Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta9019.03.202413

2666-2023 (10 03 01, 08 00 00)

Pihlajaniemen asemakaava-alueen osan katu-, puisto- ja liikenteenohjaussuunnitelmat; Ryhmentintie väli Vähäheikkiläntie - Alokkaantie ja Saattueenpuisto

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Pihlajaniemen asemakaava-alueen Rykmentintien välillä Vähäheikkiläntie - Alokkaantie katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat sekä Saattueenpuiston puistosuunnitelma.

Kylk § 90

Kaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, infran suunnittelupäällikkö Kari Linnakoski, liikennesuunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri Harry Jaakkola 11.3.2024.

Yleistä

Alueella on kaupunginvaltuuston 11.4.2022 § 71 hyväksymä, 21.11.2023 lainvoiman saanut ja 25.11.2023 voimaan kuulutettu asemakaava.

Asemakaava mahdollistaa monipuolisen asuntotuotannon, koulun ja päiväkotien toteuttamisen sekä liiketilojen ja päivittäistavarakaupan rakentamisen. Kaavamuutosalueelle on arvioitu sijoittuvan noin 2500 asukasta. Kaavan hyväksymisen yhteydessä kaupunginvaltuusto hyväksyi kaavan toteuttamisesta aiheutuviksi infra- ja yleisten alueiden kustannuksiksi 25,1 Me (alv 0 %) ja kaavan ulkopuolisen Rykmentintien jalankulku- ja pyörätien toteuttamisen kustannuksiksi Uittamontielle asti noin 0,6 Me.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 14.2.2022 § 25 kaupungin ja Senaatti-kiinteistöjen välisen maankäyttösopimuksen, joka allekirjoitettiin 1.3.2022. Maankäyttösopimuksella Senaatti-kiinteistöt luovutti kaupungille maa-alueita yhteensä 4.325.219 euron arvosta ja sitoutui maksamaan sopimuskorvausta 26.538.043 euroa.

Maankäyttösopimuskorvaus (26.538.043 euroa) erääntyy maksettavaksi Pihlajaniemen yhdyskuntarakentamisen tahdissa neljässä erässä siten, että ensimmäinen erä 10 M€ erääntyy maksettavaksi 25.5.2024. Sopimuskorvauksen viimeinen erä 1.538.043 euroa erääntyy maksettavaksi, kun sopimusalueen kadut ja puistot on viimeistelty katu- ja puistosuunnitelmien mukaiseen tasoon kuitenkin viimeistään 25.11.2035.

​Sopimuskorvauksen lisäksi maankäyttösopimuksessa sovittiin mm. infran suunnittelun ja toteutuksen aikataulusta sekä suunnittelu jatkumisesta Masu Planning Oy:n laatimien suunnitelmien ohjeiston mukaisesti (Pihlajaniemi Street Desing Manual 31.3.2020 ja Pihlajaniemen hulevesipuiston yleissuunnitelma 12.4.2021).

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus on teettänyt Pihlajaniemen asemakaava-alueelle katu-, puistosuunnitelmat sekä tehnyt omana suunnittelutyönä liikenteenohjaussuunnitelmat. Hyväksyttäväksi esitetään Rykmentintien väli Vähäheikkiläntie - Alokkaantie katusuunnitelmat sekä Saattueenpuiston puistosuunnitelmaehdotus. Lisäksi esitetään hyväksyttäväksi Rykmentintien liikenteenohjaussuunnitelma välille Vähäheikkiläntie - Rykmentintie 21.

Suunnitelmat

Rykmentintien katusuunnitelmat välillä Vähäheikkiläntie - Alokkaantie sekä liikenteenohjaussuunnitelmat välillä Vähäheikkiläntie - Rykmentintie 21

Pihlajaniemen katuverkon järjestelyt ja liikenteelliset ratkaisut ovat määritelty alueen asemakaavassa ja laatutaso Street Design Manual:ssa (oheismateriaali 2).

Jalkakäytävien materiaalina on betonilaatta ja pyöräteiden sekä ajoratojen materiaalina asfaltti.

Vähäheikkiläntien suunnasta alueelle kuljetaan Rykmentintien kautta. Kadunvarsipysäköinti on sallittu osoitetuilla paikoilla Rykmentintiellä. Rykmentintielle välille Vähäheikkiläntie - Esikunnankatu on suunniteltu pyöräilyä varten yksisuuntaiset pyörätiet.

Rykmentintien ajoradan leveys välillä Vähäheikkiläntie - Esikunnankatu on seitsemän metriä ja ajoradan molemmin puolin on 1 - 4 metrin levyiset välikaistat. Yksisuuntaisen pyörätien leveys on 1,5 metriä sekä jalkakäytävän leveys kaksi metriä.

Rykmentintien ajoradan leveys välillä Esikunnankatu – Alokkaantie on 6,5 metriä. Ajoradan eteläpuolelle suunnitellun kaksisuuntaisen pyöräilyväylän leveys on 2,5 metriä ja jalkakäytävän 2,5 metriä.

