Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 39 | 06.02.2024 | 1 |
11144-2022 (02 08 00, 10 03 01, 08 00 00)
Puomikuja katusuunnitelma (Pikisaari)
Tiivistelmä:
Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Puomikujan katusuunnitelma. Suunnitelman tarkoituksena on sorapintaisen Puomikujan asfaltointi, kadun pintakuivatuksen ja rakenteen parantaminen sekä kadun kunnossapidon kustannusten vähentäminen.
Kylk § 39
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, kaupunkirakentaminen, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Anu Kinnari 30.1.2024:
Nykytilanne
Puomikuja sijoittuu asemakaavan 31/1978 mukaiselle katualueelle. Nykyisellään Puomikuja on 310 metriä pitkä sorapintainen katu. Kadun nykyinen leveys vaihtelee 4,00 ja 5,00 metrin välillä. Kadun liikenne on läheisten kiinteistöjen tonttiliikennettä ja läpiajoliikennettä.
Kadun saneeraus on käynnistetty runsaan kunnossapitotarpeen, huonon kantavuuden sekä kuivatuksen parantamisen takia.
Suunnitelma
Puomikuja on suunniteltu päällystettäväksi asfaltilla. Kadun ajoradan leveydeksi on suunniteltu 4,50 metriä. Kadun korkeusasema on suunniteltu siten, että nykyiset tonttiliittymät ovat sovitettavissa suunniteltuun ajorataan.
Puomikujan eteläreunaan on suunniteltu avo-oja koko kadun pituudelle. Tontin 13 kohdalla ojaan tehdään purku Arolanpuiston läpi, jonka kautta oja liittyy Vanhan Pikisaarentien ojaan. Puomikujan pohjoispäässä suunniteltu oja liittyy samoin Vanhan Pikisaarentien ojaan. Vanhan Pikisaarentien oja on perattu keväällä 2022.
Puomikujan suunniteltu oja sijoittuu osittain Arolanpuiston puolelle. Arolanpuistosta perataan noin 2,75 – 3,00 metriä leveä kaistale Puomikujan reunasta. Samoin Arolanpuiston läpi suunnitellun purkuojan ympärys perataan, jotta ojan toimivuus voidaan taata.
Katuvalaistus uusitaan.
Kustannukset
Puomikujan rakentamisen rakennusosatasoinen kustannusarvio on 130.000 euroa (alv 0 %). Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 131,6 (2015=100, elokuu 2023). Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 15 % hankevarauksen. Infran tarveselvitys ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.
Kuuleminen
Puomikujan katusuunnitelma on ollut nähtävillä 27.2.- 13.3.2023 välisenä aikana. Nähtävillä olon aikana suunnitelmaan saapui kaksi muistutusta.
Muistutus
Muistutuksessa muistuttaja vastusti Puomikujan suunnitelmaa. Muistuttajan näkemys on, että nähtävillä olevat Pikisaaren kadut ja erityisesti Puomikuja ovat nykyisellään käyttötarpeisiinsa nähden ympäristöön ja liikenteelle sopivia. Muistuttajan mielestä Puomikujan asfaltointi on tarpeeton, asfaltointi nostaa ajonopeuksia sekä katujen pinta nousisi tarpeettoman korkealle.
Muistuttajan mukaan Puomikuja ei kärsi tulvavesistä ja näin ollen hänen mielestään Puomikujan avo-ojittamien on tarpeetonta. Muistuttajan mukaan vettä on ollut ainoastaan Puomikujan Lahdenperäntien puoleisessa päässä Lahdenperäntien alittavien huonokuntoisten rumpujen vuoksi. Muistuttaja huomauttaa, että Arolanpuiston poikki kohti Vanhaa Pikisaarentietä kulkevaa ojaa ei tulisi kaivaa korkeuserojen ja puuston vuoksi ja ehdottaa ojalle toista reittiä.
Muistuttajan näkemys on, että kaduilla on toimivat katuvalot, jotka eivät kaipaa uudistamista.
Muistuttajan näkemys on, että Turun kaupungin määrärahojen käyttö katurakentamiseen tulee suhteuttaa todellisiin tarpeisiin.
Vastine muistutukseen
Puomikujan saneeraustarve on lähtenyt kunnossapidon tarpeista. Tyypillisen sorakadun (pituus 100 m ja leveys 6 m) kunnossapidosta aiheutuvat kustannukset ovat kunnossapitourakoitsijoiden yksikköhintojen perusteella noin 2.800 – 10.000 euroa vuodessa. Kustannushaarukka johtuu siitä, että tehtävien toimenpiteiden määrä, kuten esimerkiksi kadun höyläys ja hulevesikaivojen tyhjennys, ovat kohdesidonnaisia. Tästä syystä sorakadun kunnossapidossa tarvittavien vuosittaisten toimenpiteiden tarkkaa määrää ei voida ennakkoon arvioida. Vastaavasti samanpituisen ja levyisen asfaltoidun kadun kunnossapitokustannukset ovat noin 1.000 euroa vuodessa. Puomikujaan sovellettuna vuotuiset kunnossapitokustannukset sorakatuna ovat noin 6.500 – 23.300 euroa vuodessa ja asfaltoituna katuna noin 2.400 euroa vuodessa.
Puomikujan ajoradan pinnan korkeus säilyy entisellään, paikoitellen jopa laskee, koska ajoradan pinnan kaltevuus on suunniteltu yksipuoleiseksi kallistuen suunnitellun sivuojan suuntaan, jolloin pintavedet saadaan valumaan sivuojaan.
Puomikujan suuntaisesti suunniteltu kadun sivuojan tarkoitus on varmistaa kadulle toimiva kuivatus. Olevaa puustoa pyritään säilyttämään mahdollisuuksien mukaan. Arolanpuiston poikki kohti Vanhaa Pikisaarentietä suunnitellun purkuojan linjaus tarkentuu rakennussuunnitelmassa. Suunnitelmassa tullaan säästämään olevia puita mahdollisimman paljon.
Kadunrakennusurakan yhteydessä vanhentunut katuvalaistus on järkevää ja taloudellista uusia samaan aikaan.
Muistutus
Muistutus sisälsi kysymyksen asukkaan pihan/liittymän asfaltoinnin mahdollisuudesta kadun asfaltoinnin yhteydessä.
Vastine muistutukseen
Tontinomistaja voi teettää pihan asfaltoinnin kustannuksellaan sopimalla asiasta suoraan kadunrakentamisen tekevän urakoitsijan kanssa.
Liite 1Puomikuja katusuunnitelma K8244 004 pvm. 22.2.2023
Oheismateriaali 1Muistutus 1, 12.3.2023
Oheismateriaali 2Muistutus 2, 13.3.2023
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteessä 1 esitetyn Puomikujan katusuunnitelman.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
Liitteet:
Kylk § 39
Liite 1:Puomikuja katusuunnitelma K8244 004 pvm. 22.2.2023