Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 143 | 16.04.2024 | 13 |
2722-2024 (08 00 00)
Runkolinjaston pysäkkimuutosten periaatepäätös
Tiivistelmä:
Runkolinjaston liikennöinti käynnistyy 1.7.2025. Siihen liittyen lautakunnalle esitetään päätettäväksi vähäisiin pysäkkimuutoksiin liittyvä periaatepäätös, jonka pohjalta infran suunnittelupäällikkö voisi tehdä kaupunkiympäristön hallinnonjärjestämispäätöksen mukaisen vähäisen katu- tai puistosuunnitelman hyväksymispäätöksen. Vähäistä suuremmat pysäkkimuutokset tuodaan edelleen lautakunnan päätettäväksi tavanomaiseen tapaan.
Kylk § 143
Kaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen, infran suunnittelupäällikkö Kari Linnakoski, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelupäällikkö Maija Norava 4.4.2024:
Taustaa
Turun kaupunginvaltuusto päätti 14.12.2009 § 278 valita joukkoliikennejärjestelmäksi runkobussijärjestelmän. Kaupunginvaltuusto päätti vuoden 2020 toisen osavuosikatsauksen yhteydessä 21.9.2020 § 150, että runkolinjaston käynnistämisajankohtaa siirretään alkavaksi 1.7.2025.
Runkolinjaston tavoitteena on luoda koko kaupungin kattava linjasto, jossa käyttäjän on helppo ja turvallinen vaihtaa linjalta toiselle. Runkolinjaston tarkoitus on tarjota tiheään liikennöivät runkolinjat, joita täydennetään liityntälinjoilla, täydentävillä linjoilla sekä erikseen räätälöidyillä koululais- ja palvelulinjoilla. Uudistus parantaa matkustamisen sujuvuutta. Runkolinjaston myötä poikittaisia yhteyksiä tulee lisää, linjat liikennöivät tiheämmin ja Föli-alueen saavutettavuus paranee. Samalla palvelutaso, matkustajille suunnattu informaatio, pysäkki-infra ja linja-autokalusto paranee. Runkolinjaston käyttö tulee olla kaikille sujuvaa sekä esteetöntä. Runkolinjaston käyttöönotto edellyttää pysäkkijärjestelyiden parantamista.
Pysäkkien mitoitus
Mitoitusajoneuvona käytetään tulevaisuuteen varautumisena nivelbussia, vaikka nykytilanteessa on käytössä telibussit. Periaatesuunnitelmassa esitetyn mukaisesti osalla pysäkeistä käytetään pysäkkisyvennyksen pituutta mitoittavana tekijänä kahta bussia ja osa yhtä.
Katusuunnitelmat
Runkolinjaston pysäkkien parantaminen edellyttää sekä nähtäville laitettavia ja lautakunnan päätettäväksi tuotavia, laaja-alaisempia ja vaikutukseltaan mahdollisesti merkittävämpiä pysäkkiparannuksia, että vähäisiä muutoksia sisältäviä pysäkkiparannuksia, joista kaupunkiympäristön hallinnonjärjestämispäätöksen 17 §:n mukaisesti infran suunnittelupäällikkö voi päättää. Näissä tämän periaatepäätöksen mukaisissa vähäisissä pysäkkiparannuksissa infran suunnittelupäällikkö ratkaisee kuulemistavan tapauskohtaisesti. Pääperiaatteena kuulemistavan ratkaisussa tulee olla kuultavalle aiheutuva mahdollinen haitta tai edunmenetys.
Periaatesuunnitelmassa esitetään 19 pysäkkiparin muutokset. Muutokset ovat käytännössä pysäkkilevennyksen ja odotustilan laajentamista, pyöräilyn siirtämisjärjestelyitä odotuskatoksen taakse sekä odotuskatoksen joko lisäämistä tai siirtämistä. Myös mahdollinen kuivatuksen parantamistarve tulee selvitettäväksi suunnittelun yhteydessä. Lautakunnan päätettäväksi tulee 17 pysäkkiparin suunnitelmat, jotka eivät ole ns. vähäisiä suunnitelmamuutoksia.
Kustannukset
Infran investointiohjelmassa on 2,5 M€ määrärahavaraus vuosille 2024 ja 2025 runkolinjapysäkkeihin. Tarkemmat rakentamiskustannukset selviävät rakentamissuunnittelun myötä. Mahdollisissa määrärahantarvemuutoksissa asia tuodaan esille osavuosikatsauksissa.
Seuraava vaihe
Tämä päätös on periaatepäätös runkolinjaston pysäkkien jatkovalmistelua varten. Nyt päätettäväksi esitettävän periaatesuunnitelman (liite 1) mukaisten parannettavien pysäkkien osalta toimenpiteiden toteuttaminen edellyttää vähäisiä muutoksia nykyisiin katu- ja puistosuunnitelmiin. Infran suunnittelupäällikkö tekee tarvittavat päätökset kaupunkiympäristön hallinnonjärjestämispäätöksen 17 § perusteella, mitkä tuodaan kaupunkiympäristölautakunnalle tiedoksi mahdollisen otto-oikeuden käyttämistä varten.
Liite 1Runkolinjasto 2025, vähäisten pysäkkimuutosten periaatesuunnitelma
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteen 1 mukaisen vähäisten pysäkkimuutosten periaatesuunnitelman jatkovalmistelun pohjaksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
Liitteet:
Kylk § 143
Liite 1:Runkolinja 2025, vähäisten pysäkkimuutosten periaatesuunnitelma