Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta41812.12.20236

7216-2023 (10 03 01)

Yhdyspolun katusuunnitelman muutos (Oriniemi)

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Yhdyspolun katusuunnitelman muutos. Suunnitelman tarkoituksena on Yhdyspolkunimisen kadun rakentaminen kulkuyhteyden saamiseksi kiinteistölle 853-464-3-55. Suunnitelma korvaa kaupunkiympäristölautakunnan 7.4.2020 § 117 hyväksymän katusuunnitelman.

Kylk § 418

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, kaupunkirakentaminen, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Ossi Kaila 29.11.2023:

Yhdyspolun katusuunnitelman tarkoitus on toteuttaa kulkuyhteys kiinteistölle 853-464-3-55 asemakaavan Oriniemi 1.-4. 853 2/1957 mukaiselta katualueelta. Kiinteistölle on nykyisin kulkuyhteys tontin 6 kautta, mutta sitä ei voi enää jatkossa käyttää, koska tontin omistaja on kieltänyt tonttinsa käytön toisen kiinteistön kulkuyhteytenä.

Uudella katusuunnitelmalla korvataan kaupunkiympäristölautakunnan 7.4.2020 § 117 hyväksymä katusuunnitelma, joka perustui lähikatujen sorapintaisuuteen. Yhdyspolkua ei ole vielä rakennettu hyväksytyn katusuunnitelman perusteella.

Lähikatuja esitetään kunnossapitosyistä asfaltoitaviksi, jonka vuoksi myös Yhdyspolku esitetään asfaltoitavaksi. Samassa yhteydessä on harkittu uudelleen, että Yhdyspolku ei jatkuisi Rantapolulle asti, sillä maasto on hyvin jyrkkää ja kallioista, jonka takia rakentamiskustannukset olisivat korkeita ja kadusta tulisi jyrkkyytensä takia erityisesti talvella vaikeasti kunnossapidettävä ja kuljettava.

Suunnitelma

Katusuunnitelmassa esitetään asfalttipintaisen Yhdyspolun rakentaminen. Päällysteen leveys on 3,5 metriä ja sen vasemmalle puolelle tulee 25 cm leveä sorapiennar sekä oikealle puolelle 8 cm korkea liimattava betonireunatuki hulevesien ohjaamiseksi. Kadulle on suunniteltu yksipuolinen sivukaltevuus oikealle rinteen viettosuunnan mukaisesti. Kadun kuivatus järjestetään kallistuksin, ojanpainantein ja rummulla, joista hulevedet johdetaan maastoon ja oleviin hulevesirakennelmiin. Katu valaistaan.

Kustannukset

Yhdyspolun rakentamisen rakennusosatasoinen arvonlisäveroton kustannusarvio on 46.000 euroa (alv 0​ %). Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 131,6 (2015=100, elokuu 2023). Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 20 % hankevarauksen. Hankevarauksen suuruus liittyy hankkeen pieneen kokoon, sillä pienessä hankkeessa pienikin euromääräinen lisäys suoritteissa aiheuttaa prosentuaalisesti suuren kustannusnousun. Lisäksi alueella on maaperään ja sen kallioisuuteen liittyviä epävarmuustekijöitä, joita ei ole tarkoituksenmukaista tutkia tehtyä tarkemmin.

Infran tarveselvitys ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannus jää kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

Lähialueen kadut on suunniteltu asfaltoitavan. Yksittäisen kadun jättäminen sorapintaiseksi tulisi aiheuttamaan suhteettoman suuret kunnossapitokustannukset yksittäiseen katuun kohdistuvien kunnossapitokaluston siirtymäkustannusten takia.

Kuuleminen

Yhdyspolun katusuunnitelma on ollut nähtävillä 30.10.-13.11.2023 välisenä aikana. Suunnitelmaan saapui yksi hieman myöhässä ollut muistutus, joka huomioidaan.

Muistutus 1

Muistutuksessa käsiteltiin yksikyiskohtaisesti Yhdyspolun mittalinjan alkukohtaa, kadun korkeusasemaa, tonttiliittymiä, kuivatusratkaisuja, kallistuksia, katualueen käyttöä ja kadun sopeutumista maastoon.