Saattueenpuisto

​Saattueenpuisto on suurimmaksi osin luonnontilainen: katualueet rajautuvat nurmikaistaleeseen, puiston keskiosa on puustoinen. Puusto on nykytilassa lehtipuupainotteista mutta alueella kasvaa myös yksittäisiä havupuita. Puistoalueella sijaitsee kaksi hulevesien imeyttämiseen tarkoitettua hulevesipainannetta, jotka yhdistetään Koululaivankujan suuntaisella uudella avo-ojalla toisiinsa. Saattueenpuisto toimii hulevesienhallinnan lisäksi virkistys- ja käyttöviheralueena ja sen on ajateltu olevan viereiselle tontille tulevaisuudessa rakentuvan koulun käytössä.

Saattueenpuiston maasto on suunniteltu muotoiltavan reuna-alueilta siten, että pintavaluntana kulkeutuva vesi ohjautuu hulevesien nykyiseen ja uuteen imeytys- ja haihdutusuomaan. Uoman eteläpäähän on suunniteltu uusi ylivuotoputki, jolla ylivuotovedet ohjataan mereen Pitkäsalmen kohdalla. Uoman nykyinen kasvillisuus ja maaperä suodattavat vettä ja hillitsevät kiintoaineskuormituksen lisäksi liuenneiden ravinteiden kulkeutumista vesistöön. Saattueenpuiston ja sen hulevesipainanteen oleva kasvillisuus on luonnonmukaista, monimuotoista ja luontaisesti kerroksellista. Kookkaat puut puhdistavat ja pidättävät vettä tehokkaasti.

Nähtävilläolo

Rykmentintien suunnitelma välillä Vähäheikkiläntie - Esikunnankatu on ollut nähtävillä 27.3. – 11.4.2023 välisenä aikana. Kyseisenä aikana oli nähtävillä myös muita Pihlajaniemen asemakaava-alueeseen liittyviä suunnitelmia, jotka tuodaan erikseen päätöksentekoon. Nähtävillä olleista suunnitelmista on jätetty yhteensä 7 muistutusta.

Rykmentintien suunnitelma välillä Esikunnankatu – Alokkaantie sekä Saattueenpuiston suunnitelma ovat olleet nähtävillä 27.11. – 11.12.2023 välisenä aikana. Kyseisenä aikana oli nähtävillä myös muita Pihlajaniemen asemakaava-alueeseen liittyviä suunnitelmia, jotka tuodaan erikseen päätöksentekoon. Nähtävillä olleista suunnitelmista on jätetty 1 muistutus, joka vastasi asiasisällöltään yhtä aikaisemman nähtävilläolon muistutusta.

Muistutusten sisältö tiivistetysti:

Muistutus 1 koskee pelastusajoneuvojen liikkumista, nostopaikkoja sekä huoltoliikenteen toimivuutta sekä hulevesien järjestämistä suunnittelualueella.

Muistutuksessa 2 on esitetty huoli jalankulun ja pyöräilyn olosuhteista suunnittelualueella.

Muistutus 3 ei varsinaisesti koske lautakunnan käsittelyyn meneviä suunnitelmia.

Muistutus 4 koskee pääosin asemakaavassa käsiteltyjä asioita.

Muistutus 5 koskee meluaidan korkeutta ja alueen liikennemääriä.

Muistutus 6 koskee pääosin asemakaavassa määriteltyjä seikkoja.

Muistutus 7 koskee pääosin asemakaavassa esitettyjä asioita

Muistutus 8 koskee meluseinää ja liikenteellisiä asioita

Muistutus 9 ei koske lautakunnan käsittelyyn meneviä suunnitelmia

Vastaus muistutukseen 1:

Suunnitelmiin on tehty tarvittavat muutokset nähtävillä olon jälkeen

yhteistyössä muistutuksen tekijän kanssa, liittymien sijainnin osalta tulee

noudattaa asemakaavan määräyksiä.

Vastaus muistutukseen 2:

Vähäheikkiläntien pohjoispuoli säilyy tässä vaiheessa ennallaan, asemakaava-alueen toimenpiteet kohdistuvat Vähäheikkiläntien eteläpuolelle suunniteltuun jalankulku- ja pyöräilyväylään (joka ei kuulu tässä päätöksessä hyväksyttäväksi) sekä Vähäheikkiläntien ja Hirvensalon puistotien sekä Vähäheikkiläntien ja Rykmentintien risteyksiin. Rykmentintien välille Vähäheikkiläntie - Esikunnankatu esitetty 1,5 m leveys yksisuuntaiselle pyörätielle täyttää suunnitteluohjeiden vaatimukset. Rykmentintien poikkikatujen liittymien turvallisuutta on parannettu jatkamalla reunakivet risteysten yli, lisäksi jalankulun ja pyöräilyn erottelua on tehostettu lisäämällä väylien väliin noppakiviraita.

Vastaus muistutukseen 3:

Muistutukset eivät koske käsittelyssä olevia suunnitelmia, omakotiyhdistyksen esittämät kiellot ja rajoitukset käsitellään alueen kehittymisen yhteydessä, kuten jo yleisötilaisuuksissa on todettu.

