Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta41712.12.20235

7217-2023 (10 03 01)

Rantapolun katusuunnitelma (Oriniemi)

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Rantapolun katusuunnitelma. Suunnitelman tarkoituksena on sorapintaisen kadun päällysrakenteiden uusiminen, asfaltointi, valaistuksen uusiminen ja kääntöpaikan rakentaminen.

Kylk § 417

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, kaupunkirakentaminen, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Ossi Kaila 29.11.2023:

Nykyisellään Rantapolku on sorapintainen noin 240 metriä pitkä tonttikatu, joka kuuluu asemakaavaan Oriniemi 1.-4. 853 2/1957. Kadun varrella on 11 pientaloasuinkiinteistöä, yksi yhteiskäyttötontti sekä yksi vielä rakentamaton tontti. Kadun nykyinen leveys on noin 4 metriä ja kadun linjaus kulkee paikoin tonttien puolella. Kadun päädyssä ei ole nykyisin kääntöpaikkaa, vaan ajo-neuvot joutuvat kääntymään tonttien puolella. Joiltakin osin kadun hulevedet valuvat suoraan muutamalle tontille.

Kadun saneeraukseen liittyvä suunnittelu on käynnistetty kadun kunnossapitoon liittyvien seikkojen takia. Rankkasateiden takia kadun sorapintaan muodostuu uria, joista aiheutuu kunnossapitotarpeita. Osa hulevesistä valuu ton-teille ja kadun kantavuus on myös paikoin heikkoa. Asfaltoituna Rantapolku tulee sopeutumaan vastaaviin lähialueen katuihin, joita ollaan asfaltoimassa samoista syistä.

Suunnitelma

Katusuunnitelmassa esitetään Rantapolun päällystäminen asfaltilla. Päällys-teen leveys on 4 metriä ja sen molemmille puolille tulee 25 cm leveä sora-piennar. Noin paaluluvulta 100 alkaen kadun vasemmalle puolelle tulee 8 cm korkea liimattava betonireunatuki hulevesien ohjaamiseksi. Noin paaluluvulla 180 katu kapenee hetkellisesti 3,5 metriä leveäksi, jotta katu saadaan sovitettu maastoon. Kadulle tulee yksipuolinen sivukaltevuus. Kadun kuivatus hoidetaan kallistuksin, ojanpainantein ja tarvittaviin kohtiin asennettavin rum-muin, joista hulevedet johdetaan alueen ojiin ja maastoon. Kadun loppuun rakennetaan kääntöpaikka. Muutamissa paikoissa kadun nykyiset tonttiliittymät joudutaan sovittamaan katuun tarvittaessa tontin puolella. Kadun valaistus uusitaan.

Kustannukset

Rantapolun rakentamisen rakennusosatasoinen arvonlisäveroton kustannus-arvio on 160 000 euroa (alv 0 %). Kustannusarviossa käytetty maanrakennus-kustannusindeksin pisteluku on 131,6 (2015=100, elokuu 2023). Kustannus-arvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 20 % hankevarauksen. Hankevarauksen suuruus liittyy hankkeen pieneen kokoon, sillä pienessä hankkeessa pienikin euromääräinen lisäys suoritteissa aiheuttaa prosentuaalisesti suuren kustannusnousun. Lisäksi alueella on maaperään ja sen kallioisuuteen liittyviä epävarmuustekijöitä, joita ei ole tarkoituksenmukaista tutkia tehtyä tarkemmin.

Infran tarveselvitys ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perus-investointina hankkeen kustannus jää kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

Alueen nykyisten sorakatujen kunnossapitoon liittyvä säästö olisi vuodesta ja olosuhteista riippuen arviolta 8 000–10 000 euroa vuodessa, jolloin säästö olisi Rantapolun pituuteen suhteutettuna arviolta 4 500 euroa vuodessa.

Kuuleminen

Rantapolun katusuunnitelma on ollut nähtävillä 30.10.-13.11.2023 välisenä aikana. Suunnitelmaan ei saapunut yhtään muistutusta nähtävillä olon aikana.

Liite 1Rantapolun katusuunnitelma, K 6147 001 pvm. 23.10.2023

Kaupunkiympäristöjohtajan varahenkilönä maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteessä 1 esitetyn Rantapolun katusuunnitelman.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esitteli kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi.

Jakelu

tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 417
Liite 1:Rantapolun katusuunnitelma, K 6147 001 pvm. 23.10.2023