nopean junayhteyden edellyttämä eritasoristeys ja rautatiealueen laajentaminen toisen pääraiteen toteuttamista varten. Eritasoristeystä varten on osoitettu tarvittavat katualueet sillan molempiin päihin sekä aluevaraus itse sillalle. Rautatiealueeksi on osoitettu ratasuunnitelman mukaiset alueet. Tarpeettomia katualueita on liitetty viereisiin korttelialueisiin Korpinkadun ja Unkarinkadun varrella. Osa Laulurastaantien katualueesta on osoitettu suojaviheralueeksi, johon sijoittuu uusi radansuuntainen jalankulku- ja pyöräily-yhteys ja Itäkaaren jatkeen poistumisen myötä Maistraatinpuistosta muodostetaan yksi yhtenäinen virkistysalue. Rakentamiseen osoitetut alueet säilyvät pääosin ennallaan.
Uudella eritasoyhteydellä voidaan edelleen säilyttää liikenteellinen yhteys Lausteen/Vaalan ja Pääskyvuoren/Varissuon välillä. Kaavaan sisällytetyt jalankulun ja pyöräilyn väylät parantavat merkittävästi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden olosuhteita alueella.
Kaavamuutoksen myötä asukasmäärässä ei tapahdu muutoksia, mutta työpaikkamäärä voi hieman kasvaa Unkarinkadun tehostuvan maankäytön vaikutuksesta.
Rakennusoikeutta tulee alueelle yhteensä 24165 k-m². Kasvua aiempaan verrattuna on 2863 k-m². Pinta-alojen osalta neliöitä siirtyy käyttötarkoituksesta toiseen. Asumisen pinta-ala pienenee n. 3800 m². Katualuetta poistuu melkein kolme hehtaaria ja suojaviheralueen määrä vähenee n. 4600 m². Pinta-alan kasvua tapahtuu teollisuuteen n. 6700 m² ja virkistysalueisiin melkein hehtaarin. Rautatiealue kasvaa hieman yli kahdella hehtaarilla.
Infrakustannukset ja kaavatalous
Kaavan toteuttamisen kustannusten vaihteluväliksi on arvioitu yhteensä 9–15 M€. Tämä pitää sisällään seuraavat kohteet:
Kohdan 1 kustannukset Vaalansillasta siihen liittyvine muutoksineen on tällä hetkellä sisällytetty Nunna-Kupittaa välin ratasuunnitelmaan ja siten kustannukset maksettaisiin Länsirata Oy:n kautta. Jos tämä menettely toteutuu, tulee suoraan kaupungille kustannettavaksi kohdat 2 ja 3. Näistä syntyy kustannuksia arviolta 0,4–0,8 M€. Kustannuslaskelma on tehty hintatasossa 1/2024 ja kustannusindeksi on 130,49 (2015-100).
Hallintosäännön 34 §:n mukaan kaupunginvaltuusto päättää kaava-alueen infran kustannusarvioista asemakaavan hyväksymisen yhteydessä, mikäli kustannusarvio tai sen vaihteluvälin keskiarvo ylittää 10 miljoonaa euroa.
Seuraava vaihe
Asemakaavaehdotus voidaan viedä kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston käsittelyyn heti lautakunnan hyväksymisen jälkeen, sillä ehdotus on jo ollut nähtävillä eikä maankäyttösopimusta tarvita.
Sovelletut lainkohdat
Maankäyttö- ja rakennuslaki 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § ja 66 §.
Maankäyttö- ja rakennusasetus 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § ja 32a §.
Liite 1Kartta Vaalan eritasoristeys
Liite 2Vastine muistutukseen
Oheismateriaali 1Selostus Vaalan eritasoristeys
Oheismateriaali 2Tilastolomake Vaalan eritasoristeys
Oheismateriaali 3OAS-vaiheiden mielipiteet
Oheismateriaali 4Kaavaehdotuksesta annetut lausunnot
Laaditut selvitykset ja raportit, www.turku.fi/kaavahaku
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä vastineen muistutukseen (liite 2) ja esittää kaupunginhallitukselle, että 8.11.2023 päivätty ja 13.2.2024 lausuntojen perusteella muutettu asemakaava- ja asemakaavanmuutosehdotus Vaalan eritasoristeys esitetään kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi. Asemakaavan ja asemakaavanmuutoksen yhteydessä hyväksytään sitovat tonttijaot ja tonttijaonmuutokset: PÄÄSKYVUORI 70.-11-12, 71.-11-12, 72.-11-12, 73.-11-12, 74.-5, 75.-4-6 ja 76.-3-4, VARISSUO 45.-12, VAALA 5.-23, 36.-1 ja 37.-1.
Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että Vaalan eritasoristeys -asemakaavan toteuttamisen yleisten alueiden kustannusarvion vaihteluväliksi hyväksytään 9–15 miljoonaa euroa (alv 0 %).
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedTurun Polkupyöräilijät ry
esiKaupunginhallitus
Liitteet:
Kylk § 135
Liite 1:Kartta Vaalan eritasoristeys
Liite 2:Vastine muistutukseen