KAUPPAKIRJA
Myyjä
Turun kaupunki (kaupunki)
Y-tunnus: 0204819-8
PL 355
20101 Turku
Ostaja
Asunto Oy Turun Raunistulan Hjalmar 2950/10200 määräosa
Y-tunnus: 2114932-2
Asumisoikeus Oy Turun Oikotie 11 2500/10200 määräosa
Y-tunnus: 3394732-1
Asunto Oy Turun Raunistulan Ester 2490/10200 määräosa
Y-tunnus: 2065043-0
Asunto Oy Turun Raunistulan August 2260/10200 määräosa
Y-tunnus: 2037428-8
c/o Peab Oy
Karvaamokuja 2 A
00380 HELSINKI
Jäljempänä erikseen ”Ostaja” tai yhdessä ”Ostajat”
Kaupan kohde
Turun kaupungin Raunistulan kaupunginosan 52. korttelin tontti 4 (853-81-52-4), pinta-alaltaan 4091 m2 ("kiinteistö”).
Kaupan kohteen osoite on Oikotie 11, 20300 Turku ja kohde on osoitettu kartalla M 18 / 19.1.2024
Kaupan kohteena oleva tontti 853-81-52-4 on 17.10.2020 voimaan tulleessa asemakaavassa 14/2017 Oskarinkuja osoitettu asuinkerrostalojen korttelialueeksi AK-1.
Kauppahinta
Kauppahinta on neljämiljoonaa satakaksikymmentäkaksituhatta viisisataa (4.122.500,00) euroa.
Kauppahinnan osalta on huomioitu, että myytävälle tontille tulee toteuttaa 2500 k-m² ARA-tuotantoa.
Ostajat vastaavat kauppahinnasta yhteisvastuullisesti. Ostajina toimivien yhtiöiden osuus kauppahinnasta määräytyy seuraavasti:
Asunto Oy Turun Raunistulan Hjalmar 1.327.500,00 euroa
Asumisoikeus Oy Turun Oikotie 11 657.500,00 euroa
Asunto Oy Turun Raunistulan Ester 1.120.500,00 euroa
Asunto Oy Turun Raunistulan August 1.017.000,00 euroa
Kaupan perusteet:
Kaupunginvaltuuston päätös 14.3.2022 § 49,
päätös on tullut lainvoimaiseksi 13.4.2022
Maankäyttöjohtajan päätöspöytäkirja xx.x.202x § xxx
päätös on tullut lainvoimaiseksi xx.xx. 202x
Muut kaupan ehdot:
Tämän kiinteistökaupan kaikki ehdot on esitetty tässä kauppakirjassa.
1. Kauppahinnan maksaminen
Kauppahinta maksetaan kokonaisuudessaan myyjän ilmoittamalle tilille
ennen kauppakirjan allekirjoittamista ja kuitataan maksetuksi tämän kauppakirjan allekirjoituksilla.
2. Omistus- ja hallintaoikeus
Ostaja saa kiinteistön heti omistukseensa ja hallintaansa tämän kauppakirjan allekirjoituksilla.
Kiinteistö myydään vapaana kiinnityksistä, rasitteista ja muista maksuvelvoitteista kuin mitä tässä kauppakirjassa on mainittu.
3. Käyttöoikeudet, rasitteet ja rasitukset
Lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin mukaan kaupan kohteen omaisuuteen ei kohdistu lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin merkittyjä rasituksia tai rajoituksia, eikä uusia asioita ole vireillä.
4. Verot, maksut ja vastuu vahingoista
Ostaja vastaa kaupanvahvistajan palkkiosta, kohteen lainhuudatuksesta sekä varainsiirtoverosta.
Kaupantekovuodelta kiinteistön osalta määrättävästä kiinteistöverosta vastaa myyjä.
Myyjä vastaa kaupan kohdetta kohdanneista vahingoista siihen saakka kunnes omistusoikeus siirtyy ostajalle. Ostaja vastaa vahingoista omistusoikeuden siirtymisen jälkeen.
