Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö 
Kaupunkiympäristöjohtaja911.01.2024 

13214-2022 (02 08 00)

Pakkaavien roska-astioiden hankinta kokonaispalveluna

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, vastaava rakennuttaja Anu Nuora ja vastaava rakennuttaja Antti Aalto sekä konsernihallinnon hankintapalveluiden osuus projektipäällikkö Tapani Järvinen:

Hankinnan tausta

Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut pyysi avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia pakkaavista roska-astioista ympärivuotiseen puistokäyttöön.

Roska-astiat hankitaan vuokralle kokonaispalveluna, johon kuuluu

- asennus

- huolto

- hallintasovellus tilaajan käyttöön

Sopimuksen kestoksi ilmoitettiin 1.12.2022 - 30.11.2026, minkä jälkeen sopimus jatkuu palvelun osalta toistaiseksi voimassaolevana 9 kuukauden molemmin puolisella irtisanomisajalla

Hankinnassa on kysymys palveluhankinnasta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) EU-kynnysarvot (EU-hankinta).

Hankinnan ennakoitu arvo vuodessa on noin 100​ 000 € vuodessa jos ja kun kaikki suunnitellut n. 100 kpl roska-astioita on käytössä. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai arvoon sopimuskauden aikana.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus valitun palveluntuottajan kanssa.

Määräaikaan mennessä saatiin yhteensä 4 tarjousta seuraavilta tarjoajilta: ECOMP RENT OY, EWF Eco Ab, Lehtovuori Oy ja WL-Done Oy.

Turun kaupungin kaupunkiympäristöjohtaja on 14.11.2022 tekemällään hankintapäätöksellä § 348 sulkenut WL-Done Oy:n tarjouskilpailun ulkopuolelle ja valinnut voittajaksi EWF ECO AB:n tarjouksen.

Vertailu ja sijoitukset muodostuivat seuraavasti:

Tarjoaja

Vertailussa käytetty kokonaishinta

Sija

ECOMP RENT OY

104 €

2

EWF Eco Ab

93 €

1

Lehtovuori Oy

134 €

3

Lehtovuori Oy valitti em. hankintapäätöksestä markkinaoikeuteen (diaari 569/2022), jossa se vaati, että markkinaoikeus kumoaa valituksenalaisen hankintapäätöksen, kieltää hankintayksikköä jatkamasta virheellistä hankintamenettelyä ja velvoittaa hankintayksikön korjaamaan virheellisen menettelynsä.

Markkinaoikeus on päätöksellään MAO:365/​2023 kumonnut Turun kaupungin kaupunkiympäristöjohtajan 14.11.2022 tekemän hankintapäätöksen § 348.

Markkinaoikeuden näkemyksen mukaan hankintayksikkö on menetellyt virheellisesti, kun se ei ole sulkenut voittaneen tarjoajan tarjousta tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisena.

Markkinaoikeus totesi ratkaisussaan, että mikäli Turun kaupunki aikoo edelleen toteuttaa pakkaavien roska-astioiden hankinnan kysymyksessä olevan tarjouskilpailun perusteella, sen on arvioitava tarjoajien soveltuvuus ja vertailtava kaikki tarjoukset uudelleen sekä tehtävä uusi perusteltu hankintapäätös ottaen huomioon tässä päätöksessä mainitut seikat.

Hankintayksikkö on markkinaoikeuden päätöksen mukaisesti heittänyt aiemman päätöksensä pakkaavaan roska-astiaan ja arvioinut tarjoajien soveltuvuuden ja vertaillut tarjoukset uudelleen.

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutettiin kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien soveltuvuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjoajille asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla.

​Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84‒86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoajan soveltuvuutta koskevaksi vaatimukseksi seuraava: ”Tarjoajalla on oltava viimeisen 3 vuoden ajalta toimituksia vähintään kolmelle eri asiakkaalle pohjoismaissa vastaavista ympärivuotisessa käytössä olevista roska-astioista.”

WL-Done Oy:n esittämät referenssit eivät ole pohjoismaista, joten WL-Done Oy ei tältä osin täytä vaatimusta ja on sen vuoksi suljettava hankintalain 83 §:n mukaisesti tarjouskilpailusta. WL-Done Oy:n tarjousta ei oteta mukaan tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointiin eikä tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuun ja valintaan.

Muiden tarjoajien todettiin täyttävän asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran sekä palvelun olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.

Tarjouspyynnön mukaan tarjous ja sen liitteet on tullut laatia suomeksi. Voittanut tarjoaja on toimittanut tarjouksensa liitteeksi kolme esitettä, joista kaksi on ollut englanninkielisiä ja yksi suomenkielinen.

EWF Eco Ab:n tarjous ei täten ole tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen, minkä vuoksi se tulee hankintalain 74 §:n perusteella sulkea tarjouskilpailusta tarjouspyyntöä vastaamattomana, eikä sitä oteta mukaan tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuun ja valintaan.

Muut tarjoukset todettiin olevan tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta

Tarjouspyynnössä valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin siten, että vertailuperusteena on halvin hinta ja laadulliset vaatimukset on esitetty tarjouspyynnössä ja

sen liitteissä.

Tarjousten uuden tarjouspyynnön mukaisen arvioinnin tuloksena vertailu ja sijoitukset muodostuivat seuraavasti:

Tarjoaja

Vertailussa käytetty kokonaishinta

Sija

ECOMP RENT OY

104 €

1

Lehtovuori Oy

134 €

2

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Päätös​Päätän edellä esitetyin perustein, että:

·​​ ​ WL-Done Oy suljetaan tarjouskilpailun ulkopuolelle, koska se ei ole täyttänyt tarjoajalle tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia,

·​ ​​ EWF Eco Ab suljetaan tarjouskilpailun ulkopuolelle, koska sen antama tarjous ei ole tarjouspyynnön mukainen ja

·​ ​ ​pakkaavien roska-astioiden palveluntuottajaksi valitaan ECOMP RENT OY tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Christina Hovi

kaupunkiympäristöjohtaja

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.

​Lisätiedot: projektipäällikkö Tapani Järvinen, p. 044​ 907 5896

Jakelu

aoEWF ECO AB
aoEcomp Rent Oy
aoLehtovuori Oy
aoWL-Done Oy
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX