Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta8719.03.202410

14393-2021 (07 02 01, 00 01 01)

Yhteiskäyttöisten pienliikennevälineiden ohjeistuksen päivittäminen sekä muut toimenpiteet sähköpotkulautailun turvallisuuden parantamiseksi

Tiivistelmä:

Turun kaupungilla on ollut ohjeistus pienliikennevälineiden operaattoreille kesäkuusta 2021 alkaen. Viimeisin päivitys ohjeisiin tehtiin maaliskuussa 2023. Ohjeistusta on edelleen syytä päivittää erityisesti turvallisuuden parantamiseksi. Kaikki esitetyt päivitykset ohjeistukseen on käyty läpi yhteistyössä sähköpotkulautaoperaattoreiden kanssa.

Kylk § 87

Kaupunkiympäristö, joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte, liikennepalvelupäällikkö Risto Peltonen 5.3.2024:

Sähköpotkulaudat ovat nykyisessä katukuvassa varmasti tunnetuin ilmentymä uusista yhteiskäyttöisistä pienliikennevälineistä, joiden avulla ihmisten liikkumista pyritään helpottamaan kestävällä tavalla. Sähköpotkulautojen ja muiden niihin rinnastettavien laitteiden käyttö tuli mahdolliseksi Suomen ajoneuvolain muutoksen myötä 1.1.2016. Erilaisten sähköisten välineiden vuokraustoiminta on käynnistynyt Turussa keväällä 2019, niistä sähköpotkulaudat ovat suurimpana.

Sähköpotkulaudat itsessään ovat hyvä vaihtoehto kestävään kaupunkiliikkumiseen, jos niillä korvataan esimerkiksi henkilöautomatka tai niitä käytetään liityntäliikenteenä joukkoliikenteeseen. Sähköpotkulautojen liian suuri määrä tuo kuitenkin mukanaan ongelmia, erityisesti se, että ne ovat suurimman osan ajasta pysäköitynä. Operaattoreilta saadun tiedon mukaan sähköpotkulautoja käytettiin Turussa kesällä 2023 (toukokuu-syyskuu) keskimäärin noin 1,8 kertaa per lauta vuorokaudessa, sähköpotkulautojen määrän ollessa enimmillään noin 7000 sähköpotkulautaa. Matkoja laudoilla tehtiin lähes 2 miljoonaa.

Tällä hetkellä kunnilla ja kaupungeilla ei ole lain suomaa mahdollisuutta puuttua sähköpotkulautojen määrään määräsääntelyn keinoin. Nykyinen mahdollisuus puuttua sähköpotkulautailuun perustuu yhteistyöhön operaattoreiden kanssa ja heidän hyvään tahtoonsa noudattaa yhteistä sopimista. Yhteistyötä operaattoreiden kanssa tehdään jatkuvasti ja ongelmiin pyritään puuttumaan nopeasti.

Syksyn 2023 aikana liikenne- ja viestintäministeriön johdolla aloitettiin valmistelemaan hallitusohjelman mukaisesti mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöä, jolla on tarkoitus parantaa kuntien työkaluja ja mahdollisuuksia mikroliikkumisen ohjaukseen liittyen. Työn pohjana on LVM:n keväällä 2023 julkaistu ja lausunnoilla ollut arviomuistio (Turun kaupungin lausunto kh 27.3.2023 § 125) ja siitä saadut lausunnot. Työtä tekemään perustettiin työryhmä, jossa mukana on Turun kaupungin edustus. Työryhmän tarkoituksena on selvittää ja arvioida millaista lainsääntöä on tarpeen tehdä turvallisemman sähköpotkulautailun takaamiseksi. Keskeisiä käsiteltäviä näkökulmia ovat esteettömyys, liikenneturvallisuus ja pysäköintiasiat, mutta myös se, ettei lainsäädäntö estä uusien liikkumistapojen ja innovaatioiden syntymistä ja käyttöä. Työryhmän on tarkoitus tarkastella kuntien ja kaupunkien toimivaltaa, esimerkiksi mitä uusia liikenteenohjauslaitteita tarvitaan ja kannattaa ottaa käyttöön, pysäköinninohjausta ja kuntien keinoja siihen liittyen. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, millaisia mahdollisuuksia viranomaisilla on puuttua liikennerikkomuksiin, rikoksiin ja pysäköintivirheisiin ja miten näitä voidaan parantaa esim. helpottamalla väärinpysäköityjen lautojen siirtämistä ja maksun perimistä siirroista. Työryhmä pohtii myös promillerajan asettamista mikroliikkumiseen ja sähköpotkulautojen liikennesääntöjen yhtenäistämistä. Työryhmän tehtävän ulkopuolelle LVM on rajannut kuntien toimivallan lisäämisen sähköpotkulautaoperaattorien kilpailutuksiin ja toimilupiin liittyen. Työryhmän toimikausi on 08/2025 saakka. Tavoitteeksi on asetettu, että lainsäädäntömuutokset tulisivat voimaan kesäkaudelle 2025.

