Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kaupunkiympäristö | |||
Kaupunkiympäristöjohtaja | 5 | 02.01.2024 |
5093-2023 (10 03 00)
Poikkeamispäätös: Asuinkerrostalo, VI kaupunginosa (P 2023-705)
ympäristölakimies Nina Mattila 19.12.2023
Rakennuspaikka ja sen sijainti
Kiinteistötunnus: 853-6-8-5
Osoite: Aninkaistenkatu 1
Hakija
Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä
Rakennushanke
Uudisrakennus: asuinkerrostalo VII + ullakko/VIII kerros
maanalainen autosuoja
Rakennuspaikalla nyt sijaitsevan rakennuksen ja sen maanalaisten tilojen purkaminen.
Kaavoitustilanne
ASEMAKAAVA
Alueella on voimassa asemakaava, joka on tullut voimaan 20.10.1955. Rakennuspaikkaa koskevat seuraavat kaavamääräykset:
Rakennusala II-VII kerroksista paloapidättävää PL 4 § B-luokan asuin- ja liikerakennusta varten.
Kaksikerroksiseen rakennusosaan ei saa sijoittaa asuntoja.
Rakentamatta jätettävä tontinosa.
Poikkeukset
POIKKEUKSET KAAVASTA MRL 58 §:
Rakennusalueen ylitys sisäpihan puolella 1,5 metriä. Rakennus ylittää kaavan mukaisen rakennusalan, ja sitä kautta muodostuu kerrosalan ylitystä. Rakennusalan ylittävän osan kerrosala yhteensä 495,0 m2, ylitys 10 %.
Leikkipaikka ja ulko-oleskelualueet toteutuvat osin omalla tontilla ja osin yhteiskäyttöisinä naapuritontilla 7.
Ullakolle/VIII kerrokseen sijoitetaan asukkaiden käyttöön tarkoitettuja yhteistiloja, jotka laskettu mukaan kerrosalaan.
MUUT POIKKEUKSET:
Viherkertoimen osalta yleistä vaatimustasoa ei ole mahdollista saavuttaa tontilla.
Tonttien 5 ja 7 väliselle rajalle ei toteuteta palomuuria.
Ajo kellarin autosuojaan toteutuu naapuritontin 7 kautta.
Jätepiste toteutetaan yhteisenä samalla tontilla sijaitsevan seurakuntien toimitalon kanssa.
Hulevesiä ei viivytetä tontilla, vaan ne johdetaan seurakuntatalon kellarin kautta hulevesiverkkoon.
Naapureiden ja asianosaisten kuuleminen
Hakemuksesta on tiedotettu kirjeitse naapureille. Naapureille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Naapurikiinteistön 853-6-8-6 omistaja jätti muistutuksen, jossa pyydetään rakennushankkeeseen ryhtyvää huomiomaan naapurin perustusrakenteet ja selvittämään seuraavat asiat:
Rakentamisen vaikutus kiinni rakennettavan yhteisen päätyseinän lämmöneristävyyteen ja rakennusfysikaaliseen toimintaan, sisältäen esityksen väliaikaisista toimenpiteistä, sekä esityksen suunnitellusta rakenneratkaisusta.
Rakentamisen vaikutus erityisesti rakennusten liittymäkohdassa olevien asuntojen ja yleisten tilojen käyttöön, turvallisuuteen, sekä vaikutukset asumisterveydelle (esim. pöly, melu, esteettinen haitta), sisältäen yksityiskohtaisen suunnitelman siitä miten edellä mainitut asiat tullaan ottamaan huomioon purku- ja rakennustöiden aikana.
Selvitys väliaikaisista ja mahdollisista pysyvistä piha- ja liikennejärjestelyistä.
Selvitys ja suunnitelma yhteistoiminnasta naapurikiinteistöjen kanssa ja hankkeen tiedottamisen käytännöt ja toimintamalli.
Rakentamisen vaikutus alueen orsi- ja pohjaveteen, joka sisältää myös esityksen seurantatoimenpiteistä.