5. Kohteeseen tutustuminen ja asiakirjat
Tontti 853-81-52-4 on 17.10.2020 voimaan tulleen asemakaavan Oskarinkuja mukaista asuinkerrostalojen korttelialuetta (AK-1)
Tontilla sijaitsee kartassa M 18 / 19.1.2024 esitettyjä maanalaisia johtoja. Tontilla kulkevan kaukolämpöjohdon siirtämisestä vastaa myyjä.
Ostaja on tutustunut:
- kaupan kohteen alueeseen ja rajoihin sekä maasto-olosuhteisiin ja maankäyttömääräyksiin (asemakaavakartta ja määräykset sekä –selostus Oskarinkuja 14/2017 sekä yleiskaava 2020)
Lisäksi ostaja on tutustunut seuraaviin asiakirjoihin:
- lainhuutotodistus xx.xx.xxxx
- rasitustodistus xx.xx.xxxx
- kiinteistörekisterin ote xx.xx.xxxx
Ostaja on tutustunut ympäröiviä alueita koskeviin maankäyttömääräyksiin:
- asemakaavakartat ja –määräykset 14/2017
- yleiskaava 2020
Ostaja on todennut kaupan kohteen vastaavan siitä esitettyjä asiakirjoja ja tietoja, eikä ostajalla ole huomauttamista näiden seikkojen osalta.
6. Rakentamiskelpoisuus
Ostaja on vastuullinen kiinteistön perustamistavan valinnasta, rakennushankkeen suunnitteluun liittyvien maaperätutkimusten ja muiden tutkimusten suorittamisesta, maaperän edellyttämien hankkeiden rakenteellisten ratkaisujen sekä maanalaisten johtojen ja putkien sijainnin selvittämisestä sekä rakentamiskelpoisuuden muusta yksityiskohtaisesta selvittämisestä.
Mikäli ostajan rakennushanke edellyttää maanalaisten johtojen siirtämistä, ostaja vastaa kustannuksellaan johtojen siirtämisestä. Ostaja on velvollinen hyväksyttämään siirtosuunnitelmat johtojen omistajalla sekä sopimaan johtojen omistajan kanssa siirtotoimenpiteiden suorittamisesta. Selvyyden vuoksi todettakoon osapuolten sopineen, että tontilla kulkevan kaukolämpöjohdon siirtämisestä ja tästä aiheutuvista kustannuksista vastaa myyjä.
7. Rakentamisvelvollisuus
Kiinteistölle on rakennettava hyväksyttyjen piirustusten, rakennusjärjestyksen sekä kauppakirjan liitteenä mahdollisesti annettujen rakentamisohjeiden mukaisesti kerrosalaltaan vähintään 60 % asemakaavan sallimasta suurimmasta rakennusoikeudesta viiden vuoden kuluessa kauppakirjan allekirjoittamisesta lukien siten, että rakennuslupaviranomainen voi siinä suorittaa käyttöönottokatselmuksen mainittuun määräaikaan mennessä.
8. Luovutusrajoitus
Ostaja sitoutuu olemaan myymättä tai muutoin luovuttamatta rakentamatonta kiinteistöä muulle kuin sellaiselle, jonka kaupunki hyväksyy.
9. Sanktiot
Mikäli Ostajat eivät ole täyttäneet edellä 7. kohdassa mainittua rakennusvelvoitettaan, Ostajat eivät vastaa mahdollisesta sopimussakosta yhteisvastuullisesti. Ostajan vastuu on rajattu oman kauppahintansa määrään. Sikäli kun Ostajat eivät ole täyttäneet edellä 7. kohdassa mainittua kiinteistöön kohdistuvaa rakennusvelvoitettaan, Ostaja on velvollinen suorittamaan Kaupungille sopimussakkoa omaa kauppahinnan osuuttaan vastaavan määrän. Selvyyden vuoksi todettakoon, että sopimussakkoa ei voida periä Ostajalta, joka on vastannut rakennusvelvoitteesta oman määräosansa osalta.
Mikäli Ostajat ovat edellä mainitun kohdan 8. vastaisesti myyneet tai luovuttaneet tontin rakentamattomana edelleen, Ostajat ovat velvollisia suorittamaan yhteisvastuullisesti kaupungille sopimussakkoa kauppahinnan suuruisen määrän. Mikäli Ostaja on myynyt tai luovuttanut oman määräosansa kohdan 8, vastaisesti, Ostaja on velvollinen suorittamaan Kaupungille sopimussakkoa omaa kauppahinnan osuuttaan vastaavan määrän.
