Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta6605.03.20248

8276-2023 (10 03 00)

Suunnittelutarveratkaisu; Aurinkovoimala, Paattinen (S 2023-1283)

Tiivistelmä:

Suunnittelutarveratkaisu koskee aurinkovoimalan rakentamista Paattisiin yleiskaavan mukaiselle maa- ja metsätalousalueelle. Hakemuksesta on jätetty kolme muistutusta. Lautakunnalle esitetään suunnittelutarveratkaisua koskevan hakemuksen hyväksymistä.

Kylk § 66

Konsernihallinto, lakipalvelut, ympäristöjuristi Jenna Härkönen 27.2.2024:

Rakennuspaikka ja sen sijainti

Kreivilän kylän (558), Uus-Kreivilä -niminen tila, rek.nro. 1:66, tilan pinta-ala 433090 m2, josta luvitusta haetaan 9,5 ha kokoiselle alueelle.

Osoite: Paattistentie 606 / Kreiviläntie 30

Hakija

XXXXX

Rakennushanke

Haetaan luvitusta 9,5 ha alueelle. Rakennetaan aurinkovoimala, jonka tavoiteltu nimellisteho on 7,5 MWp, muodostuu n. 11 000:sta kaksipuolisesta Tier 1 paneelivalmistajan bifacial monokristallipaneelista, joiden teho on 610 Wp. Bifacial -tekniikalla saadaan auringon säteilystä talteen maaperästä taittuva säteily, lisäten tuottoennustetta noin 10 % Suomen oloissa. Paneelien tehontuottotakuu on 30 vuotta ja tyypillinen uusintatarve voimalaitoksen elinkaaren aikana on korkeintaan kerran.

Kaavoitustilanne

Alueella on voimassa Yleiskaava 2020, joka on tullut voimaan 29.5.2004. Rakennuspaikkaa koskee merkintä M: Maa- ja metsätalousalue.

Alueella on vireillä yleiskaavan (Yleiskaava 2029, 1/2009) laatiminen. Yleiskaavaehdotus on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 13.2.2023 § 27. Kaava ei ole lainvoimainen. Kaavaehdotuksessa rakennuspaikkaa koskee merkintä M: Maa- ja metsätalousvaltainen alue. Alueella sallitaan maa- ja metsätalouteen liittyvä sekä haja-asutusluonteinen rakentaminen.

Naapureiden ja asianosaisten kuuleminen

Hakemuksesta on tiedotettu kirjeitse naapureille ja kuulutuksella muille mahdollisille osallisille. Naapureille ja osallisille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen.

Hakemuksesta on jätetty kolme muistutusta. Muistutuksissa suhtaudutaan kielteisesti aurinkovoimalan rakentamiseen. Perusteluina on muun ohella esitetty, että aurinkovoimalan läheisyys vaikuttaa selkeästi lähikiinteistöjen maisemaan. Aurinkovoimala muuttaisi maaseutumaisen pelto- ja metsäalueen teollisuusalueeksi. Muistutuksissa ollaan huolissaan aurinkovoimalasta naapurikiinteistölle tulevasta hajasäteilystä. Muistutusten mukaan hankkeen suunnitelmissa ei ole esitetty ympäristövaikutuksia eikä otettu huomioon luonnon monimuotoisuuden vaatimuksia.

Hakija on antanut muistutuksiin vastineensa. Hajasäteilyn osalta vastineessa on todettu, että aurinkopaneeleiden etupinnat, jotka voisivat aiheuttaa heijastuksia, osoittavat etelään. Näin ollen paneelit voisivat aiheuttaa heijastuksia enimmillään lännen, etelän ja idän suuntaan. Muistutusten tekijöiden kiinteistöt sijaitsevat hankealueen pohjoispuolella, joten sinne suuntaan ei aiheudu heijastuksia. Ympäristövaikutusten osalta vastineessa on todettu, että hanke vahvistaa alueen biodiversiteettiä, kun peltoalueelle istutettava lajisto monimuotoistuu nykyisestä viljanviljelystä. Vastineen mukaan aurinkovoimalan aluetta tullaan jatkossakin hyödyntämään joko maatalousmaana viljelyssä, monimuotoisuusniittynä, lampaiden laitumena tai näiden yhdistelmänä, joten aluetta voidaan jatkossakin pitää maaseutumaisemana.

Asianosaisten laajempi kuuleminen ei ole tarpeen (MRL 173 § ja MRA 86 §).