Vastaus muistutukseen 4:

Muistutuksen tekijälle on ehdotettu, että kaupunki siirtäisi kustannuksellaan

tonttiliittymän Rykmentintieltä Puistomäenkadulle. Muistuttaja ei ole suostunut kaupungin ehdotukseen. Meluaidan korkeus täyttää asemakaavamääräyksen vaatimukset. Suunnittelutyön yhteydessä on huomioitu myös puolustusvoimien tarpeet. Katanpäänpuiston materiaalien osalta asia käsitellään kyseisen puistosuunnitelman hyväksymisen yhteydessä.

Vastaus muistutukseen 5:

Meluseinän osalta asia on tutkittu ja todettu, että suunnitelmassa esitetty meluseinän korkeus täyttää asemakaavamääräyksen vaatimukset.

Vastaus muistutukseen 6: Muistutus ei koske käsittelyssä olevia suunnitelmia

Vastaus muistutukseen 7: Muistutuksessa esitetty samat asiat kuin muistutus 4:ssä

Vastaus muistutukseen 8:

Meluaita on esitetty katusuunnitelmassa, mahdolliset liikennettä rajoittavat toimenpiteet tehdään tarpeen vaatiessa alueen kehittyessä, kuten on alusta asti kerrottu yleisötilaisuuksissa.

Vastaus muistutukseen 9: Muistutus ei koske käsittelyssä olevia suunnitelmia

Muistutuksissa esitetyt asiat käsitellään kyseisten suunnitelmien hyväksynnän yhteydessä.

Kustannukset

Rykmentintien rakennusosatasoinen arvonlisäveroton kustannusarvio välillä Vähäheikkiläntie – Alokkaantie on 3.224.000 euroa sisältäen huleveden kustannukset ja Saattueenpuiston vastaavasti 9.000 euroa.

Edellä esitetyt kustannusarviot sisältävät infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 10 % hankevarauksen. Kustannusarvioissa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 131,6 (elokuu 2023) (2015=100).

Kaupunginvaltuusto on 11.4.2022 § 71 hyväksynyt Pihlajaniemen asemakaava-alueen yleisten alueiden infrakustannusarvioksi 25,1 milj. euroa (alv 0 %). Kustannusarvioissa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 101,83 (lokakuu 2020) (2015=100).

Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen (kv 13.2.2023 § 32) mukaisesti, mikäli hankkeen hyväksytty kustannusarvio hankevarauksineen nousee indeksikorjaukset huomioon ottamisen jälkeen 10 % ja vähintään 100.000 euroa, tai mikäli hankkeessa tapahtuu jokin muu merkittävä muutos, saatetaan päivitetty kustannusarvio tms. muutosten jälkeen toimivaltaisen tahon käsiteltäväksi, Pihlajaniemen tapauksessa on kaupunginvaltuustoon. Mahdollinen kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi lähetettävä kustannusasia tulee arvioitavaksi vasta kaava-alueen kaikkien suunnitelmien valmistuttua.

Liite 1​Katusuunnitelma Rykmentintie väli Vähäheikkiläntie - Esikunnankatu K 5339 069, 31.8.2023

​​Liite 2​Katusuunnitelma Rykmentintie väli Esikunnankatu – Alokkaantie K 5339 083, 16.11.2023

Liite 3​Puistosuunnitelma Saattueenpuisto W 9209 002, 21.9.2023​

Liite 4​Liikenteenohjaussuunnitelma Rykmentintie välillä Vähäheikkiläntie - Rykmentintie 21 L 5339 094, 12.3.2024

Oheismateriaali 1​Maankäyttösopimus

Oheismateriaali 2​Street Design Manual

Oheismateriaali 3​Muistutus 1

Oheismateriaali 4​Muistutus 2

Oheismateriaali 5​Muistutus 3

Oheismateriaali 6​Muistutus 4

Oheismateriaali 7​Muistutus 5

Oheismateriaali 8​Muistutus 6

Oheismateriaali 9​Muistutus 7

Oheismateriaali 10​Muistutus 8

Oheismateriaali 11​Muistutus 9

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää:

- hyväksyä liitteiden 1-4 mukaiset katu-, puisto- ja liikenteenohjaussuunnitelmat ja

- että päätös voidaan panna täytäntöön odottamatta sen lainvoimaisuutta.​

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedPuistomäen omakotiyhdistys ry
tiedSkanska Talonrakennus Oy
tiedTurun Polkupyöräilijät ry
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
aoXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön kunnossapito
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 90
Liite 1:Katusuunnitelma Rykmentintie väli Vähäheikkiläntie - Esikunnankatu K 5339 069, 31.8.2023
Liite 2:Katusuunnitelma Rykmentintie väli Esikunnankatu - Alokkaantie K 5339 083, 16.11.2023
Liite 3:Puistosuunnitelma Saattueenpuisto W 9209 002, 21.9.2023
Liite 4:Liikenteenohjaussuunnitelma Rykmentintie välillä Vähäheikkiläntie - Rykmentintie 21 L 5339 094, 12.3.2024