Liikennevakuutuslakiin esitetään jo toukokuusta 2024 alkaen turvallisuutta lisäävää muutosta, jonka mukaan kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat tulisivat liikennevakuutettaviksi riippumatta siitä, minkälaisia ja kokoisia ne ovat. Muutos on kannatettava, koska se siirtää aiemmin yhteiskunnan vastuulle tulleita onnettomuuskustannuksia myös sähköpotkulautaoperaattoreiden vastuulle. Esitys parantaa niiden vahinkoa kärsineiden asemaa, jotka ovat osallisina onnettomuudessa vuokrattavan sähköpotkulaudan kuljettajan kanssa. Uusi liikennevakuutuslaki on tervetullut, mutta ei poista tarvetta muun pienliikkumisvälineitä koskevan lainsäädännön laatimiseen. ​

Turun kaupungilla on ollut voimassa ohjeistus pienliikennevälineiden operaattoreille kesäkuusta 2021 alkaen (kylk 8.6.2021 § 207) ja sitä on päivitetty marraskuussa 2021 (kylk 7.12.2021 § 478) sekä maaliskuussa 2023 (kylk 28.3.2023 § 124). Nyt ohjeistusta on syytä edelleen päivittää sekä sähköpotkulautaa käyttävien henkilöiden että muiden liikkujien turvallisuuden parantamiseksi ja kaupunkitilan viihtyisyyden parantamiseksi. Liitteessä 1 on päivitetty ohjeistus pienliikennevälineiden operaattoreille. Punaisella olevat kohdat liitteessä ovat joko uusia tai korostetusti neuvoteltu uudestaan operaattoreiden kanssa.

Olennaisimmat muutokset ovat seuraavat:

- Operaattorit voivat sopia kieltoalueista myös kolmannen osapuolen kanssa, kuten yksityiset taloyhtiöt, mutta kaupunkia pitää informoida uusista rajoituksista ja ne lisätään mahdollisuuksien mukaan kaupungin toimesta Turun palvelukarttaan.

-​ ​Operaattorien tulee käyttää sellaista huoltokalustoa, jossa näkyy selkeästi kyseisen operaattorin tunniste, kuten logo. Laitteita siirtelevän huoltohenkilöstön pukeutumisen tulee olla operaattorin ilmeen mukainen. Näin toimien sähköpotkulautojen kerääminen ei aiheuta hämmennystä tai epäilystä esim. varkaudesta.

-​ ​Jos yhteiskäyttöiset liikennevälineet haittaavat kaupungin kunnossapidon toimintaa tai aiheuttavat muuten vaaraa tai välitöntä haittaa, eikä operaattori ole ryhtynyt tarvittaviin siirtotoimenpiteisiin kehotuksesta huolimatta, kaupunki voi siirtää kulkuvälineet ja myös periä maksun siirto- ja varastointikustannuksista.

Operaattoreille on korostettu, että heillä on oltava selkeät asiakaspalvelu- ja viestintäkanavat esim. puhelin ja mobiilisovellus ja riittävät resurssit palautteiden käsittelyyn. Palautejärjestelmän tulee olla kytkettynä sovellukseen, jolla kulkuvälineet vuokrataan. Asiakaspalvelujärjestelmistä tulee saada tietoa kulkuvälineiden turvallisesta käytöstä, ja niissä täytyy voida esittää kysymyksiä ja reklamoida palvelusta. Operaattori merkitsee asiakaspalvelun puhelinnumeron ja muut tarvittavat yhteystiedot jokaiseen operaattorin kulkuvälineeseen. Operaattoreille on myös painotettu sitä, että operaattorin on pystyttävä palvelemaan käyttäjiä myös suomeksi.

