Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta43319.12.20235

3555-2023 (10 02 03)

Asemakaavaehdotus; Lahdenperäntie, Särkilahti, Pikisaari (os. Merenkävijänkatu, Vanha Pikisaarentie) (15/2023)

Tiivistelmä:

Asemakaavassa muutetaan kaupungin hoitama ja alueen liikennettä palveleva tiealue kaduksi, jotta tiealueen heikon nykytilanteen parantamiseksi tehdyt katusuunnitelmat voidaan viedä päätöksentekoon. Kaava-alueen toteuttamisesta aiheutuvien infrakustannuksien rakennusosatasoiseksi määräksi on arvioitu 160.000 euroa (alv 0 %).

Kylk § 433

Kaupunkiympäristö, kaavoitus, kaavasuunnittelija Miro Pietilä 12.12.2023:

Kaavoituksessa on laadittu 10.11.2023 päivätty asemakaavaehdotus.

Nyky- ja suunnittelutilanne

Suunnittelualue koostuu Merenkävijänkadun ja Pikikurjentien välisestä, nykyään olemassa olevasta soratiestä sekä Pikikurjentien soratietä olevasta osuudesta Vanhalle Pikisaarentielle asti. Alueen luoteisosa rajautuu hulevesipumppaamoon, pienvenetelakkaan sekä Merenkävijänkatuun. Suunnittelualueen pohjoisreuna rajautuu kahteen omakotitalotonttiin sekä Puomikuja-katuun, ja alueen itäosa rajautuu asuinpientalojen korttelialueeseen sekä Pikikurjentiehen. Alueen koillisosassa on osa Vanhaa Pikisaarentietä. Muilta osin suunnittelualueen ympäristö on niittyä.

Suunnittelualueen pinta-ala on 0,3627 ha.

Nykytilannetta ja kaavatilannetta kuvataan tarkemmin kaavaselostuksen kohdassa 3. Lähtökohdat

Asemakaavan tavoitteet

Hankkeen tavoitteena on osoittaa Lahdenperäntie ja Pikikurjentien itäosa katualueeksi, jotta soratiet voidaan asfaltoida. Pikikurjentien ja Merenkävijänkadun välinen osuus sekä Pikikurjentien osuus Vanhalle Pikisaarentielle asti ovat Turun kaupungin kunnossapidon hoidossa. Tarve asfaltointiin liittyy alueen nykyisen tien kantavuus- ja kuoppaantumisongelmiin ja yleiseen heikkoon kuntoon, minkä vuoksi tien ylläpito on kallista. Tien huono kunto on ilmennyt myös asiakaspalautteissa. Asemakaava tarvitaan, jotta alueen katusuunnitelmat voidaan hyväksyä. Katusuunnitelmien hyväksyminen mahdollistaa kadun asfaltoimisen.

Kaavaprosessin vaiheet

Kuulutus vireilletulosta oli 26.8.2023 ja lisäksi 21.8.2023 päivätty vireilletulokirje lähetettiin suunnittelualueen naapurustoon kirjeitse 24.8.2023.

Naapurustolta pyydettiin alkuvaiheen mielipiteitä 16.9.2023 mennessä.

Mielipiteitä jätettiin 4 kappaletta. Mielipiteissä esitettiin kaava-alueen ja asfaltoitavan alueen laajentamista Jänessaareen eli lounaaseen päin. Kaavoitus totesi vastineessa, että kaava-alueen lounaispuolista aluetta ei voida toistaiseksi sisällyttää kaavaan, koska kyseinen alue on erittäin alavaa ja alueelle rakentaminen vaatii läjittämistä. Mielipiteissä ilmenee myös alueen teiden heikko kunto, ja lisäksi kannatetaan teiden heikon kunnon korjaamista tällä asemakaavalla. Mielipiteissä ehdotettiin Lahdenperäntien ja Vanhan Pikisaarentien välistä osuutta Pikikurjentiestä asfaltoitavaksi, ja tämä alue sisällytettiin kaava-alueeksi.

Lausunnot vastineineen on kuvattu tarkemmin selostuksen kohdassa 4.4 suunnittelun vaiheet, vaihtoehdot ja vuorovaikutus

Kaavaehdotus oli julkisesti nähtävillä 27.11. – 11.12.2023. Ehdotuksesta ei tullut yhtään muistutusta.

Asemakaavaehdotus

Asemakaava koostuu kokonaisuudessaan katualueesta. Asemakaava pohjautuu olemassa olevaan yhdyskuntarakenteeseen. Asemakaava mahdollistaa katusuunnitelmien hyväksymisen, joiden tavoitteena on nykyisten sorakatujen asfaltoiminen. Muutokset asemakaavan myötä ovat hyvin vähäisiä. Alueelle ei sijoitu uutta asutusta eikä alueelle osoiteta rakennusoikeutta.

Infrakustannukset ja kaavatalous

Kaava-alueen toteuttamisesta aiheutuvien infrakustannuksien rakennusosatasoiseksi määräksi on arvioitu 160.000 euroa (alv 0 %). Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 15 % hankevarauksen.

Toimivalta

Asemakaava ei ole vaikutuksiltaan merkittävä ja näin ollen sen hyväksymisestä päättäminen kuuluu hallintosäännön 50 §:n 4. kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunnan toimivaltaan. Kaupunkiympäristölautakunta päättää hallintosäännön 50 §:n 5. kohdan mukaan myös kaava-alueen infran kustannusarvioista asemakaavan käsittelyn yhteydessä, mikäli kustannusarvio tai sen vaihteluvälin keskiarvo on alle kolme miljoonaa euroa.

Seuraava vaihe

Kaupunkiympäristölautakunnan hyväksyttyä kaavanmuutoksen se voidaan muutoksenhakuajan jälkeen kuuluttaa voimaan.

Sovelletut lainkohdat

Maankäyttö- ja rakennuslaki 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § ja 66 §.

Maankäyttö- ja rakennusasetus 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § ja 32a §.

Liite 1​Kartta Lahdenperäntie

Oheismateriaali 1​Selostus Lahdenperäntie

Oheismateriaali 2​Tilastolomake Lahdenperäntie

Oheismateriaali 3​Vireilletulovaiheen mielipiteet

Oheismateriaali 4​Kaavaehdotuksesta annetut lausunnot​

Laaditut selvitykset ja raportit, www.turku.fi/kaavahaku

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä 10.11.2023 päivätyn asemakaavaehdotuksen Lahdenperäntie ja kaava-alueen infrakustannusarvion 160.000 euroa (alv 0 %).

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
tpvKaupunkiympäristö, kaavoitus keskusta-alue
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön kunnossapito
tpvKaupunkiympäristö, paikkatieto ja kaupunkimittaus
tiedKonsernihallinto, talousohjaus


Liitteet:

Kylk § 433
Liite 1:Kartta Lahdenperäntie