Muistuttajan mukaan Yhdyspolun mittalinja tulisi alkaa suunnitelmassa esitetyn alkukohdan sijaan rajapyykin 16 kohdalta ja kadun sivukaltevuus tulisi olla mittalinjasta katsottuna vasemmalle eli ylärinteen suuntaan. Muistutuksessa mainittua kääntöpaikkaa ei muistuttajan mukaan voisi sisällyttää aiemmin hyväksyttyyn Metsäpolun katusuunnitelmaan.

Yhdyspolun tasausviiva on muistuttajan mukaan liian korkealla, sivukaltevuudet väärään suuntaan ja ajosuuntaan tulee liiaksi korkeusvaihtelua Metsäpolulta Yhdyspolulle kuljettaessa. Muistuttajan mukaan hulevedet tulevat kiinteistölle, ojanpainanteet eivät toimi ja katu ei sovi ympäristöön, jonka takia se olisi lainvastainen.

Muistuttaja esitti vaatimuksia kiinteistönsä nykyisen tonttivesijohdon louhimiselle, ehdotti erinäisiä ratkaisuja katualueen kuivatusjärjestelyistä ja tilankäytöstä sekä kertoi aikeistaan tonttiliittymien rakentamiselle.

Vastine muistutukseen 1

Kadun mittalinja alkaa useimmissa tapauksissa sen kadun keskilinjasta, johon suunniteltu katu liittyy. Yhdyspolun katusuunnitelmassa ei ole esitetty Metsäpolun katusuunnitelmassa esitettyjä asioita, joten suunnitelmaan sisältyvät asiat on esitetty vasta noin paalulukemalta 9 alkaen kuten muistutuksessakin todettiin.

Muistutuksessa mainittu kääntöpaikka ja siihen liittyvät suunnitteluratkaisut kuuluvat jo aiemmin hyväksyttyyn Metsäpolun katusuunnitelmaan. Muistuttajan ehdottamat ratkaisut katualueen kuivatusjärjestelyistä, nykyisen tonttivesijohdon louhimisesta ja huomiot kaltevuuksien suunnista ja hulevesien johtamisesta koskevat myös Metsäpolun katusuunnitelmaa eivätkä siten liity esillä olevaan asiaan.

Yhdyspolun suunniteltu korkeusasema on pyritty sopeuttamaan vaihtelevaan maastoon ja Metsäpolun pään korkeusasemaan. Kadun sivukaltevuuden suunta on mittalinjasta oikealle rinteen kaltevuussuunnan mukaisesti ja tonttiliittymien liittymistason huomioimiseksi paremmin. Hulevesiä hallitaan reunatukien, ojanpainanteiden ja rumpujen avulla, joista hulevedet ohjataan maastoon ja oleviin hulevesirakennelmiin.

Tonttiliittymän rakentamista varten tulee olla rakennuslupa ja liittymän paikka määritellään rakennusluvassa. Tonttiliittymän suunnittelusta ja rakentamisesta ajoradan reunaan asti vastaa kustannuksellaan kiinteistön haltija. Yhdyspolun tasaus on kadun keskilinjalla Pl 40 kohdalla 5 cm nykyistä maanpintaa alempana. Muutoinkin kadun tasaus noudattaa hyvin tarkkaan nykyistä maanpintaa. Lisäksi tonttiliittymän suunnittelussa tulee ottaa huomioon liittymismahdollisuudet katuun koko tontin osuudella.

Monet muistuttajan esittämät seikat eivät kohdistuneet nyt nähtävillä olleeseen Yhdyspolun katusuunnitelmaan tai olivat luonteeltaan myöhemmin tehtävään kadunrakennussuunnitelmaan liittyviä.

Liite 1Yhdyspolun katusuunnitelma, K 6154 023 pvm. 15.9.2023​

Oheismateriaali 1Muistutus 1 (13.11.2023)​

Kaupunkiympäristöjohtajan varahenkilönä maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteessä 1 esitetyn Yhdyspolun katusuunnitelman muutoksen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esitteli kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi.

Jakelu

tiedXXXXX
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 418
Liite 1:Yhdyspolun katusuunnitelma, K 6154 023 pvm. 15.9.202