Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta14516.04.202415

2715-2024 (08 00 00)

Lemminkäisenkadun, Sirkkalankadun ja Joukahaisenkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Lemminkäisenkadun, Sirkkalankadun ja Joukahaisenkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat, joilla varaudutaan Fölin runkolinjastouudistukseen ja parannetaan jalankulun ja pyöräliikenteen olosuhteita kehittyvän Kupittaan alueella.

Kylk § 145

Kaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Pärssinen ja toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Jarmo Koivisto 10.4.2024:

Tausta

Kaupunginhallitus hyväksyi Lemminkäisenkadun, Sirkkalankadun ja Kiinamyllynkadun hankesuunnitelman 20.11.2023 (§ 420). Hankkeen kustannusten vaihteluväliksi hyväksyttiin 4–8 miljoonaa euroa. Nyt kaupunkiympäristölautakunnalle tuotavat katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat pohjautuvat hyväksyttyyn hankesuunnitelmaan.

Suunnitelmat kattavat osan hankealueen ensimmäisestä rakentamisvaiheesta. Kiinamyllynkadun (väli Hämeenkatu–Lemminkäisenkatu) ja Lemminkäisenkadun (väli Sirkkalankatu–Tykistökatu) suunnitelmat tuodaan kaupunkiympäristölautakunnalle myöhemmin kevään 2024 aikana.

Sirkkalankadun ja Joukahaisenkadun katualueen leventämisen mahdollistava asemakaavanmuutos hyväksyttiin kaupunkiympäristölautakunnassa 31.10.2023 § 358 ja se kuulutettiin voimaan 13.1.2024.

Nykytilanne

Suunnittelualueen kadut, Lemminkäisenkatu, Sirkkalankatu ja Joukahaisenkatu, sijaitsevat Turun I kaupunginosassa Kupittaan läheisyydessä. Suunnittelualue on Lemminkäisenkadulla 180 metriä, Sirkkalankadulla 200 metriä ja Joukahaisenkadulla 135 metriä pitkä.

Suunnittelualueen kaduilla on vilkkaita joukkoliikennereittejä, joilla vuoroväli on suhteellisen tiheä. Toiminnallisesti Lemminkäisenkatu on tärkeä alueellinen kokoojakatu. Sirkkalankadun ja Joukahaisenkadun liikenteellinen merkitys on vähäisempi. Kaduilla on myös huomattavan paljon jalankulkua ja pyöräliikennettä.

Lemminkäisenkadulla ja Joukahaisenkadulla on kaksisuuntainen pyörätie toisella puolen katua, joka on eroteltu jalankulusta. Sirkkalankadulla on laatoitetut jalkakäytävät kadun molemmin puolin. Pyörätiet ja jalkakäytävät ovat käyttäjämääriin nähden liian kapeat. Kapeiden kulkuväylien vuoksi liikkuminen jalan tai pyörällä ei ole sujuvaa ja etenkin ruuhkaisina aikoina se on myös turvatonta ja epämiellyttävää.

Sirkkalankadulla on autojen kadunvarsipysäköintiä kadun molemmin puolin. Pyöräpysäköintiä katualueilla ei ole.

Katujen varrella on useampi arvokas rakennus ja rakennetun ympäristön kokonaisuus, kuten Sirkkalan kasarmi, TYKS kantasairaala, Villa Medica ja Dentalia.

Tavoite

Hankkeen ensisijaisena tavoitteena on mahdollistaa Turun seudun joukkoliikenteen Fölin uuden runkolinjaston liikennöinnin aloittaminen 1.7.2025 alkaen. Kauppatorin ja Varissuon väliä kulkevat uudet runkolinjat (3 ja 3A) sekä uudet kehärunkolinjat (10 ja 10A) tulevat kulkemaan Sirkkalankadun uusien vaihtopysäkkien kautta. Uusi Ylioppilaskylän ja Uittamon väliä kulkeva linja (39) pysähtyy myös Sirkkalankadun uusilla pysäkeillä.

Runkolinjastouudistusten lisäksi tavoitteena on parantaa jalankulun ja pyöräliikenteen olosuhteita kehittyvän Kupittaan alueella, jotta liikkuminen olisi tulevaisuudessa entistä turvallisempaa ja sujuvampaa.

Suunnitelma

Linjastouudistukset edellyttävät kahdeksan uuden pysäkin rakentamista Sirkkalankadulle. Uusista pysäkeistä tehdään esteettömät ja ne varustellaan katoksin ja penkein. Sirkkalankadulle istutetaan yhteensä 20 uutta puuta samaan riviin katosten kanssa.

Lemminkäisenkadun linjaa muutetaan, jotta linja-autot mahtuvat kääntymään Sirkkalankadulta Lemminkäisenkadulle. Katu levenee noin neljä metriä Sirkkalan kasarmin puolelle. Sirkkalankadun ja Lemminkäisenkadun risteykseen toteutetaan liikennevalot.

Sirkkalankatu levenee nykyisestä sekä Villa Medican että Dentalian puolelle. Kadun leventäminen on välttämätöntä, jotta tarvittavat pysäkit odotusalueineen saadaan sovitettua Sirkkalankadulle. Myös Joukahaisenkadun katualue levenee hieman nykyisestä.

