Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 393 | 21.11.2023 | 6 |
5661-2019 (10 02 03, 02 08 00, 03.04)
Turun hallinto-oikeuden päätös / Asemakaavanmuutos; Ferry Terminal Turku
Tiivistelmä:
Turun hallinto-oikeus on hylännyt Ferry Terminal Turku asemakaavanmuutoksen hyväksymispäätöksestä tehdyn valituksen.
Kylk § 393
Ympäristölakimies Nina Mattila 14.11.2023:
Kaupunginvaltuusto on 19.6.2023 § 142 hyväksynyt Sataman, Iso-Heikkilän ja Pahaniemen kaupunginosiin kaavamuutoksen Ferry Terminal Turku. Asemakaavanmuutoksen tavoitteena on mahdollistaa laivaliikenteen yhteisterminaalin rakentaminen ja matkustajaraiteen siirtäminen sekä kehittää liikennejärjestelyjä ja satama-alueen toimintaa. Päämääränä on, että sataman maankäytön tehostaminen vapauttaa kaupunkikehitykseen uusia kiinnostavia alueita muun muassa Turun linnan ympäristössä Aurajoen varrella.
Hyväksymispäätöksestä valitti yksityishenkilö, joka vaati kaupunginvaltuuston päätöksen kumoamista. Hallinto-oikeus on hylännyt valituksen.
Hallinto-oikeuden mukaan oikeusvaikutteisen yleiskaavan jälkeen laaditut maakuntakaavat ja asemakaavamuutoksen aikana vireillä ollut ja sittemmin hyväksytty yleiskaava ja sen valmisteluaineisto voidaan ottaa asiassa selvitysaineistona huomioon arvioitaessa, onko yleiskaava ollut riittävästi ohjeena asemakaavaa muutettaessa. Asemakaavan tarkoituksena on tarkentaa yleiskaavallista suunnittelua. Yleiskaava on ollut riittävästi ohjeena, vaikka asemakaavamuutoksessa asuin- ja liikerakennusten korttelialueet eivät kaikilta osin vastaa yleiskaavan aluevarausten rajauksia. Kaavamuutoksella satama-alueelle osoitettu maankäyttö ei käyttötarkoitukseltaan mainittavasti poikkea kaavamuutosalueen itäpuolella jo olevasta kerrostalovaltaisesta asuinrakentamisesta ja liittyy siten tältä osin muuhun kaupunkirakenteeseen.
Liikenteestä ja sataman toiminnasta aiheutuvaa melua on selvitetty meluselvityksissä ja arvioitu kaavaselostuksessa. Kun otetaan huomioon rakennusten etäisyys laivojen laituripaikoista, ei laivojen tärinävaikutuksia ole ollut tarpeen enemmälti selvittää. Valituksessa mainitun ruoppauksen ympäristövaikutukset ratkaistaan eri menettelyssä, eikä sitä ole ollut tarpeen kaavoituksen yhteydessä selvittää. Hallinto-oikeus toteaa, että arvioitaessa selvitysten riittävyyttä, on otettava huomioon kaava-alueen laajuus ja sen sijainti kaupunkirakenteessa, kaavamuutoksen sisältö sekä kaavan vaikutusten ulottuvuus laajempaan alueeseen. Kokonaisuutena arvioiden kaavamuutoksen yhteydessä on riittävästi selvitetty kaavamuutoksen aiheuttamat merkittävät vaikutukset ihmisten elinoloihin ja elinympäristöön sekä ilmastoon. Kun otetaan huomioon erilaiset meluntorjuntaa lisäävät kaavaratkaisut, kaavamuutos täyttää terveellistä ja turvallista elinympäristöä koskevan asemakaavan sisältövaatimuksen.
Hallinto-oikeuden mukaan kokonaisuutena arvioiden kaavamuutoksen yhteydessä on selvitetty tarpeellisessa määrin kaavamuutoksen aiheuttamat merkittävät vaikutukset liikenteeseen. Selvitykset antavat riittävät tiedot arvioida asemakaavan sisältövaatimusten täyttymistä liikenteen järjestämisen edellytysten osalta. Kaavamuutosalueelle johtavan junaraiteen linjausta on muutettu ja alueelle on osoitettu uusi katu laivoihin ja laivoista pois ajavalle liikenteelle. Satamakatua on levennetty uusien ajokaistojen, pyörätien ja raitiotien rakentamista varten ja muitakin katualueita on linjattu uudelleen liikenteen sujuvoittamiseksi. Tähän nähden ja kun otetaan huomioon, että kysymyksessä on Turun keskustan tuntumassa sijaitseva alue, jossa myös julkisen liikenteen palvelut ovat käytettävissä, hyväksytty asemakaavamuutos luo edellytykset liikenteen järjestämiselle asemakaavan sisältövaatimuksissa säädetyllä tavalla.
Hallinto-oikeus toteaa, että kaupunki voi sille itsehallintoonsa kuuluvan harkintavallan nojalla valita sellaisen kaavaratkaisun, joka parhaiten vastaa kaupungin maankäytön suunnittelun tarpeita. Kaupungin harkintavaltaa rajoittavat ainoastaan maankäyttö- ja rakennuslaissa säädetyt kaavan sisältövaatimukset sekä yleiset harkintavaltaa rajoittavat periaatteet. Kaava ei ole lainvastainen, sillä perusteella, että taloudellisten vaikutusten arvio on valittajan mukaan epätarkka ja puutteellinen. Hallinto-oikeus ei voi myöskään kumota tai muuttaa kaavapäätöstä sillä valituksessa esitetyllä perusteella, että jokin toinen maankäytön ratkaisu olisi valittajan mielestä parempi tai tarkoituksenmukaisempi vaihtoehto. Maankäyttö- ja rakennuslaki ei myöskään edellytä, että kaavoituksessa olisi tullut tarkastella jotain toista vaihtoehtoa sataman sijaintipaikaksi.
Hallinto-oikeuden päätökseen saa hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.
Oheismateriaali 1Turun hallinto-oikeuden päätös 8.11.2023
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta merkitsee asian tiedoksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Bergström ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. Sihteerinä tämän asian kohdalla toimi Jyrki Lappi.