Rakentamisen aiheuttamat tärinät, joka sisältää myös esityksen seurantatoimenpiteistä.
Selvitys mahdollisten työnaikaisten kaivantojen vaikutuksesta, joka sisältää esityksen seurantatoimenpiteistä.
Selvitys rakentamisen vaikutuksesta alueen rakennusten, rakenteiden, pihojen yms. painumiin, joka sisältää esityksen seurantatoimienpiteistä.
Hakija antoi vastineensa, jossa todetaan, että selvityspyynnössä mainitut asiat liittyvät pääosin Aninkaistenkatu 1 uudisrakennuksen rakennuslupahakemukseen ja sen käytännön yksityiskohtiin, ja ne käsitellään sen yhteydessä. Rakennushankkeen toteutukseen ja työmaajärjestelyihin liittyvät ratkaisut määritellään tarkemmin näiden töiden valmistelun yhteydessä. Suunnitelmat tarkentuvat näiltä osin myös
jo rakennusluvan käsittelyvaiheessa. Rakennushankkeessa ja sen työmaajärjestelyissä noudatetaan yleisiä sekä paikallisia määräyksiä ja ohjeita purkutöiden ja uudisrakentamisen osalta. Työt suoritetaan hyvää rakennustapaa noudattaen, huomioiden myös rakennusten sijainti ydinkeskusta-alueella.
Asianosaisten laajempi kuuleminen ei ole tarpeen (MRL 173 § ja MRA 86 §).
Viranomaisluvat ja lausunnot
Turun museokeskus: ehdollinen
Ympäristönsuojelu: ehdollinen
Aluepelastuslaitos: ehdollinen
Liikennesuunnittelu: puoltava
Päätöksen perustelut
Rakennuspaikka sijaitsee Aninkaistenkadun vastapäätä Lönnrotinpuistoa. Kyseessä on asuinkerrostalon ja siihen liittyvän maanalaisen autosuojan uudisrakentaminen. Rakennuksen ensimmäiseen kerrokseen sijoitetaan kokoontumis- tai liiketilaa. Kaava sallii 7-kerroksisen rakennuksen rakentamisen. Hakija toteuttaa 7 kerroksen lisäksi ullakon. Sisäpihan puolella yli puolet ullakon julkisivun pituudesta muodostaa pitkä kattokaaveli. Taso tulkitaan kuitenkin ullakoksi ja sinne toteutettava iv-konehuone voidaan jättää laskematta kerrosalaan. Samaan tasoon rakennuksen sisäpihan puoleiselle reunalle sijoitetaan asukkaiden käyttöön tarkoitettuja yhteistiloja, jotka on laskettu mukaan kerrosalaan. Hakijan mukaan korkea kattomuoto mahdollistaa hyvin yhteistilojen sijoittamisen ullakolle. Kun kyseessä on ennen maankäyttö- ja rakennuslain voimaan tuloa laadittu asemakaava, myös maanpäällisen kellarin rakentaminen olisi mahdollista. Suunnitteluratkaisu perustuu vuonna 2022 järjestettyyn arkkitehtikilpailuun. Asuntojakauman monipuolisuuden toteuttamiseksi edellytetään, että rakennukseen toteutettavista asunnoista vähintään 20 %:a on vähintään kahden makuuhuoneen perheasuntoja.
Laadukkaat yhteistilat rakennuksessa ovat asukkaille etu ja ovat tarpeen myös, koska leikkipaikka ja ulko-oleskelualueet toteutuvat osittain yhteiskäyttöisinä naapuritontilla 7. Tontin 5 sisäpihalle saa toteutettua n. 75 m2 kokoisen oleskelu- ja leikkialueen. Kulkureitti talosta tontin 7 yhteiskäyttöiselle leikkipaikalle voidaan toteuttaa turvallisesti naapurirakennuksen kautta. Hakijan suunnitelmassa ei ollut alun perin lainkaan oleskelupihaa tontilla 5. Kaupunkisuunnittelu kuitenkin edellytti, että osa pihan autopaikoista jätetään toteuttamatta ja korvataan asukkaiden oleskelualueella. Hakija poisti suunnitelmasta kuusi autopaikkaa ja korvasi ne asukkaiden oleskelualueella. Lisäksi asukkailla on mahdollisuus käyttää tontilla 7 sijaitsevaa yhteiskäyttöistä leikkipaikkaa. Hakijan mukaan viherkertoimen tavoitetasoa ei saavuteta tontilla, koska sillä on hyvin vähän aluetta, jota voidaan käyttää istutuksiin. Autopaikkojen vähentäminen tontilla mahdollistaa myös istutusten lisäämisen.