Lemminkäisenkadulle tehdään yksisuuntaiset pyörätiet kadun molemmin puolin. Pyörätiet päällystetään punertavalla asfaltilla ja jalkakäytävät tavalliseen tapaan betonilaatoilla. Lemminkäisenkadulle istutetaan 12 uutta puuta. Puiden väliin asennetaan yhteensä 6 penkkiä ja 3 roskista.

Autojen kadunvarsipysäköintipaikat poistuvat kokonaan Sirkkalankadulta uusien linja-autopysäkkien takia. Sirkkalankadulle, Lemminkäisenkadun risteyksen länsipuolelle, asennetaan 25 uutta katettua pyörätelinettä. Joukahaisenkadulle Villa Joukahaisen eteen asennetaan 15 uutta pyörätelinettä.

Lemminkäisenkadun ja Kiinamyllynkadun nopeusrajoitus lasketaan nykyisestä 40:stä 30:een (km/h) Hämeenkadun ja Tykistökadun välisellä osuudella.

Katujen rakennekerrokset peruskorjataan kantavan kerroksen alapintaan asti, niiltä kohdin missä sen on todettu riittävän. Niissä kohdin missä katutila levenee tai kantavuus on heikko, uusitaan rakennekerrokset kokonaisuudessaan. Katujen kuivatusta myös parannetaan ja kaltevuuksia muokataan.

Katujen valaistus uusitaan kokonaisuudessaan muiden rakentamistöiden yhteydessä.

Kustannukset

Suunnitelmien infrarakentamisen hankeosatasoinen kustannusarvio on 2 009 000 euroa (alv 0 %). Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 131,6 (2015=100, elokuu 2023). Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 15 % hankevarauksen.

Nähtävilläolo

Katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 18.3.–2.4.2024 välisen ajan. Suunnitelmista on jätetty kaksi muistutusta.

Toisessa muistutuksessa huomautetaan, että jalkakäytävä, erotuskaista ja pyörätie ovat osittain kiinteistön 853-1-191-1 tontin puolella, eikä suunnitelma saa estää tontin myöhempää asemakaavan mukaista rakentamista. Muistutuksessa myös edellytetään, että Lemminkäisenkadulta poistettava tukimuuri ja tonttia rajaava verkkoaita pitää korvata uusilla. Lisäksi huomautetaan, että liittymä Sirkkalankadulta kiinteistölle 853-1-37-5 (ent. 4) pitää olla riittävän leveä ja helppokulkuinen, eikä kääntymistä Lemminkäisenkadulta Sirkkalankadulle saa kieltää.

Toisessa muistutuksessa pyydetään, että Sirkkalankadun lounaishaara katkaistaisiin autoliikenteeltä ja Lemminkäisenkadun jalkakäytävää levennettäisiin Kurjenkaivonkentän kohdalla. Lisäksi huomautetaan, että Joukahaisenkadun pyörätien geometriaa pitäisi parantaa.

Vastineet muistutuksiin

Rasitesopimus kiinteistön 853-1-191-1 kanssa on valmisteilla. Katusuunnitelmat on laadittu siten, että ne eivät estä mahdollista asemakaavan mukaista uudisrakentamista. Lemminkäisenkadun varteen istutettavia katupuita kaadetaan tarvittaessa, jos uudisrakennukseen suunnitellaan uloke tai ulokkeita, jotka ulottuvat asemakaavan mukaiseen kadunrajaan saakka.

​Tukimuuria lyhennetään Lemminkäisenkadun päästä ja kadun varteen on suunniteltu uusi tukimuuri. Lemminkäisenkadun suuntaisesta uudesta aidasta sovitaan valmisteilla olevassa rasitesopimuksessa.

​Tonttiliittymä Sirkkalankadulla on 6 metriä leveä, joka mahdollistaa kahden auton rinnakkaisen kulun samanaikaisesti. Liikenteenohjaussuunnitelmaan on lisätty Lemminkäisenkadulta Sirkkalankadulle kääntymisen sallivat liikennemerkit huolto- ja tontille ajolle.

​Sirkkalankadulle on suunniteltu uusi läpiajokielto Lemminkäisenkadun ja Joukahaisenkadun väliselle osuudelle, joka vähentää läpiajoa Sirkkalankadulla myös Kerttulinruudun kohdalla. Sirkkalankadun lounaishaaran katkaiseminen Lemminkäisenkadun kohdalla heikentäisi Tyksin (A- ja U-sairaala) saavutettavuutta etelän suunnasta, jolloin kadun katkaisu nykytilanteessa ei ole tarkoituksenmukaista.

Liite 1​Lemminkäisenkadun katusuunnitelma K 5557 086, 8.4.2024

Liite 2​Sirkkalankadun katusuunnitelma K 6184 045, 4.3.2024

Liite 3​Joukahaisenkadun katusuunnitelma K 5742 041, 8.4.2024

Liite 4​Liikenteenohjaussuunnitelmat

Oheismateriaali 1​Muistutus 1

Oheismateriaali 2​Muistutus 2

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteiden 1–4 mukaiset katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedSuomen Yliopistokiinteistöt Oy
tiedTurun Polkupyöräilijät ry
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön kunnossapito
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 145
Liite 1:Lemminkäisenkadun katusuunnitelma K 5557 086, 8.4.2024
Liite 2:Sirkkalankadun katusuunnitelma K 6184 045, 4.3.2024
Liite 3:Joukahaisenkadun katusuunnitelma K 5742 041, 8.4.2024
Liite 4:Liikenteenohjaussuunnitelmat