Turun kaupunki palkkasi yhteistyössä kaupungissa toimivien sähköpotkulautaoperaattoreiden kanssa kolmen hengen skuuttipartion kesäksi 2023 ajalle 15 toukokuuta – 18 elokuuta. Skuuttipartion tehtävänä oli partioida kaupungilla ja siirtää väärinpysäköityjä lautoja turvallisempaan paikkaan sekä havainnoida ja kartoittaa sähköpotkulautojen kasaumia. Skuuttipartion havaintojen perusteella sähköpotkulautojen kasaumat ja samalla ongelmat keskittyvät pääasiassa Kupittaalle, jokirantaan sekä Kauppatorin ympäristöön. Operaattoreilta saadun datan sekä harjoittelijoiden alkukesän kartoituksen perusteella kaupunki maalasi uusia pysäköintiruutuja laudoille kesäkuussa 2023. Tämän lisäksi partio tuotti valistavaa sisältöä kaupungin sosiaalisen median kanaviin. Skuuttipartion loppuraportti on oheismateriaalissa 1.

Sähköpotkulautojen pysäköintiruutujen maalaus on aloitettu vuonna 2021, jolloin kohteita oli 13 kappaletta. Vuonna 2022 määrä kasvoi noin 40 kohteeseen ja kaudella 2023 laudoille sopivia pysäköintikohteita oli kaupungilla 56. Ruutuja maalattiin vuonna 2023 yhteensä 210 kappaletta ja tällä hetkellä näihin parkkeihin mahtuu noin 500 lautaa. Kaudelle 2024 tavoite on saada 200 maalattua ruutua lisää. Ruudut sijoittuvat keskustan ja Kupittaan alueelle ja niiden paikat määritetään sen mukaan, mihin sähköpotkulautojen pysäköinti nyt kasaantuu. Sähköpotkulautojen pysäköintiruudut eivät myöskään saa aiheuttaa haittaa kävely- ja pyöräliikenteelle tai autoliikenteelle. Kesän 2024 harjoittelijat aloittavat työnsä tällä paikkatarpeen selvittämisellä. Sähköpotkulautojen pysäköintiruutujen paikat sovitaan sitten yhdessä liikennesuunnittelun kanssa. ​

Ruudut ovat helppo ja kustannustehokas tapa parantaa sähköpotkulautojen pysäköintiä kaupungissa eivätkä vaadi liikenteenohjaussuunnitelmaa päinvastoin kuin telineet. Turun mallia hyödynnetään myös muissa kaupungeissa ja Turussa tehty pysäköintiruutusapluuna on nykyään käytettävissä myös Tanskassa.

Sähköpotkulautojen pysäköintiruutujen lisäksi kaupungille tuotiin yhdeksän telinettä, joissa paikkoja oli 5–10 laudalle. Telineiden sijoittamiset sekä autojen parkkiruutujen poistaminen suunniteltiin yhdessä liikennesuunnittelun kanssa. Parkkiruutuja poistettiin väliaikaisesti kolme, yksi paikka Rehtorinpellonkadulta, yksi Tehtaankadulta (asukaspysäköintipaikka) sekä yksi Kiinamyllynkadulta. Telineet tilattiin neutraalilla värityksellä ja operaattorit toivat telineet kaduille sekä keräsivät ne kauden päätyttyä talvisäilöön. Kaudella 2024 jatketaan samalla toimintamallilla. Näistä paikoista ei peritä vuokraa. Jos käytössä olisi toimilupamalli, niin myös vuokran periminen autojen pysäköintiruuduista olisi mahdollista.

Ruutujen vaikuttavuus katukuvassa on ollut hyvä. Noin kaksi viikkoa ruutujen maalaamisen jälkeen käyttäjät löysivät uudet maalatut ruudut hyvin ja laudat ovat olleet paremmassa järjestyksessä. Ruutujen sijoittelussa on hyödynnetty aina mahdollisuuksien mukaan jalkakäytävän/pyörätien ja ajoradan väliin jääviä alueita tai muita paikkoja, joissa katutila mahdollistaa ruudut ilman merkittävää haittaa esimerkiksi kävelylle ja pyöräilylle tai katujen kunnossapidolle.

Telineet toimivat syyskaudella erityisen hyvin Turun yliopiston ja Åbo Akademin lähistöllä, jossa aiemmin ongelmana oli lautojen kertyminen jalkakäytäville. Havaintojen perusteella telineet keräävät lautoja lähinnä ympärilleen, mutta itse telineeseen lautoja ei aina päädy. Telineet kuitenkin toimivat hyvänä vaihtoehtona niillä alueilla (esim. mukulakivetys tai muu epätasainen alusta), jonne ruutuja ei voi maalata.