Viranomaisluvat ja lausunnot

Tonttipalvelut: puoltava

Kaavoitus: puoltava

Varsinais-Suomen pelastuslaitos: ehdollinen

Pelastuslaitosten kumppanuusverkosto on laatinut aurinkosähköjärjestelmien paloturvallisuusohjeen, mitä tulisi hyödyntää hankkeessa soveltuvin osin. Palo ei saa levitä alustassa tai aurinkopaneeliasennuksissa vaaraa aiheuttavalla tavalla. Aurinkovoimalakentän kasvillisuus tulee pitää matalana ja vähäisenä. Rakennusten ja voimalan välille on jätettävä paloturvallisuuden kannalta riittävä etäisyys. Järjestelmän komponentit ja sähköasennukset on oltava olosuhteisiin soveltuvia ja niihin ei saa kohdistua mekaanista rasitusta. Aurinkopaneelien kiinnitykset tai painotukset on suunniteltava riittäviksi. Aurinkopaneelit eivät saa siirtyä tuulen tai myrskyn vaikutuksesta. Sähkövarastona toimivien konttien paloteknisistä järjestelyistä on tehtävä tarkentava paloturvallisuussuunnitelma. Pelastusajoneuvoille soveltuvat ajoreitit on opastettava alueopasteella. Pelastusteiden on täytettävä V-S pelastuslaitoksen pelastustieohjeen (22.4.2021) vaatimukset. Pelastustoiminta on tulipalon tai muun onnettomuuden sattuessa oltava mahdollista. Pelastuslaitoksen hyökkäysreitille on toteutettava toimintaohjeet mahdollisen onnettomuustilanteen toiminnasta. Mahdollinen sähköasennusten vastuuhenkilön yhteystiedot on oltava saatavissa. Sammutusjärjestelyt on selvitettävä. Aurinkovoimalan valmistajan ohjeistusta on noudatettava. Aurinkovoimalaan on laadittava huolto- ja kunnossapito-ohjelma. Voimalaan on laadittava pelastussuunnitelma.

Ympäristönsuojelu: ehdollinen

Suunniteltu rakennuspaikka sijoittuu pääosin pellolle, ja joiltakin osin peltoa ympäröiville metsäalueille. Turun ympäristönsuojelun tietojärjestelmissä ei ole merkintöjä arvokkaista tai uhanalaisista lajeista- tai luontotyypeistä rakennuspaikkaa koskien. Turun kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen puoltaa hakemusta seuraavin ehdoin: Aurinkovoimala tulee sijoittaa kokonaisuudessaan peltoalueelle siten, että metsät säilyvät kaavan mukaan virkistyskäytössä; aurinkovoimalalle tulee tehdä sammutusvesisuunnitelma, jolla osoitetaan, miten mahdollisten sammutusvesien päätyminen vesistöön estetään; ja rakennuslupavaiheessa tulee pyytää ympäristönsuojelulta uusi lausunto.

Päätöksen perustelut

Rakennuspaikka sijaitsee Paattisissa Kreivilässä. Hakemuksessa on kyse aurinkovoimalan rakentamisesta. Rakennuspaikkana oleva kiinteistö on suuruudeltaan 43,3 hehtaaria, josta aurinkovoimalaa varten varataan 9,5 hehtaarin kokoinen alue. Aurinkovoimalaa varten hankealueelle toteutetaan aurinkopaneelit, voimalan tarvitsemat muuntamot sekä huoltorakennukset ja -tiet. Kulku alueelle tapahtuu Kreiviläntien kautta ja toissijainen kulku Paattistentien liittymän kautta.

Hankealue sijoittuu voimassa olevan yleiskaavan mukaiselle maa- ja metsätalousalueelle (M). Vireillä olevassa Yleiskaava 2029:n kaavaehdotuksessa rakennuspaikka on osoitettu maa- ja metsätalousvaltaisena alueena, jolla sallitaan maa- ja metsätalouteen liittyvä sekä haja-asutusluonteinen rakentaminen (M). Vireillä olevassa yleiskaavaehdotuksessa hankealueen länsipuolella sijaitsevaan metsään kohdistuu huomio erityisestä virkistysarvosta ja metsä tulisi pyrkiä säilyttämään yhtenäisenä (M-1). Aurinkovoimala ei sijoitu osaksikaan kyseiselle M-1-alueelle eikä hankkeella voida katsoa olevan vaikutusta M-1-alueen metsän säilymiseen tai sen erityiseen virkistysarvoon. Ottaen huomioon hankealueen sijoittuminen kokonaisuudessaan sekä voimassa olevan että vireillä olevan yleiskaavaehdotuksen mukaiselle maa- ja metsätalousalueelle, aurinkovoimalan rakentaminen ei aiheuta haittaa kaavoitukselle eikä alueiden käytön muulle järjestämiselle.

Aurinkovoimala suunniteltiin alun perin toteutettavaksi peltoalueen lisäksi osittain metsäalueelle, mutta hakemuksen käsittelyn edetessä hankealueen rajausta on päivitetty niin, että aurinkovoimala sijoittuu kokonaisuudessaan peltoalueelle. Näin ollen aurinkovoimalan rakentaminen ei edellytä laajempia raivaustoimenpiteitä alueen kasvillisuuteen. Ympäristönsuojelu on lausunnossaan puoltanut hakemusta ehdolla, että aurinkovoimala tulee sijoittaa kokonaisuudessaan peltoalueelle siten, että metsät säilyvät kaavan mukaan virkistyskäytössä. Nyt esitetyllä suunnitelmalla hankealueena olevaa peltoaluetta ympäröivät metsäalueet säilyvät ennallaan.

Varsinais-Suomen pelastuslaitos on antanut suunnittelutarveratkaisuhakemuksesta lausuntonsa, jossa on puollettu hakemusta ehdollisena. Rakennuslupavaiheessa tulee ottaa huomioon Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen lausunnossa esitetyt asiat.