10. Luiskat
Mikäli katujen rakentaminen vahvistettujen suunnitelmien mukaan vaatii kadun ja kiinteistön pihatason korkeuserosta johtuen joko penger- ja leikkausluiskan ulottamista kiinteistölle, kiinteistönomistajan on sallittava tämä korvauksetta.
11. Rasiteoikeudet
Ostaja on velvollinen korvauksetta sallimaan kaupungin tai sen osoittamien yhdyskuntaa tai kiinteistöä palvelevien johtojen, laitteiden ja kiinnikkeiden sijoittamisen kiinteistölle, sen yli tai sillä oleviin rakennuksiin. Kiinteistön omistajalle korvataan em. toimenpiteestä mahdollisesti aiheutuvat suorannaiset vahingot ja haitat. Kaupungilla on oikeus merkitä em. oikeus rasitteena kiinteistörekisteriin ostajaa enempää kuulematta.
12. Pintavedet
Ostajan tulee huolehtia kustannuksellaan tonttiviemäröintinsä yhteydessä kiinteistön rajoittuvilta puistoalueilta tai muilta alueilta ja jalankulkupoluilta, joilla ei ole yleistä viemäriverkkoa, kiinteistölle mahdollisesti valuvien pintavesien poisjohtamisesta.
13. Lämpö- ja porakaivot
Kiinteistön omistaja on velvollinen huolehtimaan siitä, että sillä on kaikki maaperään porattavan lämpö- tai porakaivon sijoittamiseen tarvittavat viranomaisluvat ja että niiden sijoittamisessa noudatetaan lainsäädännön ja viranomaisten mahdollisesti asettamia vaatimuksia ja määräyksiä.
14. Kunnallistekniikka ja liittymismaksut
Turun Vesihuolto Oy:llä tai Turun kaupungilla on oikeus periä tontinomistajalta voimassa olevan taksansa mukaisen, runkolinjasta mahdollisesti rajalle tuodun, ns. tonttijohdon rakentamiskustannuksen välittömästi tämän kauppakirjan alle-kirjoittamisen jälkeen. Lisäksi Turun Vesihuolto Oy:llä on oikeus periä vesihuollon liittymismaksu sen jälkeen, kun liittymissopimus on allekirjoitettu.
Turun kaupungilla on oikeus periä kiinteistönomistajalta kulloinkin voimassa olevan vahvistetun taksan mukainen vuotuinen hulevesimaksu.
Kaupunki rakentaa kustannuksellaan määräämänään aikana kiinteistön kohdalla sijaitsevat kadut katupiirustusten mukaisesti, yleiset sähkö-, vesi-, viemäri- ja kaukolämpöjohdot sekä katuvalaistukset.
Ostaja vastaa kiinteistön kohdalla olevan kadun yleiseen käyttöön luovuttamisesta riippumatta, kadun kunnossa- ja puhtaanapidosta siten, kuin laissa kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta on säädetty. Tähän velvollisuuteen kuuluu myös kiinteistön katuosuudella mahdollisesti olevien istutusten ja nurmikon hoito.
15. Naapurin oikeudet ja velvollisuudet
Naapurikiinteistön omistajalla tai haltijalla on oikeus käyttää aluetta tarpeelliselta osalta tontin rajaan mahdollisesti ulottuvan seinän ja vesikaton rakentamis-, korjaus-, huolto- ym. töiden suorittamista varten. Naapuri on velvollinen korvaamaan ja korjaamaan aiheuttamansa vahingon.
Kiinteistönomistajalla on oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs- ja routalevy enintään 500 mm naapuritontin alueelle, mikäli Turun kaupunki omistaa kyseessä olevan naapurialueen. Naapurikiinteistön omistajalla tai haltijalla on puolestaan oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs- ja routalevy enintään 500 mm puheena olevalle alueelle.
16. Kiinteistön käyttö
Kiinteistö on pidettävä siistissä kunnossa ja vaadittaessa aidattava viranomaisten hyväksymällä tavalla.