Kauden aikana seurattiin ja valvottiin operaattoreiden rajoitusten noudattamista. Pääasiassa operaattorit noudattivat asetettuja rajoituksia hyvin, mutta heitä jouduttiin säännöllisin väliajoin huomauttamaan rajoitusalueiden puuttumisesta tai yöaikaisten nopeusrajoitusten (klo 22-05) noudattamatta jättämisestä.

Kaupungin operaattoreilta sekä muilta kunnilta toiminnastamme sähköpotkulautailun kehittämiseksi saama palaute on ollut positiivista, ja Turun toimenpiteitä on jaettu tiedoksi myös muille kaupungeille ja kunnille.

Ohjeistuksen päivittämisen lisäksi jatketaan myös muita toimia sähköpotkulautailun paremman sujuvuuden takaamiseksi. Turun kaupungin Kaupunkiliikkumisen ratkaisut -yksikkö palkkaa yhteistyössä kaupungissa toimivien sähköpotkulautaoperaattorien kanssa kaksi korkeakouluharjoittelijaa kesäksi 2024, kuten tehtiin kaudella 2023. Harjoittelijoiden työn tarkoituksena on kehittää parempaan suuntaan sähköpotkulautailuun liittyviä ongelmia, kuten väärinpysäköintiä ja jalkakäytävällä ajoa. Harjoittelijoiden pääasiallisena tehtävänä on partioida kaupungilla virka-aikaan ja havainnoida kaupunkiliikkumista sekä valistaa ja opastaa kaupunkilaisia toimimaan oikein. Lisäksi palkataan kaksi opinnäytetyöntekijää kaudeksi 2024. Opinnäytetyöntekijöiden tarkoituksena on kehittää sähköpotkulautojen pysäköintiä kaupungissa analysoimalla nykyisten toimien vaikuttavuutta ja kartoittamalla uusia ratkaisuja parempaan pysäköintiin.

Turun kaupungin kaupunkiympäristön kunnossapidon ja operaattorien kanssa on sovittu yhteisestä toimintamallista keväälle katujen hiekanpoiston osalta. Operaattorit asettavat kaupungin kunnossapidon ennalta määrittelemät kadut pysäköintikieltoalueiksi ja keräävät toimenpiteen ajaksi laudat pois, jotta kadut voidaan puhdistaa sujuvasti.

Kaupunkiliikkumisen ratkaisut -yksikön oli tarkoitus järjestää kaikkien kaupungissa toimivien lautaoperaattorien kanssa yhteinen katselmus ennen kauden 2024 alkua. Tässä olisi käyty läpi kaupungin määrittelemät rajoitusalueet ja testattu niiden toiminta sovelluksessa sekä käytännössä, ennen kuin annetaan lupa toiminnan aloittamiselle kaupungissa. Toimenpiteellä haluttiin varmistaa, että kaikki operaattorit lähtevät kauteen samoin yhteisesti sovituin säännöin. Tämä ei kuitenkaan onnistunut, sillä yksi operaattori ilmoitti aloittavansa kauden odottamatta kaupungin lupaa, mikä käynnisti kauden muidenkin osalta. Tilanne kuvaa hyvin sitä ongelmaa, että kaupungeilla ei ole Suomessa päätösvaltaa pienliikennevälineiden käytössä. Olisi erityisen tärkeää, että kaupungeille saataisiin lakiin perustuvia vaikuttavia keinoja liikenneturvallisuuden, esteettömyyden ja kaupunkitilan käytön hallintaan. Nykyinen lainsäädäntö mahdollistaa kovin huonosti kaupungin mahdollisuuden puuttua sähköpotkulautailun turvallisuuteen ja lieveilmiöihin.

Liite 1​Turun kaupungin ohjeistus yhteiskäyttöisten pienliikennevälineiden operaattoreille, päivitys maaliskuu 2024

Oheismateriaali 1​Yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen käytön kehittäminen Turussa, loppuraportti 7.8.2023

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteenä 1 olevat päivitetyt ohjeet pienliikennevälineiden operaattoreille ja muut esitetyt toimenpiteet sähköpotkulautailun turvallisuuden parantamiseksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedRyde Finland Oy
tiedTIER Mobility Finland Oy
tiedVOI Technology Finland Ab


Liitteet:

Kylk § 87
Liite 1:Turun kaupungin ohjeistus yhteiskäyttöisten pienliikennevälineiden operaattoreille, päivitys maaliskuu 2024