Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 105 | 26.03.2024 | 7 |
2262-2024 (08 00 00)
Aninkaistenkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat linja-autopysäkin sekä jalankulku- ja pyöräilyväylien parantamisesta Tuureporinkadun läheisyydessä
Tiivistelmä:
Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi katusuunnitelma, jossa linja-autoaseman kohdalla Aninkaistenkadun itäreunalla olevaa linja-autopysäkkiä ja sen takaa kulkevaa jalankulun ja pyöräilyn väylää parannetaan. Suunnitelmaan sisältyy myös Aninkaistensillan eteläpään odotussaarekkeilla olevien väylien parannuksia, jotka hyväksytään liikenteenohjaussuunnitelmassa.
Kylk § 105
Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelu Eero Paavola 11.3.2024:
Taustaa
Aninkaistenkatu toimii ulosmenoväylänä keskustan ruutukaava-alueelta pohjoiseen kulkevalle liikenteelle. Katu on myös osa vilkasliikenteistä keskustan läpi johtavaa katureittiä Uudenmaantie - Uudenmaankatu - Aninkaistenkatu - Aninkaistensilta. Aninkaistenkadulla, Tuureporinkadun liittymässä alkaa pohjoisiin kaupunginosiin johtava pyöräilyn pääreitti kadun molemmin puolin. Suunnittelualueelle sijoittuu kauppatorilta pohjoiseen alkavien linja-autoreittien vilkkain pysäkki. Tätä pysäkkiä käyttää talviaikataulun voimassa ollessa arkivuorokauden aikana 826 Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen linja-autoa. Pysäkin rooli vuonna 2025 käynnistyvässä uudessa linjastossa tulee säilymään huomattavana.
Aninkaistenkadulla kohti pohjoista on läpi koko ruutukaava-alueen kaksi suoraan ajaville tarkoitettua kaistaa. Tuureporinkadun liittymässä kaistojen rinnalle, näiden oikealle puolelle muodostuu yksi lisäkaista. Tämän kaistan käyttö on huomattavasti vähäisempää kuin kahden vasemmanpuoleisen suoraan johtavan kaistan käyttö. Tämä ilmenee oheismateriaalin 1 kuvasta sekä paikalla paikan päällä tehdyistä seurannoista.
Kaistan käyttöä vältellään osin siksi, että autoliikenne haluaa tarjota pysäkiltä lähteville yhden kaistan yli pyrkiville linja-autoille esteetöntä ajotilaa. Toisaalta kaistan käyttäminen ei ensisijaisesti palvele jatkuvuutta juuri muualle, kuin Aninkaisten sillan jälkeiselle Raunistulanrampille. Viereiseltä kaistalta on jatkuva kaistanvaihdoton ajomahdollisuus niin Tampereentielle kuin Satakunnantielle. Kaistojen käytössä on toki odotettavissa muutos, kun Aninkaistensillan pohjoispään järjestelyt muuttuvat tämänhetkisen arvion mukaan vuonna 2025-26. Silloin Köydenpunojankadulle suuntautuva, nykyisellään Aninkaistensillalta vasemmalle kääntyvä liikenne siirtyy käyttämään oikealle Raunistulanrampille kääntyvää reittiä.
Suunnitelma
Suunnittelutyön tavoitteena on ollut hyödyntää vähäisellä käytöllä olevaa autokaistaa linja-autojen nykyistä sujuvampaan pysäkin käyttöön sekä yhden kaistan levyistä lisätilaa linja-autoa odottavien, pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden olosuhteiden parantamiseen. Nykyinen tila näiden kolmen käyttäjäryhmän tarpeisiin on riittämätön.
Suunnittelutyöhön on sisältynyt myös Aninkaistensillan eteläpään odotussaarekkeilla olevien kulkuväylien uudelleenmuotoilua vastaamaan nykyistä sujuvampaa jalankulkua ja pyöräilyä.
Kuva 1. Tilannekuva kohti pohjoista iltapäivältä 13.3.2024 Aninkaistenkadulta.
Kadun ajoradan reunaa siirretään Tuureporinkadun liittymästä lähtien noin 50 metrin matkalla yhden kaistan verran vasemmalle. Uusi ajoradan reunakivi toteutetaan pysäkkilaiturivaatimusten mukaisesti ja loppuosalle sijoitetaan pysäkkivarusteet. Tällä tavoin pysäkille saapuvia linja-autoja pyritään ohjaamaan täyttämään seisaketta tehokkaasti.
Jalankulku ja pyöräily saadaan parannuksen myötä eroteltu linja-autoa odottavien tilasta ja linja-autoa odottavien on mahdollista sovittaa nousunsa koko laituripituudelle. Viiveet linja-autojen pysähdyksissä pienevät. Seisakkeen sijoittaminen jatkuvalle kaistalle ei enää jatkossa edellytä linja-autoilta ajolinjalta poikkeamista, jolloin epävarmuudet linja-auton tulosta laiturille pienenevät. Tällä helpotetaan myös kuljettajien havainnointia laiturilla oleviin nähden.