Muina poikkeuksina hakija on esittänyt, että tonttien 5 ja 7 väliselle rajalle ei toteuteta palomuuria ja ajo kellarin autosuojaan toteutuu naapuritontin 7 kautta. Nämä voidaan ratkaista rasitteiden perustamisella. Lisäksi jätepiste toteutetaan yhteisenä samalla tontilla sijaitsevan seurakuntien toimitalon kanssa. Hulevesiä ei myöskään viivytetä tontilla, vaan ne johdetaan seurakuntatalon kellarin kautta hulevesiverkkoon.
Hakija toteaa, että tontti täysin rakennettu, ja hulevesien viivytysaltaille tai -kaseteille ei ole sopivaa sijoituspaikkaa. Hulevesiä ei ole nykyäänkään viivytetty tontilla, vaan ne on johdettu suoraan verkostoon.
Rakentamisen yhteydessä puretaan tontilla sijaitseva rakennus 1041087669 maanalaisine tiloineen. Museokeskuksella ei ollut rakennuksen purkamisesta huomautettavaa, mutta sen lausunnon mukaan kokonaisuus tulee dokumentoida nykytilassaan ennen purkamista. Hakijan mukaan kohteesta on tekeillä rakennushistoriallinen selvitys. Selvitys valmistuu lähiaikoina, ja toimitetaan museokeskukselle. Lisäksi museon lausunnon mukaan rakennustöiden ulottuessa Aninkaistenkadulle, tulee niiden yhteydessä tehdä arkeologisia tutkimuksia, koska kadun alla saattaa olla vielä säilyneenä osia muinaisjäännöksestä. Sama koskee myös uudisrakentamiseen mahdollisesti liittyviä uusia kunnallisteknisiä kaivantoja. Tarkemmista toteutussuunnitelmista tulee vähintään 2 kk ennen niiden toteutusta pyytää museokeskuksen lausunto arkeologisen tutkimustarpeen määrittämiseksi ja tutkimusluvan hakemiseksi. Hakijan mukaan uudisrakennuksen ja sen kellarin perustamis- ja rakennustöiden takia kaivuutöitä on ulotettava myös katualueen puolelle. Katualueen osalta kunnallistekniikan linjojen muutosten osalta suunnittelu on vielä kesken. Suunnitelmien tarkentuessa hakija on yhteydessä museokeskukseen tutkimustarpeen määrittämiseksi.
Ympäristönsuojelu edellyttää lausunnossaan muun muassa, että rakennuksen ja sen maanalaisten osien purkamisesta tehdään rakennusjäteilmoitus ja maaperän pilaantuneisuus selvitetään. Hakijan mukaan rakennusjäteilmoitus on tarkoitus laatia, kun purku-urakoitsija on valittu ja purettavan rakennusjätteen määrä on paremmin arvioitavissa. Suoritetusta purkutyöstä laaditaan raportti määräajan kuluessa. Purku- ja rakennustöistä tehdään tarvittaessa tilapäistä melua ja tärinää koskeva ilmoitus Turun kaupungin ympäristönsuojelulle, ja huomioidaan muutoinkin lausunnossa mainitut asiat. Hakijan mukaan purkutöiden jälkeen maaperän pilaantuneisuus ja puhdistustarve selvitetään ja mahdolliset tarvittavat toimenpiteet määritellään tutkimuksen perusteella.
Aluepelastuslaitos antoi hakemuksesta ehdollisen lausunnon, jossa esitettiin huomautuksia pelastustiestä ja sen ajoreitistä. Lisäksi lausunnossa huomautettiin sähköautojen latauspisteiden, savunpoiston periaatteiden ja osastointien esittämisestä. Paloturvallisuuteen liittyvät asiat ratkaistaan rakennuslupavaiheessa ja aluepelastuslaitoksen lausuntoa pyydetään tarvittaessa uudelleen.
Asemakaavan sallima rakentamisen määrä on esitetty kaavakartalla rakennusalalla ja kerrosluvulla. Hakijan suunnitelmassa rakennusala ylitetään sisäpihan puolella 1,5 metriä. Rakennusalan ylittävän osan kerrosala on yhteensä 495,0 m2 (ylitys 10 %). Hakijan perustelujen mukaan uudisrakennuksen runkosyvyys kasvanut hieman, ja on näin sopiva asuntokäyttöön. Nykyinen purettava rakennus ylittää rakennusalueen lähes saman verran. Nykyinen ylitys on n. 7 %. Kerrosalan ylitystä voidaan perustella myös sillä, että rakennukseen toteutetaan laadukkaita yhteistiloja. Maankäyttö- ja rakennuslain 217 §:n mukaan lain voimaan tullessa voimassa olleeseen tai hyväksyttyyn kaavaan perustuvassa rakentamisessa rakennusoikeuden laskemisessa noudatetaan kerrosalaa koskevia sanotun lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä. Rakennuslain 131 a §:n 2 momentin mukaan rakennuksen kerrosalaan luetaan se ullakon ala, johon sijoitetaan asuin- tai työhuoneita taikka rakennuksen pääasiallisen käyttötarkoituksen mukaisia tiloja. Rakennusasetuksen 152 §:n 2 momentin mukaan milloin lämpötaloudellisista syistä, julkisivun elävöittämiseksi tai meluntorjunnan vuoksi rakennuksen ulkoseinä rakennetaan paksummaksi kuin 250 millimetriä, rakennuslautakunta voi sallia tästä johtuvan rakennusoikeuden ylittämisen enintään 5 prosentilla.
Edellä esitetyn perusteella hakemuksen mukaiseen poikkeamiseen on erityinen syy eikä poikkeaminen aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle. Rakentaminen ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteitten saavuttamista eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteitten saavuttamista (MRL 171 §).
Liite 1 asemapiirros 1.12.2023
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
PäätösPäätin seuraavilla ehdoilla myöntää hakemuksen ja 1.12.2023 päivätyn asemapiirroksen mukaiset
poikkeukset:
Ylimmän kerroksen/ullakon yhteistilojen tulee olla laadukkaita ja niitä tulee olla vähintään 12.10.2023 päivätyssä pohjapiirroksessa esitetty määrä.
Kerrosalan ylitystä saa olla enintään 495,0 m2.
Perheasuntojen osuuden tulee olla vähintään 20 % asuntojen määrästä. Perheasunnoksi katsotaan vähintään kahden makuuhuoneen asunto.
Samalla päätän, että hakijalta peritään poikkeamispäätöksen johdosta rakennusvalvontataksan 3.1 §:n mukaisesti 1150 euroa sekä naapurien kuulemisen johdosta 70 euroa/kuultava kiinteistö (5 kpl), yhteensä 1500 euroa.
Päätöksen voimassaolo
Poikkeamispäätös on voimassa kaksi vuotta päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta lukien. Vastaavaa rakennuslupaa tulee hakea tämän ajan kuluessa.
Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen. Päätöksen antopäivä on 10.1.2024.
Christina Hovi
Kaupunkiympäristöjohtaja
Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.
Jakelu
tiedAsunto-osakeyhtiö Aninkaistenkatu 3
aoTurun ja Kaarinan seurakuntayhtymä
tiedVarsinais-Suomen ELY-keskus/Ympäristö ja luonnonvarat
tiedKaupunkiympäristö, kaavoitus keskusta-alue
tiedKaupunkiympäristö, kaavoitus keskustan ulkopuolinen alue
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
Liitteet:
Kypa § 5
Liite 1:asemapiirros 1.12.2023