17. Kauppaehtojen siirto
Edellä kohdissa 9 – 16 mainitut määräykset tulee ottaa kiinteistöä koskeviin vastaisiin luovutuskirjoihin. Mikäli kaupunki on antanut suostumuksen, että kiinteistö voidaan luovuttaa rakentamattomana, kohtien 7. ja 8. ehdot on myös otettava luovutuskirjaan.
18. Irtain omaisuus
Tällä kauppakirjalla ei luovuteta mitään irtainta omaisuutta eikä sellaisen luovuttamisesta ole tämän kaupan yhteydessä tehty eri sopimustakaan.
19. Ympäristönsuojelulain mukainen ilmoitus
Ympäristönsuojelulain 139 § mukaisesti kaupunki ilmoittaa, että kiinteistöllä on ollut huoltamotoimintaa 1950-/1960-luvulta lähtien. Kiinteistön polttoaineiden jakelutoiminta päättyi 30.6.2023 ja polttoaineiden jakeluun liittyvät laitteet ja rakenteet purettiin kesän 2023 aikana. Purkutyön yhteydessä alueen itä- ja eteläosassa toteutettiin pilaantuneen maaperän kunnostustöitä ympäristöviranomaisen päätöksen 3046-2023, 2.6.2023 mukaisesti. Työstä on laadittu loppuraportti (St1 Oy, Shell Express Turku Raunistula 2103, Pilaantuneen maaperän kunnostuksen loppuraportti. Sitowise 5.12.2023), jonka mukaan kunnostetulla alueella saavutettiin tavoitteeksi asetetut VNa 214/2007 alemmat ohjearvot. Kunnostusalueen ulkopuolella toteutettavien maarakennustöiden yhteydessä on kuitenkin otettava huomioon mahdollinen tiilijätteellinen maakerros sekä alueella todetut kohonneet haitta-ainepitoisuudet.
Kiinteistöltä purettiin vuonna 2003 vanha huoltamorakennus sekä sen aikainen polttoaineiden jakeluinfra maanalaisine säiliöineen ja rakennettiin automaattinen jakeluasema (purettu 2023). Työn yhteydessä maaperä kunnostettiin massanvaihdolla purettujen rakenteiden alueilla. Tällöin poistettiin kahdeksan, vuosina 1986 ja 1997 asennettua maanalaista polttonestesäiliötä sekä huoltamorakennuksen alkuperäinen jäteöljysäiliö. Toimenpideraportin (Toimenpideraportti Tampereentie 24, Turku, 19.3.2004, Golder Associates Oy) ja viranomaislausunnon (LOS-2004-Y-437-18, 28.11.2008) mukaan kaivantoihin ei jäännöspitoisuusnäytteiden perusteella jäänyt kunnostustavoitteet ylittäviä pitoisuuksia, mutta kaivutöiden yhteydessä mahdollisesti syntyvä haitta-ainepitoinen maa-ainesjäte on otettava huomioon kaikessa rakentamisessa ja kaivettujen maiden käsittelyssä ja sijoittamisessa.
Alkuperäiset kuusi, luultavasti 1960-luvulta peräisin ollutta säiliötä on poistettu vuonna 1986. Kaupungilla ei ole tiedossa muita alueella toteutettuja ympäristöteknisiä tutkimus- tai kunnostustoimenpiteitä.
Mikäli kaupungin tai sen edeltäjän omistusaikana syntynyttä maaperän pilaantumista jo toteutetuista kunnostustöistä huolimatta ilmenee, vastaa kaupunki kiinteistön maaperän puhdistuskustannuksista. Vastattaviin kustannuksiin kuuluvat maaperän pilaantuneisuudesta (haitta-ainepitoisuus yli VNa 214/2007 alemman ohjearvon) aiheutuvat, alueen rakentamisen edellyttämästä normaalista maanrakentamisesta poikkeavat lisäkustannukset, kuten ympäristöteknisen valvojan kustannukset sekä pilaantuneen maa-aineksen kuljettamisesta ja vastaanottamisesta aiheutuvat kustannukset.
Selvyyden vuoksi todetaan, että VNa 214/2007 alemman ohjearvon alittavista (nk. kynnysarvomaiden) haitta-ainepitoisuuksista aiheutuvia toimenpiteitä tai kustannuksia ei pidetä tässä tarkoitettuna pilaantuneen maaperän puhdistamisena. Ostajien on otettava kynnysarvomaat huomioon kaikessa maarakentamisessa. Ostajat vastaavat kynnysarvomaiden kuljetuksesta ja käsittelystä aiheutuvista kustannuksista.