Suunnittelutarveratkaisua koskevasta hakemuksesta jätettiin kolme muistutusta. Ensimmäisessä muistutuksessa todetaan, että naapuri on osaomistajana rakennuspaikkana olevalla kiinteistöllä eikä hän ole hakijana suunnittelutarveratkaisua koskevassa hakemuksessa. Tältä osin hakija on toimittanut selvityksen rakennuspaikan hallinnasta. Toisessa muistutuksessa vastustetaan aurinkovoimalan rakentamista muun muassa sillä perusteella, että naapuri on hankkinut kiinteistönsä omakotitalon rakennuspaikaksi eikä kiinteistölle ole suojapuustoa. Kyseinen kiinteistö sijaitsee hankealueen koillispuolella lähimmillään noin 90-100 metrin etäisyydellä hankealueen reunasta. Kyseisellä kiinteistöllä ei ole rakennuksia eikä sillä ole vireillä rakennuslupaa omakotitalon tai muunkaan rakennuksen rakentamiseksi. Näin ollen aurinkovoimalan ei voida katsoa aiheuttavan maisemallista haittaa kyseiselle naapurikiinteistölle vain sillä perusteella, että kiinteistö on hankittu omakotitalon rakennuspaikaksi. Kolmannen muistutuksen tekijät katsovat, että aurinkovoimalan välitön läheisyys ja esteetön näkymä voimalan rakenteisiin vaikuttavat naapurikiinteistön maisemaan. Kyseinen kiinteistö sijaitsee hankealueen pohjoispuolella noin 200 metrin päässä hankealueesta. Kiinteistöllä sijaitseva asuinrakennus sijaitsee noin 300 metrin etäisyydellä hankealueen pohjoisreunasta ja näiden väliin jää puustoa. Edellä mainitut etäisyydet huomioon ottaen maisemahaitan voidaan katsoa olevan varsin vähäinen.

Hankealueen ympäristö on pääasiassa melko harvaan asuttua ja lähin käytössä oleva asuinkiinteistö sijoittuu noin 100 metrin etäisyydelle hankealueesta. Suunnittelutarveratkaisuhakemuksen liitteenä olevassa asemapiirroksessa on esitetty, että hankealueen reunaan kyseisen asuinkiinteistön suuntaan istutetaan puustoa. Ottaen huomioon hankealueen sijoittuminen kokonaisuudessaan peltoalueelle ja se, että alueen ympäristö on harvaan asuttua, hankkeen voidaan katsoa olevan sopivaa myös maisemalliselta kannalta. Edellä todetun perusteella hakemuksen mukainen rakentaminen ei myöskään aiheuta haittaa yleiskaavoitukselle eikä alueiden käytön muulle järjestämiselle. Maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n mukaiset rakennusluvan erityiset edellytykset suunnittelutarvealueella täyttyvät.

Hakemuksen mukaisella rakentamisella ei aiheuteta haittaa kaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä aiheuteta haitallista yhdyskuntakehitystä. Rakentaminen on sopivaa maisemalliselta kannalta eikä se vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista (MRL 137 §). Näin ollen suunnittelutarveratkaisun myöntämisen edellytykset ovat olemassa.

Liite 1​Asemapiirros 21.2.2024

Oheismateriaali 1​Sijaintikartta​

Oheismateriaali 2​Naapurin muistutus 12.12.2023

Oheismateriaali 3​Naapurin muistutus 18.12.2023

Oheismateriaali 4​Naapurin muistutus 18.12.2023

Oheismateriaali 5​Hakijan vastine muistutuksiin (Salauksen peruste: Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 32 kohta)​

​Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää, että hakemuksen ja 21.2.2024 päivätyn asemapiirroksen mukainen aurinkovoimalan rakentaminen täyttää suunnittelutarvealueen erityiset rakennusluvan myöntämisedellytykset seuraavalla ehdolla:

​-​ ​Rakennuslupavaiheessa tulee ottaa huomioon Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen lausunnossa esitetyt asiat.

Samalla lautakunta päättää, että hakijalta peritään suunnittelutarveratkaisun johdosta rakennusvalvontataksan 2.1 §:n mukaisesti 950 euroa, naapurien kuulemisen johdosta 70 euroa/kuultava kiinteistö (11 kpl) sekä kuulutuksen julkaisemisesta sanomalehdessä 600 euroa, yhteensä 2320 euroa.

Päätöksen voimassaolo

Päätös on voimassa kaksi vuotta päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta lukien. Vastaavaa rakennuslupaa tulee hakea tämän ajan kuluessa.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Hanketta olivat kokouksessa esittelemässä etäyhteydellä Biosolar Oy:stä Esa Röppänen ja Ville Kaituri.

​​

Jakelu

tiedVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
tiedXXXXX
aoXXXXX
aoXXXXX
tiedXXXXX
tpvKaupunkiympäristö, kaavoitus keskusta-alue
tiedKonsernihallinto, talouspalvelut, myynnistä suoritukseen
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Kylk § 66
Liite 1:Asemapiirros 21.2.2024