Oheismateriaalin 2 kuvassa on ilmakuvan päälle aseteltu havainnepoikkileikkaus katutilan käytön uudelleen järjestelystä.
Vaikutukset Aninkaistenkadun autoliikenteen toimivuuteen
Arviot muutoksen vaikutuksista autoliikenteen kokonaistoimivuuteen perustuvat suoritettuihin liikenteen seurantoihin. Vilkkaimpaan ulosmenoliikenteen aikaan arki-iltapäivänä, jokaisessa Tuureporinkadun liittymän liikennevalokierrossa saapuu yksi tai useampi pysäkille pysähtyvä linja-auto. Kuten kohdassa taustaa todetaan, nykytilanteessakin oikeanpuoleisimman suoraan johtavan kaistan käyttö on niin vähäistä, ettei kaistan hetkellinen hyödyntäminen linja-autojen pysäyttämistilaksi oleellisesti heikennä kokonaistoimivuutta. Järjestelyt sujuvoittavat linja-autojen toimintaa sekä parantavat merkittävästi jalankulun, pyöräilyn ja linja-autoja odottavien turvallisuutta.
Vaikutukset jalankulkuun ja pyöräilyyn ja joukkoliikenteen käyttöön
Liikkuminen ja oleilu kyseisellä kohdalla muuttuu nykytilaan nähden turvallisemmaksi, selkeämmäksi ja miellyttävämmäksi. Kullekin käyttäjäryhmälle on tarjolla tilaa riittävästi ja lisäksi kunkin käyttäjäryhmän tila kadulla on eroteltu siten, että ne poikkeavat toisistaan pintamateriaaleiltaan.
Kustannukset
Hankkeen rakentamissuunnitelmapohjainen kustannusarvio on 240 000 euroa ja se sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 15 % hankevarauksen. Kustannusarvioissa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 131,6 (elokuu 2023) (2015=100).
Hanke rahoitetaan kahdelta investointivaralta, toimivuutta ja turvallisuuttaa edistävistä sekä runkolinjaston investointivaroista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.
Nähtävilläolo
Katusuunnitelma on ollut julkisesti nähtävillä 26.2.-11.3.2024 välisen ajan. Suunnitelmista on jätetty yksi muistutus.
Muistutus
Muistutuksessa huomioitavaksi esitettäviä seikkoja, jotka sisältyvät hyväksyttäväksi esitettävään suunnitelmaan, ovat:
- Aninkaistenkadun poikki menevät suojatiet tulisi merkitä ajorataan siten, että jalankulun ja pyöräilyn käyttöön osoitetut tilat olisivat erotellut.
- Kolmiosaarekkeiden odotustiloilla jalankulun ja pyöräilyn käyttöön osoitetut tilat olisivat erotellut.
- Pysäkkikaiteet tulee sijoitta katoksen molemmin puolin puolen metrin etäisyydelle pyörätien lähimmästä reunasta.
Huomioitavaksi esitettäviä seikkoja, jotka eivät sisälly hyväksyttäväksi esitettävään suunnitelmaan:
- Aninkaistensillan jalankulun ja pyöräilyn väylällä olevat poikittaiset kiviraidat tulee poistaa.
- Tuureporinkadun liittymä Aninkaistenkadulle tulee katkaista autoliikenteeltä.
Vastine muistutukseen
Aninkaistenkadun poikki merkityt suojatiet on muutettu muistutuksen mukaisesti.
Kolmiosaarekkeiden odotustiloissa kulkumuotojen erottelua materiaalein tutkittiin suunnittelun yhteydessä, mutta kulkuvariaatioiden ollessa niin moninaiset, aidosti toimivaa ratkaisua ei ollut mahdollista löytää.
Pysäkkikaiteiden sijoittelussa puolen metrin sivuetäisyys pyörätiehen on ollut suunnittelun tavoite, mutta mitta ei ilmene katusuunnitelmasta. Toteutuksessa etäisyysvaatimus tulee täyttymään.
Suunnitelmat Aninkaistensillan poikittaisten kiviraitojen poistamisesta ovat valmistelussa. Tavoitteena on poistaa ne sillan asfaltin uusimisen yhteydessä vuonna 2026.
Tuureporinkadun suunnitelmien laadinta on vielä osin kesken.
Liite 1Aninkaistenkadun katusuunnitelma K 6187 049 8.2.2024
Liite 2Aninkaistenkadun liikenteenohjaussuunnitelma ote L 6187 042 16.2.2024
Oheismateriaali 1Tilannekuva Aninkaistenkadun liikenteestä iltapäivältä marraskuulta 2023
Oheismateriaali 2Havainnepoikkileikkaus Aninkaistenkadun katutilan käytöstä
Oheismateriaali 3Muistutus
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteiden 1 ja 2 mukaiset Aninkaistenkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedTurun Polkupyöräilijät ry
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön kunnossapito
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
Liitteet:
Kylk § 105
Liite 1:Aninkaistenkadun katusuunnitelma K 6187 049 8.2.2024
Liite 2:Aninkaistenkadun liikenteenohjaussuunnitelma ote L 6187 042 16.2.2024