Puhdistuksen toteuttaa oman määräalansa osalta Ostaja taloudellisesti edullisimmalla tavalla siten, että puhdistaminen ei aiheuta viivästyksiä Ostajien kiinteistöllä toteuttamille rakennushankkeille. Kaupunki osoittaa kohteelle puhdistustyön ympäristöteknisen valvojan ja vastaa tämän kustannuksista suoraan. Kaupunki ei vastaa puhdistuskustannuksista, jotka eivät ole tehty kaupungin osoittaman ympäristöteknisen valvojan ohjauksessa. Kaupunki ei myöskään vastaa maamassojen poistosta ja kuljetuksesta aiheutuneista kustannuksista siltä osin, kun ne aiheutuvat yksinomaan rakennushankkeen toteuttamisesta eikä siltä osin, kun Ostajat säästävät rakennushankkeeseen muutoin sitoutuvia kustannuksia (esim. pilaantuneen maan kaivu- ja kuljetuskustannukset siltä osin, kun ne toteutettaisiin rakennushankkeen toteuttamiseksi myös ilman pilaantuneen maan puhdistamista).
Edellä tarkoitettujen puhdistuskustannusten lisäksi kaupunki vastaa ylimääräisistä kaivuu- ja täyttökustannuksista niiltä osin, kun kiinteistöltä joudutaan poistamaan pilaantumisen vuoksi maamassoja, jotka muutoin voisivat rakennussuunnitelman mukaan jäädä koskemattomiksi (ns. ylisyvät kaivannot). Ylisyvien kaivantojen täytön osalta kaupunki vastaa kuljetus-, tasoittamis- ja mahdollisista tiivistyskustannuksista sekä ominaisuuksiltaan poistettua maa-ainesta vastaavan pilaantumattoman maa-aineksen kustannuksista. Ensisijaisesti käytetään alueella mahdollisesti olevia hyödyntämiskelpoisia kaivumassoja. Mikäli Ostajat haluavat käyttää ylisyvien kaivantojen täyttämiseen ominaisuuksiltaan parempilaatuista täyttömaata, maksaa kaupunki puolet täyttömaan kustannuksista. Täytön osalta sovelletaan soveltuvin osin edellisessä kappaleessa sovittua menettelytapaa.
Pilaantuneen maan puhdistamiseen liittyvien kustannusten laskuttamisesta sekä mahdollisista muista puhdistamiseen liittyvistä kustannuksista tulee olla yhteydessä hankkeelle nimettyyn kaupungin yhteyshenkilöön ennen toimenpiteeseen ryhtymistä.
Jos pilaantuneen maan puhdistaminen jää ympäristönsuojelulain 133 §:n mukaisesti kaupungin hoidettavaksi, kaupunki kilpailuttaa puhdistusurakan lain julkisista hankinnoista mukaisesti. Mikäli kaupungin suorittama puhdistusurakan hankintalain mukainen kilpailuttaminen ja sen jälkeinen puhdistustyö aiheuttaa viivästyksiä tontin rakentamisen aloittamiseen, kaupunki ei ole miltään osin vastuussa tästä viivästyksestä Ostajille mahdollisesti aiheutuneista lisäkustannuksista tai vahingoista.
20. Erimielisyyksien ratkaiseminen
Mahdolliset kauppakirjan tulkinnasta johtuvat erimielisyydet ja riidanalaiset korvaus- ja sopimussakkokysymykset ratkaistaan ensisijaisesti osapuolten kesken neuvottelemalla. Jos erimielisyyttä ei pystytä sopimaan neuvottelemalla, riitakysymykset ratkaisee ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeus.
Tätä kauppakirjaa on tehty kuusi yhtäpitävää kappaletta, yksi myyjälle, yksi jokaiselle ostajalle ja yksi julkiselle kaupanvahvistajalle
Turussa, _________kuun __. päivänä 20
Myyjä
Ostajat
Aika ja paikka edellä mainitut.
Julkisen kaupanvahvistajan todistus